Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door deja
#1687009
Heb gistermiddag de ontlasting van 3 dagen naar de dierenarts gebracht, er is een snaptest gedaan.
Er werd mij verzekerd dat hij geen giardia had maar het probleem is nog niet opgelost, hij verteerd volgens mij niets meer zelfs hele kleine stukjes van kapot geslagen kippennek zitten in zijn ontlasting.
Dus voorlopig geen botten meer, gisteravond heeft hij weer groente gehad had winterwortel in plakjes gesneden en even de kook erover ong. 3 min. vanmorgen zat alles zo in de ontlasting ik kon bij wijze van spreke de plakjes zo eruit halen, er zat ook weer redelijk wat slijm tussendoor.
Hij krijgt nu alleen kipfilet en van smuldier gemalen kip en orgaan van de kip met okugest van phytonics van de dierenarts (Erwin van Geijtenbeek).
Ze denken nu aan een allergie die hij aan het opbouwen is hij mag ook geen hondenkoekjes meer alleen gedroogd vlees of pensstaafjes.
Ik weet uit ervaring dat hij als pup ook al gevoelig op zijn darmen was, hij heeft als pup ook al eens langdurig diaree gehad,  en nu in combinatie met warm weer en regelmatig de plomp in (krijgt hij ook altijd accuut de dunne van) hoop ik maar dat het dat is en geen opbouwende allergie.
Mijn vraag aan jullie is is het normaal dat die wortel plakjes zo weer in de ontlasting naar buiten komen?
Door bloemetje
#1687023
[quote="deja"]
Mijn vraag aan jullie is is het normaal dat die wortel plakjes zo weer in de ontlasting naar buiten komen?
[/quote]

Ja!
Daarom maakt men hier ook van die fijngemalen groentemixen..
Door deja
#1687039
Ja maar je leest ook even de kook erover als de cellen maar open zijn, ik draai ook altijd wel maar wilde hem gisteravond naar het bezoek aan de da groente geven en had het niet ontdooid dus dan maar wat koken dacht ik, maar is het dan normaal dat ze het zo weer uitpoepen.
Door bloemetje
#1687050
[quote="deja"]
Ja maar je leest ook even de kook erover als de cellen maar open zijn, ik draai ook altijd wel maar wilde hem gisteravond naar het bezoek aan de da groente geven en had het niet ontdooid dus dan maar wat koken dacht ik, maar is het dan normaal dat ze het zo weer uitpoepen.
[/quote]

Ja hoor dat is heel normaal. Die grote stukken komen eruit. Ook als je het kookt. Ik heb dat hier weleens gehad met een restje gekookte boontjes. Ze poepen gewoon gekookte boontjes de dag erop  :biggrin2:
Door inni
#1687071
Hier eentje die 't goed deed op Haaksbarf als ik maar heel zorgvuldig alle stukjes wortel eruit haal. Ook een stukje bot geeft bij hem problemen. Groenten en bot blijven blijkbaar lang in z'n maag, hij stinkt uit z'n bek en krijgt diarree of in 't beste geval komt 't er in een dikke slijmlaag verpakt langs achteren weer uit.

Nu eet hij Naturis eend compleet en Naturis lam allergie (2/3 -1/3) en 't gaat goed, af en toe ook wat kip allergie erbij maar nu met 't warme weer eet hij al niet veel en zijn z'n hoopjes niet echt droog zoals normaal dus ben ik extra voorzichtig.
Ik maal zijn eten nog 's extra (met een molentje voor babyvoeding) en haal daarna de stukjes bot eruit die niet tussen de tanden van een vork door kunnen. De groene stukjes (zeewier) en nog iets anders plantaardig (??) komen bij Berre ook nog in een slijmlaagje eruit, maar verder heeft hij er geen last van.
Om 's te kunnen knabbelen krijgt hij een stuk eendennek wat ik dan wel vasthoud om te voorkomen dat hij botstukjes binnenkrijgt.

Berre hier weegt een kleine 3kg en is een maltezer.

Hopelijk krijg je Beau snel op 't goede spoor, veel succes.
Door Mevroi Kruim
#1687118
FF de kook erover is echt niet genoeg om de celwanden stuk te krijgen, dan moet je het echt goed gaar koken. Gaar is celwanden open, daarom is gaar spul zachter en slapper. En wij kauwen het dan nog maar honden slikken het zo in dus ook na koken moet je het nog wel wat fijner maken zodat z'n maag er iets mee kan.

Sterkte! Niet fijn als je hond zulke problemen heeft  :-*
Door deja
#1687141
Mevroi Kruim schreef: FF de kook erover is echt niet genoeg om de celwanden stuk te krijgen, dan moet je het echt goed gaar koken. Gaar is celwanden open, daarom is gaar spul zachter en slapper. En wij kauwen het dan nog maar honden slikken het zo in dus ook na koken moet je het nog wel wat fijner maken zodat z'n maag er iets mee kan.

Sterkte! Niet fijn als je hond zulke problemen heeft  :-*
]
Dank je wel.
Dus als ik het goed begrijp moet je de groente net zo gaar koken als voor onszelf en dan nog even door de blender, ik deed het eigenlijk af en toe als ik wat groente over had bv. haal een pond witlof blijft 1 struik over dan deed ik dat voor Beau even snijden wassen kook erover en eten maar.
Dus dat heeft geen zin, ik heb dat is in een topic van Angelique of Lizzy te horen gekregen even de kook erover.
Laatst gewijzigd door deja op di 20 jul 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door deja
#1687404
nikèdog2000 schreef: de kook erover doe je met blad groenten
wortelen gaan bij mij door de blender en rauw door de prut
Dus ook met bloemkool en brocolli moet je het redelijk gaar koken.
Ik maak ook altijd prut maar doe ook wel eens de kook erover kan dus bij witlof en andijvie wel maar die harde dingen niet dus.
Door Jacqueline1968
#1687637
ik wil niet bet-weterig zijn, maar enige ervaring met giardia heb ik inmiddels wel  :'(
gorby is ook 2x negatief getest vorig jaar terwijl hij alle verschijnselen had, incl. het opbouwen van voedingsallergieen.

onze da was er (terecht) van overtuigd dat Gorby het wel had, het slijm, het slechte verteren, de gele vla poep, en soms weer vrijwel normale ontlasting, alle stadia loop je telkens door, maar wel met een aflopende lijn. Later testte hij opeens wel 3x positief. Nu is hij 3x negatief getest en nog denk ik soms......... en volgens Den Hoek, maar nu ook onze eigen da, die er een waarlijke studie van heeft gemaakt dankzij Gorby, gaat het nooit weg. Het blijft heel vaak in de lever of galwegen "sluimeren" en duikt bij lage weerstand weer op.

Je kan dagen en dagen geen sporen van giardia vinden in de ontlasting, die hangt dan nl lekker in de dunnedarm groot te worden te splitsen, het zijn echt uitbraken. Dus ik zou zeker nog eens over testen, en dan vooral na een paar dagen wat betere ontlasting als het dan opeens weer "slecht" is.
Het slijm is vlokkerig en komt uit de dunnedarm, de giardia zorgt er nl voor de dat slijm doodgaat en afgestoten wordt, door de aanslag keer op keer op de dunnendarm ontstaat ook slechte voedingsopname (en valt de hond af, ondanks goed eten) en....... voedingsintolerantie.

ik wil je helemaal niet iets naars aanpraten ofzo, of het beter weten, maar 1x testen op 3 dagen......... das echt niet genoeg om het uit te sluiten.

wat wij als advies kregen van een (vrij bekend) klassiek homeopate (die erg voor vers voeren is) overzetten naar een eiwitbron die de hond nog niet kent.
zodat een allergische reactie is uit te sluiten maar vooral ook niet getriggerd wordt.
Bij Gorby was dit zalm x aardappelen waarmee we hem eigenlijk gewoon gered hebben, na een maand of 3 is hij naar verse pens gegaan, met hele kleine stapjes, inmiddels kan hij echt heeeeeel veel weer hebben.

als medicatie (mocht het toch zo zijn) 5 dagen panacur, 7 dagen rust, 5 dagen panacur, daar maak je de beste kans mee.

maar ik hoop dat het geen giardia is.

Beterschap  :)
Laatst gewijzigd door Jacqueline1968 op di 20 jul 2010, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1688027
Wortel moet je wat langer koken dan broccoli en bloemkool. Maar voor Brutus kook ik het iets langer dan 'de kook erover' (als ik al gekookt geef hoor - zelden) want anders kotst hij het een dag later onverteerd uit. Dus geheel abnormaal is dat niet. Sommige honden hebben dat gewoon. Aan de hand daarvan (uitgepoepte wortel) kun je dus niet zeggen dat het niet goed gaat, met verteren.
Door deja
#1689208
Heb op dit moment Beau op Smuldier kip met orgaan van de kip en dus groente, heb verleden week ook kippennekken in hele kleine plakjes geknipt echt heel fijn maar de stukjes bot voelde ik zo zitten moest zijn ontlasting van drie dagen sparen, toen voelde ik dat.
Tot op heden gaat het goed, zodra de vlaai weer komt begin in weer te verzamelen en laat ik hem weer testen.
Maar hoop natuurlijk dat het niet meer gebeurd, ik mag als het goed gaat vanaf maandag weer langzaam wat meer proberen.
Door Lizzy
#1689416
deja schreef: Heb op dit moment Beau op Smuldier kip met orgaan van de kip en dus groente, heb verleden week ook kippennekken in hele kleine plakjes geknipt echt heel fijn maar de stukjes bot voelde ik zo zitten moest zijn ontlasting van drie dagen sparen, toen voelde ik dat.
Tot op heden gaat het goed, zodra de vlaai weer komt begin in weer te verzamelen en laat ik hem weer testen.
Maar hoop natuurlijk dat het niet meer gebeurd, ik mag als het goed gaat vanaf maandag weer langzaam wat meer proberen.
Het is vrij normaal hoor, dat er stukjes bot in de ontlasting zit.
Door JoNoMo
#1689551
Hier is Norah de laatste weken ook wisselend geweest met haar ontlasting.
Nu krijgt ze probiotica en okugest en ze heeft nergens last van.
Ik denk dat het toch met de warmte en het zwemmen te maken heeft.
Door deja
#1689598
Lizzy schreef: Het is vrij normaal hoor, dat er stukjes bot in de ontlasting zit.
O ik dacht dat alles verteerd moest zijn, hij mag alleen kip op dit moment dus jij denkt dat ik wel weer nekken en karkassen mag geven nu?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door