Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2010003
Zo, volgende probleem  :(

Axel moest zijn Nobivac rabeis krijgen, hij is als de dood voor de da, maar ik wou graag eens een bloedonderzoek doen en titer voor parvo en distemper ...

titer doet Dr. Dodds in California
 
Bloedonderzoek: behalve rode bloedcellen, hematocryt en hemoglobine is alles normaal.

RBC zijn 8,53 x 10^12/L      norm 5,50-8,50
HCT        61,2%                             37-55
HGB        20 g/dL                           12-18


Vraag da: ` wat eet Axel?
Ik:  ::) rauw
da: ik dacht het al, dan moet je minder vlees en wat anders  gaan geven, of het gaan koken
Ik:  ::) ::) jaja, is goed  :P en kan er ook een andere oorzaak zijn?
da: nee
Ik:  ::) ::) ::) :-\

ik heb er geen verstand van, maar even wat dingetjes die me te binnen schieten:

- Axel heeft sinds een 2-3 weken (ondanks kuur puur pollen) last van wat jeuk aan de poten en kop en de bloedvaten in zijn oogwit zijn erg duidelijk zichtbaar, ook vind ik zijn oogslijmvliezen (vooral in ooghoek) rood

- 500% stress bij dierenarts

- sinds een week of 4-5 heb ik hem van Duck overgezet op Haaks barf

- is een erg sportieve, hyperactieve hond met een mega-uithoudingsvermogen

Hond oogt voor de rest prima gezond.

Iemand die dit kan interpreteren?

*edit* titel aalgepast van `te hoog`naar `verhoogd`
Laatst gewijzigd door *Axel* op wo 11 mei 2011, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#2010048
Volgens mij zegt RBC iets over de hoeveelheid rode bloedcellen. Als dat licht verhoogt is (en dit noem ik zeer licht verhoogt), dan kan dat door benauwdheid, zuurstofgebrek of uitdroging komen. In hoeverre dit dan door stress-bij-de-dierenarts verhoogt kan raken: dat weet ik niet.

HCT is hematocriet. En als dat te hoog is, komt dat ook door benauwdheid/zuurstof gebrek of uitdroging.

Van HGB weet ik (hemoglobine) dat zo'n kleine verhoging kan duiden op uitdroging, benauwdheid en in ernstige gevallen kan duiden op longziekten enzo. Maar in mijn ogen is dat met een HGB van 20 g/dL niet het geval, maar ik ben geen dierenarts.

Heeft dit te maken met rauwe/verse vleesvoeding? Nou, zoals je hierboven ziet: nee dus. Zit je DA ernaast? Als je het mij vraagt: ja dus.
#2010137
[quote="Lizzy"]


Heeft dit te maken met rauwe/verse vleesvoeding? Nou, zoals je hierboven ziet: nee dus. Zit je DA ernaast? Als je het mij vraagt: ja dus.




[/quote]

Was ik eigenlijk al van overtuigd, vandaar mijn  ::)
Hij heeft trouwens 0 verstand van rauw voeren  ;D

die uitdroging, zou dat ook binnen zeg maar het 1-2 uur die waardes kunnen laten stijgen? Het is warm weer, in de auto is het ook warm en ik weet niet of Axel al gedronken had vanochtend.
Maar ik zag dit dus ook als licht verhoogd en zeker geen reden tot paniek.
Bedankt
#2010142
*Axel* schreef: Was ik eigenlijk al van overtuigd, vandaar mijn  ::)
Hij heeft trouwens 0 verstand van rauw voeren  ;D

die uitdroging, zou dat ook binnen zeg maar het 1-2 uur die waardes kunnen laten stijgen? Het is warm weer, in de auto is het ook warm en ik weet niet of Axel al gedronken had vanochtend.
Maar ik zag dit dus ook als licht verhoogd en zeker geen reden tot paniek.
Bedankt
Maar wat nou als ie nul verstand heeft van de interpretatie van bloed analyses :g: ?

Ik weet niet of ze binnen zo'n korte tijd kunnen stijgen. Ik denk dat zelf over een paar maanden gewoon nog een keer bloed zou laten prikken.
#2010159
Ik vind dat ook Lizzy, maar ik ben al blij ueberhaupt een dierenarts op een afstand van 15km te hebben. Ze werken met zijn drieen, 2 jonge da`s waarvan er 1 open staat voor mijn keuzes/alternatief en mijn meedenken. Ik was toevallig vandaag bij de net-voor-zijn-pensioen kerel  ::)

Ik ga dan over paar maand nog eens Kontrolle uitvoeren, hoewel ik Axel dit niet graag aandoe.
Ik kan hier in AT ook laten titeren (alhoewel niemand het ooit schijnt te doen hier) maar dat kost bijna het dubbele en door mijn  toch wel goede ervaringen met Hemopet...
Heb een kopie van het blood result ook meegstuurd, dus Dr. Dodds zal er ook wel iets over zeggen.
#2010386
Uit onderzoek van Dr Dodds blijkt dat rauw gevoerde honden een hoger aantal rode bloedcellen hebben, maar nog wel binnen de referentiewaardes. http://www.mountaindogfood.com/RawHelp/ ... _Study.pdf
Het kan dus zeker met de voeding te maken hebben. Overigens vind ik dit zo'n geringe stijging, daar zou ik me geen zorgen over maken. Bij bloedonderzoek is het overigens goed om altijd te beseffen dat 1 op de 20 gezonde honden waardes hebben die afwijkend zijn.
#2010395
*Dorothea* schreef: Uit onderzoek van Dr Dodds blijkt dat rauw gevoerde honden een hoger aantal rode bloedcellen hebben, maar nog wel binnen de referentiewaardes. http://www.mountaindogfood.com/RawHelp/ ... _Study.pdf
Het kan dus zeker met de voeding te maken hebben. Overigens vind ik dit zo'n geringe stijging, daar zou ik me geen zorgen over maken. Bij bloedonderzoek is het overigens goed om altijd te beseffen dat 1 op de 20 gezonde honden waardes hebben die afwijkend zijn.
Maar deze hond zit dus boven de referentiewaardes en niet alleen het aantal rode bloedcellen is verhoogd, toch?
#2010426
Lizzy schreef: Maar deze hond zit dus boven de referentiewaardes en niet alleen het aantal rode bloedcellen is verhoogd, toch?
klopt, ook de hoeveelheid hemoglobine is verhoogd, maar goed dat zegt me niet zoveel, bloedonderzoeken laten wel vaker dat soort waardes zien. Een hond die echt te hoog in z'n rode bloedcellen zit, die heeft knalrode slijmvliezen.
#2010446
ik heb sinds ik natuurlijker eet ook meer erythrocyten (rode bloedcellen) en een relatiefhoog hb.. (zonder dollen)

wat ik nog erover weet is dat chlorofyl (geef je toevallig bladgroen, chlorella of zoiets?) voor een relatief hoog aantal rode bloedcellen en hb kan zorgen, waarbij ik dit eerder hoognormaal vind dan te hoog, ik zou me hier geloof ik nog niet echt druk om maken..

er zijn ook nogal wat verschillen in ref waarden

zo hanteert universiteit utrecht voor de hond deze, en dan zijn de waardes normaal

ery 6.2-8.9
Hematocriet 0.42-0.61
hb 8.9-13.2 mmol/l - 20 gr/dl = 12.4mmol/l
#2010450
Deesje schreef: ik heb sinds ik natuurlijker eet ook meer erythrocyten (rode bloedcellen) en een relatiefhoog hb.. (zonder dollen)

wat ik nog erover weet is dat chlorofyl (geef je toevallig bladgroen, chlorella of zoiets?) voor een relatief hoog aantal rode bloedcellen en hb kan zorgen, waarbij ik dit eerder hoognormaal vind dan te hoog, ik zou me hier geloof ik nog niet echt druk om maken..

er zijn ook nogal wat verschillen in ref waarden

zo hanteert universiteit utrecht voor de hond deze, en dan zijn de waardes normaal

ery 6.2-8.9
Hematocriet 0.42-0.61
hb 8.9-13.2 mmol/l - 20 gr/dl = 12.4mmol/l
Ik neem al jaren elke dag grote hoeveelheden chlorella. Nergens last van.
#2010454
bij mij met alleen chlorella dagelijks ook niet, maar met de combi enkel groen dus wel.. kan natuurlijk ook toeval zijn maar ik zal nog eens even opzoeken wat ik er precies over gelezen heb, want er was wel een link die te maken had met het molecuul en de functie en nog iets.. maar heb het even niet helemaal paraat..
#2010456
Deesje schreef: zo hanteert universiteit utrecht voor de hond deze, en dan zijn de waardes normaal

ery 6.2-8.9
Hematocriet 0.42-0.61
hb 8.9-13.2 mmol/l - 20 gr/dl = 12.4mmol/l
De waardes verschillen van apparaat tot apparaat, ieder apparaat heeft weer andere referentiewaardes.
#2010461
het is ook mogelijk dat het een reactie op inspanning is.. bij mensen zie je het hb en ook de ery's (hangt samen) toenemen na een forse inspanning (bij bijna al onze inspanningstesten).. vaak wel met ruim 1 mmol/l (van 9 naar 10) dus ik kan me voorstellen dat mogelijke inspanning vooraf (en stress tijdens) de boel omhoog gooit
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door