Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2012436
Ik zie nog steeds geen spondyloses Dory. Maar goed, ik ben Dr Bill natuurlijk niet. Ik vind het overigens wel interessant dat spondylose door bacterieen veroorzaakt kan worden. Dat is echt totaal nieuw voor mij en daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2012552
Wat vervelend dat je mannetje zon last van z'n rug heeft!
Hopelijk slaat de behandeling aan :-*

Ik begrijp alleen die ab niet zo goed. Ontstekingen aan het bewegingsapparaat zijn normaal gesproken toch steriele ontstekingen, waarvoor nsaid's worden ingezet? Hoe komen bij hem  bacteriën bij zijn ruggenwervels terecht? :-\
Door 202Spots
#2012765
Sorry Lizzy, maar ik kan het echt niet duidelijker laten zien ...
als je vergelijkt met de openingen bij de zwarte circles, dan zie de ruimte tussen de wervels als 'n donkere vlek,
in de rode circle zie je dat die ruimte tussen de wervel is opgevuld..en inplaats van de donkere vlek waar de ruimte moet zijn,
is het nu veel lichter gekleurd omdat er de calcuim build up is, en dat is de spondyloses
De  spondylites/inflamation is de grijze gestippelde/wazige gedeelte er onder, aan de zijkant van de wervel, in de omgedraaide V zeg maar.
Afbeelding

De AB is idd voor de spondylitis.
Meestal word 'n ontsteking met anti-inflammatories behandeld, maar Dr.Bill gaf in dit geval de voorkeur om AB te geven.
Voor de Spondyloses is er zoals je weet geen geneesmiddel..

Het gebeurd trouwens vaak om infectie en ontsteking met elkaar te verwarren, (en daarom ook de manier van behandelen denk ik.) : ;)

Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking
en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie.
Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme
(maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsteking_(geneeskunde)

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is ?
Gelukkig heeft Bo er niet vreselijk last van, we nemen het gewoon 1 dag tegelijk.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 15 mei 2011, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2012834
Ik vrees dat ik andere ideeen heb over hoe spondylose eruit ziet Dory. Maar ik ben ook geen DA.

Antibiotica doodt bacterieen, niks meer en niks minder. Ik snap daarom ook niet dat er AB wordt gegeven in geval van steriele ontstekingen. Dat gaat namelijk niet helpen.
Medisch gezien is het gebruik van het woord ontsteking hier juist, omdat we bijna alle verschijnselen zien die we bij een -bacteriële- ontsteking ook tegen komen. Daar is hier echter geen sprake van. Er is sprake van een overbelastingsreactie van spieren en de aanhechting van die spieren op het scheenbeen. Het gaat bij de beenvliesontsteking dus om een niet bacteriële, maar om een steriele ontsteking.
Voor veel mensen werkt het gebruik van het woord ontsteking verwarrend. Bij een ontsteking denkt iedereen vaak gelijk aan infecties, bacteriën e.d. En hoewel het dus medisch gezien wél juist is om het woord ontsteking te gebruiken, gebruik ik in de dagelijkse praktijk echter liever de term beenvliesirritatie. Dit geeft bovendien ook meer aan waarom het hier draait. Het zal op grond van bovenstaande ook voor iedereen duidelijk zijn dat gebruik van antibiotica hier geen zin heeft.
Bron: http://www.fysio-groningen.nl/artikelen ... tikel_id=6

Dus blijkbaar vermoed Dr Bill een ontsteking, veroorzaakt door bacterieen?
Door 202Spots
#2012933
Lizzy schreef: Ik vrees dat ik andere ideeen heb over hoe spondylose eruit ziet Dory. Maar ik ben ook geen DA.

Hoe denk jij dan dat de spondylose er uit ziet Lizzy?
Deze foto is van Torro, die had onderaan de wervel de calcium deposit, en Bo heeft het boven aan de wervel
beide is Spondyloses...
Afbeelding
Antibiotica doodt bacterieen, niks meer en niks minder. Ik snap daarom ook niet dat er AB wordt gegeven in geval van steriele ontstekingen. Dat gaat namelijk niet helpen.
Ik weet ook niet of het sterile of bacterial ontsteking  is,maar neem aan dat het bacterial ,en had dit nog over de spondylitis behandeling met AB gevonden:
Treatment of discospondylitis in dogs follows guidelines similar to those used in man.
Long term antibiotic therapy (four to six weeks) is the most common treatment

http://petsurgery.com/discospondylitis.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Minor Bacterial or Fungal Spondylitis
The usual treatment for bacterial spondylitis, the most common form of spondylitis, is the administration of antibiotics.
Early in treatment, the dog also may need pain medication to lessen the painful effects of the bone spurs.

Serious Bacterial or Fungal Spondylitis
Sometimes dogs develop more serious cases of spondylitis, which are too pervasive to treat with antibiotics alone.
In these cases, veterinarians treat the dogs with non-steroidal anti-inflammatory drugs, muscle relaxants and analgesics (pain killers).
If this course of treatment does not work,
surgery is often required to relieve pressure on the spine. Following the surgery, dog owners must restrict dogs' exercise and provide physical therapy lasting from six weeks to six months.
http://www.ehow.com/list_6930888_treatm ... dogs_.html

Maar goed..Dr.Bill  heeft dit vaker heeft gezien en behandeld en ik heb volledig vertrouwen in wat hij doet en op welke manier hij wil behandelen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2012938
Nu haal je twee dingen door elkaar, discospondylitis (een ontsteking van de tussenwervelschijf) wat inderdaad vaak bacterieel is en spondylitis (een ontsteking van de wervel) wat zelden bacterieel is.
Door 202Spots
#2012947
*Dorothea* schreef: Nu haal je twee dingen door elkaar, discospondylitis (een ontsteking van de tussenwervelschijf) wat inderdaad vaak bacterieel is en spondylitis (een ontsteking van de wervel) wat zelden bacterieel is.
Wanneer je googled en discospondylitis vind, dan staat er vaak (spondylites) achter,  ::) en beide word met Antibiotics behandeld.
Net als de spondylitis die bij de 2de link die hier boven staat.
Maar jullie hoeven 't echt niet met me eens te zijn hoor.
Gelukkig weet ons Dr.Bill  heel goed wat ie doet en hij weet heus wel hoe Spondylose en Spondylitis er uit ziet,en wat hij in Bo's geval moet doen.
Thanks.
Door Lizzy
#2013085
http://www.dapmeemortel-budel.nl/gezels ... ologie/rug

Kijk Dory, zo ziet een gezonde rug eruit, foto 1. En let vooral op de afwezigheid van het gat bij de laatste wervels. Op foto 2 zie je een rug met spondylose. Zoals ik het ken. Bruggen. Tussen twee wervels.

Maar goed Dory, kennelijk zijn kritische vragen niet gewenst. Is kritisch meedenken ook niet gewenst. Prima Dory, ik zal me er verder niet meer mee bemoeien.
Door Nathascha
#2013169
Dory allereerst, wat vervelend dat Bo pijn heeft. Ik hoop voor jullie dat het allemaal een beetje mee gaat vallen.

Mijn Luca heeft ook spondylose. Maar hij heeft zeg maar de variant zoals je laat zien bij Torro. Naar mijn idee was dat ook voor mij Spondylose. die bruggetjes.
Nu laat jij een ander iets zien, dat dus dat gat tussen de wervels dichtgroeit/vergroeit. En dat noemen ze dan ook Spondylose? Ik wist niet dat er variateit in bestond. Maar dat is dan wel iets om in de gaten te houden. Heb jij evt. een link waar meer over de vorm van spondylose staat van Bo?
Door 202Spots
#2013443
Ik heb vertrouwen in Lizzy wanneer ze het over Rauw voeding heeft,daar weet ze meer van dan dat Dr.Bill doet,
maar ik heb meer vertrouwen in mijn DA dan in Lizzy wanneer het om medische zaken gaat.
En als mijn DA 'n diagnose maakt en er dan hier ondanks de fotos beweerd blijft worden dat het niet op sponylose lijkt,
dan vind ik dat geen opbouwende kritiek, meer eerder 'n beetje kleinerend en irriterend over komen.

Maar goed..
Ja de bruggen worden meestal net als bij Tor, aan de onderkant van de wervel gevormd, (ventral)
maar in Bo's geval is het aan de zijkant (lateral) van de wervel.
Er word dan geen brug gevormd aan de onderkant van de wervels,maar met verloop van tijd worden 2 wervels aan de zijkanten met elkaar verbonden.

What is Spondylosis?
Spondylosis, also known as spondylosis deformans in dogs, is a conditionwhere osteophytes grow on the ventral and lateral surfaces of the vertebral bodies.
http://www.aquaticcommunity.com/dog/hea ... ylosis.php
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door