Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#363214
Ik hoop voor jou dat het geen epilepsie is, onze grote zwitser heeft ook epilepsie waarbij hij bij een aanval volledig het bewustzijn verliest en wel 30 sec stopt met ademen. De eerste keer stond ik hier ook als een gek mijn reanimatie technieken uit de kast te halen. Je weet niet wat er aan het gebeuren is. Ik weet het, het is echt akelig om te zien,..
Als jouw hond het maar om de paar maanden heeft hoef je er gelukkig niet al te veel zorgen in te maken. Gewoon goed notities bijhouden, soms vinden mensen wel een patroon wat de aanvallen kan veroorzaken. Succes bij de DA.
Hier moet je zeker een kijkje nemen:
http://www.canine-epilepsy.net/
http://www.canine-epilepsy.com/Resources.html
#363663
Raar, ik kon gister en vandaag niet op BP hoor! Jullie wel zo te zien >:( >:( ;)


ja ik ben bij de DA geweest. Ze vond sunday een gezonde, vitale en lieve hond met een prachtig gebit ;D.

Ze kon niets aan hem ontdekken. Het advies is een dagboek bij te houden en af te wachten. Als de aanvallen elkaar sneller gaan opvolgen moeten we verder gaan onderzoeken waar het vandaan komt, als het zo blijft als het nu is mag ik mijn handjes dichtknijpen. Het zijn tot nu toe lichte aanvallen geweest, Sunday heeft er na die tijd ook niet veel last van gehad. Sterker nog, hij loopt na 5 minuten weer rond of er niets gebeurd is.
Epilepsie heeft legio oorzaken en legio verschijningsvormen, maar ze had geen reden om aan iets anders dan epilepsie te denken.

De aanvallen zijn veeeel te ver uit elkaar en lang niet heftig genoeg om aan medicatie te denken. Vooralsnog moest ik me niet al te veel zorgen maken, het leek niet zorgelijk omdat Sunday verder hartstikke gezond is.

Heb ook nog een bultje laten voelen dat Sunday sinds een tijdje op zijn borst heeft. Ze kon het net niet goed 'beetpakken' en daarom was het lastig om een biopt te nemen. Ze vond het te klein voor een chirurgische ingreep, vooral omdat het niet gegroeid was. Ook hierbij was het devies: afwachten, als je je zorgen maakt, of het gaat groeien dan halen we het alsnog weg. Ik zal het met mijn argus ogen in de gaten houden ;)


Ik heb een super fijn gevoel bij deze praktijk, dat had ik vorige week toen Loebas voor de foto's moest ook al :D

Bij mijn Da hier in de stad willen ze alles onder narcose doen, deze vrouw niet. Biopt hoeft niet onder narcose, bloed afnemen niet. Ze vond het ook heel begrijpelijk dat ik vorig jaar niet heb ingeënt. Bij mijn andere Da is dat niet bespreekbaar. Ik heb het ook tegen haar gezegd, dat ik dit allemaal heel positief vond en ze reageerde met: Ik probeer me altijd in de mensen te verplaatsen, en me voor te stellen dat het mijn hond is. Goed he?? Ik blijf denk ik bij deze praktijk ;)

Ze zei ook dat ze vond dat Sunday een prachtig gebit had, maar toen ik vertelde dat dat kwam omdat ik geen brokken voerde ging ze er toch niet op in.... Maar goed we hebben het er verder ook niet over gehad.

(lang verhaal geworden, maar ik ben dan ook lang binnen geweest 8))
Laatst gewijzigd door Femke op wo 03 aug 2005, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#363675
Nou, ik ben blij dat je geweest bent en dat je zo'n lekker gevoel over deze praktijk hebt. Mij klinkt het allemaal positief in de oren! Ik hoop voor jou dat er gewoon geen aanval meer komt!!
#363677
Lizzy schreef: Nou, ik ben blij dat je geweest bent en dat je zo'n lekker gevoel over deze praktijk hebt. Mij klinkt het allemaal positief in de oren! Ik hoop voor jou dat er gewoon geen aanval meer komt!!
nou dat hoop ik nog het meest van allemaal! Maar ik ben toch wel bang dat het het voorzichtige begin van eplileptie is :-\
#363752
Wie weet heeft hij het altijd al wel een beetje gehad maar komt het nu pas duidelijk tot uiting omdat hij van een rustig huishouden ineens in een druk huishouden is gekomen.


(ik zit maar wat voor me uit te verzinnen hoor)
Door Timmy
#363755
202Spots schreef: De icecream word gegeven omdat 'n seizure enorm veel energy verbruikt.
Niet alleen ikzelf maar practies alle leden van de K9epi list geven 't.
Dus ik weet niet wanneer dat opeens niet goed zou wezen.
Misschien dat Linda uitleg kan geven wanneer ze weer terug is.
Ik zou dus wel iets geven, en in ieder geval de Rescue Remedy!!

Weet niet meer welk topic het was, dus kan ook niet teruglezen wat ik geschreven heb.
Meestal adviseer ik echter uit te kijken met ijs o.i.d. omdat het regelmatig voorkomt dat honden na een eenval geen laag, maar een hoog bloedsuiker hebben (Timmy is er daar eentje van). Ik doe momenteel nog onderzoek naar dat fenomeen, want vaak blijkt zelfs dat epileptische honden helemaal een verhoogde glucosespiegel hebben.
Toedienen van "veel" suiker kan dan averechts werken.

Gr.
Linda
#363770
Femke schreef: Raar, ik kon gister en vandaag niet op BP hoor! Jullie wel zo te zien >:( >:( ;)


ja ik ben bij de DA geweest. Ze vond sunday een gezonde, vitale en lieve hond met een prachtig gebit ;D.

Ze kon niets aan hem ontdekken. Het advies is een dagboek bij te houden en af te wachten. Als de aanvallen elkaar sneller gaan opvolgen moeten we verder gaan onderzoeken waar het vandaan komt, als het zo blijft als het nu is mag ik mijn handjes dichtknijpen. Het zijn tot nu toe lichte aanvallen geweest, Sunday heeft er na die tijd ook niet veel last van gehad. Sterker nog, hij loopt na 5 minuten weer rond of er niets gebeurd is.
Epilepsie heeft legio oorzaken en legio verschijningsvormen, maar ze had geen reden om aan iets anders dan epilepsie te denken.

De aanvallen zijn veeeel te ver uit elkaar en lang niet heftig genoeg om aan medicatie te denken. Vooralsnog moest ik me niet al te veel zorgen maken, het leek niet zorgelijk omdat Sunday verder hartstikke gezond is.

Heb ook nog een bultje laten voelen dat Sunday sinds een tijdje op zijn borst heeft. Ze kon het net niet goed 'beetpakken' en daarom was het lastig om een biopt te nemen. Ze vond het te klein voor een chirurgische ingreep, vooral omdat het niet gegroeid was. Ook hierbij was het devies: afwachten, als je je zorgen maakt, of het gaat groeien dan halen we het alsnog weg. Ik zal het met mijn argus ogen in de gaten houden ;)


Ik heb een super fijn gevoel bij deze praktijk, dat had ik vorige week toen Loebas voor de foto's moest ook al :D

Bij mijn Da hier in de stad willen ze alles onder narcose doen, deze vrouw niet. Biopt hoeft niet onder narcose, bloed afnemen niet. Ze vond het ook heel begrijpelijk dat ik vorig jaar niet heb ingeënt. Bij mijn andere Da is dat niet bespreekbaar. Ik heb het ook tegen haar gezegd, dat ik dit allemaal heel positief vond en ze reageerde met: Ik probeer me altijd in de mensen te verplaatsen, en me voor te stellen dat het mijn hond is. Goed he?? Ik blijf denk ik bij deze praktijk ;)

Ze zei ook dat ze vond dat Sunday een prachtig gebit had, maar toen ik vertelde dat dat kwam omdat ik geen brokken voerde ging ze er toch niet op in.... Maar goed we hebben het er verder ook niet over gehad.

(lang verhaal geworden, maar ik ben dan ook lang binnen geweest 8))
Gelukkig dat Sunday in eerste goed door de apk is heengekomen.
Zo te lezen heb je een fijna Da waar het een en ander bespreekbaar is. En ach, hoe ze over het eten denken maakt me niks uit, vooral niet als ze net hebben verkondigt hoe geweldig je hond eruit ziet. (WAT moet je dan als DA ook zeggen lol)
#363773
Pluto zijn tandvlees kleurde echt wit, zijn lippen en tandvlees waren zo wit als zijn tanden... Toen we bij de DA kwamen was het ook voorbij, maar blijkbaar had hij een bijensteek in zijn muil & hoogstwaarschijnlijk ook in zijn keel....

De DA zei toen dat het witte tandvlees meestal kwam door de pijn omdat door de pijn de bloedvaten afsluiten...Dus ik zou denken pijn of shock.

Blijkbaar bij een epileptische aanval beginnen ze heel hard te bibberen & meestal vallen ze door hun poten & meestal doen ze dan ook hun behoefte of geven ze over. De DA zei ook dat bij zo'n aanval het tandvlees roze blijft.

Wit tandvlees kwam volgens haar altijd voor bij bijen/wespensteek in de muil of keel of bij felle pijn.
En blauw tandvlees dan hebben ze zuurstoftekort en zijn ze aan't stikken.

Ik begrijp het compleet, ik ben ook nog niet 100% op mijn gemak omdat ik er niet 100% van overtuigd ben dat hij die reactie had op een bijensteek....Ik blijf ongerust & van't moment dat hij ergens beweegloos ligt ga ik onmiddellijk controleren of hij gewoon slaapt en welke kleur zijn tandvlees heeft ::)
Hopelijk kennnen jullie snel de oorzaak!!!
#363775
Onze DA zei ook dat een epileptische aanval nooit alleen kwam, als ze het 1x gekregen hebben dat er in de daaropvolgende 24u meerdere aanvallen volgde & als dit zo was dat er bloed moest genomen worden.

Veel sterkte!
Door Timmy
#363783
Anneke V schreef: Onze DA zei ook dat een epileptische aanval nooit alleen kwam, als ze het 1x gekregen hebben dat er in de daaropvolgende 24u meerdere aanvallen volgde & als dit zo was dat er bloed moest genomen worden.

Veel sterkte!

Nou, het is niet te hopen dat er bij een eerste aanval direct binnen 24 uur een volgende komt. Dat zou betekenen dat de hond clustert en da's voor een eerste aanval niet echt normaal.
Meestal, als een hond idiopatische epilepsie heeft, krijgt hij/zij zo rond z'n derde levensjaar de eerste aanval. Pas maanden daarna kom dan een tweede. De tussentijd tussen die aanvallen worden veelal steeds wat korter, totdat er uiteindelijk meerdere per maand komen. Op dat moment is medicatie noodzakelijk.
Als een hond direct vanaf het begin clustert, is er vaak een andere oorzaak: vaccinatie, gif, bestrijdingsmiddelen o.i.d.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door