Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Chocomelk
#1924347
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb wel al een hoop gelezen hier op het forum, maar had me nog niet geregistreerd.

Ik heb 3 honden en een kat: Jessy een boerenfox van 8, Storm een witte herder van bijna 3, Tara een golden van 2 en onze huis tuin en keuken poes Puma van 4.

De reden dat ik me hier nu heb geregistreerd is omdat Tara ziek is en ik echt even wat hulp erbij nodig heb. Ik zal even zo kort en duidelijk mogelijk mijn verhaal hier doen.

Tara is van pup af aan al ziek, na heel veel dierenarts bezoeken met vaak een verkeerde diagnose werd er uiteindelijk aplastische anemie bij haar vastgesteld. De da gaf haar nog zo'n 3 maanden te leven destijds, maar ze heeft ons allemaal doen verbazen. Tara is dus inmiddels 2 terwijl de verwachting was dat ze geen 1 zou worden.

Ze is een hele tijd behoorlijk stabiel geweest, ze was natuurlijk nog steeds niet gezond maar ze was vrolijk en genoot van haar leventje. De laatste tijd ging het weer slechter met haar. Ze was weer een stuk slomer, haar vacht werd steeds slechter en ze had/heeft een slechte balans. Ik ben dus weer terug gegaan naar de da voor weer een bloedonderzoek.

Afgelopen week de uitslag van dit bloedonderzoek dus gehad en haar hele bloedbeeld was weer niet goed, maar het grootste probleem op dit moment zijn dus haar nieren. Haar ureum en creatine waarde's zijn veel te hoog namelijk: ureum 45 en creatine 271.

De da raadde een nierdieet aan en wilt een echo laten maken. Die echo moeten we nu dus nog krijgen, dus dat is nog even afwachten. Het nierdieet dat de da aanraad is een dieet van royal canin, iets waar ik absoluut niks voor voel. Ik voer mijn honden nu lotgering en ik wil haar dus eigenlijk ook niet van kvv afhalen. Tara heeft ook van pup af aan al kvv gegeten, nooit brokken.

Nu moet ik dus uitzoeken welke voeding ik haar dan dus het beste kan gaan geven, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik heb dus hier op de site ook al even lopen zoeken op ureum, creatine, nieren, nierdieet enz enz.... En heb dus ook al wel een hele hoop info hier gevonden, maar toch zit ik nog met vragen en ben ik er nog niet uit.

Ik had gelezen dat carnibest een goede voeding zou hebben, dus ik heb contact met hun opgenomen om te vragen welke voeding hun dan zouden aanraden bij Tara. Nu ben ik helemaal het spoor bijster want zij vertelde mij dat vers voer juist heel slecht is voor honden met nierproblemen???

Dan weet ik dat bandit een goede voeding zou hebben, maar eerlijk is eerlijk. Dit zou ons 100,- euro per maand gaan kosten en dan hebben we dus alleen nog maar voeding voor Tara. Dit kunnen wij bovenop alles gewoon niet betalen. Voor 1 of 2 maanden zouden we het wel kunnen doen, maar als vaste last is dit gewoon te veel voor ons.

Dan heb ik begrepen dat Duck ook nog een speciale voeding zou hebben voor honden met nierproblemen, deze is wat goedkoper en zou dus realistischer zijn voor ons. Dus ik denk dat wij dan naar deze voeding zouden moeten overschakelen?

Maar nu zit ik nog even met een andere vraag wat betreft die voeding. Als ik een "gewone" kvv naast een kvv leg voor honden met nierproblemen dan zijn de percentage's van de eiwitten en fosfor zo'n beetje gelijk, ik vraag me dan dus af wat het grote verschil is? Ligt het verschil hier dan echt alleen in de kwaliteit van de eiwitten?
En aangezien Tara dus al haar hele leven kvv heeft gegeten vraag ik dus ook af of een andere kvv dan echt zo veel verschil voor haar zou kunnen maken?
Ik wil haar zowiezo wel op een betere kvv gaan zetten hoor, maar vraag het me gewoon af.

Ik hoop dat jullie mij hier wat verder op weg kunnen helpen, want mijn hoofd tolt echt even van alle info die ik allemaal al tot mij heb moeten nemen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1924389
Ik zou ook voor het zelfsamengesteld nierdieet gaan, naast dat dat goed betaalbaar is kun je het zoals Angelique ookal zegt aanpassen op je hond.
Enige wat het kost is wat tijd om portie's te maken, maar dat is prima te doen  :)

1 van de katten hier krijgt nierdieet geinspireerd naar het menu wat hier op het forum staat.
Ze heeft PKD een nierziekte.
Zij had vorig jaar er al niet meer moeten zijn zoals de rest van haar familie liet zien die ook ziek waren.
Maar ze is nog steeds gezond en krijgt geen medicijnen.
Wel malen we het voor haar omdat ze niet kauwt op vleesbotten. Maar voor een hond lijkt me dat geen probleem  ;)
Door Chocomelk
#1924414
Bedankt voor jullie reactie's!

Ik snap dat echt barfen eigenlijk het beste is, maar toch zie ik dat ook niet helemaal zitten.

Allereerst betekent dit dat er nog een tijdje overheen gaat voordat ik haar dan dus ander voer kan gaan geven omdat ik alles moet uitzoeken en samenstellen. Daar komt dan bij dat ik echt heel slecht ben met cijfers, dus die procenten en alles uitzoeken daar ben ik dus echt mega lang mee bezig.

Ook heb ik geen idee waar ik dit dan allemaal het beste zou kunnen kopen en ik vind de botten wel eng, zeker met Tara.

Zelf ga ik dus wel liever voor een kvv eigenlijk, vooral ook omdat ik daar dan misschien vandaag of morgen nog mee kan starten.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1924431
Met uitzoeken van cijfers en leveranciers wil ik je best helpen, dat is niet zo moeilijk als je het eenmaal weet  :)
Maar het is natuurlijk je eigen keuze wat je wil en ook zit je met de twijfel of je wel bot wil geven.
Evt zou je deze nog kunnen malen, voor 1 hond is dat prima te doen.
Mocht je dit willen kun je natuurlijk altijd hier posten of me een berichtje sturen.

Wil je dit niet, dan kun je natuurlijk ook gewoon eerst die kvv's uitproberen en kijken hoe je hondje erop doet.
Overstappen naar barf kan altijd nog als je hondje het er bv niet goed op doet.
Door Chocomelk
#1924446
Ik denk dat ik inderdaad liever nu eerst een kvv probeer, vooral ook omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk de voeding wil aanpassen voor haar. Mocht dit niks uithalen wil ik het zeker proberen om het zelf samen te stellen.

Wel bedankt dat je me ermee zou willen helpen, ik hoop dat het aanbod ook nog geldt als ik met de tijd van gedachte verander?

Maar is duck dan een goede voor haar nu??

En hoe komt het dat carnibest zegt dat vers juist slecht is voor een hond met nierproblemen?

Kunnen jullie mij misschien ook vertellen wat voor dingen Tara verder mag hebben om met haar te trainen enzo?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1924475
Chocomelk schreef: Ik denk dat ik inderdaad liever nu eerst een kvv probeer, vooral ook omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk de voeding wil aanpassen voor haar. Mocht dit niks uithalen wil ik het zeker proberen om het zelf samen te stellen.

Wel bedankt dat je me ermee zou willen helpen, ik hoop dat het aanbod ook nog geldt als ik met de tijd van gedachte verander?

Maar is duck dan een goede voor haar nu??

En hoe komt het dat carnibest zegt dat vers juist slecht is voor een hond met nierproblemen?

Kunnen jullie mij misschien ook vertellen wat voor dingen Tara verder mag hebben om met haar te trainen enzo?
Natuurlijk blijft dat aanbod staan  :)

Enige wat ik over duck weet is wat Lizzy schrijft in het nierdieet stukje:
Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven. Bij mijn weten zijn er twee merken die een speciaal versvlees nierdieet hebben samengesteld. Dat is Bandit en Duck. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze met het voer gedaan hebben om het geschikt te maken voor nierpatienten.... Ik vermoed dat ze het vetgehalte hebben verhoogd. Verse voeding is bij nierproblemen sowieso te preferen boven iedere brok omdat a)de kwaliteit van het eiwit van rauw/vers vlees veel beter is en b)omdat deze manier van voeren vochtrijk is en als er iets belangrijk is bij nierproblemen, dan is het wel vochtrijke voeding (brokken zijn echt arm aan vocht!) en c)omdat brokken sowieso zooi is en in mijn ogen volstrekt ongeschikt is als hondenvoeding, laat staan voor honden met zieke nieren!
Waarom carnibest geen vers adviseert is me een raadsel. Miss omdat ze zelf geen echt specifiek nierdieet hebben.
Het is bewezen dat vers beter is bij nierproblemen, zie stukje hierboven van Lizzy.
In praktijk zie ik het ook bij onze kat die eigenlijk dus al dood of ziek had moeten zijn, maar het nog prima doet.
Vaak kunnen honden met nierproblemen ook heel slecht koolhydraten verteren, dus dat staat ook haaks op de uitspraak van carnibest.

Dingen die je met de training het beste kan geven zijn dingen die je in een nierdieet ook zou geven, al dan niet in gedroogde vorm.
Bv dingen als in stukjes geknipte pensstaafjes, een droog gebakken omelet in reepjes, gedroogd kipspiervlees (Albert Heijn heeft dat bv), andere soorten gedroogd spiervlees en  gedroogde visjes.
Ik zie dat kaas afgeraden word, evenals producten waar veel omega 6 in zit, toegevoegde olië-tjes enzo en koolhydraat is niet gezond.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1924491
Heb even gekeken naar wat er nu in die duck zit http://www.ducknatuurvoeding.com/Ducknatuurvoeding.assortiment_detail.cfm?c=DUCK THERAPIE Dieet&id=14

Het valt me op dat er rijst inzit, dat is wel jammer.
Er zit minder eiwit in en dat is dan wel weer goed, al hangt het ook erg af van eiwit je geeft aan je hond.
Ik weet niet of je aan je hond gauw kan zien of voer goed valt of niet met haar nierproblemen?
Zoja dan kun je het gewoon proberen denk ik, je ziet dan vanzelf of het haar helpt.

Evt zou je bij de duck ook nog wat extra pens, een klein beetje rauw schapenvet en/of een goede visolie en wat gepureerde groentes bij kunnen geven.
Al deze dingen zijn laag in fosfor en helpen dus in het dieet.
Ik vind dit toevoegen niet beter dan zelf samenstellen, omdat het lastig inschatten is wat er exact in duck zit.
Maar als je hond het hier beter op doet dan enkel kvv dan zou dat wel beter zijn.
Door Borke
#1924617
Er bestaat Bandit kvv die speciaal is voor nierpatienten, als je perse kvv wilt dan zou ik dat proberen.

Overigens voer ik onze Sofi Barf nierdieet en zij doet het er super op.
Onze dierenarts geloofde zijn ogen niet, toen hij haar nierwaardes zag  :biggrin2:
Door Chocomelk
#1929635
Bedankt voor jullie reactie's!

We zijn er uit wat we met de voeding gaan doen en we hebben dus besloten om toch zelf samen te gaan stellen. Voor nu hebben we haar wel op bandit gezet zodat wij nu dus eerst rustig een menu kunnen gaan samen stellen en het al langzaam aan haar kunnen introduceren. Zo zit ze in ieder geval wel alvast op een voeding die beter is voor haar en kan ik tussendoor alvast een x een dagje barf proberen om te kijken hoe dat bevalt.

Ik hoop dus dat May Lin mij nog kan helpen om dit samen te stellen enzo?

Als het barfen goed bevalt dan gaan we natuurlijk ook voor de andere 2 menu's samen stellen, maar dat zien we ter zijner tijd wel.
Door Lizzy
#1930691
Chocomelk schreef: Bedankt voor jullie reactie's!

We zijn er uit wat we met de voeding gaan doen en we hebben dus besloten om toch zelf samen te gaan stellen. Voor nu hebben we haar wel op bandit gezet zodat wij nu dus eerst rustig een menu kunnen gaan samen stellen en het al langzaam aan haar kunnen introduceren. Zo zit ze in ieder geval wel alvast op een voeding die beter is voor haar en kan ik tussendoor alvast een x een dagje barf proberen om te kijken hoe dat bevalt.

Ik hoop dus dat May Lin mij nog kan helpen om dit samen te stellen enzo?

Als het barfen goed bevalt dan gaan we natuurlijk ook voor de andere 2 menu's samen stellen, maar dat zien we ter zijner tijd wel.
Kun je met deze informatie (uit de bieb) niet uit de voeten?

==============

Goed, ik zou zelf gaan samenstellen. Want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.

Wat ik zou geven: 20% tot maximaal 30% rauwe vleesbotten van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente. Je kunt een hond met nierproblemen ook heel goed gekookte zoete aardappel en pompoen geven, dat bevat wat meer calorieen dan andere groentes en omdat honden hun energie halen uit vetten, eiwitten en koolhydraten en je minder eiwit voert, kan het goed zijn om wat koolhydraatrijke groentes te voeren.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. En geef zeer beslist wel visolie voor de omega 3 vetzuren! Visolie is essentieel bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc. Je kunt een beetje zuivel in de vorm van yoghurt geven (Geen kaas! Dat bevat echt veel te veel fosfor) en af en toe een rauw eitje.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever/nier. Ik zou een uitzondering maken voor vuile pens. Ik zou lekker wat pens geven. Pens bevat relatief weinig fosfor. Je mag dus best 5% hart en lever geven en dan ongeveer 20% pens.

Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Geef geen zeewier/kelp: dat bevat teveel zout!

===============

En anders is het handig om te vertellen wat je hond weegt, of ze veel of weinig eten nodig heeft en waar je zoal aan kunt komen, qua vleesbot, vlees en orgaanvlees. Dan helpen we je zeker verder.

Is er trouwens al meer duidelijk over de oorzaak van de nierproblemen?
Door keetje
#1931711
Onze Keet krijgt dus sinds haar nierproblemen de kop op staken gewoon nog haar Carnibest . Verder krijgt ze zoete aardappel (bataat) en een groentemix(zelf gemaakt van groenten uit de natuurwinkel, Solidago en omega 3 visolie. Ze is nu 12 1/2 en sukkelt nog lekker door, zeer tot verbazing (en genoegen) van onze DA. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door