Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1647136
nova schreef: Ja, dat zul je dus eerst moeten uitproberen.
Maar uit jouw verhaal maak ik op  dat je ook al heel veel geprobeerd, hebt, of heb ik dat mis?  ???
Veel natuurlijks ja, maar van de reguliere pijnstillers alleen metacam en rimadyl en die deden nooit veel (dus ook niet langer gegeven).
Nu heeft hij prednison gehad, als onderdeel in de chemotherapie, en daar liep hij zoveel beter op, dat ik hem nu toch pijnstillers wil geven (die werken).
Maar NSAID's zijn nu dus geen optie. Blijft over; prednison of Tramadol, waarvan de laatste minder schadelijk is..... vandaar.  ;)
(Tramadol is mij dus door de arts voorgeschreven)
Door Hanny
#1647200
Je vraagt duidelijk naar ervaring en niet naar andere middelen. Misschien je vraag duidelijker stellen, dan had ik de vraag niet kunnen beantwoorden, want ik heb verder geen ervaring met pijnstilling bij mens en hond.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1647207
Hanny schreef: Je vraagt duidelijk naar ervaring en niet naar andere middelen. Misschien je vraag duidelijker stellen, dan had ik de vraag niet kunnen beantwoorden, want ik heb verder geen ervaring met pijnstilling bij mens en hond.

Hanny
Ja, daar heb je gelijk in, sorry.
Maar wat is dan jouw ervaring ermee, behalve dat t niet goed voelt om te nemen en te geven??
Deed het zijn werk en had je bijwerkingen bv??
Door *Natasja*
#1647215
Beau heeft vorig jaar een kleine week Tramadol gekregen, toen hij die prednison-injecties had gehad en dus geen andere pijnstillers mocht. Ik heb toen niets bijzonders aan hem gemerkt, maar daar was de periode waarschijnlijk te kort voor en waren de bijwerkingen van de injecties te veel aanwezig (plassen, plassen en nog eens plassen)
Door Benjy en Misty
#1647286
Zelf heb ik een hele tijd Tramadol moeten nemen. De pijn was of is eigenlijk, zelfs voor de Tramadol te hevig maar goed. Mijn ervaring ermee was dat ik echt heel veel jeuk had, hallucinaties, trillen en vooral misselijk en braken. Verlichting bracht het toch wel, zeker in het begin.

Ik zou het gewoon proberen en als de bijwerkingen te hevig zijn of het medicijn niet zou helpen kun je die laatste stap toch alsnog nemen?

Ik zou zeggen, kijk naar je hond. Je weet beter dan wie dan ook hoe hij zich voelt! Ernie heeft lange tijd Cortaphen moeten nemen en voor hem had ik wel eens gehoopt dat er een sterker middel werd voorgeschreven. Ik zou zeker de lichte versie Tramadol (om te beginnen) eens proberen. 
Door nolly
#1647477
Ik zou als ik jou was ook voor de tramadol gaan en alleen geven als je ziet dat hij erge pijn heeft. Het is niet zo, dat je het altijd moet blijven geven.
Door robbiekomvoor
#1647617
ik zelf heb wel ervaring met tramadol en werd er heel erg moe en sloom van, het gaf tevens een verrukkelijk,onverschllig gevoel. ;)
moeilijk kiezen,maar als ik yuki was zou ik voor de prednison gaan ;)
Door robbiekomvoor
#1647618
nova schreef: Forse chronische pijn, die onvoldoende bestreden kan worden is voor mij een rede om een dier los te laten

toevallig ken ik deze hond en geloof me,karin zal nooit haar yuki pijn laten lijden.
ik heb hem gezien en het een vrolijke,energieke senior,die het nog prima naar z'n zin heeft ;)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1647812
robbiekomvoor schreef: toevallig ken ik deze hond en geloof me,karin zal nooit haar yuki pijn laten lijden.
ik heb hem gezien en het een vrolijke,energieke senior,die het nog prima naar z'n zin heeft ;)
Dat is lief gezegd, Jolanda!! Thanxxx!!  :-*
Door evenstar
#1647848
De ervaring die ik bij mezelf met tramadol heb zijn niet positief. Bijwerkingen als opgejaagd gevoel, hallucinaties ,trillen en jeuk had ik ook.
Vergeet niet dat tramadol een morfineachtige pijnstiller is.
Je zegt dat de prednison wel werkte is dan moderin geen optie dit heeft het zelfde effect dan prednison maar minder bijwerkingen zoals het vele drinken en plassen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1647867
evenstar schreef: De ervaring die ik bij mezelf met tramadol heb zijn niet positief. Bijwerkingen als opgejaagd gevoel, hallucinaties ,trillen en jeuk had ik ook.
Vergeet niet dat tramadol een morfineachtige pijnstiller is.
Je zegt dat de prednison wel werkte is dan moderin geen optie dit heeft het zelfde effect dan prednison maar minder bijwerkingen zoals het vele drinken en plassen.
Hmm, wat is Moderin??
(-slaatnaarstigaanhetgooglen-)
Door Hanny
#1649144
Ik heb de tramadol gekregen, toen ik met mijn gebroken heup in het ziekenhuis terecht kwam en dan heb je wel pijnstilling nodig, geloof me.
Het was, denk ik veel, , moest nog een dagje wachten voor de operatie aan de orde was.
Je bent dan behoorlijk suffig en na de operatie heb ik die tabletten toch vrij snel niet meer genomen. Verder had ik voor zover ik weet, nergens last van, maar voor mij was het niet iets om in te blijven nemen.
Ik heb geen idee, of een lichte dosering wel werkt. Er was mij verteld, dat je het met regelmaat in moest nemen om voldoende werking er van te krijgen, dus niet zo af en toe wel.
vier dagen heb ik er flink wat van gehad, maar dat zegt weinig over een echt langduriger gebruik. Het hield mij mooi rusig en dat moest.  De vraag zal zijn, of je met een lichte dosering wel bereikt ,dat er minder pijn wordt gevoeld.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1649400
yuki11 schreef: Hmm, wat is Moderin??
(-slaatnaarstigaanhetgooglen-)
Ik zou ook gaan voor de moderin. Eerst een redelijk hoge dosis en die vrij snel afbouwen. Mocht er dan af en toe een dag zijn dat het echt niet gaat kun je de tramadol ernaast geven. Uiteraard in overleg met je DA.

Anyway....zo geef ik het mijn hond al jaren. Moderin (methylprednisolon) heeft veel minder bijwerkingen dan andere pred-preparaten. Ik hoef vrijwel nooit tramadol te geven. De laatste keer was in augustus.

Haar achtergrond: Ze had al op jonge leeftijd een lumbosacraalstenose en is daaraan ook geopereerd. Als gevolg van instabiliteit heeft ze zeer ernstige spondylose van nek tot staartpuntje (omdat dat een reactie is van het lijf om de rug te versterken). Helaas had ze ook een hernia op de plek van de stenose (vernauwing) die niet over is gegaan na de operatie. Ook hoger in haar rug zit een hernia.
Ze heeft echt járen op de metacam gestaan tot ze gedragsveranderingen en angsten kreeg. Toen is ze van top tot teen onderzocht (tot een hersenMRI aan toe), maar niets duidelijks (anders dan wat we al wisten) kunnen vinden. Ik ben toe op een intuitief gevoel van pijnstiller veranderd en dat bleek groot effect te hebben. De Metacam werkte gewoon niet meer. Helaas werkte ook de nieuwe pijnstilling maar kort en sindsdien zit ze op de moderin. Zonder Dorit Aharon was ze er overigens ook al niet meer geweest  :-\

Moderin, Dorit Aharon en zo af en toe Tramadol maken haar leven absoluut nog de moeite waard. (Om even erbuiten te laten dat ze sinds we barfen enórm is opgeknapt en weer bespiering heeft die door de moderin verminderd was). Ik heb vele malen op het punt gestaan haar in te laten slapen, maar ze is de vrolijkste en dapperste hond die in ken en inmiddels ruim tien. Ze loopt nog gewoon wandelingen van een uur, anderhalf uur mee, met uitschieters naar 2,5 a 3 uur (dan is ze wel echt moe).

Hier een paar foto's van een hond die je beslist niet zou laten inslapen als je haar kende  ;)
http://beauceronforum.yourbb.nl/viewtop ... f=14&t=229

Succes met je zoektocht naar wat werkt. Ik ben het verder wel met de rest eens...als de pijn niet meer te verminderen is tot meer dan dragelijk alleen..(en voor mij als ze haar levenslust verliest), dan "is het mooi geweest".
Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1649403
p.s. ik heb zelf ook Tramadol geslikt na een operatie omdat ik niet tegen diclofenac kan (duizelig en ademdepressie). Ik heb geen bijwerkingen ervaren. 
Door Sella
#1649611
Madelief. schreef: p.s. ik heb zelf ook Tramadol geslikt na een operatie omdat ik niet tegen diclofenac kan (duizelig en ademdepressie). Ik heb geen bijwerkingen ervaren. 
Ik slik het ook, alleen al 10 jaar.
De een hangt over de pot en kan niet lopen van de duizeligheid.
Ik heb daar geen  last van. Ik ben niet verslaafd want ik kan zomaar 100 mg retard eraf halen zonder dat ik er beroerd van wordt.
Heel lang doe ik er 1 voor de nacht.

Mijn hond doet het er ook goed op.
Gelukkig heeft hij het steeds minder nodig.
Overigens krijgt Diego ook de retard versie van mij.
op gewoon 50 mg is hij wel sloom, en heeft hij veel meer nodig aan dosis, en met de retard versie niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door