Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1942809
Even wat advies voor mijn buurvrouw gevraagd. Ik heb helemaal geen verstand van honden, en ik wil graag kunnen onderbouwen waarom die voeding het beste voor haar hond is (rekening houdend met die aandoening). Ik heb net al even op een hondenforum geprobeerd, maar daar krijg ik nauwelijks reactie...

Ik wil graag alles weten wat in jullie opkomt...

Hier haar verhaal:

Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..

Met *** heb ik van alles geprobeerd omdat hij zo’n huidallergie had (ook vers vlees, natuurvoeding, puur lam met rijst, echt alles) en op een gegeven moment ben ik uitgekomen op speciaal voer van de dierenarts, ultra-allergeen free Z/D. Dat was het enige wat werkte, daar waren alle allergie veroorzakende stoffen uitgehaald en de benodigde eiwitten werden goed afgebroken.

De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
*** had toen hij zes maanden was problemen met voorhuidontstekingen, om dat uit te bannen (maar ook uit veiligheidoverweging) heb ik hem met acht maanden laten castreren. Van die problemen is hij gelukkig af. Toen ik hoorde dat er een speciaal dalmatenvoer op de markt kwam (hoorde ik van een fokster), speciaal rekening houdend met die aandoeningen, ben ik daar meteen op overgegaan. Nu heb ik daar inmiddels mijn twijfels over. Helemaal nu jij die BHA’s noemde, die er inderdaad in zitten. Toch kost zo’n zak voer niet weinig..82,00 euro voor tien kilo, waar *** iets meer dan drie weken mee doet.