Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ellyenrob
#1788605
Ik train af en toe mijn gefokte reu.
Van de week zag ik bij het plassen wat bloed bij zijn piep, eigenaar gewaarschuwd en die
heeft vandaag urine na laten kijken.
Het soortelijkgewicht is 1050 ( m.z 1020 -1045) en PH waarde was 7,5 (m.z. 5 - 6.5).
Bloed hebbben ze niet gevonden, maar wel kristallen en die kunnen kleine beschadigingen teweeg  brengen vertelde de da.
Hij moet meer drinken en ander eten(nu kvv)
Ander eten dan vers wilt ze niet, maar misschien een ander soort kvv, ze geeft nu smuldier en ahv.
En stimuleren om meer te drinken, wie heeft tips & adviezen, ik heb al doorgegeven om wat water over
het eten te doen.
Ik hoor graag te tips
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1788763
Ze zouden wat bouillon kunnen trekken van kipkarkas of zo.
Verder werkt sterk verdunde yoghurt hier ook goed.

Een tip die ik heb gekregen en echt werkt, is een brok rozenkwarts in de waterbak leggen. Op de een of andere stimuleert dit extra drinken. Mijn andere hond die wel normaal dronk, is er niet meer door gaan drinken. Heel apart!
#1789109
In dit stukje staat ook wat over de PH waarde en dat het met appelazijn naar beneden gaat.

__________________________________________________________________________________________________________________________
*Elke hond zou regelmatig appelazijn moeten krijgen. Het is een van die dingen die goed zijn voor van alles en nog wat.

Wanneer de hond jeuk heeft, bij opkomst van een hotspot, wanneer hij steeds aan de voeten likt, uit de oren stinkt, of wel erg kieskeurig wordt bij het eten zou appelazijn wel eens voor een wondertje kunnen zorgen.

Bij een slechte eetlust kun je het door het voer mengen – 1 theelepel tweemaal daags voor een hond van 20 – 25 kilo.

Bij jeuk of een beginnende hotspot kun je wat appelazijn in de plantenspuit doen en in de vacht sproeien. Huiduitslag droogt op binnen 24 uur. Wanneer de huid beschadigd is gebruik je half water en half azijn, eventueel met 1 druppel Tea Tree olie er doorheen. Goed schudden voor gebruik.

Bij inwendig gebruik zorgt appelazijn voor het zuur-base evenwicht van het spijsverteringsstelsel. Wanneer je de Ph balans van je hond wilt weten, koop dan wat Ph strippen bij de apotheek en doe een test met de ochtendurine van de hond. Wanneer het Ph gehalte tussen de 6.2 en 6.5 ligt, is het goed. Wanneer het gehalte echter 7.5 of hoger is, dan is de voeding te alkalisch en appelazijn is een goede hulp bij het normaliseren van het evenwicht.

Wanneer er een heldere, waterige vloeistof uit de ogen komt, of wanneer hij een @!#$ heeft of een nattige hoest, doe dan appelazijn in het eten, 1 theelepel tweemaal daags voor een hond van 20 – 25 kilo is voldoende. Wel oppassen, sommige honden moeten wennen aan de smaak en daarom is het beter om in het begin niet te veel te geven, maar langzaam op te bouwen.

Appelazijn wordt gebruikt om een aantal aandoeningen zoals spierverslapping, eeltknobbels aan de ellebogen en de achterpoten, constipatie, snel last van bloeduitstortingen, puistjes rond de bek, zenuwtrekkingen in het hoofd, pijnlijke gewrichten en arthritis te voorkomen.

Er zijn berichten dat appelazijn ook kan helpen bij het voorkomen van blaas- en nierstenen.
Vlooien, vliegen, teken en bacteriën, uitwendige parasieten, ringworm, schimmel, staphylococcus, streptococcus, pneumococcus, schurft … ze houden allemaal niet van een hond die van binnen zowel als van buiten een beetje ‘zuur’ is. Mocht het je ooit overkomen dat je te maken krijgt met een van deze zaken, was de hond dan eerst met een milde kruidenshampoo en daarna spons je hem helemaal af met een oplossing van half appelazijn en half warm water. Niet afdrogen.

Zorg ervoor, dat je appelazijn koopt met de ‘moeder’ er nog in. De moeder is het bestanddeel van appelazijn dat ‘leeft’, als ik het zo mag uitdrukken.
Nog een aantal gebruikstips:

1.Meng half water en half appelazijn in een plantenspuit en vernevel dit over de hond, elke keer als hij krabt. Ik gebruik deze verdunning ook na het baden van mijn honden.

2. Geeft je hond over of braakt hij zijn eten weer op? Geef hem dan een beetje appelazijn om zijn maag te kalmeren, eventueel met wat honing. Eventueel 1 druppel Tea Tree olie [ niet meer !!] er door mengen.

3. Het regelmatig geven van appelazijn bevordert de eetlust.

4. Heeft Fik last van arthritis? Een dagelijkse hoeveelheid appelazijn zorgt ervoor dat de pijn weggaat en wegblijft. Ik heb dit nog eigenlijk nog nooit nodig gehad voor mijn honden, maar heb gehoord van anderen dat het goed schijnt te werken. Ook voor mensen trouwens.


*Waarom geen gewone blanke azijn?

Blanke azijn wordt gemaakt van granen, bijproducten van petroleum of houtpulp.

Voor inwendig gebruik zijn er talloze verrukkelijke azijnsoorten verkrijgbaar los van de blanke azijn en zelf azijn maken is nog leuk ook!!!
Door Lizzy
#1789316
ellyenrob schreef: Ik train af en toe mijn gefokte reu.
Van de week zag ik bij het plassen wat bloed bij zijn piep, eigenaar gewaarschuwd en die
heeft vandaag urine na laten kijken.
Het soortelijkgewicht is 1050 ( m.z 1020 -1045) en PH waarde was 7,5 (m.z. 5 - 6.5).
Bloed hebbben ze niet gevonden, maar wel kristallen en die kunnen kleine beschadigingen teweeg  brengen vertelde de da.
Hij moet meer drinken en ander eten(nu kvv)
Ander eten dan vers wilt ze niet, maar misschien een ander soort kvv, ze geeft nu smuldier en ahv.
En stimuleren om meer te drinken, wie heeft tips & adviezen, ik heb al doorgegeven om wat water over
het eten te doen.
Ik hoor graag te tips
Ik zou een andere KVV gaan geven of zelf gaan samenstellen. Hoe het zit met AHV weet ik niet maar ik vind dat je een KVV moet geven waar geen premix in zit. En dat zit wel in Smuldier. Het bevat bovendien geen natuurlijke calciumbron (gemalen bot) maar een supplement. Het beste voer je zo 'schoon' mogelijk, dus geen supplementen maar natuurlijke bronnen.

Je kunt daarnaast appelazijn of cranberry geven of cranberry + vitamine C geven om de urine te verzuren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door