Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#1925158
Ik had het verhaal van Axel niet helemaal gevolgd. Zie wel overeenkomsten :)

Ben ook van plan om de volgende keer even met mijn d.a. te overleggen om bloed naar haar op te sturen en mijn verhaal aan haar voor te leggen.

Voor dat mijn huidige d.a. bloed op mijn advies wou opsturen zijn er 2 andere d.a.'s geweest die stellig beweerden dat een zeer actieve, magere hond geen schildklier tekort kon hebben. Ik denk dat er heel wat honden rondlopen met problemen die niet gezien worden als horend bij een schildklierhormoon tekort.
Verder zijn Didot voedingsproblemen (intoleranties) al een heel stuk verbeterd. Hij eet nu bijna alle diersoorten als het maar biologisch is gaat het goed. Zelfs rund verdraagt hij nu weer. Hij is ook mooi op gewicht , had zelfs een klein randje vet deze winter. (Darm disfunctioneren is ook bekend bij schildklier patienten...)
Om maar niet te spreken over de jaren van veel jeuk en een slechte vacht :( Waar voor de andere d.a. alleen een zak brokken wou geven en een ander met paardemelk en doils aan kwam.
Dat speelt gelukkig alleen nog op als hij heel veel stress heeft voor een langere tijd (als Tjerk slecht gaat dus)
Door Deesje
#1925557
ik zit hier ook in twijfel, bij de rode thai ridgebacks zijn er af en toe wel eens schildklierproblemen, die zich vooral uiten in gedragsproblemen.. zo ook mijn manneke hier.. kito is ook topfit, aktief, zit zelfs goed in zijn vacht.. het enige wat bij opvalt is de kleur van zijn vel die vrij donker is, hij heeft sneller de neiging om aan te komen, zoekt ook echt warmte op, hij kan uren bij de haard of verwarming liggen.. en daarnaast zijn gedrag, precies het reaktieve zoals jij het beschrijft zie ik bij hem ook.. omdat zijn schildklierwaardes op de ondergrens van normaal liggen hebben we besloten niets te doen en met bach bloesems even te kijken, dat bracht wel iets verbetering maar met name in zijn áutistische' gedrag (als hij controle verliest bouwt ie spanning op)..

steeds weer twijfel ik.. laatst bij erwin bloed proberen te prikken hetgeen geen succes was, dus nu ook geen actuele waardes.. eigenlijk wil ik geen medicatie als het niet nodig is, maar als ik daarmee mijn hond kan helpen en zijn koppie wat meer rust kan geven.. tis en blijft moeilijk.

maar ik ken 2 honden met net aan te lage waarden die na lang zeulen medicatie zijn gestart en aanzienlijk veranderden in gedrag..
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1925627
Het komt regelmatig voor dat honden die ogenschijnlijk normale waardes hebben toch enorm veel baat hebben bij medicatie. Men weet niet zo goed waarom, maar het is in de diergeneeskunde wel bekend en dus wordt er wel vaker " zomaar" gestart met gunstig resultaat.

Moeilijk hoor, zulke afwegingen.
Door pallas
#1926139
Deesje schreef: ik zit hier ook in twijfel, bij de rode thai ridgebacks zijn er af en toe wel eens schildklierproblemen, die zich vooral uiten in gedragsproblemen.. zo ook mijn manneke hier.. kito is ook topfit, aktief, zit zelfs goed in zijn vacht.. het enige wat bij opvalt is de kleur van zijn vel die vrij donker is, hij heeft sneller de neiging om aan te komen, zoekt ook echt warmte op, hij kan uren bij de haard of verwarming liggen.. en daarnaast zijn gedrag, precies het reaktieve zoals jij het beschrijft zie ik bij hem ook.. omdat zijn schildklierwaardes op de ondergrens van normaal liggen hebben we besloten niets te doen en met bach bloesems even te kijken, dat bracht wel iets verbetering maar met name in zijn áutistische' gedrag (als hij controle verliest bouwt ie spanning op)..

steeds weer twijfel ik.. laatst bij erwin bloed proberen te prikken hetgeen geen succes was, dus nu ook geen actuele waardes.. eigenlijk wil ik geen medicatie als het niet nodig is, maar als ik daarmee mijn hond kan helpen en zijn koppie wat meer rust kan geven.. tis en blijft moeilijk.

maar ik ken 2 honden met net aan te lage waarden die na lang zeulen medicatie zijn gestart en aanzienlijk veranderden in gedrag..
Als hij op de ondergrens zit zou je kunnen overwegen om het bloed op te sturen naar de link van Dory. Mischien dat uit een breder onderzoek meer naar bovenkomt.
Aangezien hij op de ondergrens zit kan je dus een kleine dosis gaan geven zonder dat je in de problemen komt dat ie te hoog komt te zitten (dat is ook weer niet bepaald gezond)
Door Vena
#1926155
Mag ik vragen wat voor medicijn jullie honden precies krijgen? Zit daar alleen T4 in of ook T3.
Ik slik zelf ook schildklier hormonen en voor mij is er een heel groot verschil tussen medicijnen met alleen
T4, of een combi. Overigens zetten de meeste mensen zelf T4 in T3 om en wordt er daarom meestal alleen
T4 gegeven. Bij mensen heeft de hoeveelheid T3 effect op de aanmaak van serotonine, en ik kan me heel goed voorstellen
dat dit ook zo werkt bij honden en dat dat ook invloed heeft op het gedrag.
Door Vena
#1929712
Dankjewel Pallas. En mag ik dan ook nog vragen of het bloed alleen op TSH wordt geprikt, of ook T4 of liever nog FT4 en FT3?
Ben nieuwsgierig omdat ik zelf ervaren heb hoe nauw schildkliermedicatie genomen moet worden om je een beetje goed te voelen
en dat lijkt me erg lastig bij honden. Al zal het veel schelen als de omzetting van T4 in T3 normaal werkt.
Door pallas
#1929826
Vena schreef: Dankjewel Pallas. En mag ik dan ook nog vragen of het bloed alleen op TSH wordt geprikt, of ook T4 of liever nog FT4 en FT3?
Ben nieuwsgierig omdat ik zelf ervaren heb hoe nauw schildkliermedicatie genomen moet worden om je een beetje goed te voelen
en dat lijkt me erg lastig bij honden. Al zal het veel schelen als de omzetting van T4 in T3 normaal werkt.
TSH en T4 sowieso. Maar ik heb ook een aantal keren een breed bloedonderzoek laten doen. Als ik weer bij de d.a. ben zal ik vragen om een print van de uitslagen.

Ik heb via PB nog veel linkjes gekregen om te lezen, maar nog geen tijd gehad daarvoor. Veel matriaal over gedrag en schildklierhormonen. Dus zo gek is het kennelijk niet.
ALs ik het zelf wat bekeken heb zal ik hier ook de linkjes neerzetten.
Door 202Spots
#1930485
pallas schreef: TSH en T4 sowieso. Maar ik heb ook een aantal keren een breed bloedonderzoek laten doen. Als ik weer bij de d.a. ben zal ik vragen om een print van de uitslagen.
De meest labs in Holland testing alleen voor T3 en T4..

Dr Dodds thyroid tests voor o.a
Thyroid Profile 5 PLUS T4, free T4, T3, free T3, TgAA - PLUS CBC, Differential,
Thyroid Profile 5 T4, free T4, T3, free T3, TgAA
Thyroid Profile 4 PLUS T4, Free T4, T3, Free T3 - PLUS CBC, Differential , 
Thyroid Profile 4 T4, free T4, T3, free T3
Thyroid Profile 2 T4, Free T4  OFA Thyroid Registry

hier de hele form en meer info ,ook over opsturen
http://www.hemopet.org/services.html

success
Door De Geijsjes
#1930503
Deesje schreef: ik zit hier ook in twijfel, bij de rode thai ridgebacks zijn er af en toe wel eens schildklierproblemen, die zich vooral uiten in gedragsproblemen.. zo ook mijn manneke hier.. kito is ook topfit, aktief, zit zelfs goed in zijn vacht.. het enige wat bij opvalt is de kleur van zijn vel die vrij donker is, hij heeft sneller de neiging om aan te komen, zoekt ook echt warmte op, hij kan uren bij de haard of verwarming liggen.. en daarnaast zijn gedrag, precies het reaktieve zoals jij het beschrijft zie ik bij hem ook.. omdat zijn schildklierwaardes op de ondergrens van normaal liggen hebben we besloten niets te doen en met bach bloesems even te kijken, dat bracht wel iets verbetering maar met name in zijn áutistische' gedrag (als hij controle verliest bouwt ie spanning op)..
Hee wat grappig, die kenmerken heeft mijn oudste hond ook en die krijgt medicijnen i.v.m. traag werkende schildklier. Hij heeft een wat bruinere vacht i.p.v. volledig zwart zoals hij vroeger was en hij kan echt uren voor de haard liggen of in de zon. Verder is het geen hondje met gedragsproblemen, sterker nog hij negeert 9 van de 10 honden gewoon en gaat zijn eigen gangetje  :biggrin2:
Door mcSnurk
#1930523
202Spots schreef: De meest labs in Holland testing alleen voor T3 en T4..

Dr Dodds thyroid tests voor o.a
Thyroid Profile 5 PLUS T4, free T4, T3, free T3, TgAA - PLUS CBC, Differential,
Thyroid Profile 5 T4, free T4, T3, free T3, TgAA
Thyroid Profile 4 PLUS T4, Free T4, T3, Free T3 - PLUS CBC, Differential , 
Thyroid Profile 4 T4, free T4, T3, free T3
Thyroid Profile 2 T4, Free T4  OFA Thyroid Registry

hier de hele form en meer info ,ook over opsturen
http://www.hemopet.org/services.html

success
nou, mooi is dat >:(.Ik heb vorige week laten testen. En had om T4, TSH en T3 gevraagd. T3 zou alleen voor katten zijn, T4 hebben ze gecontroleerd, TSH niet, want dat deden ze alleen als T4 niet in orde was. Dus 75 euro het raam uitgegooid ::)
Door 202Spots
#1930541
Als je de test results naar Dr.Dodds stuurd, dan kan ze daar eventueel ook 'n uitleg van geven
en haar mening geven of 't wel of niet voldoende is, of dat je misschien uitgebreider test moet doen om 't hele beeld te krijgen.
Door pallas
#1930571
202Spots schreef: De meest labs in Holland testing alleen voor T3 en T4..
Dr Dodds thyroid tests voor o.a
Thyroid Profile 5 PLUS T4, free T4, T3, free T3, TgAA - PLUS CBC, Differential,
Thyroid Profile 5 T4, free T4, T3, free T3, TgAA
Thyroid Profile 4 PLUS T4, Free T4, T3, Free T3 - PLUS CBC, Differential , 
Thyroid Profile 4 T4, free T4, T3, free T3
Thyroid Profile 2 T4, Free T4  OFA Thyroid Registry

hier de hele form en meer info ,ook over opsturen
http://www.hemopet.org/services.html

success
weet ik, maar ik heb gelukkig een goeie d.a. ;)
Door 202Spots
#1930664
Voor zover ik weet is Hemopet de eninge lab die sommige testen doen
Misschien aan je DA vragen of ie dit ook kan doen?

The Thyroid Antibody Panel (Thyroid 5™) is comprised of T4, Free T4, T3, Free T3  and TGAA. 
No other diagnostic laboratory offers this technology or provides clients with the detail, personal assessment,
and recommendations offered by Dr. Dodds and her staff.
 
Door pallas
#1930674
202Spots schreef: Voor zover ik weet is Hemopet de eninge lab die sommige testen doen
Misschien aan je DA vragen of ie dit ook kan doen?

The Thyroid Antibody Panel (Thyroid 5™) is comprised of T4, Free T4, T3, Free T3  and TGAA.   
No other diagnostic laboratory offers this technology or provides clients with the detail, personal assessment,
and recommendations offered by Dr. Dodds and her staff.
 
Hij stuurt het altijd op. Eerst deden ze het nog zelf, maar aangezien er betere testlabs zijn dan dat hij zelf heeft stuurt hij het nu al jaren op.
Want "uiteindelijk gaat het om een betrouwbare meting en niet of je alles in iegen hand houdt" aldus mijn d.a.
Ik ga eens vragen naar wie hij stuurt, zou me niks verbazen als......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door