Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1856093
Vandaag moet Rika de dorstproef ondergaan.
:-\
Van pup af aan drinkt/plast Rika veel. Het duurde ook heel lang voor ze zindelijk was.
Het laatste half jaar lijkt het erger te worden.
Ze is al onderzocht op nierfalen, suikerziekte, Cushing en levershunt.
Haar bloed is elke keer in orde, behalve haar natriumgehalte. Dat is te laag.
Nu is ook het soortelijk gewicht van haar urine te laag. Vorige week was het 1.009.
De dorstproef is om te zien of haar urine wel geconcentreerd kan worden.
Er wordt gedacht aan diabetis insipidus.

Sinds gisteravond 20.00 uur mocht ze niet meer eten, wel drinken. Vanaf 7.00 uur vanmorgen mag ze geen van beiden meer. Dit zou ik in principe tot 19.00 uur vol moeten houden.
Na elke plasbeurt weeg ik haar. Als ze meer dan 5% van haar lichaamsgewicht verliest tijdens de proef stop ik er mee. Dan is ze namelijk aan het uitdrogen.

Het is zo zielig. Vanmorgen zocht ze naar water.
Ik had haar even buiten gezet toen de anderen eten kregen, maar volgens mij hoorde ze het.  
Ze ligt nu in haar bench met het deurtje dicht dan is ze het rustigst. Ze slaapt nu.

Ik hoop wel dat deze proef iets oplevert. Ze kon haar plas niet langer dan vier tot vijf uur ophouden overdag. Dat was de laatste tijd dus wel eens dweilen als ik van mijn werk kwam.
Lijkt me voor Rika ook heel frustrerend, want ze is in principe zindelijk maar kan het dan echt niet meer houden.
Laatst gewijzigd door roksefloks op di 14 dec 2010, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#1856216
Heel veel succes. Op het lf is recent iemand geweest met een lab die dit ook moest doorstaan en dat is geen pretje geweest. De hond viel enorm veel af en er is nog geen positieve uitslag geweest..
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1856219
Rika's gewicht blijft redelijk stabiel.
7.00 uur 12.1
9.00 12.0 (daarvoor ook gepoept)
11.00 12.3
13.00 12.1

Ik heb nu vier buisjes met heel lichtgekleurde urine. De kleur is bij allemaal hetzelfde.
Door TMG1961
#1856224
Das niet fijn..heel veel succes. Hopelijk vinden ze snel wat het probleem is en wat er aan gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1856610
Nadat we het zesde buisje om 17.00 uur gevuld hebben ben ik gestopt.
Ze bleek opeens 600 gram afgevallen te zijn en dat is dus 5% van haar lichaamsgewicht. Een teken dat ze aan het uitdrogen was.
Dat zesde buisje bevatte overigens urine die ietsje geel was.
Alle andere vijf waren veel lichter.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Aardig dat je nog even aan ons denkt. :)
Door Truus
#1856699
Ik ben ook benieuwd wat er uit komt. Verstandig dat je ermee bent opgehouden. Succes met Rika.
Door Anne in Zweden
#1857092
En, vandaag al nieuwe stappen ondernomen? Of heeft je da iets kunnen afleiden uit het feit dat ze aan het uitdrogen was? Heeft dat iets met diabetes te maken?
Hopelijk valt het allemaal toch mee. Sterkte!
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1858281
Lizzy schreef: Oh bah, ja, een dorstproef..... Heel akelig. Ik hoop dat je test wat oplevert :-*
Rika heeft dus nefrogene diabetes insipidus. Ze krijgt hier nu medicijnen voor. Hydrochloorthiazide.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door