Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door qyan
#1694312
Lieve Lizzy,

Ook jullie Brutus hartproblemen. Ik kan jullie alleen maar sterkte wensen. Qyan is een stukje jonger dan Brutus, maar geen arts had een half jaar geleden gedacht dat hij de eerste nacht door zou komen, toen de eerste week door zou komen en langer dan 3 maanden zou leven. 2 a 3 maanden was zijn prognose. We zitten nu inmiddels op de 6 maanden met een minmum aan klachten en terugval. (al weet ik dondersgoed dat iedere dag zijn laatste kan zijn). Qyan krijgt per dag 4 Vetmedin 5 mg, 1 x prilactone 80 mg,  1 x Enacard 20 mg, 1 x furosemide 40, taurine/carnitine

Qyan was de eerste 2 weken ook misselijk van de furosemide (kreeg 6x furosemide 40 per dag) en van de ACE-remmers. Met het afbouwen van de furosemide naar een onderhoudsdosering verdween de misselijkheid en kwam zijn eetlust terug. Wel ongeveer 3 a 4 weken in totaal onderweg geweest met het terugkrijgen van de eetlust. Maar de eerste weken kreeg hij alles wat hij maar wilde eten, of het nou frolic was of brokkentroep: eten was eten.
Laatst gewijzigd door qyan op ma 26 jul 2010, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1694486
Angelique schreef: Mmmmm, persoonljk zou ik dan toch de voorkeur geven aan een prakje uit eigen pan. :)
Ja, dat leek mij ook beter, maar ik denk dat de wisselende samenstelling het toch wat moeilijker verwerkbaar maakt (en dus sneller voor problemen zorgt. Maar daarin zijn Brutus en Yuki niet te vergelijken, denk ik. Want bij Yuk hangt t voornamelijk samen met de chemo's, denk ik...dus in mindere mate met zijn ouderdom...)
Door Lizzy
#1694628
Ik heb Brutus gisterenavond gewoon zijn dosis furosemide niet gegeven. En vanmorgen wilde hij zowaar wat eten. Rauw. Ik probeer het eerst rauw te geven, moet hij het niet: kook ik het. En ik maak liever zelf wat. Dan weet ik tenminste welke kwaliteit ik geef. Zijn furosemide ga ik nu in 4 kleine stukjes over de dag verdelen, maar wel de halve dosis. Zijn Benakor heb ik nu ook in 2 stukjes verdeeld, dat ga ik ook in 2 keer geven. Kijken hoe dat gaat. Nou ja, hij lijkt zich vanmorgen wat beter te voelen dus ik ben zeer blij met de tip dat hij waarschijnlijk misselijk is geworden van de furosemide want dat lijkt inderdaad het geval!
Door Lizzy
#1694631
qyan schreef: Lieve Lizzy,

Ook jullie Brutus hartproblemen. Ik kan jullie alleen maar sterkte wensen. Qyan is een stukje jonger dan Brutus, maar geen arts had een half jaar geleden gedacht dat hij de eerste nacht door zou komen, toen de eerste week door zou komen en langer dan 3 maanden zou leven. 2 a 3 maanden was zijn prognose. We zitten nu inmiddels op de 6 maanden met een minmum aan klachten en terugval. (al weet ik dondersgoed dat iedere dag zijn laatste kan zijn). Qyan krijgt per dag 4 Vetmedin 5 mg, 1 x prilactone 80 mg,   1 x Enacard 20 mg, 1 x furosemide 40, taurine/carnitine

Qyan was de eerste 2 weken ook misselijk van de furosemide (kreeg 6x furosemide 40 per dag) en van de ACE-remmers. Met het afbouwen van de furosemide naar een onderhoudsdosering verdween de misselijkheid en kwam zijn eetlust terug. Wel ongeveer 3 a 4 weken in totaal onderweg geweest met het terugkrijgen van de eetlust. Maar de eerste weken kreeg hij alles wat hij maar wilde eten, of het nou frolic was of brokkentroep: eten was eten.
Hee meis, wat leuk om je van je te horen :-*
Jeetje, Qyan blijft je verbazen he!! Allemachtig, wat heb jij veel met hem meegemaakt, en nog. Dank je wel voor je tips. Ik zal ook die medicijnen gaan bekijken die jij hem geeft. Ik hoop dat je nog lang van je ventje mag genieten :-*
Door Decibels
#1694644
Lizzy schreef: We komen zojuist terug van de DA. Het is niet goed. Brutus z'n hart werk niet goed. Waar we al bang voor waren. Hij heeft een zeer hoge pols (200 slagen per minuut - thuis in rust is dat natuurlijk wel lager maar bij lange na niet goed) en zijn hart gaat te keer en het ritme... Er is geen ritme, zeg maar. Frank (DA) heeft hem Benakor, plaspillen en digoxine voorgeschreven. We konden 2 dingen doen, eerst starten met plaspillen + benakor, dan een echo maken en dan naar alle grote waarschijnlijkheid op digitalis zetten. Maar aangezien Warmerdam er niet is (en hij al 2 keer eerder een echo bij Brutus heeft gemaakt) en volgende week maandag terug is, hebben we na goed overleg besloten om toch gelijk te starten met digitalis. We gaan volgende week (als het niet te warm is) naar Warmerdam voor een echo.

Maar, de ervaring bij deze problemen leert dat honden meestal nog 3, maximaal 6 maanden mee gaan. En dan of in 1 klap dood neervallen of zo benauwd worden dat de hond ingeslapen moet worden.

Zojuist heb ik hem zijn eerste lading medicijnen gegeven en klapte hij daarna een keer of 3 door zijn achterhand. Ik denk eerlijk gezegd dat Frank met zijn indicatie van 3 maanden een soort van erg in de buurt zit...........

Ik ga zo meteen een wijntje drinken en dit eens op me in laten werken. Ik kan niet zeggen dat we zeer geschokt zijn. We komen natuurlijk niet uit een ei en we weten gewoon dat we in de laatste fase van zijn leven zitten. Gaat hij binnen nu en 3 maanden niet permanent door zijn achterhand, krijgt hij binnen nu en 3 maanden vermoedelijk een hartstilstand of krijgt hij het te benauwd. Ja, zo realistisch moeten we gewoon zijn.

Dank ik God op mijn blote knieen dat wij 14+ jaar lang het baasje hebben mogen zijn van deze machtige top-hond :'(
ach jee...
Door Truus
#1694695
Gelukkig weer wat gegeten. Nou Liz, hopelijk gaat het het werken met deze wijze van medicijnen geven. Het is fijn dat je nog steeds tips krijgt zodat het kan verbeten. Sterkte  :-*
Door charmed
#1694934
Sterkte met Brutus, fijn te lezen dat hij weer wat beter eet nu. Die hartpatientjes en vooral de wat oudere die kunnen nog wel eens geen eetlust hebben als ze zich niet helemaal lekker voelen. Ik hoop dat hij toch nog een poosje bij jullie zal zijn. Ons Hartpatientje heeft nog 2 jaar geleefd nadat we te horen kregen dat het hartje niet zo sterk meer was, wat nieuwe medicatie erbij en ze leefde helemaal weer op. Hoop dat Brutus ook weer opknapt nu hij medicijnen heeft.
Gebruikersavatar
Door nova
#1695556
Ik lees nu pas deze topic  :-[ :-[, ik hoop dat jullie nog even van mekaar hebben.
En mocht het niet gegund zijn, sterkte dan met het nemen van beslissingen.
Knuffel voor Brutus
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door