Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#229146
Lizzy schreef: Ja, dat zou absoluut heel goed kunnen! Maar David Mech heeft dus pups van 4-5 weken niet-uitgebraakt prooi zien eten en hij schrijft ook dat ze daar geen enkele moeite mee hebben. Het uitbraken wordt natuurlijk ook gedaan (denk ik) doordat de wolven geen boodschappentasje hebben om de prooi in te vervoeren ;D.

Maar goed, als je een pup moet helpen met het voorverteren van vlees, dan vraag ik me af of het koken van vlees (zoals Mogens dat in zijn eerste boek aanbeveelt) of het geven van lammerenpap of melk de oplossing is....?
Ik denk dat je voorverteren en koken eigenlijk niet echt met elkaar kunt vergelijken :-\. Maar in je eerste stukje schreef je dat pups van 4-5 weken ook niet uitgebraakte prooi eten, dus dat komt dan wel weer een beetje :-\ overheen met M.E. die verschillende soorten maaltijden voorsteld, gekookt, puppysupplement en rauw. Maar géén lammerpap ;).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229149
Nitus schreef: Ik denk dat je voorverteren en koken eigenlijk niet echt met elkaar kunt vergelijken :-\. Maar in je eerste stukje schreef je dat pups van 4-5 weken ook niet uitgebraakte prooi eten, dus dat komt dan wel weer een beetje :-\ overheen met M.E. die verschillende soorten maaltijden voorsteld, gekookt, puppysupplement en rauw. Maar géén lammerpap ;).
persoonlijk hang ik gewoon het idee aan dat een pup hetzelfde eet als zijn ouders, gewoon rauwvlees, en dat vanaf de eerste hap die hij zelfstandig eet
Gebruikersavatar
Door Nitus
#229152
sylvia schreef: persoonlijk hang ik gewoon het idee aan dat een pup hetzelfde eet als zijn ouders, gewoon rauwvlees, en dat vanaf de eerste hap die hij zelfstandig eet
Ja, dat lijkt mijzelf ook het meest logisch ;), maar ik zat net even hardop te denken waarom M.E. nou die verschillende soorten puppymaaltijden voorschrijft, en dan was die verklaring die ik net gaf voor mij een redelijke uitleg (nog niet helemaal, maar dat zou zijn ideeën kUnnen verklaren (voor mij dan)).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229160
Nitus schreef: Ja, dat lijkt mijzelf ook het meest logisch ;), maar ik zat net even hardop te denken waarom M.E. nou die verschillende soorten puppymaaltijden voorschrijft, en dan was die verklaring die ik net gaf voor mij een redelijke uitleg (nog niet helemaal, maar dat zou zijn ideeën kUnnen verklaren (voor mij dan)).
Ik heb het idee, dat iedereen ook mensen die heel erg met voeding voor dieren bezig zijn toch af en toe een human touch aan geven, niks fouts mee hoor lijkt me niet meer dan normaal dat dit gebeurd eigenlijk, maar afwisseling brengen in soorten voeding is een menselijk iets, dieren varieren alleen in prooisoort niet met de bereidingswijze
Door oebaya
#229205
De maag van de hond levert geen bijdrage aan de vertering, dus bij de wolf evenmin. Wel voegt de maag sappen toe die het voedsel vloeibaar maken. De pups krijgen via dat opgebraakte voedsel dus een vleesbrij, geen voorverteerd voedsel. Datzelfde effect kan je dus bereiken door een fijne variant kvv te voeren of het voedsel enige tijd fijn te malen en b.v. wat vleesbouillon (zelfgemaakt en ongezouten) toe te voegen.
Een pap is volgens mij alleen een overgangsvoedsel voor een korte tussenfase, even de pups laten wennen aan het gebruik van het bekkie en dat gaat makkelijker met pap, dan vlees erin en vervolgens gewoon kvv. Mijn pups hebben geloof ik alles bij elkaar geen 3 dagen pap gehad. Bij fokkers die wel lang pap geven en het ook de pupkopers aanraden hoor ik veel ellende met diarree.
De puppymelk is opgegaan aan de moeder, die kon heel veel krachtvoer gebruiken, daar was geen kvv tegenaan te voeren.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#229230
oebaya schreef: De maag van de hond levert geen bijdrage aan de vertering, dus bij de wolf evenmin. Wel voegt de maag sappen toe die het voedsel vloeibaar maken. De pups krijgen via dat opgebraakte voedsel dus een vleesbrij, geen voorverteerd voedsel. Datzelfde effect kan je dus bereiken door een fijne variant kvv te voeren of het voedsel enige tijd fijn te malen en b.v. wat vleesbouillon (zelfgemaakt en ongezouten) toe te voegen.
Een pap is volgens mij alleen een overgangsvoedsel voor een korte tussenfase, even de pups laten wennen aan het gebruik van het bekkie en dat gaat makkelijker met pap, dan vlees erin en vervolgens gewoon kvv. Mijn pups hebben geloof ik alles bij elkaar geen 3 dagen pap gehad. Bij fokkers die wel lang pap geven en het ook de pupkopers aanraden hoor ik veel ellende met diarree.
De puppymelk is opgegaan aan de moeder, die kon heel veel krachtvoer gebruiken, daar was geen kvv tegenaan te voeren.
gr.
Nicolette
Nou, dat de maag geen bijdrage levert aan de vertering, dat is natuurlijk ook weer niet waar. Anders zat de maag er niet. Even wat Donath:

De maagwand bevat kliertjes waarin zich ook enzymen bevinden en dit wordt afgescheiden. Evenals zoutzuur. De moedermelk bevat gemakkelijk verteerbare eiwitten en de zuurconcentratie in de maag van de pup is laag. Donath stelt daarom dat je geen vreemde/moeilijk verteerbare eiwitten aan de pup moet geven. De vertering van de eiwitten gaat in de maag ten dele tot de allerkleinste afbraakproducten, de z.g. aminozuren, doch een deel wordt minder ver afgebroken, o.a. tot zg peptiden en peptonen, die dan echter in de darm weer verder verkleind worden. Vertering van vetten en koolhydraten vinden nauwelijks plaats in de maag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door