Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lolpugz
#2011862
ik heb al veel gelezen over demodex maar wat ik me dus afvraag is het besmettelijk? een tijdje terug ben ik tijdens een wandeling in contact gekomen met een hond met demodex ik hoorde dit helaas pas aan het eind van de wandeling een paar weken later kreeg mn hond een kaal plekje op zijn elleboog en onder zijn kin

he wordt niet groter en geef hem een advocate pipetje voor de zekerheid als het groter wordt laat ik het meteen nakijken we houden het goed in de gaten. ik weet dus niet zeker of het demodex is

nu staat er voor volgende week weer een wandeling gepland en nu heeft dat hondje zich weer aangemeld maar weten nog nie of ze komen ivm medicijnen voor demodex en hoe het hondje zich voelt

ik baal hier wel van want ik twijfel nu moet ik gaan of niet mijn gevoel zegt van niet. maar ik vraag me af wat jullie mening hierover is

groetjes Carola
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2011894
je verdenkt je hond van eventuele mogelijke  demodex !......
de hond krijgt een plekje op kin en elleboog !.......
je geeft druppels tegen de vlooien en weet  niet of je met de volgende wandeling mee kan !.......

eerst maar eens uitzoeken of het wel werkelijk demodex is voordat je middelen gaat gebruiken of jouw hond aan andere gaat blootstellen ....
ook de andere honden in huis maar even controleren.
Door lolpugz
#2011895
Ik wilde hem zoiezo iets geven tegen vlooien en teken en koos voor advocate omdat dit ook tegen demodex was het plekje op zn elleboog kan makkelijk een schaafwond zijn en in zn nek van het vele stoeien ik zie snel spoken volgens mij we hebben het gister pas ontdekt vandaar

de andere hebben niks

Het is ook meer dat ik het wil weten zodat ik die mensen kan adviseren om niet mee te gaan de mijne blijft thuis

Ik zou het namelijk niet prettig vinden als het wel besmettelijk lijkt te zijn. En die van mij steekt een ander aan
Door Esther Q
#2011905
Zo'n beetje alle honden zijn drager van de mijt zonder schurftsymptomen te ontwikkelen. In principe is demodex dus niet besmettelijk. Pas als een hond een slecht afweersysteem heeft dan is hij vatbaar voor een demodex uitbraak. Ik kan me voorstellen dat die uitbraak sneller tot uiting komt als een hond met een lage afweer die nog geen demodex heeft in contact komt met een hond met demodex, maar ik weet niet zeker of dat zo is.
Door Mevroi Kruim
#2012125
"Demodex Canis is een mijt die normaal gesproken in kleine aantallen voorkomt op de huid van honden. Er ontstaan pas problemen als er sprake is van een verstoord evenwicht in de huid en er een overmatige toename ontstaat van de Demodex-mijten. Het komt het vrij veel voor bij honden en met name bij jonge honden van 3 tot 18 maanden oud. Het komt het meest voor tussen de 3 en 6 maanden. Bij honden ouder dan 1,5
jaar veroorzaakt Demodex vrijwel nooit meer problemen. Demodex wordt doorgegeven van moeder op pups in de eerste 2-3 dagen na de geboorte. Besmetting onderling is onwaarschijnlijk."
Door nienk
#2013490
toen Reus vorig jaar demodex had, raadde de DA mij wel af om Reus in de buurt te laten (=dicht in de buurt, dus in de mand, of contact liggen) van honden met een slechte weerstand, oudjes, zieken en puppies dus. maarja, die DA zei ook dat prednisolon de oplossing was voor Reus zijn kriebels...

overigens zou ik niet te lang wachten of de pipet werkt hoor, Reus had het onder zijn oog en zijn vacht is daar nooit meer echt hersteld. los van het feit dat het niet zo mooi is (ik was juist zo blij dat hij zo fijn gelijk koppie had), is de huid daar ook kwetsbaarder merk ik. zou bij de DA een afschraapseltje laten maken, kijken of er nog mijtjes te zien zijn. zo ja, wellicht iets grover geschut dan de advocate in zetten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door