Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#205783
Zit hier even in het boek van Dhont te lezen over telgang. Hij schrijft "in draf gaat geen hond in telgang". Ben ik nou gek of is Dhont gek? Dit is toch onzin? Brutus gaat namelijk alleen in draf in telgang ???
Door karray
#205787
Of ik ben ook gek maarook volgens mij is telgang een draf vorm Een ijslander kent deze draf vorm
Laatst gewijzigd door karray op wo 17 nov 2004, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#205791
Telgang is een energiezuinige gang. Balou telgangt veel. Die is overbouwt en als ze langzaam draaft tikt ze anders haar voorpootjes aan. Dus van stap naar telgang en als ze tempo gaat maken naar de draf en zij zet dan haar achterpootjes naast haar voorpootjes neer.
Door K@rin
#205792
Nou een hond kan ECHT WEL in telgang gaan !!!
Volgens mij moeten sommige rassen dat zelfs ook .......
Noel heeft het ook een tijdje gedaan, toen hij nog niet helemaal goed in balans was .........
Hij liep toen echt te slungelen en viel daardoor snel in de telgang ........
(dat heeft hem ook een paar ZG's op Show opgeleverd)
Nu kun je zien dat lichaam meer en meer in balans komt en doet hij het praktisch niet meer.

Het komt ook vaak voor bij honden, die een lange rug hebben .............
Door Peet
#205793
precies, Beau "telgangt" ook....juist als hij lekker ontspannen loopt te draven in het bos zie je dat hij dat doet....
Door Lizzy
#205799
Nah ja, dat dacht ik toch ook zeg! Ik dacht echt ff dat ik gek werd. Misschien is telgang meer een sukkel-drafje? Niet een 'echte' draf? Ik ben trouwens blij te lezen dat mijn hond niet de enige is.... Pinkel telgangt trouwens nooit. Echt nooit!
Door Helen
#205804
Lizzy schreef: Nah ja, dat dacht ik toch ook zeg! Ik dacht echt ff dat ik gek werd. Misschien is telgang meer een sukkel-drafje? Niet een 'echte' draf? Ik ben trouwens blij te lezen dat mijn hond niet de enige is.... Pinkel telgangt trouwens nooit. Echt nooit!
Bij paarden zijn telgang en draf twee verschillende gangen.
Door Helen
#205805
He enter ik weer te snel, sorry.

Een paardje die vier gangen heeft. Kan stappen, telgangen, draven en galopperen.
Door karray
#205809
Helen schreef: He enter ik weer te snel, sorry.

Een paardje die vier gangen heeft. Kan stappen, telgangen, draven en galopperen.

Ja, gang is het juiste woord. Volgens mij is het bij de hond het zelfde, telgang is een ander gangwerk
Door 202spots
#205810
Tor holt zo....Hoe heet dit?
Afbeelding

En Cissy meestal zo...Hoe heet dit?
Afbeelding
Door karray
#205818
202spots schreef: Tor holt zo....Hoe heet dit?
Afbeelding

En Cissy meestal zo...Hoe heet dit?
Afbeelding
De bovenste lijkt op gallop de onderste nou ik kan het niet volgen hoor ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#205820
202spots schreef: Tor holt zo....Hoe heet dit?
Afbeelding

En Cissy meestal zo...Hoe heet dit?
Afbeelding
Galop en draf alleen is de draf van deze animatie wel erg versnelt ;D
Dhont heeft geen gelijk je hebt draf en je hebt telgang maar een hond kan dus wel vanaf draf in telgang gaan maar als hij aan het tellen is en andersom ook.
Tellen is het tegelijk naar voor of naar achterbewegen van de voor en achterpoot aan dezelfde kant
Gebruikersavatar
Door Angelique
#205824
Bij de OES heeft het gaan in telgang jaren als vereiste in de standaard gestaan. Tegenwoordig is het geen vereiste meer maar keurmeester vinden het nog steeds "leuk"om de hond te zien "tellen". Omdat de OES nog wel steeds overbouwd moet zijn is het ook niet zo moeilijk de goed overbouwde hond in telgang te laten gaan. De telgang is een tempootje tussen stapvoets en draf en zodoende kun je de hond dus de telgang in laten lopen uitsluitend door zelf het tempo aan te geven.
Door 202spots
#205825
sylvia schreef:
Galop en draf alleen is de draf van deze animatie wel erg versnelt ;D
Dhont heeft geen gelijk je hebt draf en je hebt telgang maar een hond kan dus wel vanaf draf in telgang gaan maar als hij aan het tellen is en andersom ook.
Tellen is het tegelijk naar voor of naar achterbewegen van de voor en achterpoot aan dezelfde kant
Thanks Syll...dat was precies wat ik wilde weten.
Tor gaat naast de fiets dan eerst in draf voordat ie op hol slaat,en Cis loopt naast de fiest alleen in draf als 'n hittepetit,en dan loopt ze ECHT haast net zo vlug als hierboven!! ;D
En ze gaat alleen in galop wanneer ze los loopt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#205831
De gangen gaan aan de hand van de snelheid en door de bouw gaan sommige honden altijd tellen, bij de meeste rassen is de telgang een fout dus ook zeer ongewenst. Tis bijna vloeken in de ring :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door