Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1942809
Even wat advies voor mijn buurvrouw gevraagd. Ik heb helemaal geen verstand van honden, en ik wil graag kunnen onderbouwen waarom die voeding het beste voor haar hond is (rekening houdend met die aandoening). Ik heb net al even op een hondenforum geprobeerd, maar daar krijg ik nauwelijks reactie...

Ik wil graag alles weten wat in jullie opkomt...

Hier haar verhaal:

Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..

Met *** heb ik van alles geprobeerd omdat hij zo’n huidallergie had (ook vers vlees, natuurvoeding, puur lam met rijst, echt alles) en op een gegeven moment ben ik uitgekomen op speciaal voer van de dierenarts, ultra-allergeen free Z/D. Dat was het enige wat werkte, daar waren alle allergie veroorzakende stoffen uitgehaald en de benodigde eiwitten werden goed afgebroken.

De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
*** had toen hij zes maanden was problemen met voorhuidontstekingen, om dat uit te bannen (maar ook uit veiligheidoverweging) heb ik hem met acht maanden laten castreren. Van die problemen is hij gelukkig af. Toen ik hoorde dat er een speciaal dalmatenvoer op de markt kwam (hoorde ik van een fokster), speciaal rekening houdend met die aandoeningen, ben ik daar meteen op overgegaan. Nu heb ik daar inmiddels mijn twijfels over. Helemaal nu jij die BHA’s noemde, die er inderdaad in zitten. Toch kost zo’n zak voer niet weinig..82,00 euro voor tien kilo, waar *** iets meer dan drie weken mee doet.
Ik vind het te vroeg om *** al helemaal op dat dierenartsenvoer te zetten omdat je daarna geen stap verder meer kunt maken mocht hij toch een allergie ontwikkelen. Maar wat dan wel? Nu eet *** op straat regelmatig de drollen van andere honden en dat duidt erop dat hij in zijn eigen voer iets tekort komt.

Vind het één van de moeilijkste dingen, goed voer, de fokker zegt dit, de dierenarts zegt dat, de dierenwinkel zegt weer wat anders en iedereen heeft een mening…
Vind het ook geen probleem er behoorlijk wat geld aan te besteden maar ik wil zo graag dat mijn hond krijgt wat echt goed voor hem is.



Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
#1942846
Fleetwood schreef: Even wat advies voor mijn buurvrouw gevraagd. Ik heb helemaal geen verstand van honden, en ik wil graag kunnen onderbouwen waarom die voeding het beste voor haar hond is (rekening houdend met die aandoening). Ik heb net al even op een hondenforum geprobeerd, maar daar krijg ik nauwelijks reactie...

Ik wil graag alles weten wat in jullie opkomt...

Hier haar verhaal:

Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..

Met *** heb ik van alles geprobeerd omdat hij zo’n huidallergie had (ook vers vlees, natuurvoeding, puur lam met rijst, echt alles) en op een gegeven moment ben ik uitgekomen op speciaal voer van de dierenarts, ultra-allergeen free Z/D. Dat was het enige wat werkte, daar waren alle allergie veroorzakende stoffen uitgehaald en de benodigde eiwitten werden goed afgebroken.

De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
*** had toen hij zes maanden was problemen met voorhuidontstekingen, om dat uit te bannen (maar ook uit veiligheidoverweging) heb ik hem met acht maanden laten castreren.
Lekker slim, not :-\. Vooral een Dalmatier reu moet je absoluut niet laten castreren voordat hij volledig is uitgegroeid, en dus ook zijn urine systeem. De kans dat bij een jong gecastreerde reu dus eerder uraatgruis/steen blijft hangen (door onontwikkelde urineleiders) is dus groter dan bij reuen die volledig uit ontwikkeld zijn voordat ze gecastreerd worden.
Van die problemen is hij gelukkig af. Toen ik hoorde dat er een speciaal dalmatenvoer op de markt kwam (hoorde ik van een fokster), speciaal rekening houdend met die aandoeningen, ben ik daar meteen op overgegaan. Nu heb ik daar inmiddels mijn twijfels over. Helemaal nu jij die BHA’s noemde, die er inderdaad in zitten. Toch kost zo’n zak voer niet weinig..82,00 euro voor tien kilo, waar *** iets meer dan drie weken mee doet.
Royal Canin voor Dalmatische Honden? Ja, het is een schande dat er zo'n vieze smerige troep-brok op de markt is gebracht. Met de komst van deze brok is mijn achting voor dit bedrijf zowaar nog verder gedaald.
Ik vind het te vroeg om *** al helemaal op dat dierenartsenvoer te zetten omdat je daarna geen stap verder meer kunt maken mocht hij toch een allergie ontwikkelen. Maar wat dan wel? Nu eet *** op straat regelmatig de drollen van andere honden en dat duidt erop dat hij in zijn eigen voer iets tekort komt.

Vind het één van de moeilijkste dingen, goed voer, de fokker zegt dit, de dierenarts zegt dat, de dierenwinkel zegt weer wat anders en iedereen heeft een mening…
Vind het ook geen probleem er behoorlijk wat geld aan te besteden maar ik wil zo graag dat mijn hond krijgt wat echt goed voor hem is.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Ik wil eerst graag weten wat nou precies het probleem is van deze hond. Want huidallergieen? Ik heb echt geen idee wat je daarmee bedoeld. Bedoel je huidproblemen, veroorzaakt door voeding? Iets anders?
#1942853
Ze had het over een huidaandoening die vaak bij Dalmatiërs voorkomt, en daarom moet hij minder eiwitten hebben. Zegt dat je wat??

Ik wil haar graag helpen hoor, ze vroeg mijn advies maar ik ben meer thuis in de katten. Dus ik hoop dat jullie wat zinnigs kunnen zeggen...



Edit: Het gaat hier trouwens over 2 honden hoor! Haar eerste is overleden, en nu heeft ze deze van 11 maanden oud... En die vorige had dus duidelijk klachten...
Laatst gewijzigd door Fleetwood op zo 20 feb 2011, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#1942860
Fleetwood schreef: Ze had het over een huidaandoening die vaak bij Dalmatiërs voorkomt, en daarom moet hij minder eiwitten hebben. Zegt dat je wat??

Ik wil haar graag helpen hoor, ze vroeg mijn advies maar ik ben meer thuis in de katten. Dus ik hoop dat jullie wat zinnigs kunnen zeggen...



Edit: Het gaat hier trouwens over 2 honden hoor! Haar eerste is overleden, en nu heeft ze deze van 11 maanden oud... En die vorige had dus duidelijk klachten...
Nee, hij moet dus niet minder eiwitten. Hij moet een voeding waar niet te veel purine in zit. Hoewel ik moet zeggen dat de gemiddelde Dalmaat nauwelijks last heeft van uraat nog huidproblemen bij een gewoon fatsoenlijk BARF menu. In mijn ogen moet ze dus zo snel mogelijk zelf gaan samenstellen. Afhankelijk of de hond daadwerkelijk uraatproblemen heeft (vastlopers) kan ze met een BARF menu beginnen dat laag aan purine is. Zo niet (geen vastlopers) kan ze de hond gewoon een goed BARF menu geven met 40% a 50% vleesbot, 20% orgaanvlees waarvan 10% pens en 10% andere organen, 15% groenten (maar even hoog beginnen met het Dalmaatje) en de rest spiervlees, vette vis, eieren, zuivel, etc.

Misschien moet je buurvrouw eens beginnen met het lezen van dit artikel: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 231.0.html. En zelf lid worden hier want ik denk dat dit makkelijker 'praat'.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 20 feb 2011, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1942871
Om toch even op de huidproblemen terug te komen. Zou je wat meer kunnen vertellen over de problemen die deze hond heeft met de huid? Hoe oud is de hond eigenlijk? Je buurvrouw schrijft dat ze ook vers heeft geprobeerd. Kun je daar wat meer over vertellen, zoals wat voor vers? (want ik heb zo maar het idee dat ik wel weet waar deze hond vandaan komt, aangezien de fokker RC voor Dalmatische Honden adviseert en dan lijkt het me vrij stug dat ze ook KVV hebben geprobeerd. Dus ik ben dan benieuwd naar welk merk en hoe lang ze dat hebben gegeven).
#1942879
Volgens mij was het een fokster uit Koudekerke die dat gezegd had over RC, maar dat is niet de fokster van haar hond, want daar heeft ze toen een flink eind voor moeten rijden...

Ik heb haar je vragen voorgelegd, ik laat het je weten als ik antwoord heb.
En van jouw reactie heb ik een printscreen in de e-mail gezet naar haar toe, dus ik weet niet of ze zich nog aan durft te melden  ;D
Ik ken haar niet zo heel goed, maar wat me wel heel duidelijk is, is dat ze het aller-, allerbeste met haar hond voorheeft. Ze weet alleen niet wat ze nou moet geloven van wie, en dat kan ik heel goed begrijpen...

In ieder geval alvast bedankt voor je reacties, het maakt mij al e.e.a. duidelijk!
#1942886
Ja die dalmatiermeuk van RC is echt bedroevend  :'( , daar zit gewoon bijna geen vlees in voor onze carnivore vriend. Nooit geweten dat de dalmaat verwant is aan een kip.  :-\ En dan nog lekkker een schepje kankerverwekkende BHT en propylgallaat erbij en smullen maar.
#1942890
Fleetwood schreef:wat me wel heel duidelijk is, is dat ze het aller-, allerbeste met haar hond voorheeft. Ze weet alleen niet wat ze nou moet geloven van wie, en dat kan ik heel goed begrijpen...
Wat aardig van je dat je jouw buurvrouw en haar hond zo probeert te helpen.
Zelf denk ik dat als ze het allerbeste met haar hond voorheeft, het het handigste is als ze zelf lid wordt van BP.
Er is hier enorm veel kennis en zeker over Dalmaten  :biggrin2:
#1942893
Fleetwood schreef: Edit: Het gaat hier trouwens over 2 honden hoor! Haar eerste is overleden, en nu heeft ze deze van 11 maanden oud... En die vorige had dus duidelijk klachten...
Maar begrijp ik nu dat de hond die ze nu heeft geen huidproblemen heeft?
#1942898
Ik heb haar ook geadviseerd haar hier aan te melden. Jullie kunnen haar véél beter adviseren dan ik, en het schiet ook niet op als ik iedere reactie doorgeef....

Nu is het even afwachten wanneer ze mijn mail(s) leest, en of ze zich inderdaad aanmeldt, ik hoop het wel!!

Wat ik in ieder geval nog even kwijt wil, is dat ik gewoon vrolijk word van al die gestippelde onderschriften, ik vind Dalmatiërs echt geweldige honden!  :)


Edit: Of de huidige hond ook al die huidproblemen heeft weet ik niet, ik dacht dat het meer "ter voorkoming van" was, maar dat weet ik niet zeker....
#1943150
hier geen gestippeld onderschrift, maar wel even een aanmoediging, tof van je dat je je buurvrouw zo wilt helpen! als ze besluit zich hier aan  te melden zijn er een hoop mensen met ervaring met haar ras hond, huid problemen, eet problemen, weet ik veel wat, elk probleem komt hier wel eens voorbij en voor bijna alles weet hier iemand wel iets wat wellicht kan helpen. dus, ik hoop dat ze zich hier aan zal melden!!
#1943952
Fleetwood schreef: Ik heb haar ook geadviseerd haar hier aan te melden. Jullie kunnen haar véél beter adviseren dan ik, en het schiet ook niet op als ik iedere reactie doorgeef....

Nu is het even afwachten wanneer ze mijn mail(s) leest, en of ze zich inderdaad aanmeldt, ik hoop het wel!!

Wat ik in ieder geval nog even kwijt wil, is dat ik gewoon vrolijk word van al die gestippelde onderschriften, ik vind Dalmatiërs echt geweldige honden!  :)


Edit: Of de huidige hond ook al die huidproblemen heeft weet ik niet, ik dacht dat het meer "ter voorkoming van" was, maar dat weet ik niet zeker....
We eten jouw buurvrouw niet op hoor :biggrin2: laat haar maar gewoon lekker lid worden. Er zitten nergens zoveel Dalmatier-kenners op welk voedingsforum dan ook dan hier op Barfplaats :biggrin2:!

Ter voorkoming van hoeft jouw buurvrouw niks te doen. Als ze nu geen problemen heeft, is er zeker op rauwe/verse voeding niet te verwachten dat er ooit problemen komen!

Maar, heeft de hond nou uraat-vast-lopers of niet?

Mocht jouw buurvrouw het zelf samenstellen nou eng vinden, zijn er natuurlijk ook nog wel kant en klare voeren die ze veilig kan voeren!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door