Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1919918
Veerle-scrappyToo schreef: Ik volg mee want hier zit ook een allergiemeisje  :'(  waar de jeuk plots terug opspeelt zonder voor ons duidelijke reden
Ik zou er een vraag durven bij stellen...als je het niet erg vind.  Hoe snel verdwijnen die verkeerde stoffen dan terug uit hun lijfje.  Hoe snel is de jeuk dus terug weg met of zonder ondersteunende producten.
Ja ellende is dat he  :-\
Denk je bv ik heb eindelijk een goed menu en hooikoorts kan nu niet en toch komt er uit t niets ineens een allergie.
Daarom vraag ik me ook af of er ook een soor 'incubatietijd' is voor bepaalde allergieen om iig al iets meer een idee te kunnen krijgen.
#1919971
Ik heb zo snel geen antwoord op je vraag, maar wel wat quotes uit een boek die je misschien interessant vind als je meer over allergieën wilt weten. Het zal er vast ergens in staan.

Quote`s uit Eetwaar = eetbaar ? over voedsel en allergie ;
Soms word een eiwit pas na gedeeltelijke vertering allergeen.

Virus infecties kunnen aanleiding geven tot secundaire allergische reacties. Tevens leidt een virusinfectie van de darm tot een tijdelijke igA-deficiëntie, waardoor grotere hoeveelheden voedsel antigeen in het bloed aanwezig zijn.

Als men het voedingsmiddel waarvoor hij allergisch is dagelijks tot zich neemt, kan door de continue aanwezigheid van sporen van het voedingsmiddel in de darm ook een immuun tolerantie ontstaan. Dit betekend dat, ondanks de allergie, door dit voedingsmiddel geen klachten zullen optreden. Telkens opnieuw eten, voorkomt het optreden van klachten.
Analoog hieraan kan met verklaren waarom iemand die allergisch is voor een voedingsmiddel wanneer iemand deze 4 of 5 dagen niet meer gegeten heeft , heftig kan reageren wanneer men deze wel weer gaat eten. Als het een voedingsmiddel is dat veel word gegeten kan het wel 6 dagen duren voordat alle sporen uit de darmen zijn verdwenen.
#1919994
kojak schreef: Ik heb zo snel geen antwoord op je vraag, maar wel wat quotes uit een boek die je misschien interessant vind als je meer over allergieën wilt weten. Het zal er vast ergens in staan.

Quote`s uit Eetwaar = eetbaar ? over voedsel en allergie ;
Soms word een eiwit pas na gedeeltelijke vertering allergeen.

Virus infecties kunnen aanleiding geven tot secundaire allergische reacties. Tevens leidt een virusinfectie van de darm tot een tijdelijke igA-deficiëntie, waardoor grotere hoeveelheden voedsel antigeen in het bloed aanwezig zijn.

Als men het voedingsmiddel waarvoor hij allergisch is dagelijks tot zich neemt, kan door de continue aanwezigheid van sporen van het voedingsmiddel in de darm ook een immuun tolerantie ontstaan. Dit betekend dat, ondanks de allergie, door dit voedingsmiddel geen klachten zullen optreden. Telkens opnieuw eten, voorkomt het optreden van klachten.
Analoog hieraan kan met verklaren waarom iemand die allergisch is voor een voedingsmiddel wanneer iemand deze 4 of 5 dagen niet meer gegeten heeft , heftig kan reageren wanneer men deze wel weer gaat eten. Als het een voedingsmiddel is dat veel word gegeten kan het wel 6 dagen duren voordat alle sporen uit de darmen zijn verdwenen.


6 dagen maar?  Duurt dat echt niet langer als je er echt allergisch voor bent? De jeuk blijft die niet langer in sommige gevallen?
#1920062
Ik zal nog wat dingetjes quoten  ;)

Onder atopie verstaan we een erfelijke aanleg voor aandoeningen die berusten op abnormale afweer reacties, zoals allergie. Ongeveer 2 procent van de mensen met een atopie lijdt aan consitutioneel eczeem. edit ; ik weet niet hoe dit word vertaald naar honden en katten

Verschillende typen allergische reacties ;

type I ;
Anafylactische reactie ;
Bij een herhaalde blootstelling wordt door het allergeen een verbinding tussen twee IgE-moleculen, die zich op het cel oppervlak van de mest cel bevinden, tot stand gebracht. Er vormt zich dan een proces dat mestceldegranulatie of histaminerelease heet.
87 % van de voedselallergieën bij mensen vormen een type I reactie. Het type allergie treed vaak zeer snel na de maaltijd op. Ook kan hij pas na een a twee uur optreden, wanneer de reactie niet door het voedsel zelf maar door een verteringsproduct ervan veroorzaakt word.

type II ;
cytotoxische reactie of antilichaamafhankelijke overgevoeligheid ;
Dit ziektebeeld word onder meer veroorzaakt door bepaalde medicijnen. Vooral het binnenkrijgen van penicilline in melk en vlees en bij het gebruik van penicilline zijn type II reacties beschreven.

type III ;
immuuncomplexreactie, halflaattijdige reactie ;
de reactie treed 4 a 6 uur na blootstelling op. Dit kan o.a. dierverzorgersallergie en dergelijke zijn maar ook bij geneesmiddelallergie komt dit type voor. Voedingsmiddelen die een type III reactie kunnen veroorzaken zijn melk, eieren en tarwe.

type IV ;
vertraagde reactie of cellulaire overgevoeligheid ;
contacteczeem behoort tot de allergische reactie van dit type. Terwijl de type I-reactie na sensibilisatie bij elk contact tot een onmiddellijke allergische reactie leidt, is er bij het type IV sprake van een uitgestelde overgevoeligheidsreactie waarvan de symptomen pas na enige tijd optreden. ongeveer 9 % van de voedselallergieën behoort tot dit type.

Type V allergie ;
SMR ;
alleen de mestcellen in de darmwand worden gestimuleerd door het antigeen dat de darmwand passeerd. deze mediatoren gaan via het bloed naar bepaalde doelorganen. aangezien het ruim 24 tot 48 uur duurt voor het grootste deel van het voedsel de darm is gepasseerd, kunnen klachten geruimte tijd na de consumptie van voedsel aanhouden


Ook nu kan ik niet precies zo snel vinden hoe lang het zou kunnen duren maar voor verdere info verwijs ik door naar het boek  ;) het is heel interessant en duidelijk uitgelegd, wel op mensen toegepast dus je zou even moeten kijken of het voor honden ook zo werkt.
#1920437
zo kojak, dat is nog eens informatie! ik ga ook maar opzoek naar dat boek (zowel voor mijzelf als voor Reus).

ik denk trouwens, dat in het geval van honden, dat als de stoffen uit het lijfje zijn na die 6 dagen, dat ze dan misschien langer jeuk houden door dat de huid geirriteerd is van al dat gekrab en/of lik. Net als met muggenbulten e.d bij jezelf, blijf je er af, is het sneller over, ga je er aan krabben, dan wordt het een naar plekje en blijft het veel langer jeuken. Als Reus weer jeuk heeft zie je ook binnen een dag dat zijn huid rood is en wat plekjes waar zijn vel heel dun of heel oppervlakkig stuk is, dan komen daar natuurlijk zo'n beetje korstjes op en jeukt het weer meer. Dus dat de jeuk langer aan blijft, hoeft denk ik niet perse nog een reactie op de allergenen te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door