Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#1662948
Tja, dat verwacht je niet bij een 7 jaar oude border collie, maar het is onmisbaar, een hele grote knobbel onder haar oksel/schouder en loopt helemaal om het gewricht door en het is groot, echt groot. Nu moet ze natuurlijk naar de dierenarts maandag, ik heb wel een vraag, ik wil mij niet overleveren aan een dierenarts die eerst dit en dan dat ga proberen, wat is de beste aanpak om een diagnose te stellen, eerst gewoon een biopt (naald? ) of eerst een foto? wat kan ik verwachten, wat is handig?
Het is een knobbel die kei en kei hard is en stevig vast zit, dus niet te bewegen, het is ongeveer 10 cm in lengte en onder haar oksel ongeveer zo dik als een halve tennis bal, dus raakprikken lijk mij niet moeilijk.... ik ben benieuwd wat jullie zo al nodig vindt qua onderzoek?  :-\ :'(
Door Limpy
#1662961
Wellicht beiden? Eerst foto maken en als dat niet duidelijk is biopt om een en ander uit te gaan sluiten? Dat laatste zou ik zowieso graag willen dan....

Iig sterkte ermee!  :bigarmhug:
Door jaBilly
#1662974
dat klinkt direct wel heel groot, dus zou het zeker laten onderzoeken. Heb alleen ervaring met vetbulten bij Desmo en ik moest deze in de gaten houden qua groei en de plaats is belangrijk. Gezien de plek, onder haar oksel zou het qua bewegen dus lastig kunnen worden. Hoop echt voor jullie dat het meevalt en hoop op goed bericht. Sterkte ermee. Janny
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1663184
Oh jakkes, bulten zijn  :-X

Als ze op een foto kunnen zien wat ze moeten zien, zou ik daar eerder voor kiezen dan voor een biopt, maar ik kan me voorstellen dat een biopt meer duidelijkheid biedt over wat voor soort bult het is, dan een foto.

Heeft arme Dottie er last van?
Door smulpaap
#1663223
Ik zo ook beiden doen hoor , mijn ervaring met bulten is nl ook niet zo fijn , en hoe eerder erbij hoe beter ,, ik heb hier een hollands herder van 4 jaar gehad met een bult die groeide , het was wel kwaadaardig ... maar gelukkig  waren we er nog redelijk op tijd bij en kon ze nog worden geopereert
Door conleeuw
#1663248
-Saskia- schreef: Oh jakkes, bulten zijn  :-X

Als ze op een foto kunnen zien wat ze moeten zien, zou ik daar eerder voor kiezen dan voor een biopt, maar ik kan me voorstellen dat een biopt meer duidelijkheid biedt over wat voor soort bult het is, dan een foto.

Heeft arme Dottie er last van?



ja ze heeft er wel last van, ze kreupelde altijd al een beetje, dat mede omdat ze als pup tegen een kozijn aan is gelopen met haar schouder en daar wat permanente schade heb opgelopen, en omdat ik zo gewend is aan een kreupelende Dot is het mij ook niet zo opgevallen, ja, ze liep raar, maar ik dacht dat de kreupel pootje gewoon verstapt  was, gaf haar rust en remadyl, niet dat ze daardoor meteen beter ging lopen, maar goed, tot ik vandaag de knobbel onder handen kreeg en even diep ging nadenken, toen beseften ik dat ze op de verkeerde been aan het kreuplen was, ik had het alleen niet echt door. Het is vrij snel gegroeid, onlangs was er nog iemand hier die erg met haar aan het knuffelen was en masseren en toen viel het helemaal niet op dat er wat zat, en dit is zo groot dat je het wel deegelijk had moeten voelen.
Mijn gevoel zeg ook, doe maar eerst het minst ingrijpende, een foto, kijk wat daar op te zien is, zegt dat niets, dan kan je er alsnog een naald in prikken. HEt is wel even moeilijk om het los te laten en op maandag te wachten :(
Door robbiekomvoor
#1663776
och jeetje,wat akelig! :(
ik ben toen met faycka naar de wagenrenk geweest,
het voordeel daarvan is dat je de uitslag van zo'n biopt direct weet en geen week hoeft te wachten,je weet dan gelijk waar je aan toe bent en wat de prognose is.
Door Lizzy
#1663795
202Spots schreef: Als ze er last van heeft met lopen, dan zou ik niet eens 'n naald of andere biopsy doen...
maar zou ik het gelijk weg laten halen.
Op zich heb je daar beslist een goed punt hoor Dory! Als ze er last van heeft, weghalen die handel. Maar, het kan ook heel fijn zijn om te weten wat het is, alvorens ze het weghalen. Dan kunnen ze rekening houden met hoeveel ze moeten weg halen/hoe ruim ze het moeten weghalen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1663800
In sommige gevallen zou weghalen niet zinvol zijn. Als er bijvoorbeeld uitkomt dat het een maligne lymfoom is, dan is weghalen niet zinvol, want dan zit het al door het hele lichaam. En dan zou een operatie de boel alleen maar erger maken.
Dus eerst een biopt. En in de Wagenrenk, kunnen ze inderdaad meteen uitslag geven, dat is wel een groot voordeel. Alleen kun je daar alleen maar op doorverwijzing terecht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door