Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#1694142
Goed na een kleine 4 maanden zonder honden (rondreis australie  ;)) ben ik weer herenigd met ze.  :D
En met de kwaaltjes...Beau is inmiddels 8,5 jaar oud en dat gaat niet zonder slag of stoot (allergie mn aan de poten met open plekken, hd/artrose rechterheup en FSF autoimmuunziekte). Sinds woensdag had hij een hele dikke linker hak; dat betekent vaak een acute koortstaanval..echter deze bleef uit. De hak bleef gezwollen; het was duidelijk dat hij pijn had agv hinken, niet kunnen opstaan of kunnen gaan liggen. Dus naar de DA; wist het ook niet. Dus pijnstilling. Maar dat kreeg hij al vanwege zijn artrose, we zijn van 1/2 previcox naar een hele gegaan. Zaterdag geen verbetering; verslechtering. Hij liep met z'n ziel onder z'n arm: hijgen, rondhinken, niet kunnen liggen of zitten (pijn). 's Avonds heeft Jur hem begeleid om te gaan liggen, toen kreeg hij door hoe hij met zo min mogelijk pijn kon gaan liggen. Zondag heeft hij enkel gelegen en geslapen. Vandaag nog mank en dikke hak. Weer naar de DA; foto's gemaakt. Vermoeden was artrose in de hak. NIks te zien. Rechterheup is super slecht, maar dat wisten we al.
Waarschijnlijk is er een amyloid afzetting op het gewricht, dit is veel voorkomend bij het FSF. Meestal is dit op de nieren, met einde verhaal als resultaat. Dus wat dat betreft een geluk bij een ongeluk; het betreft maar de hak. Hij krijgt 1,5 pil Tolfedine (90mg) nu (geen previcox meer), tegen de pijn en ontstekingsachtige reactie.
Maar hij is nog heel zielig, hele dikke hak, zo te zien veel pijn, lusteloos en geen zin in drukte, ook niet in Ginger (te druk).
We hebben geen idee of de zwelling en pijn weggaan. Maar het is allesbehalve leuk om die oude beer zo te zien worstelen met de pijn.... En het enige wat we kunnen is symptoombestrijding.
Ben druk bezig om te lezen over amyloid afzetting bij gewrichten.
Maar kan iemand mij vertellen of een amyloid afzetting aan gewrichten tijdelijk of blijvend is?

Alvast bedankt!

Groet,
Vivian
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1694334
Ik heb ook een sharpei in de praktijk met deze klachten. Heeft meerdere koortsaanvallen gehad en echt enorm dikke hakken. Bij hem is het echt vreselijk, de zwelling is zo groot als een sinasappel  :o Ik heb er een aantal artikelen over gelezen, maar niks kunnen vinden als therapie. Deze hond loopt er al zeker 3 jaar mee rond.
Door tigger
#1695246
*Dorothea* schreef: Ik heb ook een sharpei in de praktijk met deze klachten. Heeft meerdere koortsaanvallen gehad en echt enorm dikke hakken. Bij hem is het echt vreselijk, de zwelling is zo groot als een sinasappel  :o Ik heb er een aantal artikelen over gelezen, maar niks kunnen vinden als therapie. Deze hond loopt er al zeker 3 jaar mee rond.
Hmm dat belooft niet zoveel goeds :-\.
Ondanks de pijnstilling blijft hij op 3 poten lopen en zijn linker achterpoot ontzien.
Het rotte is dat zijn rechterheup ergslecht is, hij ving dat aldoor op met linksachter.
Nu zit op links dus de amyloid zwelling, dus doet hij alles met rechts.
Met als gevolg dat hij regelmatig door de achterhand heenzakt. :-\
Tis geen fraai gezicht, daarnaast vermoed ik pijn vanwege het ontzien en op een bijzonder aparte manier liggen.
Tja, vrees het begin van het einde...z'n kop doet het nog goed in ieder geval.
Tis wat met de oudjes :-\
Door tigger
#1696699
*Dorothea* schreef: Ik heb ook een sharpei in de praktijk met deze klachten. Heeft meerdere koortsaanvallen gehad en echt enorm dikke hakken. Bij hem is het echt vreselijk, de zwelling is zo groot als een sinasappel  :o Ik heb er een aantal artikelen over gelezen, maar niks kunnen vinden als therapie. Deze hond loopt er al zeker 3 jaar mee rond.
Hey Dorothea, toch nog even een aantal vraagjes.
Gebruikt deze hond zijn poot ook normaal? Of ontziet hij de poot met zwelling?
Is het pijnlijk oid?
Hoe behandelen jullie de poot?
Alvast bedankt :).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1696808
tigger schreef: Hey Dorothea, toch nog even een aantal vraagjes.
Gebruikt deze hond zijn poot ook normaal? Of ontziet hij de poot met zwelling?
Is het pijnlijk oid?
Hoe behandelen jullie de poot?
Alvast bedankt :).
nee hij loopt er gewoon op, hij lijk er geen pijn aan te hebben, toevallig zag ik hem gisteren nog.
Hij heeft een tijdje rimadyl gehad om te kijken of dat nog wat deed aan de zwelling, maar dat deed niks. Hij krijgt nu helemaal geen medicijnen.
Door tigger
#1707087
Helaas gaat het niet echt veel beter.
5 van de 7 dagen brengt Beau door op 3 poten; hij heeft pijn; previcox en tolfedine (afzonderlijk van elkaar) helpen niks.
Dus vandaag naar de DA; foto's nog een keer bekeken of er geen afwijkingen op het bot zitten. Niks te zien.
Het vermoeden is dat het een variatie is van zijn autoimmuunziekte...om zeker te weten krijgt hij morgen een stoot prednison (1gr). Als de zwelling verdwijnt dan is het zeer waarschijnlijk een autoimmuun aandoening, dan afwachten of het wegblijft. De DA zei ook dat het niet de mooiste manier van diergeneeskunde is, maar dat we feitelijk even niks anders kunnen dan prednison als diagnose middel te gebruiken. Even afwachten dus.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1707112
tigger schreef: Helaas gaat het niet echt veel beter.
5 van de 7 dagen brengt Beau door op 3 poten; hij heeft pijn; previcox en tolfedine (afzonderlijk van elkaar) helpen niks.
Dus vandaag naar de DA; foto's nog een keer bekeken of er geen afwijkingen op het bot zitten. Niks te zien.
Het vermoeden is dat het een variatie is van zijn autoimmuunziekte...om zeker te weten krijgt hij morgen een stoot prednison (1gr). Als de zwelling verdwijnt dan is het zeer waarschijnlijk een autoimmuun aandoening, dan afwachten of het wegblijft. De DA zei ook dat het niet de mooiste manier van diergeneeskunde is, maar dat we feitelijk even niks anders kunnen dan prednison als diagnose middel te gebruiken. Even afwachten dus.
Balen zeg, ja soms kun je niet anders, hopelijk knapt ie op op de pred  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door