Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 230958
#1732785
Heb een border terrier van 10 maanden, ze heeft nu als last van plaque en tandsteen, graag tips om dit probleem aan te passen.
ze krijgt nu farmfood brokken, rauw vlees en sinds kort af en toe kippenkarkas.

Gerard
Door Souris
#1732800
hmmm lijkt me in eerste instantie niet zo goed idee om rauw en brokken te combineren....
M.A.W. brokken uit je menu schrappen!! en lekker laten kluiven!
Door *loes*
#1732804
Hi Gerard

Welkom op bp, brokken doneren aan het asiel en lekker gaan barfen  ;)
Lees je goed in , zet je menu neer in het daarvoor bestemde topic en lekker overschakelen zodat de tandjes weer mooi schoon worden, succes .
Door Alba
#1732817
Afgezien van de brokken eruit, kan je ook om de nu al bestaande tandplak weg te werken ook zelf met een gaasje (zo'n verbandgaasje) om je vinger de tandjes een beetje poetsen. Of als het al wat harder is, met een speciaal krabbertje (denk dat de betere dierenwinkel die ook wel heeft) eraf krabben.
Alba krijgt regelmatig knaag (ze staat op KVV momenteel met een deel BARF) maar ik hou haar tanden ook zelf bij om te voorkomen dat er iets ontstaat.
Door 230958
#1734436
Bedankt voor jullie reakties, heb inmiddels wat kippenkarkassen opgeschareld, vond ze overigens erg lekker.
Tijdens het eten geprobeerd het iets te reguleren , heeft me een blauwe duim nagel opgeleverd, maar je moet er wat voorover hebben.
Inmiddels Bandit gekocht en via een andere Border eigenaar wat eendenekken en karkassen besteld.
Kijk wel verder voor een goed Barf menu.
groet,

Gerard.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#1736125
Hmm... mijn "pup" van 13 maanden heeft toch ook al behoorlijke randjes tandsteen terwijl hij ntoch al vanaf de leeftijd van 10 weken barft en dus volop knaagt.

Zou het niet zo zijn dat de een nou eenmaal meer aanleg heeft dan de ander?
Door Bien
#1736129
Onze pup, 8 maanden, krijgt nu sinds een week of 2-3 volledig barf, daarvoor bijna vanaf dat we d'r hebben kvv met klein beetje barf. Ze heeft toch ook wel wat tandsteen.... misschien is het inderdaaad "persoonlijk". We wachten de reacties van de meer ervaren barfers af.
Door linda1985
#1736246
Is wel jong al voor tandsteen, wat ik met mijn hond doe, is zelf schoonmaken met een tandenkrabbertje, gaat super goed, mits je hond het toelaat natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1736250
Inderdaad speelt aanleg ook helaas een grote rol. Ondanks dat de hond dan vers eet onstaat er toch nog wat tandaanslag. Meestal zie je toch niet die dikke koeklagen onstaan die je bij brokgevoerde honden ziet. En als je hond dus aanleg heeft en op vers ook nog aanslag krijgt, dan wil je niet weten hoe dat moeleke er op de brok uit was gaan zien :-X
Aanslag kun je nog wegpoetsen met een tandenborsteltje. Wel regelmatig doen dan. De wat dikkere randjes kun je eenvoudig weghalen met een tandenkrabbertje.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1736253
is het wel echt tandsteen??? Ik dacht dat Rakker ook tandsteen had, hij heeft iets aanslag bovenaan zijn hoektanden. Volgens Erwin, van Fido, was dat geen tandsteen maar iets tandplak
Door Migudu
#1736256
En tandplak waar niets aan wordt gedaan, wordt tandsteen..Toch?

Groetjes,
Gerda
Door miik
#1736271
Migudu schreef: En tandplak waar niets aan wordt gedaan, wordt tandsteen..Toch?

Groetjes,
Gerda
Ja
Door Alba
#1738431
Aanleg speelt zeker mee! Erfelijk durf ik niet te beweren, hoewel ik wel weet van een vriendin wiens reu vrij veel nakomelingen heeft dat hij zijn aanleg voor tandplak/tandsteen wel door lijkt te geven.

Ook als ik tandplak zie bij Alba haal ik het weg, echt niet elke dag hoor maar eens in de zoveel tijd kijk ik haar bekkie na. Alles wat ik weg kan halen met mijn vinger/nagel of krabbertje scheelt weer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door