Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#2003480
Flat schreef: ben meteen gaan kijken
maar ja ze lopen zo snel....
gelukkig had ik nog een foto
Afbeelding
Da's een nette draf dus  ;)

Zo'n schommelende telgang is makkelijker voor een hond (of paard) die graag de rug vastzet. Dat voel je ook echt wel als je op een schweinende IJslander zit, het stuitert behoorlijk. In rentelgang zit je vrijwel stil maar dat gaat dan ook echt oerend hard. Voor een hond die een soepele rug heeft van voldoende lengte is draf volgens mij niet inspannender dan telgang. Bij gangenpaarden zie je ook dat voor de laterale gangen meer spanning/verzameling nodig is en dat een goed ontspannen paard met redelijke diagonale aanleg dan ook gaat draven.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2003724
pallas schreef: Didot is een aantal keren bij een manueeltherapeut geweest en na de eerste behandeling liep hij vlekkeloos in hoog tempo in draf.
Daarvoor wou hij ook altijd zo vlot mogelijk in galop overgaan.
Darky is in het verleden bij Ronald Mouwen geweest, maar hij was lekker los in zn rug. Die heeft niks raars toendertijd kunnen vinden.
Maar hij is een hond van liever lui dan moe, dus wat dat betreft past de telgang prima bij Darky.
Door Dianavdberkt
#2011837
hier ook 1 van de 7 Duitsers die liever in telgang loopt. heupen helemaal piekfijn in orde. zodra hij wat moe wordt gaat ie automatisch in telgang lopen. ziet er niet uit maar ja. Liever dat en gezond.
Door lola woef
#2012113
Else! schreef: Onze hond loopt bijna altijd in telgang als die gaat draven (linker achter been en linker voorbeen tegelijk vooruit zetten i.p.v. kruislings).
Hij kan ook 'goed' lopen maar de telgang heeft duidelijk zijn voorkeur.
M.i. heeft hij verder nergens last vast, geen pijn o.i.d., kan prima hard rennen, springen etc.

Ik vraag me alleen al lange tijd af zou deze voorkeurs-loop iets te maken hebben met de kwaliteit van zijn heupen? Iemand een idee?
ik was ooit eens bij een lezing en daar hadden ze het erover
dat honden die stress hebben of situaties spannend vinden dat die dan in telgang gaan lopen
het viel me op dat mijn uitlaathondje dat inderdaad deed als we langs een school liepen waar hij het niet zo leuk vond
Door K@rin
#2013090
Flat schreef: vind het altijd heel moelijk om te zien :-[
ik kan gewoon niet 4 poten tergelijk bijhouden
je hoeft er maar 2 in de gaten te houden.
beide aan de linker of beide aan de rechterlkant.
Wanneer ze aan één kant van de hond tegelijkertijd naar voren gaan, is het telgang :)
Door K@rin
#2013092
een jonge snelgroeiende hond (van een groot ras), die nog niet in balans is, gaat vaak ook in telgang lopen.
Gewoon omdat het makkelijker is, of omdat ze dan niet met de achterpoten tegen de voorpoten aan komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door