Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2075195
In de paardensport aie je inderaad veel bandages en peesbescherming.
De vraag is dus (daar wordt verschillend over gedacht) wat zo'n bandage aan steun kan geven. Als je er goed over na denkt, zal dat bij een paard toch niet zo veel zijn. Stel je het gewicht voor, dat er op komt en wat kan een lapje stof van het één of ander dan doen, waarschijnlijk niet zo heel veel. De gedachte is wel leuk, maar of het echt ondersteunend werkt????????
Het geeft wel bescherming, maar daar wil jij de bandage niet voor gebruiken.
Je hebt het dikwijls over werkhonden en gewone huishonden, maar een blessure is een blessure en voor een huishond is het ook onaangenaam om belemmerd te worden in de    bewegingsmogelijkheden.
Waarom zou een eigenaar van een gewone hond, ik bijvoorbeeld, geen zorg aan een blessure besteden? Een gewone hond, huishond, fokteef en behendigheids rondhuppelaar is ook beter af, als ze zich prettig kan bewegen.
Ik denk echt, dat je je vergist in de mensen met "gewone"" honden, die zijn toch ook wel gewoon zorgvuldig, dat is niet voorbehouden aan mensen met werkhonden.

Hanny
#2075253
Hanny schreef: In de paardensport aie je inderaad veel bandages en peesbescherming.
De vraag is dus (daar wordt verschillend over gedacht) wat zo'n bandage aan steun kan geven. Als je er goed over na denkt, zal dat bij een paard toch niet zo veel zijn. Stel je het gewicht voor, dat er op komt en wat kan een lapje stof van het één of ander dan doen, waarschijnlijk niet zo heel veel. De gedachte is wel leuk, maar of het echt ondersteunend werkt????????
Het geeft wel bescherming, maar daar wil jij de bandage niet voor gebruiken.

Honden hebben geen hoeven. Bij Didot heeft de bandage de functie om de tenen bijelkaar te houden, dus indeze kan je de bandage voor een paard idd niet vergelijken met de bandage die we voor Didot willen maken.

Je hebt het dikwijls over werkhonden en gewone huishonden, maar een blessure is een blessure en voor een huishond is het ook onaangenaam om belemmerd te worden in de    bewegingsmogelijkheden.
Waarom zou een eigenaar van een gewone hond, ik bijvoorbeeld, geen zorg aan een blessure besteden? Een gewone hond, huishond, fokteef en behendigheids rondhuppelaar is ook beter af, als ze zich prettig kan bewegen.
Ik denk echt, dat je je vergist in de mensen met "gewone"" honden, die zijn toch ook wel gewoon zorgvuldig, dat is niet voorbehouden aan mensen met werkhonden.


In mijn reactie noem ik het overdenkingen, dus geen conclusies ;)

Natuurlijk kan je als baas met elke hond zorgvuldig met een blessure omgaan.
Ik zie toch regelmatig verschillen, trouwens ligt dat zeker niet altijd bij de baasjes, maar ook bij de artsen die een blessure beter zouden mogen begeleiden cq voorlichting mogen geven over behandel methodes en herstelmogelijkheden. Vaak is het zoeken naar de juiste info. Verder is geld ook nog zo'n factor, moet er niet aan denken dat ik dit 10 jaar geleden had moeten ophoesten.

Ik maak wel onderscheid in het feit dat je met een huishond over het algemeen eerder klaar zal zijn met revalideren en als je weer terug wilt in de sport dat daar meer voor nodig is.
Verder maak ik inderdaad onderscheid tussen "gewone" honden en werkhonden. Bij sommige werkhonden is het nu eenmaal nodig dat ze aan het werk zijn om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven(niet bij allemaal trouwens)

Hanny
Ik heb Borke antwoord gegeven om mijn beslissing uit te leggen. Daarmee ook nog eens gezegd dat ik het besluit steeds af laat hangen van het herstel dat ik zie. Ik zou het fijn vinden als een discussie over sporthond/ werkhond/ huishond en blessures of anders in een apart topic gehouden zou worden.
#2075363
even allereerst, ik vind het top hoe je alles begeleid, hoe je kritisch blijft en probeert de beste weg te zoeken.

wat betreft de brace/bandage... bij paarden wordt een bandage gebruikt te opwarming en een klein beetje ter bescherming, maar niet als steun.. er valt niets te steunen want paarden kunnen niet pro- en supineren (niet draaien met hun polsgewricht zeg maar), dus het stuk dat gebandageerd wordt heeft maar weinig bewegingsmogelijkheden...

de vraag is dus of je met een specifieke tape of brace op den duur voldoende bereikt, of dat je beter nog even kun opbouwen en zien hoe het dan gaat. het probleem met tape en brace is dat een gewricht met alle aanhechtingen 'anders' belast gaat worden en daardoor op andere plekken problemen kan verzorgen..
ik zou eerder mijn best doen met stabiliteit en balans training en kijken of ik het daarmee beter kan krijgen, kijken om nog iets meer tijd erin te steken.. voordat ik naar een brace of bandage ging grijpen.. mijn bedenking omdat je de 'teen' vrij laat en als de boel niet sterk genoeg is, je dus wel de kootjes ondersteunt maar het gewricht helemaal beneden daardoor extra klappen krijgt..

maar goed ik ken de situatie niet goed genoeg om er echt iets over te zeggen.. wilde je alleen wat aanvulling geven om over na te denken..
#2075375
Deesje schreef: even allereerst, ik vind het top hoe je alles begeleid, hoe je kritisch blijft en probeert de beste weg te zoeken.

wat betreft de brace/bandage... bij paarden wordt een bandage gebruikt te opwarming en een klein beetje ter bescherming, maar niet als steun.. er valt niets te steunen want paarden kunnen niet pro- en supineren (niet draaien met hun polsgewricht zeg maar), dus het stuk dat gebandageerd wordt heeft maar weinig bewegingsmogelijkheden...

de vraag is dus of je met een specifieke tape of brace op den duur voldoende bereikt, of dat je beter nog even kun opbouwen en zien hoe het dan gaat. het probleem met tape en brace is dat een gewricht met alle aanhechtingen 'anders' belast gaat worden en daardoor op andere plekken problemen kan verzorgen..
ik zou eerder mijn best doen met stabiliteit en balans training en kijken of ik het daarmee beter kan krijgen, kijken om nog iets meer tijd erin te steken.. voordat ik naar een brace of bandage ging grijpen.. mijn bedenking omdat je de 'teen' vrij laat en als de boel niet sterk genoeg is, je dus wel de kootjes ondersteunt maar het gewricht helemaal beneden daardoor extra klappen krijgt..
maar goed ik ken de situatie niet goed genoeg om er echt iets over te zeggen.. wilde je alleen wat aanvulling geven om over na te denken..
hier kan ik je nèt even niet volgen. Hoe bedoel je dat precies?

Balanstraining doen we al, daar zie ik niet meteen verbetering van voor het ene teentje (wel voor alle andere dingen hoor) Hij gebruikt gewoon zijn andere teentjes veel meer, kan alle oefeningen fluitend doen ::)
Ik werk met de balansbal en pad soms met een groot wiebelboard enz.
Verder dus nog massage en Ttouch oefeningen.
Dogdance achtige dingetjes voor het snellere grondwerk.

Opmerkelijk is wel dat er na drie keer werken met een voetje wat in de tape gezet was er volgens de ortho wel een duidelijke verbetering was van de peesspanning.
#2075583
ik ken werkelijk niemand die zó serieus en op de hond gericht revalideert!!  :-*
ik heb groot respect voor je inzet, zorg en geduld..
en ik hem didot 2x mogen meemaken van dichtbij..
hij wíl alleen maar werken.. rustig liggen is er haast niet bij..
hij staat bij de bank en vraagt steeds:  zeg me wat ik moet doen!! ik wil iets doen!! gaan we iets doen?? ahhhhhh wat wil je doen? ik wil dít en dát en dít en dát!!  :2funny:

ik wou dat ik die energie had..  :-* eu.. voor al die dingen die je doet en probeert..
(niet de energie van didot.. hoewel..  ::) )

:-*
#2075746
ik bedoelde ermee te zeggen dat als een combinatie van onderdelen (in de pols/voet in dit geval) niet stabiel is en je gaat daar een deel van tapen dat het kan zijn dat er een anders tuk overbelast wordt..

als je bijvoorbeeld zijn 'kootjes' intaped en zijn teen blijft uit de tape kan het zijn dat het eerst gewrichtje dus extra klappen krijgt, daarnaast is de poot van de hond zo gemaakt om klappen op te vangen en kracht te verdelen, als je hem meer in samenhang taped zou ik me kunnen voorstellen dat het op den duur toch problemen kan gevne.

maar dat zijn gewoon even mijn 'kritische' bedenkingen op afstand... ik wil het niet moeilijker maken dan het al is hihi..
#2075859
Deesje schreef: ik bedoelde ermee te zeggen dat als een combinatie van onderdelen (in de pols/voet in dit geval) niet stabiel is en je gaat daar een deel van tapen dat het kan zijn dat er een anders tuk overbelast wordt..

als je bijvoorbeeld zijn 'kootjes' intaped en zijn teen blijft uit de tape kan het zijn dat het eerst gewrichtje dus extra klappen krijgt, daarnaast is de poot van de hond zo gemaakt om klappen op te vangen en kracht te verdelen, als je hem meer in samenhang taped zou ik me kunnen voorstellen dat het op den duur toch problemen kan gevne.

maar dat zijn gewoon even mijn 'kritische' bedenkingen op afstand... ik wil het niet moeilijker maken dan het al is hihi..
Ahh ik snap je. :)
Gelukkig is het alleen de pees van zijn buitenste teentje, de rest van het voetje is dik inorde.
Jou nadelen heb ik ook in het achterhoofd hoor. Als het zou zijn om hem structureel ermee te laten lopen zie er zeker ook bezwaar in.  Het is niet de bedoeling om de teentjes strak aan elkaar tezetten, maar wel een bandje erom zodat tever uitslaan van het gewricht niet kan. De voet zal dus verder zijn gewone werk doen.  Met aanmeten wil ik er ook vooral voor zorgen dat zijn kussentje van de pols geheel vrij blijft omdat je anders te groot dempings verschil ziet.
Misschien had ik het nog niet gezegd , maar het wordt dus geen stijve brace en er komen ook geen baleinen in oid. Verder zal hij hem alleen met piekbelasting aan hebben en dan alleen nog zolang het nodig is. Als de pees verder inkort hoop ik het niet meer nodig te hebben. Alle andere training gaat zonder brace of verband met een tape. Wandelen, fietsen, rennen hydro enz is allemaal  lekker blootsvoets, gaat super.

Ben zelf erg benieuwd hoe het zal worden en dan plaats ik ook wel een foto of een filmpje, dan wordt het duidelijker denk ik.
#2145387
Nou, hierbij dan voorlopig de laatste update:

Didot heeft zondag weer voor het eerst een wedstrijd gelopen en is weer tiptop in conditie. :) :) :)
Door alle veranderingen was zijn sprongtechniek wat uit balans, maar dat is dmv goede training ook weer inorde. Hij gaat weer als een speer door het parcours en zelfs door de palen raggen was geen probleem :D

De raakvlakken gaan we nog thuis beter opbouwen, maar ik denk dat ik dat nog meer nodig hebt dan hij :-\
Aan het voetje en pootje merk je nu niks meer, het teentje is ook mooi op spanning.
Natuurlijk blijft hij maandelijks terug komen  voor de hydro, maar dat is omdat het onderdeel is van het totale trainingspakket.

Deze winter gaan we er weer tegenaan met de indoortrainingen zodat we in het voorjaar weer meedraaien in een nieuw seizoen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door