Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1680741
Toen Tanja geopereerd was aan de maagtorsie is ze veel afgevallen. Ik heb er daarna op gelet dat ze weer wat bij kwam en gaf haar wat extraatjes.
Toen ze bijna op gewicht was heb ik haar terug op haar gewone hoeveelheid gezet. Soms kreeg ze wat meer, soms wat minder.

Maar nu....ik ben helemaal niet blij ermee hoe ze er bij loopt :-\
Als ik van voor naar achter over de ribben ga voel ik deze niet, ga ik van achter naar voren over de ribben kan ik deze wel voelen maar niet echt overdreven. Haar ruggengraat kan ik, naar mijn idee te makkelijk, voelen. Haar heupen steken niet echt uit, maar zodra ik haar maar een beetje nat maak (dus sproeier even in de lucht zodat er wat druppels op haar vallen) dan zie ik de ribbenkast en dan net achter de ribbenkast dat ze ingevallen is.

Ik vroeg me dus af of het kon zijn dat de maag/darmen na de torsie/operatie de voedingsstoffen minder goed opneemt waardoor ze dus afvalt op de hoeveelheid voeding die ze altijd al kreeg. Kan dat? Bestaat dat?

Tanja kreeg altijd ongeveer 1200gr per dag en in de wintermaanden 1300gr-1400gr. Ik wil haar nu op 1500gr gaan zetten om haar terug op gewicht te krijgen. (en dan wel in 2x want 1500gr vind ik toch te veel van het goede om in 1x te voeren)
Ze woog voor de torsie/operatie rond de 60kg en vermoed dat ze nu z'n 55kg weegt :-\ Ik ga niet langs de DA om te wegen want ze vind de weegschaal eng ::) En met dit warme weer is de kans op oververhitting me net een beetje te groot :(
#1680745
tja, de darmen krijgen na een torsie een flinke optater , lijkt me.
persoonlijk zou ik meer voeren en iets geven om de darmflora weer op te bouwen.
wie weet kan t wel weer een jaartje  duren voor ze weer de oude is.
#1680751
Doe me een lol zeg :-\ Op br*k heb ik haar toen binnen 3maanden 15kg aan laten komen, ik hoef nu maar 5kg he ;)

Vanavond heeft ze geluk gehad dat Duster de runderstrot niet wilde >:( Die heeft zij dus op mogen eten...al was ik na het geven ervan ineens niet zo heel erg blij dat ik dat gedaan had...haar buikje voelde erg bol en hard aan maar ze wilde die strot écht niet meer afgeven of ruilen tegen een stukje paard >:(
Ben dus verplicht om even wakker te blijven om haar in de gaten te houden ::) Oen dat ik ben :-[
Door inni
#1680772
Ik weet niet of 't er rechtstreeks mee te maken heeft gehad maar Berre hier is beginnen bij komen vanaf 't moment dat hij probiotica bijkreeg, hij had regelmatig diarree en dan is de opname zowiezo slecht en door die probiotica was de diarree al veel minder. Maar 't kan misschien geen kwaad om 't 's te proberen.

Veel succes.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1680839
Als je de wervels op de rug te veel kunt voelen is ze wat te mager. Hoe ze er achter de ribboog uitziet heeft alleen maar te maken met maagvulling en niet met de hoeveelheid vet op haar lichaam.
Ik dat 1500 gr voor een hond die 60 kg moet wegen niet echt heel veel is. Het hangt ook een beetje af van haar activiteiten niveau.
Ik ken genoeg herder van 30-35 kg die meer dan een kilo per dag eten.
Door Lizzy
#1680917
Ik heb geen idee of de opname verslechterd na een maagtorsie. Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen, dat wel. De boel is zo uit balans geweest. Hebben ze geen stuk darm hoeven weghalen?
#1681098
1,5kg per dag is voor een hond van dat formaat ook niet bijzonder veel, maar wel 300gr meer dan voorheen genoeg voor haar was in deze tijd (swinters krijgt ze 1300-1400gr per dag).
Ik ben ook zeker niet te beroerd om haar dat te geven, eventueel ten gevolge van de torsie....ik bedoel; ik ben nog altijd dankbaar en blij dat ze er nog is!

Nu met dit weer word er echt niet veel gewandeld, ze heeft het al warm genoeg en extra inspanningen zijn een extra risico op oververhitting (via internet al over 2 sinten gelezen dat ze overhit zijn geraakt met dit weer)
Ze is verder ook geen druktemaker of zo en wandeld ze gewoon, gaat van hier naar daar om te snuffelen...haar wandelingen bestaan dus eigenlijk uit wandelen en snuffelen.

Lizzy, ze hebben geen stuk darm hoeven te verwijderen, alleen de maag terug gedraait en vast gezet. Deze was toen blauw geworden, nog niet zwart gelukkig. Toen hij terug gedraait was werd hij ook weer mooi roze/rood.

De ontlasting is wel gewoon zoals hij hoord te zijn, mooi stevig en niks op aan te merken :)
#1681252
Ik heb net even naar de kliniek gebeld.
Ze hadden dit niet eerder meegemaakt dat een hond niet goed op gewicht kwam na een operatie/torsie.
Ze adviseerde me Tanja toch gewoon meer eten te geven en als ze dan nog niet goed op gewicht zou komen moest ik toch even langs gaan om te laten controleren of haar nieren nog wel goed werkte.

Ik ga dus meer voeren en afwachten :-\ Extra tips/advies zijn :) natuurlijk welkom.
Door Lizzy
#1681319
Ik zou haar gewoon lekker wat meer gaan voeren. En wat lekkere vette dingen erbij zoals geiten, eend, vette vis. En 's morgens op de nuchtere maag zou je haar eens wat volle yoghurt met geprakte banaan en gedroogde vijgen kunnen geven. Lekkere schep rauwe honing erbij. Moet je wel opletten dat je ongezwavelde vijgen geeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door