Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellie
#2009329
Al enige tijd lees ik op het forum: enige tijd = al een aantal jaren! Nu plaats ik maar een bericht in de hoop dat sommigen van jullie me meer kunnen vertellen.
Pamoek is een hondje uit Kroatië. Ik zou hem opvangen voor herplaatsing, maar ik ben een rot opvanggezin: we hebben hem gehouden! Hij kwam met ongeveer 6 weken met broertjes in het asiel daar terecht: de liepen los op straat. Omdat er al pups waren bevroren, hebben ze hem en een aantal(12) andere pups in de wc gezet. Daar kregen ze te eten en speelden ze. Na een noodkreet werd Pamoek mee naar Nederland genomen en toen ik hem zag, uit de auto in de armen van Paul, rende ik naar hem toe: wat een bolletje! Afijn, Pamoekw as bang voor mannen, fietsen, treinen, auto's etc. Dat is allemaal over nu! Veel geduld env eel leifde en begeleiding en hij kijkt nog wel en loopt dan door.
Omdat hij zo raar liep ben ik door een vriendin mee naar Sneeek genoemen, naar Paul Groenestein. Foto en het ergste werd duidelijk: HD in ernstige mate! Twee oplossingen: paar maandjes met pijn stillers laten leven en dan in laten slapen. Die mogelijkheid verwierp ik gelijk. De andere is een bekkenkanteling, aan beide zijden. Per operatie 1500 euro... We zitten financieel erg krap, dus het wordt bikkelen! Daarna revalidatie; die tijd blijkt zwaar te zijn. Daarnaast hydrotherapie (kan ook daar, maar ook bij de Tweede Lijn in Wilhelminaoord), dus alles bij elkaar: 4000 euro! We gaan ervoor en hopen dat Pamoek vanuit de hel in de hemel, nu in een kleinere hel (maar wel met liefhebbende mensen om zich heen die erg veel om hem geven en aan wie ook gehecht is) om daarna echt het paradijs te bezitten...

De Tweede Lijn begon gelijk over andere mogelijkheden en onzin dat slechte voeding in zijn eerste weken en slechte beweging idem de oorzaak waren: het was ALTIJD aangeboren! Ik ben dan al gelijk weg: als je je collega's al zo betwist...

Maar goed: zijn hier meer mensen met ervaring met een TPO operatie of een bekkenkanteling? Ik weet dat vooral de revalidatie zwaar zal zijn (hij mag niet teveel bewegen en moet met een handdoek onder zijn achterkant een minuutje uitgelaten worden) en ik ben heel benieuwd wat de ervaring si van mensen. Heb al contact met iemand wier labrador op 9 maanden werd geholpen: ze is nu 8 en gedraagt zich als een jonge hond! Pamoek wordt op vrijdag geholpen...
Laatst gewijzigd door Ellie op za 14 mei 2011, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellie
#2009343
Pamoek krijgt vanaf dat hij hier is vers vlees te eten. In het begin Darf en daarna gewoon vers vlees. Ik geef hem nu meer pens, omdat hij ook groeipijnen heeft, terwijl ik hem erg schraal heb gehouden: het wordt een grote hond (waarschijnlijk een kruising van de Kroatische berghond, herder en golden retriever, gezien de kleur van zijn vacht -beige metijzerzwart- en zijn broek). In pens zitten geen eiwitten en dus groeit hij minder snel. Daarnaast nu spiervlees en verder niet.

Hij is erg aanhankelijk, vindt knuffelen geweldig, is erg sociaal met honden en bij mensen kijkt hij eerst de kat uit de boom en verder is hij in 1 woord GEWELDIG! We zijn zo ontzettend dol op hem!
Door nienk
#2009352
Hoi, wat goed dat jullie Pamoek op gevangen hebben en bereid zijn die dure operaties voor hem te betalen!!

ik kan je niet helpen met het HD+operatie verhaal.

maar over wat je hem te eten geeft, heeft een jonge hond niet hoe dan ook de voeding nodig om goed te groeien, of ie nou groeipijnen heeft of niet? is dat niet iets waar de hond (of mens of ander dier) gewoon door heen moet?
Door pallas
#2009362
Wat een uitslag hè :( :( :(
Een zware operatie en dan nog revalideren.
Ik weet niet waar je woont maar je kan voor het laatste stuk revalidatie ook misschien bij Karin Baas terecht.
Zij is ook goed met de hydrotherapie en wat goedkoper. Maar voor het eerste ( en belangrijkste) stuk revalideren en controleren hoe de genezing verloopt zou ik toch bij degene doen die ook de operatie doet. Als ik het goed begrijp doet Paul de operatie? Of wordt het toch de tweede lijn?

Zelf heb ik geen fijne ervaringen met de tweede lijn, maar das puur persoonlijk hoor.

Alle sterkte en succes met de komende zware maanden :)
Door Cindy de Wolf
#2009391
Wij hebben ervaring met zowel een dubbele bekkenkanteling als een total hip. Hier kan je het operatieverslag vinden http://www.kvgd-eersel.com/operaties-ma ... nu-46.html van mijn meisje. Terry was 5 toen ze de kunstheup kreeg en is uiteindelijk 2 jaar geleden op 13 jarige leeftijd overleden. In die tussentijd heb ik alles weer met haar kunnen doen zoals behendigheid, fly-ball, GG en natuurlijk langdurige wandelingen.

Sammy en Baloe kwamen ons verrijken, komen van een goede fokker af waar beide ouderdieren uitvoerig getest zijn en vrij bevonden waren van alles en nog wat. Afijn Sammy was al drie keer de tuin rond gerend als pup en Baloe moest nog beginnen. In combinatie met een waggelloopje was de gang naar de kliniek van Maarten snel gemaakt en op ca 4 maanden oud kwam daar Hd-E uit. Wij hebben eerst 3 maanden aan spiertraining gedaan mbv pijnstilling en op 7 en 9 maanden heeft Baloe zijn bekkenkantelingen gehad. Zijn ellebogen waren toen nog goed. Helaas bleek hij na revalidatie met 11 maanden beiderzijds ED-LPC ontwikkeld te hebben, vermoedelijk door overbelasting ten gevolge van de bekkenkantelingen. Tenslotte zagen ze het bekken op 3 plaatsen door en je hebt te maken met een jonge hond in de groei en dan kan het dus zomaar gebeuren dat het LPC botje breekt. Baloe is op 12 maanden beiderzijds geopereerd aan ED-LPC. Na herstel leidt hij nu al ruim 6 jaar een normaal hondenleven. Hij is net 7 geworden afgelopen week. Hij kan uren lang wandelen ook in ruig terrein, kan gewoon achter een balletje aanrennen, zwemt, springt, dus echt een volwaardig hondenleven.
De revalidatie zal ik niet omheen draaien is ronduit een hel, zeker de 2e keer. Het is noodzaak om je hondje de eerste 10-12 dagen rustig te houden, absolute rust. Baloe hadden wij in soort bench, 1 persoons matras op de grond met hekken eromheen. We hebben ook de eerste 10 dagen naast hem op de grond geslapen. Op staan gaat niet dus echt helpen. Naar mate de pijn afneemt gaat dit steeds makkelijker. Na 2 weken kreeg Baloe er een matras ruimte bij maar nog steeds afgesloten. Al die tijd deed hij zijn behoefte in de tuin en direct weer naar binnen. Na ruim 3 weken mocht hij per dag een halfuurtje- uurtje door het huis heen scharrelen en elke week kwamen daar een paar uurtjes bij. Met 7 weken na de operatie kon hij alweer behoorlijk goed lopen en na 9 weken was het leed grotendeels geleden en tsja dan sta je voor nummer 2. Kiezen op elkaar en toch maar doen. Dit herstel duurde langer, ging moeizamer. Maar ook hier na 10 weken liep hij alweer aardig en toen ging de voorkant dus raar doen. De LPC operatie was in vergelijking met de HD een makkie en binnen 6 weken was hij volledig hersteld. Op 6 mei had hij een dubbelzijdige LPC operatie en het weekend van 24 juni liep hij zijn eerste Dogtravelweekend volledig uit. 3 dagen wandelen van 12-15km, was een makkelijk weekend. Vele weekenden met 20-25km zijn gevolgd. Nooit maar dan ook nooit heeft hij meer gekreupeld zowel voor als achter niet. Wel krijgt hij glucosamine want tsja hij gaat gewoon eerder slijtage vertonen dan een gezonde hond. Natuurlijk heeft hij een vreemd loopje aangezien zijn bekken 30 graden zijn gekanteld maar mank nee, nooit meer.

Uit ervaring kan ik nu zeggen dat een kunstheup qua revalidatie sneller gaat maar ik vind het eindresultaat van een bekkenkanteling beter. Ik heb altijd het idee gehad dat Terry toch wat last is blijven houden van het implantaat. Aangezien bij een bekkenkanteling geen gebruik wordt gemaakt van implantaten heb je dat niet. Beide honden hebben geen hydrotherapie gehad, het lijkt mij echter niet verkeerd om dit wel te gaan doen gezien de opbouw van spieren.

Alle operaties zijn uitgevoerd door Maarten Kappen van de kliniek voor gezelschapsdieren in Eersel.

Heel veel sterkte :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op di 10 mei 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2009447
Ellie schreef: Pamoek krijgt vanaf dat hij hier is vers vlees te eten. In het begin Darf en daarna gewoon vers vlees. Ik geef hem nu meer pens, omdat hij ook groeipijnen heeft, terwijl ik hem erg schraal heb gehouden: het wordt een grote hond (waarschijnlijk een kruising van de Kroatische berghond, herder en golden retriever, gezien de kleur van zijn vacht -beige metijzerzwart- en zijn broek). In pens zitten geen eiwitten en dus groeit hij minder snel. Daarnaast nu spiervlees en verder niet.

Hij is erg aanhankelijk, vindt knuffelen geweldig, is erg sociaal met honden en bij mensen kijkt hij eerst de kat uit de boom en verder is hij in 1 woord GEWELDIG! We zijn zo ontzettend dol op hem!
Dus als ik het goed begrijp krijgt je hond momenteel pens en spiervlees en meer niet?
Door Cindy de Wolf
#2009504
Senta schreef: Cindy de Wolf wat moet jij veel mee hebben gemaakt zeg en wat een succesverhaal! Zo kan het dus ook!
Ja wij hebben ons portie wel gehad want bovenstaande is niet ons enige (dure) portie wat we voor onze kiezen gehad hebben, en dan heb ik het nog geeneens om de emotionele ellende want DAT is vele malen erger. :-X Gelukkig is het de laatste 2 jaar betrekkelijk rustig ;)
Angelique schreef: Dus als ik het goed begrijp krijgt je hond momenteel pens en spiervlees en meer niet?
Dat haal ik er ook uit, ik zal toch vleesbotten gaan geven zoals kip, konijn. parelhoen, eend. Hondje moet toch ergens, en niet alleen uit de pens zijn calcium en fosfor vandaan moeten halen.
Door Ellie
#2009521
Dank jullie wel voor jullie reacties! Cindy, jouw verhaal ga ik goed lezen! Ik zie er tegenop, maar ben ook blij dat we wat kunnen doen! Financieel is het een ramp gezien het feit dat Peter, mijn partner, sinds december werkeloos is geworden en ik een klein uitkerinkje krijg vanwege mijn MS. We waren al behoorlijk aan het sappelen en nu gaan we ons reservepotje aanspreken, maar alles liever dan Pamoek in laten slapen!

Tot aan de operatie (die is op vrijdag gepland) krijgt hij inderdaad alleen pens en spiervlees: hij moet nu zo min mogelijk groeien! Dat zijn 3 daagjes. En natuurlijk heeft een jonge hond goed voer nodig! Dat heb ik hem ook al die tijd gegeven! Maar nu moettie even stilstaan in groei. Na de operatie geef ik hem waarschijnlijk KKV en daarnaast ook pens.

Hij had, volgens Paul Groenestein, de othopedisch chirurg, de mooiste knieën van Koekange (het plaatsje waar ik woon)!! Dus dat moeten we zo houden! We zijn ook van plan een soort hekwerk te maken van 1 bij 1 meter: hij mag er niet in lopen! En ik ga maar veel denkspelletjes doen met de clicker en puzzels etc.

Karin Baas: ik zag dat zij in Drachten zat (iets dichterbij dan Sneek, maar het scheelt misschien een kwartiertje...). Ik ga wel uitzoeken of het veel scheelt in geld: bij de Tweede Lijn moest ik eerst een consult van 71€ betalen voor de fysiotherapeut en daarna kon ik gaan oefenen, duurder dan in Sneek! Iemand schreef dat zij niet zulke prettige ervaringen had met de Tweede Lijn: ik ook niet!

Ik laat hem dus opereren in Sneek bij de Waterpoort en kijk dan waar ik de hydrotherapie laat doen (niet in Wilhelminaoord in ieder geval!).

Nu ga ik je verhaal lezen, Cindy: dank je wel!

Hopelijk wordt er niet meer geschreven over eten: Paul Groenestein weet alles over rauw voeren en doet dat zelf ook bij zijn honden! Nu is zijn groei minder belangrijk dan zijn HD: die moet goed behandeld worden!

Dank jullie wel voor jullie reacties en hopelijk krijg ik nog meer verhalen van mensen die ervarign hebben!

Liefs van Ellie
Door nienk
#2009530
Hoi Ellie, nu begrijp ik het beter, van het eten voor je hond. ik schrok er een beetje van, dacht dat je je (jonge) hond alleen maar pens en spier voerde om zijn groeipijn af te laten nemen ofzo. en dan niet voor nu een paar daagjes, maar al een hele tijd. vandaar dat ik dacht, huh? maar die hond is jong, moet sterk groeien, die heeft een goed menu nodig! snap nu dat dat je intentie ook is. prima.

veel sterkte en succes de komende tijd!
Door Ellie
#2009537
Hai Nienk en Cindy. Daar was ik dus niet duidelijk in: het is voor deze paar daagjes, tot aan de operatie! Wat er daarna gaat gebeuren: ik zal hem nog wel 3 keer per week pens geven om zijn groei wat te remmen, maar daarnaast krijgt hij weer alles wat hij nodig heeft!

Fijn dat jullie met me meedenken.
Door Ellie
#2009587
Dank je wel, Danielle: het maakt het een stuk makkelijker om vanuit het noorden des lands naar Brabant te gaan!
Door nienk
#2009849
dat remmen van die groei begrijp ik niet zo goed, waar dat goed voor is. heeft je dierenarts dat aan geraden, of heb je het zelf bedacht? hoe dan ook, kan je het me uitleggen? dat de hond groeipijnen heeft is natuurlijk erg vervelend, maar groeien zal ie toch echt moeten doen. En dat doet ie hoe dan ook wel, misschien langzamer, maar dan wel met veel minder van de belangrijke stoffen die een hond in de groei volgens mij nodig  heeft. misschien zit ik er volledig naast hoor, heb er geen ervaring mee, vandaar.
Door chamourel
#2009860
wij hebben een dubbele bekkenkanteling en daarbij een enkele heupkopresectie laten uitvoeren bij Maarten Kappen.
advies van echte orthopeten was echter om haar in te laten slapen :'( :'(
ik moet zeggen dat ze voor de operatie helemaal niet meer wilde lopen en zelfs eten wilde ze niet meer van de pijn.
na de eerste operatie was het direct al een hele verbetering en na de 2e operatie waarbij buiten de kanteling toch ook de heupkop is verwijderd was het echt oppassen geblazen want toen was die pijn (alleen nog wondpijn) helemaal weg, en  wilde ze veel meer als ze mocht.
zonder handdoek hoor, die handdoek onder haar buik was dus wel pijnlijk, en eigenlijk helemaal niet nodig, alleen met het eerste plasje na de eerste operatie heb ik dat gedaan en ze vond het dus helemaal niks.
ze staan direct weer op de poot hoor, je weet niet wat je ziet  :-[

emotioneel krijg je wel wat voor je kiezen en dat is heel erg zwaar  :'( :'( :'(

als je echt alles wil weten wil ik je het best uitgebreid vertellen maar dan ben ik nog wel ff bezig hihihi.

wij hebben de kosten ineens betaald maar je kan er ook voor kiezen om het in drie termijnen te doen.
ik vond de kosten trouwens erg meevallen, hoop geld evengoed maar had meer verwacht
Laatst gewijzigd door chamourel op wo 11 mei 2011, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellie
#2009863
Omdat Pamoek aanstaande vrijdag geopereerd wordt en hij in de tussentijd zo min mogelijk beweging in alle botten moet hebben en zo weinig mogelijk moet veranderen, gaan we tot die tijd de groei vertragen (en niet stilzetten: dat kan niet!) door hem veel pens te geven en spiervlees daarnaast: geen bot of orgaan, want daar maakt hij alleen maar meer bot mee aan en aangezien zijn HD heel erg is (erger dan E, indien mogelijk), moeten die botten zo stil mogelijk zijn: elk moment kan er botwoekering optreden in de kop die buiten de kom ligt! Dan is een operatie bijna uitgesloten.

De dierenarts zelf, die ook orthopedisch chirurg is en zelf ook voorstander van vers vlees (hij geeft zijn eigen honden dat ook), heeft me met klem geadviseerd tot aan de operatie alles zoveel mogelijk stil te leggen!

Dat mensen zich hier zo druk over maken... Hij heeft de ernstigste vorm van HD en hopelijk overleeft hij de operaties, die heel zwaar zijn (ze duren 3 uur!) en zijn revalidatie die 6 tot 8 weken gaat duren (weleens een hondje van 7 maanden 6 tot 8 weken stil gekregen? Niet mogen bewegen?)...

En dan gaan mensen zeuren over 3 dagen pens en spiervlees... Alsjeblieft: houdt daar mee op: ik heb zoveel verdriet en dan dit irrelevante gezeur....

Dus,a ls je wilt reageren, wil je dan aub reageren op de komende operatie en dat soort dingen? Dat je succesverhalen hebt gehoord bijvoorbeeld? Dát zou me sterken!

Bedoel het niet slecht, hoor, maar ik raak nogal van slag momenteel...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door