Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#227839
Hallo ik ben Robert en heb een Sarplaninac pup van 15 weken (Sari) die ernstig last heeft van jeuk. Dit geldt ook voor zijn broer die ook in Nederland is (echter in veel mindere mate last heeft van jeuk). Als voer kreeg hij Royal Canine baby dog large breed.

Even een korte omschrijving van het probleem en wat er tot nu toe tegen ondernomen is.

Ik heb de pup vanaf 7 weken. De pup is toen hij 6 weken was vanuit Bosnie en Hercegovina met de auto naar Nederland gebracht. Toen al had hij jeuk en was hij aan het krabben. Hij was door de fokker behandeld tegen vlooien. Waarmee hij behandeld is weet ik niet.

Eenmaal in Nederland aangekomen (7 weken) is hij nogmaals behandeld tegen vlooien met Program (hij had ze nog steeds). Na twee weken was de jeuk nog steeds niet voorbij. Dus naar de DA. Ik moest de pup wassen met een in water oplosbaar poeder (niet in Nederland toegestaan voor verkoop) en puppy shampoo. Daarbij moest ik hem Stonghold-druppels geven omdat hij last had van andere vlooien (vachtvlooien). Ik heb de pup dus niet gewassen maar wel de Stonghold gegeven. Heb ook gelijk een andere DA gezocht. Van de Stonghold druppels werd de pup heel suf en begon zich nog meer te jeuken en krabben. Die avond heeft hij boven op zijn achterpoot (bijna op zijn rug) een wond opengebeten. Het zag er heel vies, nat en rood uit. Je zag het vlees en spier zitten.

Ben gelijk naar de DA gegaan (DA nummer 2). Die heeft hem Prednocutin forte voorgeschreven en heeft hem een antibiotica spuit gegeven. En Sari moest een kap om. De wond heelde langszaam, maar de jeuk en het bijten bleef. Dus weer naar de DA. Deze adviseerde om nogmaals Stonghold te geven (1 maand na vorige dosering), en hem regelmatig te wassen. Stonghold gegeven, maar niet gewassen. Sari weer helemaal suf. Echter dit hielp ook niet. Alleen nog meer jeuk en bijten. Deze DA wist ook niet wat er aan de hand was. Daar komt nog bij dat de Sarplaninac hoogstens 1 keer per jaar met shampoo gewassen mag worden ivm zijn vacht en vettigheid van deze vacht.

Dus DA nummer 3. Heeft zijn vacht onderzocht en meende een "parasiet" gezien te hebben. Opnieuw Stonghold (3 weken na de vorige) maar nu een zwaardere dosering dan voor zijn gewicht. Sari weer suf en nog meer jeuk en bijten. Eveneens kreeg ik Dexamethason voorgeschreven tegen de jeuk. Het arme beestje moet van die tabletten poepen en plassen als een gek. En hij at heel veel. Alleen de jeuk en het bijten bleef. Dus DA weer gebeld. Ik moest stoppen met Dexamethason en kreeg antibiotica tabletten voorgeschreven. Ik moest Sari ook met Virbac Defencare (vlooienshampoo) wassen. Dit heb ik 2 keer gedaan met 14 dagen er tussen.

Maar HELAAS dit hielp ook niet. Sari loopt vanaf het begin met een kap om. Mist heel veel van zijn omgeving. Heeft moeite om alles tijdens de puppycursus te volgen en heeft een hele tijd niet de cursus kunnen volgen omdat zijn wond niet nat mocht worden. Kan niet met andere honden spelen omdat de kap in de weg zit of omdat andere honden bang zijn van de kap. Zodra de kap eventjes af gaat is het hap/bijt en weer een wond. Sari begint zich nu ook in zijn lies te likken op nadere plekken te bijten, ook op zijn voorpootjes te bijten (zijn huid wordt dan rood maar geen wond), op zijn kop te krabben en op zijn onderbuik te krabben.

Na heel veel gelezen te hebben op deze forum en op andere pagina's en met verschillende mensen gesproken te hebben ben ik overgestapt op natuurlijke voeding. Dus geen voer met anti-oxidante, kleur- en smaak stoffen. Geen pens snoepjes maar natuurlijke snoepjes van pro-plan. Ook de pensstaafjes, varkensoortjes, bullepees zijn van dit merkt. De kauwbot is ook natuurlijk (zo natuurlijk mogelijk) van FF. Sari krijgt sinds 4 weken heen RC meer maar Canidae. Als begin om later Carnibest te geven. En in de avond eet hij ook met de pot mee (gekookt vlees, rijst en groente. Maar de jeuk blijft.

Dus DA 4! Dit maal een homeopathische dierenarts. Deze DA heeft me geadviseerd om gelijk volledig op Carnibest over te stappen en geen ander voer, snoepjes of andere kauwdingen te geven voor de komende twee weken. Daarbij heeft Sari een homeopathische middel gekregen (orgaantherapie) om de ontgiftiging te bespoedigen en te ondersteunen.

Arme Sari heeft nu helemaal niets om zijn tanden echt in te zetten. Dus dan maar de muren en het meubilair gebruiken dacht hij. :D

Sari eet nu met heel veel plezier Carnibest Natuurvoer en het leek beter te gaan. Tijdens het wandelen kon zijn kapje af zonder dat hij gelijk ging bijten aan de achterkant. Maar dit was schijn. Gisteravond heeft hij zich over de kap heen weer een wond opengebeten. :'( Het lijkt wel of hij nog meer jeuk heeft dan voorheen.

Sari heeft ook heel veel schilfers op de achterkant van zijn lijf. Op de voorkant van zijn lijf helemaal niet. Ik borstel hem nu elke dag om de jeuk wat te verzachten en de schilfers te verwijderen. En ik haal dan een heleboel haren uit zijn vacht. Elke keer weer.

Wie kan mij helpen om Sari van deze DESTRUCTIEVE JEUK EN BIJTEN af te helpen?? ??? Advies is van harte welkom. Ik ben te einde raad, dus alle beetjes helpen.

Volgende week ga ik weer naar de homeopathische DA. Ik zou graag goed geinformeerd naar de afspraak gaan. Soms moet je dingen in eigen handen nemen en zelf oplossingen aandragen.

Groeten en een prettige Kerst en Nieuw Jaar,

Robert en Sari

Sari is de rechter pup. De andere is zijn broertje. (klik op de foto om deze te openen)
Afbeelding

Sari met zijn kap. (klik op de foto om deze te openen)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robert Koncarevic op wo 22 dec 2004, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#227845
Jeetje Robert wat heb jij al wat te voorduren gehad met Sari zeg!!! De arme scheet :'( :-*.

Ik denk dat je gewoon even moet afwachten, helemaal gezien wat jou Sari allemaal al voor troep in zn lijfje heeft gekregen denk ik dat hij nu ook aan het ontgiften is. Ontgiften wil zeggen dat hij alle rotzooi uit zn lichaam aan het werken is en dat gaat via de gevoeligste plek, ofterwijl zn huid. Het is vreselijk naar om je hond zoveel jeuk te zien hebben dat ze zichzelf kapot bijten ( heb zelf een herder die onder de fikse bijtplekken zat ). Ik hoop dat die homeophatische middelen snel hun werk doen samen met de CB en dat jou Sari eindelijk eens pup kan zijn. Ben benieuwd naar wat de homeophatische DA zegt over Sari..

Veel sterkte met Sari.
#227862
Ik sluit me aan bij Barbara: Sari heeft zoveel troep binnengekregen en die moet er eerst uit voordat je het uiteindelijke resultaat van de overschakeling van voer en de homeopatische medicijnen kunt zien.
Ik zou hem ook niet te veel borstelen. Je irriteert daar alleen maar de huid nog meer mee en je gaat de natuurlijke rui verstoren doordat je er telkens zoveel haren uittrekt. Ik zou niet vaker dan 1 x per week borstelen. Ik heb ook een hond die regelmatig last heeft van schilvers en hoe meer ik borstel, hoe meer schilvers er af komen, dus ik blijf daar zoveel mogelijk vanaf.
Veel sterkte en ik hoop dat Sari snel opknapt!
#227915
Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar allereerst moet al die troep die hij gekregen heeft in zijn jonge leventje het lijf uit. En die jeuk: dat kan nog wel even gaan duren en inderdaad zelfs erger worden, voordat het beter wordt.

Ik heb wel een paar vragen: is er een huidafkrabsel gemaakt? En wat kwam daar uit?

Ik moet ook wel zeggen dat het mij niet onverstandig lijkt om je gewoon aan deze dierenarts vast te houden en gewoon te doen wat hij of zij zegt. En verder nu niet teveel naar andere mensen moet gaan luisteren. Want op een gegeven moment kun je wel 100 adviezen krijgen, maar weet jij (en ook de hom. DA) helemaal niet meer wat je moet doen en waar je je nog aan moet houden. Dit soort dingen hebben tijd nodig. Je kunt niet verwachten dat hij, na 8 weken lang troep binnen te hebben gekregen, hij nu in een paar weken op knapt. Ik vind het heel rot voor je, maar je zult geduld nodig moeten hebben....

Ik zou dus zelf je aan willen raden om alle dingen alleen in overleg met deze homeopathisch DA te doen.

Dus, ik zou je bijv. aan willen raden om hem af te gaan sponzen met lauw water + appelazijn. Maar, overleg dit eerst met deze DA.

Ik zou ook willen aan raden om probiotica te gaan geven. De darmen zullen inmiddels ook wel een goeie klap hebben gehad van alle medicijnen. En, darmen zijn belangrijk. Ook voor een goede huid. Zelf vind ik dat je wel probiotica kunt gaan geven zonder overleg met je DA. Maar goed, als je haar/hem toch aan de lijn hebt, kun je het net zo goed even vragen.

Ik zou zelf trouwens wel eisen dat er een paar goede (diepe) huidafkrabsels genomen worden. Het zou mij namelijk niet verbazen wanneer er mijten/schurft aanwezig zijn/is.

Heel veel sterkte en succes, Lizzy
#227917
Lizzy schreef: Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar allereerst moet al die troep die hij gekregen heeft in zijn jonge leventje het lijf uit. En die jeuk: dat kan nog wel even gaan duren en inderdaad zelfs erger worden, voordat het beter wordt.

Ik heb wel een paar vragen: is er een huidafkrabsel gemaakt? En wat kwam daar uit?

Ik moet ook wel zeggen dat het mij niet onverstandig lijkt om je gewoon aan deze dierenarts vast te houden en gewoon te doen wat hij of zij zegt. En verder nu niet teveel naar andere mensen moet gaan luisteren. Want op een gegeven moment kun je wel 100 adviezen krijgen, maar weet jij (en ook de hom. DA) helemaal niet meer wat je moet doen en waar je je nog aan moet houden. Dit soort dingen hebben tijd nodig. Je kunt niet verwachten dat hij, na 8 weken lang troep binnen te hebben gekregen, hij nu in een paar weken op knapt. Ik vind het heel rot voor je, maar je zult geduld nodig moeten hebben....

Ik zou dus zelf je aan willen raden om alle dingen alleen in overleg met deze homeopathisch DA te doen.

Dus, ik zou je bijv. aan willen raden om hem af te gaan sponzen met lauw water + appelazijn. Maar, overleg dit eerst met deze DA.

Ik zou ook willen aan raden om probiotica te gaan geven. De darmen zullen inmiddels ook wel een goeie klap hebben gehad van alle medicijnen. En, darmen zijn belangrijk. Ook voor een goede huid. Zelf vind ik dat je wel probiotica kunt gaan geven zonder overleg met je DA. Maar goed, als je haar/hem toch aan de lijn hebt, kun je het net zo goed even vragen.

Ik zou zelf trouwens wel eisen dat er een paar goede (diepe) huidafkrabsels genomen worden. Het zou mij namelijk niet verbazen wanneer er mijten/schurft aanwezig zijn/is.

Heel veel sterkte en succes, Lizzy
Er is wel een huidafkrabsel genomen. Daar kwam niets uit. Misschien dat een diepe huidafkrabsel wel uitsluiting zal geven.

Ik zal inderdaad eerst met de dierenarts overleggen. Maar er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, dus advies vanuit dit forum is mooi meegenomen. De adviezen kan ik dan mooi meenemen in het gesprek met de dierenarts of als achtergrond informatie voor mezelf houden.

Op zich ben ik tevreden met de homeopathische dierenarts (ik ben nog maar één keer geweest). Vooral het feit dat mijn hond niet zo snel "troep" naar binnen krijgt is een positief punt. En hij reageerd nogal heftig op medicijnen.

De enige reden dat ik van dierenartsen ben veranderd is omdat ik sterk het gevoel kreeg dat ze maar iets deden. Zo van "als dit het niet is en dit niet helpen, proberen we dit en dan zou dat het kunnen zijn". En de hond maar slikken en zich ellendig voelen. Daar komt nog bij dat dit mijn eerste hond is, en je hem van het lijden wil verlossen.

Afsponzen met lauw water en appelazijn. Waar is dat goed voor?

Met probiotica bedoel je dan bijvoorbeeld de kruidenmix van Carnibest?

De homeopathische DA wil Sari nogmaals Stronghold geven om schurftmijt uit te sluiten. Als het moet dan moet het. Als Sari het geduld en energie kan opbrengen om vol te houden, moet ik het ook kunnen. Als hij maar beter wordt.

Groeten,

Robert en Sari
#227925
Ach wat zielig, dit is geen leuke start voor zo'n klein hondje :'(
Na al die troep in z'n lijfje, zou ik niet weer zomaar stronghold gaan geven. Zeker niet omdat je niet zeker weet of er schurftmijt is. Laat dan een afkrabsel van de huid maken en na kijken.
Sterkte!
Door 202spots
#227931
Robert Koncarevic schreef: Afsponzen met lauw water en appelazijn. Waar is dat goed voor?
Heeft 'n zuiverende werking en versneld het genezingprocess.
Je kan ook hele sterke thee maken en daar de plekken mee betten,kamille thee of black tea, dat helpt ook met de genezing en tegen de jeuk.
Kan 'n paar keer per dag herhaald worden.
(Word ook voor hot spots gedaan)

Weet je zeker dat er geen vlooien zijn?
Wanneer er 'n vlooien allergy is, dan is 1 vlooienbijt genoeg om wekenlang narigheid te hebben

Inplaats van de hele dag de kap om.....heb je geprobeerd of ie zo'n baby kruip pak/pajama aan zou houden? Of misschien 'n dekje om ze rug binden?
Zodat ie niet bij z'n rug kan om te bijten.
Door gonny
#227933
jeetje wat sneu allemaal!!! :'( ik heb ook een hond gehad die een vlooienallergie had....moest 1x per jaar een prik ertegen en dat had ie nergens last van. Maar het duurde wel even voor de prik werkt..misschien navragen of het geen vlooienallergie kan zijn. héél veel succes en sterkte met Sari!!! :-*
#227961
Robert Koncarevic schreef: Er is wel een huidafkrabsel genomen. Daar kwam niets uit. Misschien dat een diepe huidafkrabsel wel uitsluiting zal geven.

Ik zal inderdaad eerst met de dierenarts overleggen. Maar er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, dus advies vanuit dit forum is mooi meegenomen. De adviezen kan ik dan mooi meenemen in het gesprek met de dierenarts of als achtergrond informatie voor mezelf houden.

Op zich ben ik tevreden met de homeopathische dierenarts (ik ben nog maar één keer geweest). Vooral het feit dat mijn hond niet zo snel "troep" naar binnen krijgt is een positief punt. En hij reageerd nogal heftig op medicijnen.

De enige reden dat ik van dierenartsen ben veranderd is omdat ik sterk het gevoel kreeg dat ze maar iets deden. Zo van "als dit het niet is en dit niet helpen, proberen we dit en dan zou dat het kunnen zijn". En de hond maar slikken en zich ellendig voelen. Daar komt nog bij dat dit mijn eerste hond is, en je hem van het lijden wil verlossen.

Afsponzen met lauw water en appelazijn. Waar is dat goed voor?

Met probiotica bedoel je dan bijvoorbeeld de kruidenmix van Carnibest?

De homeopathische DA wil Sari nogmaals Stronghold geven om schurftmijt uit te sluiten. Als het moet dan moet het. Als Sari het geduld en energie kan opbrengen om vol te houden, moet ik het ook kunnen. Als hij maar beter wordt.

Groeten,

Robert en Sari
Laten ze eerst maar een diep huidafkrabsel nemen voordat ze dit arme beestje weer onder de Stronghold stoppen. Overigens is schurftmijt niet zo gemakkelijk aan te tonen. Hoewel het wel erg besmettelijk is, voor mensen maar vooral voor andere honden. Aangezien hij nu een paar maal behandeld is, zou hij in principe geen schurftmijt meer mogen/kunnen hebben.

Probiotica: ik zou zelf capsules/poeder nemen en geen kruidenmix. Eigenlijk om de simpele reden dat het mij onbekent is hoeveel goede bacterieen er in zitten en welke dat dan zijn. Volgens mij is de probiotica van de Groene Os goed (dat heeft die homeopathisch DA waarschijnlijk ook wel in huis) en die van Protexin® Pro-Soluble vind ik echt heel goed.

Welke homeopathische middelen heb je meegekregen, als ik vragen mag?

Oh, het afsponzen met appelazijn (van de reformwinkel): het verlicht de jeuk, het helpt bij het ontgiftingsproces en het werkt inderdaad ook zuiverend en genezend.
Door Lil
#227978
Wat zielig! :'(

Alles laten testen, afkrabsel, diep weefsel en bloed. Puppyschurft zit namelijk onder de huid. Veel dierenartsen herkennen dit niet. Ken iemand met een pup die het heeft en hij is ook bij meerdere da's geweest. Pas na uitgebreid onderzoek werd het ontdekt.
Kan natuurlijk iets anders zijn, maar daarom is onderzoek goed.

Heel veel succes!!!!
Laatst gewijzigd door Lil op wo 22 dec 2004, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#227980
Wat een triest verhaal, geef die hond asjeblieft geen stronghold meer, als je schurftmijt uit wilt sluiten zijn daar wel iets vriendelijkere methoden (die wel werkentegen scabies) voor dan stronghold ook omdat hij al 3 dosis gehad heeft.

Zitten er rooie plekjes in de liezen en oksels? is hij kaal rond zijn ogen? heeft hij een typische lucht bij zich?

Groet Fritz.
Door gonny
#227984
Fritz schreef: Wat een triest verhaal, geef die hond asjeblieft geen stronghold meer, als je schurftmijt uit wilt sluiten zijn daar wel iets vriendelijkere methoden (die wel werkentegen scabies) voor dan stronghold ook omdat hij al 3 dosis gehad heeft.

Zitten er rooie plekjes in de liezen en oksels? is hij kaal rond zijn ogen? heeft hij een typische lucht bij zich?

Groet Fritz.
wat wil dat zeggen kaal rond de ogen???
#228065
er zijn al veel reacties geweest en ik denk dat je zeker op de goede weg bent.
Een vriendin heeft met haar hond ook zon proces van jeuk moeten doorstaan. Eerst werd het erger, en dat is vreselijk maar het is even doorzetten. Het gaat nu ze is 3 mnd bezig met Carnibest, de kruidenmix en borage olie bezig en het gaat erg goed. De vacht is nu ook aan het vernieuwen.

Je word er moedeloos van als je je hondje zo ziet, maar geef niet op hoor..het heeft even tijd nodig. Voor jullie ook erg moeilijk om mee om te gaan. Sterkte er mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door