Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

zouden jullie bij een pup met knikstaart laten onderzoeken of het erfelijk is of 'schoonheidsfout'is

nee,waarom zou je dat doen?
2
13%
nee,het is toch niet erfelijk.
Geen stemmen
0%
nee,want.....
1
7%
misschien,omdat....
2
13%
ja,dat hoor je als fokker te doen.
8
53%
ja,omdat
2
13%
Door Ordell
#239994
Angelique schreef: Die ...zou ik niet benaderen als ik jou was, dan ben je er voorlopig nog niet vanaf. Maar afijn, zijn meeste kennis (wat betreft de knikstaart) komt voort uit het artikel van Brooymans wat Wendy hierboven geplaatst heeft.
Bedankt voor de waarschuwing..... ;D ;D ;D ;D ;)
Maar de fokkers onder ons hebben er veel meer verstand van.... ;)
#240015
Ik zou dat zeker laten nakijken, en zeker met niets uit die combinatie verdergaan als het een echte knikstaart blijkt te zijn. Als de moeder bij twee verschillende reuen knikstaarten zou geven dan zou ik met haar stoppen met fokken
#240308
Ik heb misschien gestemd. Het hangt van de knik af wat ik zou doen. Tenslotte heb je kniks en kniks en het is maar net wat bij een fokker of RV onder de knikstaarten valt.

In mijn ogen valt ieder scheef werveltje onder de knikstaart maar een scheef werveltje laat ik niet verder onderzoeken. Zeker niet als het helemaal op het einde zit.

Een scheef werveltje aan het einde van de staart zorgt imho niet voor verdere gezondheidsproblemen wat een echte knik wel kan doen. Zit de scheve wervel halverwege de staart dan denk ik dat ik wel verder wil kijken of er problemen uit voort kunnen komen.

Zodra de knikstaart ook een echte knik is, dus als de knik overduidelijk is dan laat ik het ook onderzoeken.
#240371
Erna schreef: Ik heb misschien gestemd. Het hangt van de knik af wat ik zou doen. Tenslotte heb je kniks en kniks en het is maar net wat bij een fokker of RV onder de knikstaarten valt.

In mijn ogen valt ieder scheef werveltje onder de knikstaart maar een scheef werveltje laat ik niet verder onderzoeken. Zeker niet als het helemaal op het einde zit.

Een scheef werveltje aan het einde van de staart zorgt imho niet voor verdere gezondheidsproblemen wat een echte knik wel kan doen. Zit de scheve wervel halverwege de staart dan denk ik dat ik wel verder wil kijken of er problemen uit voort kunnen komen.

Zodra de knikstaart ook een echte knik is, dus als de knik overduidelijk is dan laat ik het ook onderzoeken.

had jij in dit nestje wat je nu hebt geen knik?
of haal ik nestjes door de war?
#240373
In dit nest zit een hondje met een scheef werveltje. Het laatste kootje voel je scheef zitten. Met het blote oog is het niet te zien. Omdat knikstaarten nog weleens voorkomen in dit ras waren we hier extra alert op waren.

In het vorige nest van dezelfde ouders waren de staarten zoals ze horen.
#240434
Daniëlle, als het blijkt, dat de knikstaart een erfelijke afwijking is, dan zou ik met de hond niet fokken, broertjes en zusjes moet je nader bekijken, belangrijk is dan vooral de partner aan wie ze worden gepaard. Ook de gebruikte combinatie zou ik nog eens goed nagaan en kijken of die misschien verkeerd is geweest.
Is het echter iets dat bij de geboorte is ontstaan, dan is er geen enkel bezwaar om met de hond verder te gaan.
Volgens mij moet het uitgangspunt van een fokker zijn: honden met zichtbare erfelijke gebreken sluiten we uit. Verder blijft het moeilijk, is een eigenschap recessief, dan heb je goede kans dat hij niet meer terugkomt als je volkomen zeker bent, dat de hond die je als partner gebruikt de eigenschap niet ook recessief heeft. Als ik jou was zou ik dan ook eens aan wat stamboom onderzoek beginnen en kijken of je er achter kan komen wat er zoal in de lijnen van je ouderdieren voorkomt. Daarbij moet je ver gaan indien mogelijk, verder dan de 3-generatie stamboom die je van de RvB krijgt.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door