Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1660699
Ik heb het hele topic van lizzy uitgeplozen wat uiteindelijk de oorzaak was maar kennelijk is dat er nog niet.

Hier dus ook plotseling overmatig drinken en plassen.
Een week geleden Begon Max overmatig te drinken en te plassen. Nu ook weer niet 2 liter, maar meer dan hij normaal doet.

Zijn plas is gewoon Water.

Hij is helemaal binnenste buiten gekeerd. Bloed prima, plas prima(geen diabetes), wel een heel laag SG. Daarna is zijn urine nogmaals in het lab gecontroleerd op cortisol(ziekte van Cushing), maar dat is ook negatief. Nu weet ik het niet meer. 's avonds krijgt hij al geen water meer, maar 's morgens ligt er weer een waterige (behoorlijke  plas). Dus niet een gelige ochtendurine.

Hij is heel actief/eet goed. Lijkt dus heel erg op het verhaal van Linga, behalve dan dat bij hem alles goed is.

Gedrag lijkt me niet, want hij drinkt echt alsof hij erge dorst heeft en niet dwangmatig.

Wel in het bloed was een lichte parasitaire besmetting, de DA dacht aan worminfectie. Ik heb hem daarna ontwormd.

karin
#1660727
Wat vervelend.
Heeft de da al gedacht aan diabetes insipidus?

Je zou iom je da een dorstproef kunnen doen, om te kijken of het diabetes insipidus is. Dat is wat anders als suikerziekte.

http://www.dierenziekenhuis.net/html/docdb.asp?id=106

Je moet daarvoor water gedurende een bepaalde periode wegnemen en om de zoveel tijd urine opvangen om te laten nakijken of het sg laag blijft, of dat de urine zich dan toch gaat concentreren.
Mijn vorige hond had deze aandoening en had baat bij Minrin(desmopressine) wat humaan wordt gebruikt bij bedplassen.

Ik zou overigens niet zo maar het water weghalen, omdat de urine productie blijkbaar gewoon doorgaat, loop je dan het risico op uitdroging!
#1660952
Sanyo schreef: Wat vervelend.
Heeft de da al gedacht aan diabetes insipidus?

Je zou iom je da een dorstproef kunnen doen, om te kijken of het diabetes insipidus is. Dat is wat anders als suikerziekte.

http://www.dierenziekenhuis.net/html/docdb.asp?id=106

Je moet daarvoor water gedurende een bepaalde periode wegnemen en om de zoveel tijd urine opvangen om te laten nakijken of het sg laag blijft, of dat de urine zich dan toch gaat concentreren.
Mijn vorige hond had deze aandoening en had baat bij Minrin(desmopressine) wat humaan wordt gebruikt bij bedplassen.

Ik zou overigens niet zo maar het water weghalen, omdat de urine productie blijkbaar gewoon doorgaat, loop je dan het risico op uitdroging!
Ik heb inderdaad vanmiddag met mijn Da overlegd. En hij had het hierover. maandag ga ik dat doen.
Hij vertelde dat er wel een medicijn was waarmee dat aangetoond kon worden maar vrij prijzig is. (€ 200,00) nu weet ik niet hoe lang je dan met die tabletten kan doen...maar goed eerst eens kijken hoe dit uitpakt en of het geen gedrag is.(wat ik niet denk).
Spottie drinkt ook wel veel, maar Max nooit zoveel. Het zijn nu ook weer geen liters achterelkaar maar hij kan het 's nachts dus niet ophouden en hij hangt niet iedere keer boven de waterbak ook al staat die er gewoon, dus niet dwangmatig.

Met interesse heb ik het artikel gelezen.(ook hier op barfplaats van die injecties)

Ik heb hem wel toen het begon de dag ervoor blikvoer :-X gegeven (doe ik anders nooit).

Wel geef ik hem nu wat kelp, dat is wat zoutig. Het valt me op dat hij na het eten meer drinkt dan overdag.

Hoe is het je vorige hond verder vergaan hiermee?

bedankt voor de snelle info trouwens.

bij blaasontsteking zou hij kleine plasjes doen, hij staat met gemak een halve minuut met z'n poot omhoog.

Karin
#1662771
Heeft de DA ook 'steriele' urine onttrokken?
Het kan namelijk zo zijn dat er een hoge urineweginfectie zit. EN die zien ze eigenlijk alleen als de urine steriel verkregen wordt is mij verteld.

Wanneer er werkelijk geen medische oorzaak te vinden lijkt, zou je kunnen werken met vitamine C tabletten, cranberry capsules en eventueel (ter ondersteuning van de hogere urinewegen) met solidago druppels.
Om dan echt zeker te zijn kun je er ook nog voor kiezen een paar dagen echinacea toe te voegen, ter ondersteuning van het algehele afweer systeem.

Na de hernia bij mijn middelste heeft zij met regelmaat terugkerende urineweg problemen, en een paar dagen een cocktail doet hier altijd wonderen.
#1664819
ja, hij is een hond uit het buitenland, maar kan me zo niet bedenken wat voor een buitenlandse hondenziekte hij zal hebben.

ik dus vrijdag vier monsters genomen, Max de hele dag niks drinken(wel in de gaten gehouden).
maandag lever ik het in, was het te laat! maar ik kon vrijdag niet meer want ik kreeg een klant die nogal wat aandacht vroeg, dus ik was te laat.

Dus deze week maar even niet een dag zonder water, ik vind het veel te warm.

Gisterennacht was hij voor het eerst ''droog''. Maar vannacht weer niet.

Overdag drinkt hij helemaal niet veel, het begint 's avonds na het eten. Dat is toch niet zout of zo.
Gewoon vers, geen kvv.

De opmerkingen van een ''steriele'' urine heb ik nog nooit van gehoord. Bij een infectie zal dat ook duidelijk te zien zijn in de witte bloedlichaampjes in het bloed. En dat was allemaal normaal.

Solidago ga ik in ieder geval voor de nierwerking ook geven. Maar vit c toevoegen, is het niet gevaarlijk om veel vit C toe te voegen? ADEK worden in vet opgelost en de rest wordt wel uitgeplast, maar toch...

bedankt in ieder geval voor het meedenken.

karin
#1664890
nou, ik heb een hond gehad met leishmania. Deze verschijnselen zijn compleet anders.
Het verloop gaat veel sneller en agressiever.

na 9,5 jaar is het (bijna) onwaarschijnlijk dat het zich uit, dat zal veel eerder gebeurt zijn.

Dit zal zeker zichtbaar zijn geweest in het algeheel bloedbeeld en zijn gedrag.
- versloming,
- wondjes
- vergrootte lymfeklieren
- haaruitval,
- ''bril'' rondom de ogen
- extreme nagelgroei.
- nieren worden hierbij dan aangetast.(veel dieren overlijden dan uiteindelijk door nierfalen)

Hij is 2x eerder getest op lm, beiden negatief(dat wil niks zeggen hoor).

Als we niks vinden dan wordt het alsnog een test op lm/babesiose/ehrlichiose.

karin
#1672292
nou, ongelofelijk maar waar, na drie weken in huis plassen is het opeens over?? :o

na drie nachten ''droog'' geweest te zijn 's nachts, had ik 's morgens een urinemonster genomen.
Helemaal gewoon normaal geel en niet meer een plas water.

Dus nu heb ik besloten het verder even aan te kijken. misschien toch iets gegeten wat niet goed was.

bedankt voor het meedenken en lezen.

karin
#1674214
mutsie schreef: nou, ik heb hem redelijk binnenste buiten laten keren inderdaad.

maar gelukkig zo, dan een vreselijke ziekte.

karin
Aha, dus ook (heb ik gemist, sorry)..... Dat is toch balen he, dat je dan nog niet weet wat er scheelt?!! Nou ja, maar hopen dat het nooit meer terug komt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door