Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#1918300
Ik ga alleen met bijtwonden naar de da indien het zo ernstig is dat het gehecht moet worden.
Een gaatje als jij beschrijft heb ik waterstofperoxide voor (kant en klaar bij da gekocht, wondspray heel simpel op te sprayen, maakt super schoon en prikt niet). Aangezien da's zulke wondjes niet hechten en alleen schoonmaken met het spul dat je zo zonder recept kunt kopen: ga ik daar dus echt niet naar toe. Veel te veel stress voor  mijn honden. Het advies van de da is altijd terugkomen als het gaat ontsteken. Ik houd het wel altijd heel goed in de gate. Wil namelijk ook geen ab, gelet op darmklachten bij mijn hond.

Ik zal verder maar niet ingaan op de discussie over het gedrag... wordt er alweer moedeloos van als ik dit allemaal lees en ik ben er toch niet bij geweest (zij de eigenaar van de zeer gevaarlijke herders waarvan eentje 3 dagen!!! Bij een da is moeten blijven na een beet van een jack russel. Even ter info over herders en kleine hondjes en degene die half dood is  :-\ :-X)
Door nienk
#1918301
we hebben hier in Amsterdam een spoedkliniek voor dieren en verder geen dienstdoende DA's, dus naar die kliniek bellen is de enige optie. ik heb het wachten inmiddels opgegeven er maar een flinke klodder honingzalf opgesmeerd. dan komt er nu in ieder geval geen extra vuiligheid in, dacht ik zo. kijk het even aan, als het er vanmiddag nog hetzelfde uitziet probeer ik wel nog een keer te bellen, en anders morgen de eigen DA.

edit: ben eigenlijk vooral bang dat hij het verder openkrabt, nu hij van de eerste schrik bekomen is wordt hij weer wat levendiger en heeft ook weer meer jeuk (dat had hij al en zal nu de stress ook wel even zijn), dat volle gekrab  met de achterpoot in de nek zal t geen goed doen. misschien probeer ik zo wel even om iets van een sokje om zijn rechterachterpoot te maken, dan kan hij er in iedergeval niet met de nagels in blijven hangen.
Laatst gewijzigd door nienk op zo 30 jan 2011, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1918306
Shit happens. In zo'n geval  maak ik het wondje schoon, dot honingzalf of iets van betadine erin, dat eventueel een paar dagen volhouden en dan is het wel klaar. Ik ga echt niet met dat soort gaatjes naar een da.
Door cairodyn
#1918307
TMG1961 schreef: Heb toen maar verteld dat ie blij mag zijn dat ik geen aangifte deed.
Dan was de eigenaar van de hond (gelukkig voor jou) niet op de hoogte dat je van bijtgevallen van honden onderling helemaal geen aangifte kan doen!
Dat is civiel zoals dat met een mooi woord heet. Honden die mensen bijten kan je melding van maken bij de politie en de hondengeleiders gaan de eigenaren van de betreffende honden dan bezoeken en gaan de eigenaar een aanlijngebod of muilkorf gebod opleggen.
Honden onderling moeten de mensen ook onderling oplossen!!!
Door Fynn
#1918313
Wondjes eerst uitspeolen met een spuitje waterstof peroxide en dan toch even laten kijken bij de da hoe diep het is.
Tijdje terug is Fynn gebeten door een ander ridgeback en ik dacht dat het meeviel maar omdat ik het niet vertrouwde een dag later toch even langs de da gegaan.
Bleek dat de da er met een lange pen zo diep inkon dat hij toch even wat extra zorg nodig had.
AB kuur en zalf om in de wond te doen.

Groetjes Rian
Door nienk
#1918319
oh dat wist ik ook niet, dat van die aangifte, maar klinkt logisch. er is uiteindelijk natuurlijk nooit echt goed te bepalen welke hond nou precies begonnen is of welke meer schuld heeft aan de verwondingen van de ander. ik zou denk ik, als Reus een andere hond letsel toe zou brengen wat DA zorg nodig heeft, wel voorstellen om een deel van de kosten op me te nemen, het is immers mijn hond en zelfs als het in mijn ogen de schuld van die ander was, dan nog, denk ik. maar ja, dat zeg ik nu..

hij blijft er maar aan zitten nu, dus ik ga zo maar nog een poging wagen te bellen.

edit: nou dat is ook raar, nu nemen ze na 5 keer overgaan al gelijk op! kan er om 2 uur terecht, assistente zei ook dat het veel dieper kan zijn dan het lijkt en dat dat zeker met Reus zijn gekrab nogal vervelende gevolgen kan hebben. dus, we zien het wel. als ze vinden dat hij AB moet hebben doe ik dat gewoon niet, dan ga ik van de week wel naar onze eigen DA om te kijken wat die ervan zegt.
Laatst gewijzigd door nienk op zo 30 jan 2011, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1918433
cairodyn schreef: Dan was de eigenaar van de hond (gelukkig voor jou) niet op de hoogte dat je van bijtgevallen van honden onderling helemaal geen aangifte kan doen!
Dat is civiel zoals dat met een mooi woord heet. Honden die mensen bijten kan je melding van maken bij de politie en de hondengeleiders gaan de eigenaren van de betreffende honden dan bezoeken en gaan de eigenaar een aanlijngebod of muilkorf gebod opleggen.
Honden onderling moeten de mensen ook onderling oplossen!!!
Ook als je hond zonder aanleiding aangevallen wordt? Dus als ik het goed begrijp mag iemand zijn hond andere honden laten aanvallen en bijten zonder dat ie er problemen mee krijgt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1918448
TMG1961 schreef: Ook als je hond zonder aanleiding aangevallen wordt? Dus als ik het goed begrijp mag iemand zijn hond andere honden laten aanvallen en bijten zonder dat ie er problemen mee krijgt.
Ja wettelijk gezien wel.
Al word er soms nog wel onderscheid gemaakt tussen als jou hond vast is en de andere hond niet.
Als ze beide los zijn ben je zeker niet aansprakelijk bij een knokpartij.
En als je dan de aanvallende hond wegschopt ben je ook nog aansprakelijk...
Zo krom is het hier in NL  ;)
Door TMG1961
#1918468
May Linn schreef: Ja wettelijk gezien wel.
Al word er soms nog wel onderscheid gemaakt tussen als jou hond vast is en de andere hond niet.
Als ze beide los zijn ben je zeker niet aansprakelijk bij een knokpartij.
En als je dan de aanvallende hond wegschopt ben je ook nog aansprakelijk...
Zo krom is het hier in NL  ;)
Dat wist ik dus niet. Ging ervan uit dat als een hond de jouwe aanvalt je daar aangifte van kunt doen. Goed te weten dat dit dus niet kan.
Door cairodyn
#1918469
TMG1961 schreef: Ook als je hond zonder aanleiding aangevallen wordt? Dus als ik het goed begrijp mag iemand zijn hond andere honden laten aanvallen en bijten zonder dat ie er problemen mee krijgt.
Aangifte kan je doen van een strafbaar feit. Daarbij moet er sprake zijn van opzet en schuld om het bewijsbaar te maken.
Honden die niet opgevoed zijn of gewoon een kronkel hebben vallen helaas andere honden aan. Maar die kunnen dat niet met opzet doen en hebben dus geen schuld.
Hondentaal is nou eenmaal anders als die van mensen. Daarom kan volgens de wet geen aangifte gedaan worden over honden/honden bijtgevallen. Je kunt een hondenwacht van de gemeente in kennis stellen en wellicht dat die er wat aan kan doen maar verder is het geen zaak voor de politie.
Wel als er mensen gebeten worden. Dan doe je dus aangifte tegen de eigenaar van de hond. Dan is er gevaar voor de mensen en wordt het wel een taak van de politie. Ook als mensen hun honden ophitsen kan je aangifte doen.
Bijtgevallen tussen honden waarbij jij als eigenaar van de gebeten hond de ander aansprakelijk houdt zal dat moeten doen via de verzekering/rechtshulp of zelfs een civiele zaak. Lees dan wel dat je zelf of als je voor rechtshulp verzekerd bent de kosten voor jou zijn. Als je in het gelijk gesteld wordt door de burgerrechter kan je de kosten ook claimen maar dan ben je een stuk verder in ieder geval. Veel mensen doen dat nou eenmaal niet omdat ze de tijd en geld niet hebben voor zoveel gedoe en wellicht een rechtzaak.
Door evds
#1918563
vanaalst schreef: een honden beet hechten ze niet heel snel, goed schoonhouden ...
en eigenlijk he, heeft die kleine van jouw nou nog niet door hoe het 'hoort'  de correctie is denkelijk nog niet goed begrepen aangezien die kleine zich nog niet overgaf, en doordat ze aan die herder begonnen te trekken( :-\) heeft reus in feite nog 'gewonnen'want de correctie is niet afgemaakt....
daarom liet de herder niet los, die wilde en verwachte overgave, en terecht
Dit is nou ook precies het scenario wat ik voor me zie als ik het verhaal zo lees.....
Door nienk
#1918578
bij de DA geweest, zijn nek even een beetje geschoren zodat het wondje goed te zien is en beter is schoon te maken. het is inderdaad een vrij diep gaatje. gelukkig begreep ze mijn redenen om niet gelijk AB te willen geven.  het is schoon gespoeld met een spoelvloeistof, deze heb ik ook mee gekregen zodat ik het 2/3 keer per dag flink kan spoelen, met een spuitje zonder naald in de wond spuiten, en dan een beetje masseren zegmaar. ze adviseerde me het heel goed in de  gaten te houden, want dat honden van bijtwonden erg ziek kunnen worden. dus, ik bel morgen naar mijn eigen DA en ga er dan maar heen ook denk ik, dan kan hij het even beoordelen op of ik Reus iets moet gaat geven tegen eventuele ontstekingen e.d

beide honden liepen los ja. ik laat Reus nooit samen met een aangelijnde hond, of andersom.

over de compleet offtopic reacties op het gedrag van Reus:

laten we geen kleine honden vs. grote honden discussie beginnen, die is namelijk compleet zinloos. ik geef jullie gelijk dat ik ook niet precies kan zeggen wat er nou gebeurd is, daar ik het niet precies goed gezien heb. het zou inderdaad goed kunnen dat Reus de andere hond reden heeft gegeven voor een correctie, dat weet ik niet. ik (en de bazen van de andere honden, die mijn hond goed kennen) heb echter wel gezien dat Reus zich echt overgaf, en ook na dat de herder los liet onderdanig bleef. hij heeft ook geen enkele poging gedaan de herder terug te pakken of iets dergelijks toen deze hem vast had of daarna, hij ging vrij wel gelijk op zijn rug en stribbelde niet tegen. gelukkig maar, anders was de schade waarschijnlijk groter geweest. naderhand was hij bang, maar niet angst-agresief of wat dan ook.
Door nienk
#1918607
ik zal inderdaad voorzichtig zijn, eerst maar even alleen bij honden die hij kent en waar hij maatjes mee is. toen ik hem net had is hij eens gebeten door eentje van zijn eigen soort, toen duurde het ook een tijdje voor hij die niet meer eng vond. al uitte zich dat vooral in bibberend achter het baasje staan, en niet in uitvallen of iets dergelijks. ook is hij een tijdje bang geweest voor teckels, daar naast mijn oma een teckeltje woont dat totaal niet samen gaat met welke hond dan ook, stond ik bij de lift te wachten, baasje van teckel verwachtte daar geen hond denk ik, lift deur gaat open en hop, er hapt een teckel in Reus zijn lip. liep ie weken met een grote boog heen om alles wat lang en laag was.. dat is allemaal weer goed gekomen, dus ik ga er vanuit dat ook dit weer ok wordt.

leuk trouwens: de DA was niet heel enthousiast over de holistische dierenarts en homeopatische behandeling van reus zijn jeuk, maar zij wel, zodra hij op tafel stond 'jeetje, wat zit hij mooi in zijn spieren! echt mooi hoor, dat zie je niet zo vaak bij dergelijke hondjes´ , dus ik zeg, ja hij krijgt vers, sinds dien is dat begonnen. ´Oh..., goh...´
Laatst gewijzigd door nienk op zo 30 jan 2011, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1918614
niet anders doen dus geen herders ontwijken oid, dan prent je hem juist in dat ie daar bang voor zou moeten zijn..
hoe het ook ging, hopelijk is reus nu een beetje genezen van zijn stoerdoenerij...
en zal hem als ik jouw was goed in de gaten houden wbt zijn gedrag bij jonge honden, en dat is niet om te klieren oid maar om dit soort dingen te verkomen, want de herder deed niks verkeerd, ook als de hond zich overgeeft houden ze even vast, dat doen die van mij ook net zolang totdat de andere echt in complete rust en wegkijkend zich overgeeft..........die wondjes die je kleine man heeft zou best wel eens veroorzaakt kunnen zijn door het geruk en getrek aan de herder.........
en id, spoelen met waterstofperoxide ideaal spul om in huis te hebben
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door