Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#228799
Lizzy schreef: Maar is het schapenpoedermelk of koeienpoedermelk of geitenpoedermelk?
uuuhhhhhhhhhhh
Ze hebben bij de Welkoop melkpoeder voor kalveren en voor lammeren ........
Dus ik neem aan dat er duidelijk verschil in zit. Die voor de lammeren zal dan het beste de schapenmelk benaderen.
Als ik volgende week weer bij de Welkoop ben zal ik eens kijken wat er op staat, qua samenstelling.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228855
Karin & Pyrs schreef: uuuhhhhhhhhhhh
Ze hebben bij de Welkoop melkpoeder voor kalveren en voor lammeren ........
Dus ik neem aan dat er duidelijk verschil in zit. Die voor de lammeren zal dan het beste de schapenmelk benaderen.
Als ik volgende week weer bij de Welkoop ben zal ik eens kijken wat er op staat, qua samenstelling.
eigenlijk heb je dus geen idee wat je bij die puppen naar binnen werkt ;D ;D ;D
Door K@rin
#228864
sylvia schreef: eigenlijk heb je dus geen idee wat je bij die puppen naar binnen werkt ;D ;D ;D
Ja wel hoor, poedermelk voor lammeren ......... :P


Je denkt toch niet dat ik de preciese samenstelling ergens heb opgeschreven, laat staan onthouden .... ::) ::)
'k weet ook niet eens wat er allemaal precies in Carnibest zit ........
Kwestie van vertrouwen, van mensen die er wel verstand van hebben ...... :P ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228867
Karin & Pyrs schreef: Ja wel hoor, poedermelk voor lammeren ......... :P


Je denkt toch niet dat ik de preciese samenstelling ergens heb opgeschreven, laat staan onthouden .... ::) ::)
'k weet ook niet eens wat er allemaal precies in Carnibest zit ........
Kwestie van vertrouwen, van mensen die er wel verstand van hebben ...... :P ;)
maar van de CB weet je wel dat het vlees is en dan van een bepaald soort dier of dieren toch ;D ;D ;D ;D
Door K@rin
#228890
Ik hoop, dat Paul kan reageren, want ik heb ook nog een uitspraak van hem gevonden, zie onderstaand ...
Een pup staat normaliter op 4 voedingen per dag.
Geef 's-morgens lammerenmelk met rijstebloem van *utricia, geen andere graanproducten gebruiken.
Normaal gesproken zou de pup nog maanden blijven drinken bij de moeder maar omdat wij die scheten weghalen op een leeftijd van een maand of 2 is het gebeurd met de melk terwijl ze die nog hard nodog hebben.Maak een stevig papje en laat de pup net zoveel lebberen tot ie vol zit.


Misschien kan hij het beter uitleggen, waarom het nu zo goed was voor puppen ...........
Of dat zijn mening hierover misschien wel veranderd is .........
Door K@rin
#228894
sylvia schreef: eigenlijk heb je dus geen idee wat je bij die puppen naar binnen werkt ;D ;D ;D
Wat maakt het eigenlijk nou uit WAT voor een melkpoeder .....
Als men mij verteld (iemand die ik op dat gebied vertrouw .....) dat Lammerenmelkpoeder het beste is voor een papmaaltijd, dan zal het mij een biet zijn of het van koeien, schapen of paarden is ........ :P ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229053
Karin & Pyrs schreef: Wat maakt het eigenlijk nou uit WAT voor een melkpoeder .....
Als men mij verteld (iemand die ik op dat gebied vertrouw .....) dat Lammerenmelkpoeder het beste is voor een papmaaltijd, dan zal het mij een biet zijn of het van koeien, schapen of paarden is ........ :P ;)
ja duidelijk :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229055
Karin & Pyrs schreef: Ik hoop, dat Paul kan reageren, want ik heb ook nog een uitspraak van hem gevonden, zie onderstaand ...
Een pup staat normaliter op 4 voedingen per dag.
Geef 's-morgens lammerenmelk met rijstebloem van *utricia, geen andere graanproducten gebruiken.
Normaal gesproken zou de pup nog maanden blijven drinken bij de moeder maar omdat wij die scheten weghalen op een leeftijd van een maand of 2 is het gebeurd met de melk terwijl ze die nog hard nodog hebben.Maak een stevig papje en laat de pup net zoveel lebberen tot ie vol zit.


Misschien kan hij het beter uitleggen, waarom het nu zo goed was voor puppen ...........
Of dat zijn mening hierover misschien wel veranderd is .........


Ik ben ook heel benieuwd wat de redernatie van paul is waarom melk met graan zo goed is voor een pup.
Pups in de natuur lebberen langer bij hun moeder maar ja hoeveel halen ze daar uit, want zoveell melk zit daar niet meer, ik heb hier ook teven waarbij de eigen pup heel lang mag blijven drinken en geloof me dat is meer van wege het rustgevende als dat er echt nog iets te halen valt, in iedergeval staat het niet in verhouding tot een melk maaltijd, en iets tegennatuurlijks als melk met graan daar lijkt het al helemaal niet op.
Misschien dat die papmaaltijd natuurlijk wel iets toe te voegen heeft bij brokken honden dat weet ik niet, mijn honden hebben nog nooit brokken gekregen dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Maar volgens mij is dat hele pap gedoe ontstaan omdat we dat aan onze eigen baby's geven en daardoor ooit het idee hadden dat dit dus voor onze puppen ook wel goed moest zijn.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 24 dec 2004, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#229087
Gaan jullie vooral door, want ik ben ook benieuwd. Heb het laatste nest ook op de lammetjespap gehad, dus ben me weer aan het verdiepen voor het (hopelijk) komende nest!
Die lammetjespap was op advies van Bertus en Paul! ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229112
Ine schreef: Gaan jullie vooral door, want ik ben ook benieuwd. Heb het laatste nest ook op de lammetjespap gehad, dus ben me weer aan het verdiepen voor het (hopelijk) komende nest!
Die lammetjespap was op advies van Bertus en Paul! ::)
ja nu heb ik bij de eerste al niet echt van tjonge jonge, en Paul...ja das ook maar een mens he ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229126
Trouwens volgens de redernatie van Paul zouden dus eigenlijk de pup kopers dat moeten geven en niet de fokkers, want die hebben de moederhond waar de pups kunnen drinken. Maar dan nog zie ik de pap niet :-X dan zou je eerder gaan denken aan een moedermelk vervanger en dan aan 50 cc per dag ofzo.......niet echt een onmisbare aanvulling op een vers dieet, zoals ik al zei heeft het melkdrinken van oudere pups bij de moeder eerder een sociale reden dan dat er echt aan voeding nog veel gebeurd, naar mijn idee.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 24 dec 2004, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#229129
Als de reden uitsluitend is dat de pups normaliter nog bij de moeder zouden drinken, dan zou ik eerlijk het nut inzien van het geven van puppymelk tot xx weken. Niet van lammerenmelk met rijstenbloem. Of is de rijstenbloem om de melk dikker te maken zodat het voor de pups makkelijker slobberen is ofzo?

In het laatste (nieuwste) boek van Mogens staat er wat over de voeding van wolvenpups. Zij beginnen bij drie weken al opgebraakt voer van de ouders te eten. Wanneer ze 4 tot 5 weken oud zijn, wordt het voedsel ook in z'n geheel (dus niet 'voorverteert'/uitgebraakt) aangeboden en opgegeten. Pups schijnen daar geen enkele moeite mee te hebben. Volgens David Mech/Mogens Eliasen zijn wolvenpuppies op 7 - 9 weken gespeend.

Ik denk dat dat onderschrijft wat Sylvia zegt, dat puppies alleen nog een beetje bij mams aan de borst hangen omdat het zo gezellig knus en warm is. Niet echt omdat het daadwerkelijk nodig is.

Nu zou een wolvenjong wel vaak opgebraakt voedsel krijgen en nu zou je kunnen stellen dat dit voorverteerd is. Mogens stelt (in zijn andere boek) dat een pup niet goed in staat is om rauw voedsel te verteren en biedt daarom de pup allerlei gekookt voedsel + melk + granen aan. Als je dit boek goed leest, dan lijkt het er dus op dat de pup prima rauw voer kan verteren.

We hebben deze discussie wel meer gehad en volgens mij valt het allemaal wel erg mee met dat 'voorverteren'. OK, het voedsel IS in aanraking geweest met spijsverteringsenzymen, maar de vraag is natuurlijk of dat echt zoveel uit maakt. Als dat niet het geval is (als het voedsel niet echt is voorverteerd) dan zie ik eigenlijk ook geen enkel nut tot het voeren van puppymelk/lammerenmelk (buiten dan dat het zo leuk of zo grappig is om te zien of dat je 'de pot' op wil maken).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 dec 2004, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#229135
Lizzy schreef: We hebben deze discussie wel meer gehad en volgens mij valt het allemaal wel erg mee met dat 'voorverteren'. OK, het voedsel IS in aanraking geweest met spijsverteringsenzymen, maar de vraag is natuurlijk of dat echt zoveel uit maakt. Als dat niet het geval is (als het voedsel niet echt is voorverteerd) dan zie ik eigenlijk ook geen enkel nut tot het voeren van puppymelk/lammerenmelk (buiten dan dat het zo leuk of zo grappig is om te zien of dat je 'de pot' op wil maken).
Even over dat voorverteren, ik zat net te denken dat het eten voor de pups weer wordt opgebraakt en dan is het idd niet echt voorverteerd omdat het nog niet lang genoeg daarvoor in de maag van de volwassen wolf/hond zit, maarr.. door het opbraken komen er natuurlijk wel maagsappen mee en misschien dat die dan een goede 'starter' zijn om het vlees in de magen van de pups makkelijker te verteren? :-\
Door Lizzy
#229140
Nitus schreef: Even over dat voorverteren, ik zat net te denken dat het eten voor de pups weer wordt opgebraakt en dan is het idd niet echt voorverteerd omdat het nog niet lang genoeg daarvoor in de maag van de volwassen wolf/hond zit, maarr.. door het opbraken komen er natuurlijk wel maagsappen mee en misschien dat die dan een goede 'starter' zijn om het vlees in de magen van de pups makkelijker te verteren? :-\
Ja, dat zou absoluut heel goed kunnen! Maar David Mech heeft dus pups van 4-5 weken niet-uitgebraakt prooi zien eten en hij schrijft ook dat ze daar geen enkele moeite mee hebben. Het uitbraken wordt natuurlijk ook gedaan (denk ik) doordat de wolven geen boodschappentasje hebben om de prooi in te vervoeren ;D.

Maar goed, als je een pup moet helpen met het voorverteren van vlees, dan vraag ik me af of het koken van vlees (zoals Mogens dat in zijn eerste boek aanbeveelt) of het geven van lammerenpap of melk de oplossing is....?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door