Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2035314
Wij denken erover om een hond uit het asiel te halen die de ziekte van addison heeft (riesenschnauzer, reu, 6 jaar). Het schijnt dat hij het prima doet op de medicijnen met wat extra keukenzout.  Hij is gewend aan brok. Ik wil hem laten barfen. Hij moet twee keer per dag zijn medicijnen hebben. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of mij advies kan geven. Hoe zal ik het moeten aanpakken. Stress moet voorkomen worden (hij komt samen met z'n zusje, dus gelukkig is niet alles vreemd). Zal ik hem direct overzetten op barf of moet ik het met deze hond voorzichtig aanpakken. Zou er nog een speciaal dieet mogelijk zijn?
Door miik
#2035439
Ik ken een hondje met Addisson en die doet het nu al weer bijna 2 jaar erg goed op de medicijnen. Dat hondje krijgt gewoon brok. Hun grootste probleem is dat het hondje vreselijke honger heeft en alles pikt. Als ik hem zie dan zou hij er veel baat bij hebben om af en toe lekker wat te kunnen kluiven. Maar het "schrokken" kan ook lastig zijn.
Ik zou zelf beginnen met gemalen spul of KVV zodat zijn gestel er aan kan wennen, en als dat goed langzaam wat beginners botten gaan toevoegen.
Door Lida. S
#2035485
Mijn 'kleine' hondjes krijgen 1/2 kvv, 1/2 barf. De groten barfen volledig. Ik heb dus alles in huis, van kvv, mixen en vleugeltipje tot geitenkoppen, konijnenbout enz ens. Het is alleen wel jammer dat hij  ivm zijn medicijnen twee keer per dag te eten krijgt, terwijl ik mijn honden net op 1x per dag heb. Hij eet (voor zover ik gehoord heb) heel rustig, samen met zijn zus. Er is geen baknijd. Maar misschien komt dat omdat brokken ook niet de moeite waard zijn om ruzie over te maken. Ik hoop dat de overschakeling van brok naar vers voor hem geen problemen geeft, maar ik zal in asiel al beginnen met iets rustgevends. Maar wie heeft ervaring met addison. Ik weet er zo weinig vanaf. Alleen maar wat ik nu op internet heb gelezen, maar eigenlijk maakt dat me nog niets wijzer. Zou er met gezond eten niets aan te doen zijn? Ik heb het niet zo op medicijnen. Ik heb heel wat honden 'versleten', maar ik heb nog nooit een hond gehad met gezondheidsproblemen. Behalve de hond die verongelukt is, zijn ze tot nu toe van ouderdom doodgegaan of heb ik ze laten inslapen. Een dergelijk probleem ben ik nog nooit tegengekomen.
Door Lizzy
#2035576
Ik zie geen enkele reden om niet te kunnen barfen met een hond die aan de ziekte van Addison lijdt. Ik zou zeggen: heel langzaam overschakelen en ik weet niet of hij twee maaltijden persee nodig heeft. Dat zou je aan een DA kunnen vragen (eentje die pro vers is).
Door nienk
#2035601
tenzij de medicijnen zwaar op de maag zijn en het daarom met eten moet, kan je ook de ene keer de medicijnen geven met bijvoorbeeld een beetje honing, iets lekkers, klein beetje vlees, stukje fruit, scheutje (geiten)zuivel, een eitje, etc. zou wel het van 2 naar 1 keer eten heel rustig overschakelen, en samen  met zijn zus. leuk dat ze met zijn 2tjes komen!
Door Lida. S
#2035620
Rustig overschakelen lijkt me in dit geval ook wel zo verstandig. Normaal ben ik nogal radicaal, maar dat durf ik deze hond niet aan te toen . Maar over wat voor een tijdsbestek praten we dan. Ik wilde in eerste instantie direct al bij iedere maaltijd wat kvv geven met een kippennekje of vleugeltipje (zelfde als de kleintjes krijgen) en dan steeds wat meer vlees en minder brok.  En na ca een week geen brokken meer, daarna in een periode van een week of vier/vijf geleidelijk overschakelen op barf, dus steeds minder kvv en steeds meer grotere stukken vlees en karkas Het overschakelen naar één keer per dag zal denk ik in het zelfde tempo gaan. steeds 's ochtends wat meer en 's avonds wat minder. Zou  een complete overschakeling  in ca 6 weken te snel zijn? Ik let natuurlijk wel op de ontlasting.
Door Lida. S
#2035683
Dit is wat hij nu krijgt. FLUDROCORTISON 0,06 2x per dag..... 5 in de ochtend en 5 in de avond
CORTISONACETAAT 5mg PHC 2x per dag.... 5 in de ochtend en 5 in de avond
ZOUT (2,5mg) 2x per dag.... door zijn eten iedere ochtend en avond
Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik ben een absolute leek op het gebied van hondenziektes en medicijnen.
Door Jacqueline1968
#2035724
ff een totaal andere vraag hoor, maar ze zitten daar toch samen, ook een pz Ries?
neem je ze beiden?
schnauzes zijn zo gehecht aan wat bij hen hoort

ik hoop het zo, deze 2 prachtige honden wachten al zo lang
en 2 Riesen.........das heel veel hond, want hoe lief ook, het blijven Riesenschnauzers.
niet heel veel mensen zullen dat aankunnen.

ik hoop zo dat het voor deze 2 gaat lukken bij jou, alvast heel veel succes, sterkte, plezier etc gewenst. :)

(en ik spreek uit ervaring, ik heb momenteel een zwarte Ries, en had eerder ook schnauzers)
Door Lida. S
#2035867
Ik neem ze alletwee. Heb hier nog twee riesenschnauzers en in het verleden ook eerder riesen gehad, dus ik weet waar ik aan begin. Ik maak me meer zorgen over het feit dat de hond niet gezond is. Met riesenschnauzers hebben we ervaring, met ongezonde honden niet.
Door job
#2035874
Lida. S schreef: Dit is wat hij nu krijgt. FLUDROCORTISON 0,06 2x per dag..... 5 in de ochtend en 5 in de avond
CORTISONACETAAT 5mg PHC 2x per dag.... 5 in de ochtend en 5 in de avond
ZOUT (2,5mg) 2x per dag.... door zijn eten iedere ochtend en avond
Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik ben een absolute leek op het gebied van hondenziektes en medicijnen.
ja heb een toller een aantal keer in de opvang gehad die deze ziekte had
en ook deze medicatie kreeg.
Hij kreeg de pilletjes opgerold in een plakje boterhammenworst (hap slik weg)
en het zout ging over zijn maaltijd.
Geen enkel probleem.
Door Jacqueline1968
#2036161
Lida. S schreef: Ik neem ze alletwee. Heb hier nog twee riesenschnauzers en in het verleden ook eerder riesen gehad, dus ik weet waar ik aan begin. Ik maak me meer zorgen over het feit dat de hond niet gezond is. Met riesenschnauzers hebben we ervaring, met ongezonde honden niet.
wat super zeg, echt geweldig dat je serieus overweegt deze 2 pechschnauzers in je roedel op te nemen, fantastisch  :)
helaas: hier wel ervaring met schnauzers, ook nog met herplaatsers/asielhonden, maar nooit met de ziekte van addinson

ik hoop van harte dat de adoptievan beiden lukt, en ook de mooie zwarte reu nog een fijn leven bij je mag hebben
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door