Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1900879
Hoi  :biggrin2:

Mijn labrador/flatcoated van bijna 10 zit al een paar jaar "onder" de (vet)bulten.
Nu zijn ze het afgelopen jaar aan het groeien geslagen.

Er is een paar jaar geleden een kweek afgenomen van een grote bult (bijna tennisbal) dat bij z'n borst hangt (aan de voorkant van de hond) en deze was niet kwaadaardig.

Maar nu groeien ze dus allemaal behalve die grote en vraag me af of jullie ze weg zouden laten halen.
Ze doen geen zeer overigens.

Bedankt alvast voor jullie mening!
#1900927
Bij mijn ook 10 jarig labrador teefje (bijna 11) neemt zowel het aantal als de omvang van de vetbulten al meerdere jaren toe. In het begin heb ik ze laten nakijken/pirkken, maar op een gegeven moment (2-3 jaar geleden) ben ik ermee gestopt. Ze voelt zich goed, heeft er verder ook geen last van. Ook zij heeft trouwens in haar borst een enorm grote bult (tennisbalformaat). Ik laat ze niet weghalen.
#1900964
Het hangt er helemaal vanaf waar de bulten zitten en waar ze naartoe kunnen groeien en waar ze zich bv vast kunnen hechten . Wij hebben het bij onze 13 jarige Terrier wel laten doen . De bult was ook goedaardig maar werd steeds groter en hij kreeg er dus echt last van met lopen . De bult zat aan de binnenkant van zijn voorpootje ter hoogte van de borst . En nu was het een erg gemakkelijke ingreep , en ja hoe groter hoe lastiger  , hoe meer snijvlak ,  hoe meer gedoe erna . Nu was hij met twee dagen het heertje weer .
#1901120
Als ze te groot worden en je hond gaat bijv. scheef lopen zou ik ze weg laten halen of als je hond er last van gaat krijgen. Zag hier een aantal maanden geleden ergens een hond lopen met een vetbult (die was zo groot als zijn halve lichaam) die hond liep helemaal scheef, volgens baasje had hij er geen last van. Maar dat kon ik mij niet voorstellen. Onze Keshia had ooit een vetbult onder de oksel, toen die het lopen begon te invloeden is deze weggehaald, met succ6 en nooit weergekomen.
#1901146
MarijeEnBoomer schreef: hmm als ze groeien zou ik ze toch nog een keer laten prikken :-\
Dat was wat ze mijn aanraadde toen dr bultje een vetbultje bleek te zijn!
In de gaten houden, groeit ie dan terugkomen.
Nou dat leek mij ook omdat een goedaardig "gezwel" ook kwaadaardig kan worden, maar aan de andere kant heb ik weer zoiets van...
En dan... als het kwaadaardig is... wat dan... moeten dan de ongeveer 20 bulten allemaal weggehaald worden..
1. dat is bijna onmogelijk en
2. volgens mij begint een DA daar niet eens aan zeker bij zo'n ouder wordende hond, maar
3. het liefst heb ik hem natuurlijk bultloos  :-\

*Remy* schreef: Bij mijn ook 10 jarig labrador teefje (bijna 11) neemt zowel het aantal als de omvang van de vetbulten al meerdere jaren toe. In het begin heb ik ze laten nakijken/pirkken, maar op een gegeven moment (2-3 jaar geleden) ben ik ermee gestopt. Ze voelt zich goed, heeft er verder ook geen last van. Ook zij heeft trouwens in haar borst een enorm grote bult (tennisbalformaat). Ik laat ze niet weghalen.
Dat is dus het punt waarom ik enorm twijfel...
Hij heeft er geen last van, zitten ook niet op vervelende plekken en als ik hem onder narcose laat gaan zal hij daar wel een knauw van krijgen (hoeft niet kan wel)
Nu is het nog geen krakkemikkige hond en hij loopt minstens 3 uur op een dag (2 wandelingen met de hondenuitlaatservice en daarbuiten nog mee met de paarden)
Dus verder is hij nog zoals hij was toen ie 6 jaar was en dat wil ik graag zo houden uiteraard..

smulpaap schreef: Het hangt er helemaal vanaf waar de bulten zitten en waar ze naartoe kunnen groeien en waar ze zich bv vast kunnen hechten . Wij hebben het bij onze 13 jarige Terrier wel laten doen . De bult was ook goedaardig maar werd steeds groter en hij kreeg er dus echt last van met lopen . De bult zat aan de binnenkant van zijn voorpootje ter hoogte van de borst . En nu was het een erg gemakkelijke ingreep , en ja hoe groter hoe lastiger  , hoe meer snijvlak ,  hoe meer gedoe erna . Nu was hij met twee dagen het heertje weer .
Ze zitten gelukkig wel allemaal op "goede" plekken, tenminste de bulten die ik tot nu toe ontdekt heb.
Als het inderdaad op van die rotplekken zou zitten, zou ik er bij wijze van spreken niet eens over na denken..

Ik vind het wat hoor, jeetje..
charmed schreef: Als ze te groot worden en je hond gaat bijv. scheef lopen zou ik ze weg laten halen of als je hond er last van gaat krijgen. Zag hier een aantal maanden geleden ergens een hond lopen met een vetbult (die was zo groot als zijn halve lichaam) die hond liep helemaal scheef, volgens baasje had hij er geen last van. Maar dat kon ik mij niet voorstellen. Onze Keshia had ooit een vetbult onder de oksel, toen die het lopen begon te invloeden is deze weggehaald, met succ6 en nooit weergekomen.
Owhhh jeetje, nou dan zou ik hem ZEKER al weg hebben laten halen (als dit tenminste mogelijk zou zijn met ZO'N grote)
Nee, z'n tennisbal bij z'n borst is de grootste, maar over die maak ik me totaaaal geen zorgen.
Hij zit echt in z'n kraag zeg maar, en echt ook los.
#1901153
overigens wil ik nog wat toevoegen...

Zo'n enorme vetbult... waarom laten mensen hem dan zooo groot worden.
Ik denk dat hij nu niet eens weggehaald zou kùnnen worden, wat voor jaap zou het wel niet worden dan..

Bij mij in de buurt loopt een hondje die heeft een soort, ja wat is 't... het ziet eruit als een hang wrat (snap je wat ik bedoel??)
Lijkt een zak met bloed/vocht/vet wat aan hem hangt maar dat bungelt echt aan dat hondje.
Het is een cairnterrier en dat ding raakt net de grond niet, zoiets zou ik dus echt wel weg laten halen, maar hij loopt er al een aardig tijdje mee rond.
Het hang èn in de weg èn het ziet er onsmakelijk uit..
#1901190
ik begrijp je..

Als een bult zo groot als een tennisbal bijv. op z'n dijbeen zou zitten dan is het echt een joekel.

Maar hij heeft hem bij dat losse ruime vel zeg naar onder z'n hals (bij z'n borst) je ziet hem niet eens zitten ook.
Nee over die maak ik me echt geen zorgen.

Maar op z'n zijkant, bovenop z'n nek, bij z'n piemel, op z'n bil, dat soort bultjes varierend van erwtjes, knikkertjes en 1 iets grotere, daar zit ik mee in dubio.
#1901201
Timo heeft ook heel veel bulten, de grootste zitten bij z'n borst, opzij bij z'n flank, bovenop bij de staartinzet en dan nog vele kleintjes.

Hij is nu bijna 16 en we laten er niets aan doen. Als ze al zouden opereren, zou hij enorm veel operatiewonden hebben. De DA heeft laatst nog gekeken , ze zitten allemaal los en hij zei' niks aan doen'.

Hij heeft er ook geen last van.
#1901283
hubbabubba schreef: Owhhh jeetje, nou dan zou ik hem ZEKER al weg hebben laten halen (als dit tenminste mogelijk zou zijn met ZO'N grote)
Nee, z'n tennisbal bij z'n borst is de grootste, maar over die maak ik me totaaaal geen zorgen.
Hij zit echt in z'n kraag zeg maar, en echt ook los.
Als die tennisbal nu nog verder zou gaan groeien, zou ik er toch over gaan denken, moet je nagaan hoeveel gewicht hij mee moet slepen (en nee als ze zo 'groot zijn, heb je zeker meer risico's dat het niet meer kan)
#1902149
Floor heeft er wel een stuk of 30, waaronder 1 nu vrij grote op haar rug.
Ze heeft twee operaties gehad in 2009 om een aantal bulten weg te halen. In principe laat ik niet opereren, maar als een bult op knappen staat, dan moet je wel. En is ze dan toch onder narcose, dan gaan er een aantal meer. Maar met zo'n lijf vol, is er eigenlijk geen beginnen aan...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door