Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2011149
Het is een heftige, emotionele dag geworden. Vanmiddag vond de longscopie plaats. Een uur later hoorden we het slechte nieuws dat we zo vreesden: een uitzaaiing diep in de rechter longkwab, geen behandeling mogelijk, geniet nog zo veel mogelijk van uw hond en doe dingen met hem waar hij lol in heeft  :'( :'( :'(. Prognose 1 maand of wat langer  :'(. In eerste instantie troffen ze al bloedstolsels in de keelholte aan. Toen zijn ze zo ver als mogelijk het bloedspoor gevolgd, tot men niet verder kon. Aanvullend nog 3 foto's genomen en daar was een plekje op te zien. Waar de primaire tumor zat, deed eigenlijk niet terzake, omdat aan een uitzaaiing toch niets te doen viel. Wel kon er over een maand een foto worden genomen en raadde Jurgen Tan metacam aan. Verslagen dat het zwaard van Damocles gevallen was, gingen we met ons manneke weer naar huis. Eenmaal thuis kwamen de waterlanders  :'(.

De homeopathe gebeld, met wie ik gisteren een consult had gehad. Ze twijfelde nog tussen 2 middelen, natrium muriaticum of lycopedium. Op basis van de informatie dat het om de rechter longkwab ging, viel de keuze definitief op lycopedium, wat als middeld bij rechtszijdige klachten geldt. Zware artrose aan de rechter voorpoot vanwege een gemiste lpc, een wratje aan zijn rechteroog dat maandag is weggehaald, en nu een uitzaaiing in de rechterlong.

De buurvrouw kwam langs om me te troosten, en diverse mensen belden op. En toen kreeg ik om kwart voor 8 een telefoontje van Jurgen Tan, de dierenarts. Hij had Viento's geval besproken met zijn collega (ik neem aan Arno de Roos) en hij kwam toch enigszins terug op zijn eerste diagnose. Als ik het goed begrepen heb, had zijn collega wel eens een primaire tumor in de longen gezien die bloedde. Als het WEL om een primaire tumor zou gaan, zou hij een chirurgische ingreep kunnen doen, waarbij een deel van de longkwab wordt weggenomen. Een hond kan prima leven met 2/3 van de longcapaciteit. Het voorstel was daarom dat hij via een gaatje in de borstwand een biopt neemt of eventueel via thoraxscopie gelijk een longblad weghaalt. De afspraak staat nu voor volgende week donderdag om 6.45 uur (eerder was niet mogelijk, omdat hij afwezig was).

Ik durf nergens op te hopen, maar heel misschien is er toch nog perspectief voor onze zwarte boef.......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door