Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2010463
*Dorothea* schreef: De waardes verschillen van apparaat tot apparaat, ieder apparaat heeft weer andere referentiewaardes.
maar de referentiewaardes hebben ze toch op basis van onderzoek bij grote populatie gewoon vastgesteld en daar zit dan een marge in welke ónderzoekers' ze volgen daarin? en dat stel je dan in in het apparaat.. betekent dus dat je niet perse de ingestelde refwaarden moet gebruiken, toch?
#2010464
Deesje schreef: het is ook mogelijk dat het een reactie op inspanning is.. bij mensen zie je het hb en ook de ery's (hangt samen) toenemen na een forse inspanning (bij bijna al onze inspanningstesten).. vaak wel met ruim 1 mmol/l (van 9 naar 10) dus ik kan me voorstellen dat mogelijke inspanning vooraf (en stress tijdens) de boel omhoog gooit
Ja dat denk ik ook.
#2010466
Deesje schreef: maar de referentiewaardes hebben ze toch op basis van onderzoek bij grote populatie gewoon vastgesteld en daar zit dan een marge in welke ónderzoekers' ze volgen daarin? en dat stel je dan in in het apparaat.. betekent dus dat je niet perse de ingestelde refwaarden moet gebruiken, toch?
Ja klopt, alleen is het zo dat je in één monster op verschillende apparaten ook verschillende waardes meet. De waardes zijn daar op aangepast. Zo heeft de spotchem hele andere referentiewaardes voor creatinine dan de vettest, en ook het lab waarnaar je het stuurt hanteert vaak weer andere referentiewaardes. Ze doen continu onderzoeken, Vetmedlab heeft onlangs de referentiewaardes van hun lab bijgesteld.
#2010540
Deesje schreef: het is ook mogelijk dat het een reactie op inspanning is.. bij mensen zie je het hb en ook de ery's (hangt samen) toenemen na een forse inspanning (bij bijna al onze inspanningstesten).. vaak wel met ruim 1 mmol/l (van 9 naar 10) dus ik kan me voorstellen dat mogelijke inspanning vooraf (en stress tijdens) de boel omhoog gooit
Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn ja. Want met alle respect, een hond met 3 verhoogde bloedwaardes die alle 3 duiden op benauwdheid of uitdroging, waarbij slechts 1 waarde soms verhoogd is maar binnen de marge bij rauw etende honden, waarbij ik in de 8 jaar dat ik nu dit forum heb nog nooit 1 hond mee heb gemaakt waarbij deze 3 waardes verhoogd zijn: denk ik toch dat serieus niet dat het met de voeding te maken kan hebben en vind ik het advies van de DA "minder vlees geven of vlees koken" nog steeds een onzinnig advies.
#2010546
Lizzy schreef: Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn ja. Want met alle respect, een hond met 3 verhoogde bloedwaardes die alle 3 duiden op benauwdheid of uitdroging, waarbij slechts 1 waarde soms verhoogd is maar binnen de marge bij rauw etende honden, waarbij ik in de 8 jaar dat ik nu dit forum heb nog nooit 1 hond mee heb gemaakt waarbij deze 3 waardes verhoogd zijn: denk ik toch dat serieus niet dat het met de voeding te maken kan hebben en vind ik het advies van de DA "minder vlees geven of vlees koken" nog steeds een onzinnig advies.
ehm ja dat slaat natuurlijk helemaal nergens op...
#2010567
lijkt inderdaad nergens op, hoewel het bijna onmogelijk is om deze drie niet alledrie verhoogd te hebben als er eentje iets hoger is..  en ik denk ook dat het wel eens vaker voor komt, maar zolang het binnen de referentiewaarden is (ik vind bovenstaande waarden niet echt abnormaal)...
#2010570
Deesje schreef: lijkt inderdaad nergens op, hoewel het bijna onmogelijk is om deze drie niet alledrie verhoogd te hebben als er eentje iets hoger is..  en ik denk ook dat het wel eens vaker voor komt, maar zolang het binnen de referentiewaarden is (ik vind bovenstaande waarden niet echt abnormaal)...
Oh ja hoor, dat komt zeker voor. Maar als een verhoging van deze 3 waardes vaker voor zou komen bij rauw/vers etende honden, had ik dat na al deze jaren actief in de rauwe/verse hondenvoeding te zitten, daar vaker van gehoord.
#2010863
*Dorothea* schreef: klopt, ook de hoeveelheid hemoglobine is verhoogd, maar goed dat zegt me niet zoveel, bloedonderzoeken laten wel vaker dat soort waardes zien. Een hond die echt te hoog in z'n rode bloedcellen zit, die heeft knalrode slijmvliezen.
Zoals ik al eerder schreef heeft wel rodere slijmvliezen in zijn oog, het 3de ooglid ook. Maar dat heb ik toegeschreven aan zijn gevoelige reactie op -ik neem aan- de pollen/grassen (zoals elk jaar) De ene dag zijn ze rood, maar de andere ziet het er weer normaal uit  :-\
Deesje schreef: ik heb sinds ik natuurlijker eet ook meer erythrocyten (rode bloedcellen) en een relatiefhoog hb.. (zonder dollen)

wat ik nog erover weet is dat chlorofyl (geef je toevallig bladgroen, chlorella of zoiets?)
nee
Deesje schreef: het is ook mogelijk dat het een reactie op inspanning is.. bij mensen zie je het hb en ook de ery's (hangt samen) toenemen na een forse inspanning (bij bijna al onze inspanningstesten).. vaak wel met ruim 1 mmol/l (van 9 naar 10) dus ik kan me voorstellen dat mogelijke inspanning vooraf (en stress tijdens) de boel omhoog gooit
Dat heb ik ook gedacht, vandaar dat ik vermeld heb dat een da-bezoek zo vreselijk stresserend is  voor Axel
Lizzy schreef: Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn ja. Want met alle respect, een hond met 3 verhoogde bloedwaardes die alle 3 duiden op benauwdheid of uitdroging, waarbij slechts 1 waarde soms verhoogd is maar binnen de marge bij rauw etende honden, waarbij ik in de 8 jaar dat ik nu dit forum heb nog nooit 1 hond mee heb gemaakt waarbij deze 3 waardes verhoogd zijn: denk ik toch dat serieus niet dat het met de voeding te maken kan hebben en vind ik het advies van de DA "minder vlees geven of vlees koken" nog steeds een onzinnig advies.
Minder vlees geven of vlees koken heeft hij geargumenteerd (was ik vergeten erbij te schijven) met `Axel moet minder bloed eten`  ::)
pallas schreef: Didot is voor zijn operaties ook nog extra getest en daar kwamen ook hogere waarden uit.
Had volgens de d.a. vooral te maken met het intensieve sporten. 
Alhoewel we samen niet veel sporten  :-[ is Axel gewoon een brok spier en hij houdt zichzelf hier een hele dag in beweging. Bergop-bergaf... echt die hond is heel actief, als we gaan fietsen -> neus vooruit  :biggrin2: en hop gaan met die banaan  :D
Dus ik vind hem echt een mega sporthond ja
#2011365
Zijn jullie toevallig net in de bergen geweest? Dan krijg je nl ook dit soort verhogingen van De rode bloedcellen en verwante waardes( wegens zuurstofgebrek op grotere hoogte).

Bij uitdroging bij een gezonde hond zouden ALLE bloedcellen verhoogd moeten zijn( dus ook de witte bloedcellen en de bloedplaatjes).
#2012508
Nijl schreef: Zijn jullie toevallig net in de bergen geweest? Dan krijg je nl ook dit soort verhogingen van De rode bloedcellen en verwante waardes( wegens zuurstofgebrek op grotere hoogte).

Bij uitdroging bij een gezonde hond zouden ALLE bloedcellen verhoogd moeten zijn( dus ook de witte bloedcellen en de bloedplaatjes).
Ik woon in de bergen  ;), op 800m.

Ik heb net ontdekt dat Darqan bij een bloedonderzoek 1,5 maand geleden ook verhoogd Hemoglobine heeft (18,7) en dat zijn RBC en HCT wel binnen de norm is, maar aan de hoge kant ervan.

Toen waren de honden net een week op Haaksbarf over. Ik ga even vroegere bloeduitslagen bijeen sprokkelen.
#2012626
Ik woon in de bergen  ;), op 800m.
Vlgs mij is dat niet hoog genoeg voor een flinke afwijking in RBC etc. Denk maar aan sporters die een hoogtestage doen, die gaan minstens 2x zo hoog zitten.

Ben trouwens wel n beetje jaloers op je, ben helemaal gek van de bergen... Mag eigenlijk nu niet klagen trouwens, wsl
gaan we eind volgende week naar de Ardennen of de Vogezen. 
Ik heb net ontdekt dat Darqan bij een bloedonderzoek 1,5 maand geleden ook verhoogd Hemoglobine heeft (18,7) en dat zijn RBC en HCT wel binnen de norm is, maar aan de hoge kant ervan.

Toen waren de honden net een week op Haaksbarf over. Ik ga even vroegere bloeduitslagen bijeen sprokkelen.
Interessant...!

Heb je ook uitslagen van de andere bloedcellen( witte-, plaatjes) bij Axel, van diezelfde meting? t Lijkt me niet waarschijnlijk, maar dan kunnen we iig uitdroging ff uitsluiten
[/quote]
#2012728
Ik heb nur 1 bloeduitslag gevonden van okt. 2006
Daar had Axel ook licht verhoogde Hemoglobin und Hematocryt waardes.

Bij Darqan waren bij vorige bloedonderzoeken geen verhoogde hemoglobin te zien.

*edit*
Ik heb net gevonden dat deze 3 waardes verhoogd kunnen zijn bij de hond door Aufregung... dus stress.
Interessant.
Laatst gewijzigd door *Axel* op zo 15 mei 2011, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2013240
*Axel* schreef: witte bloedcellen en alle andere organen enz waren normaal
ook bij Darqan trouwens

Enne.... de Ardennen... dat zijn heuveltjes ... :P
Mooi, niet uitgedroogd dus.

Haha, geef t toe. Mijn standaard voor "bergen" zijn de Alpen. Maar voor iemand uit de Himalaya zijn zelfs die nog klein:-)
Hier in kikkerland ben ik al heel blij met de duinen... Je moet wat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door