Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandrath
#1691049
Ik heb de andere verhalen gelezen, maar ik wijk geloof ik toch wat af..

Even kijken, wat is een logisch begin.

Toen James klein was hebben we wat getobd met oorontstekingen die maar niet over gingen. Door goede tips hier op het forum en zelf heel goed opletten zijn we er achter gekomen dat hij niet tegen zuivel kan. Zodra hij bijvoorbeeld kaas kreeg tijdens de training had hij de dag daarna hele knalrode, opgezette oren, waar hij behoorlijk last van had. Nooit meer zuivel = nooit meer oorontsteking.

Dus dat is opgelost!

Nu heeft hij de laatste maanden al een keer of drie een hotspot gehad vlak achter zijn kop in zijn nek. Dat wordt voor zover ik weet (vooral) veroorzaakt door heftig krabben. Eerst dacht ik dat het lag aan een tijdelijke wissel van eten. Ik was te laat met bestellen van vlees bij Herby dus had wat kvv gekocht en ik dacht dat hij daar op reageerde. Terug gewisseld, zalmolie, groene leem en probiotica gegeven en vrij snel daarna was het over.

Toen kreeg hij er weer een. Toen dacht ik dat het vlooien(allergie?) waren(was), dus goed ontvlooid en niets meer aan het handje. Tot hij er nu ineens weer een heeft en ik echt zeker weet dat hij heel goed ontvlooid is met goed spul van de da.

In de buurt van de plek voel je ook op meerdere plaatsen dat hij wat heeft gekrabd (klein korstje) en soms ook een kleine bultje op zijn schouder en hij likt ook zijn pootjes meer dan "normaal".

Nu zijn we gisteren toch maar naar de da geweest omdat ik zeker wilde weten dat hij niets in/aan zijn oren heeft. Niets gevonden, ook op mijt gecheckt en ook niet gevonden.

We denken nu dus in de richting van een allergie, maar waarvoor??? De da gaf ook aan dat allergieën er meestal na het tweede jaar uitkomen, dus qua leeftijd zou het kloppen. Hij dacht niet aan een voedselallergie maar aan een allergie voor een specifieke plant/bosjes, omdat de jeuk vrij lokaal is op zijn kop en schouders. Dat zou dus sporen met het idee dat hij bosjes in racet in het bos, dat zijn schouders en kop eerst, en dat hij daar dan op reageert.

Maar ja, hoe komen we hier nu echt goed achter?? Welk bosje/plant zou het dan zijn??
En hoe weet ik zeker dat het niet iets in zijn menu is waar hij niet tegen kan?

Wat zegt jullie ervaring/gevoel hierover?? En hoe zouden jullie dit aanpakken??
Door Souris
#1691065
als de DA direct aan een allergie voor planten/bosjes dacht waarom dan niet meteen een bloedonderzoek?
Je kan een allergie test laten doen bij de DA en je hond laten testen voor een dergelijke allergie, dit itt een voedsel-allergie.
Daar zou ik in dit geval dus mee beginnen!

Succes!
Door Mary.vS
#1691345
sandrath schreef:
Toen kreeg hij er weer een. Toen dacht ik dat het vlooien(allergie?) waren(was), dus goed ontvlooid en niets meer aan het handje. Tot hij er nu ineens weer een heeft en ik echt zeker weet dat hij heel goed ontvlooid is met goed spul van de da.

In de buurt van de plek voel je ook op meerdere plaatsen dat hij wat heeft gekrabd (klein korstje) en soms ook een kleine bultje op zijn schouder en hij likt ook zijn pootjes meer dan "normaal".
Goed spul van de DA? Het zou best kunnen dat het daardoor komt.
Kijk ook eens of er verband zou kunnen zijn met inentingen en/of wormenkuren.
Door sandrath
#1691816
Mary.vS schreef: Goed spul van de DA? Het zou best kunnen dat het daardoor komt.
Kijk ook eens of er verband zou kunnen zijn met inentingen en/of wormenkuren.
Met goed spul van de da, bedoelde ik meer dat het een merk is waartegen op dit moment nog geen resistentie door vlooien van bekend is.

Ik snap je punt, maar ik kan het er niet aan koppelen. De eerste keer dat ik het heb gezien was eind van de winter/begin lente toen ik weer ging starten met ontvlooien (doe ik in de winter eigenlijk nooit, is dat wel aan te raden?). Dus daar kan ik geen link leggen. Ook is hij geent nadat hij er een heeft gehad en ontwormd nadat hij er volgens mij al twee had gehad. Dus daar ligt denk ik geen link.
Door sandrath
#1691828
Lizzy schreef: Heeft je hond daar toevallig geen teken gehad?
Ik heb er geen gezien, maar dan zou hij 3 keer een teek precies op dezelfde plaats moeten hebben gehad, die we drie keer niet gezien/gevoeld hebben. De eerste keer dat hij dit heeft gehad was ook voor het tekenseizoen. Dus ik vermoed van niet.

Goed artikel, het lijkt wel op een atopie. Ik vind hem redelijk veel niezen en ook lijkt hij soms wat met zijn kop langs zijn pootjes te schuren als hij gaat liggen.

Ik voel zelf het meeste voor een bloedtest die ze gewoon opsturen naar een lab, dus niet met dat injecteren en dan maar wacten of er bulten komen... wat is jullie ervaring, is de ene test beter dan de andere?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door