Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1704660
Als je op zoek bent naar een natuurlijk middel: Duivelsklauw werkt goed bij artrose klachten! (Harpagophytum procumbens)
Daarnaast kan je met TTouch ook redelijk wat doen voor wat betreft helpen met de pijnbestrijding.

Pijnstilling zou ik inderdaad ook gewoon doen, beter geen pijn dan wel natuurlijk, welke pijnstiller het beste is laat ik graag aan de dierenartsen over ;) Maar persoonlijk zou ik gaan voor een combi om zo de 'chemische' pijnstilling tot een minimum te kunnen beperken en dus ook de evt bijwerkingen!

Sterkte voor Sam  :-*
#1705067
De dosering van Rimadyl is 4 mg/kg lichaamsgewicht, eenmaal daags. Een hond van 30 kg krijgt dus eenmaal per dag 120 mg Rimadyl.

Previcox is een selectieve Cox2-remmer, Rimadyl en Metacam remmen zowel Cox2 als Cox1 en omdat Cox1 een rol speelt bij de bescherming van de maag is Previcox veiliger voor de maag. Het is ook wat duurder.
Metacam heeft als voordeel dat het vloeibaar is, waardoor de dosering makkelijker valt aan te passen.
Het verschilt per hond op welk van de 3 ontstekingsremmende pijnstillers de hond het beste reageert en elke dierenarts heeft daarnaast zijn/haar eigen voorkeur voor een middel.
De meest voorkomende bijwerking zijn maagproblemen. Is dat het geval dan is het wenselijk om een maagbeschermingsmiddel erbij te geven (via de dierenarts!) zoals een maagzuurremmer.

Ik heb een heel aantal honden die jarenlang een NSAID krijgen (Metacam) en een enkeling krijgt uiteindelijk een maagzuurremmer erbij.
Niet alleen het pijnstillende deel is van belang voor je hond maar ook het ontstekingsremmende deel. Als artrose verder voortschrijdt en het kraakbeen verloren gaat, ontstaat er bot op bot contact met als gevolg ontsteking. Die ontsteking zelf tast de gewrichten nog verder aan. Het onderdrukking van de ontstekingen is dus ook van groot belang!

Het geven van supplementen en het laten nakijken van de hond door een osteopaat, dierfysiotheratpeut oid is, zoals gezegd, ook van belang omdat de hond gaat compenseren in de rest van zijn lichaam.
#1715385
bedankt voor alle suggesties en informatie - ik ga morgen avond met sam langs bij de da, dan gaan we bespreken wat de mogelijkheden allemaal voor hem zijn.

ik ga nu voor zo'n twee maanden op vakantie, sam zal dan bij connie blijven. iedere dag lekker wandelen en met andere honden optrekken - kans bestaat natuurlijk dat zijn gewrichtsproblemen gaan opspelen maar connie weet prima wat om te doen als dat gebeurt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door