Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eagan
#1601100
Nadat onze 3 hondejes allemaal behoorlijk aan de race waren, hebben we ze weer gestabiliseerd met de "oude" voeding.

Nu gaan we ze 1 voor 1 omzetten en we beginnen met de pup. Hij krijgt nu kippenekjes bij de duck om zijn maag te laten wennen aan het verteren van de botten.
Hij kauwt er netjes op en slikt het niet zomaar door.
We zijn nu een dagje of 3 bezig en momenteel is zijn ontlasting weer aan de dunne kant, maar dat zal nu idd de omschakeling zijn.

Er zitten echter wel kleine stukjes bot bij.
Is dit puur omdat hij niet gewend is om de botten te verteren, of moet ik deze nekjes helemaal fijn slaan met een hamer? Het lijkt me dat je dan juist die kleine stukjes in de slokdarm gaat krijgen en dat die dan misschien schade aanrichten?

Voor de rest krijgt hij nog niks anders omdat we het rustig staps gewijs willen invoeren.

Groetjes Paul
Door bloemetje
#1601106
Mijn Guus heeft dat bij de 1e kippennek ook gehad. Ik ben er toen even mee gestopt en na een tijd weer een keer geprobeerd; toen ging het wel prima. Je kunt er ook wat probiotica bijgeven dat helpt ook goed tegen de dunne ontlasting en bij de omschakeling.
Door Lizzy
#1601119
Het zal de omschakeling zijn. Dat is niet ongewoon hoor en ook niet iets om je zorgen over te maken. Ik zou de komende dagen de nekjes even pletten met een (vlees)hamertje (handig om het eerst in een stevig diepvrieszakje te doen en dan te slaan, krijg je geen gespetter) en dan even aankijken hoe het gaat.
Door Eagan
#1601232
Heb vandaag de vleesmolen "geconfisceerd" bij mijn moeder ::). Die had nog zo'n oudje uit de 2e wereldoorlog nog volgens mij  ;D

Doen we voorlopig de nekjes gewoon even daar door heen voor de zekerheid.

Groetjes Paul
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1601258
Naast de omschakeling kunnen ze ook nog wat naweeen hebben van het aan de race geweest zijn, dat de spijsvertering noeg niet helemaal je van het is. Gaat het de komende dagen met platgemept niet beter dan zou ik wat probiotica gaan geven.
Door Nadia
#1601907
Welke voeding is de ' oude'  voeding??
Honden doen er doorgaans 6 weken over om helemaal aan een andere voeding te wennen. ofja, dat is de tijd die er voor word gegeven..

Succes!
Door Anne in Zweden
#1601941
Nadia schreef: Welke voeding is de ' oude'  voeding??
Honden doen er doorgaans 6 weken over om helemaal aan een andere voeding te wennen. ofja, dat is de tijd die er voor word gegeven..

Succes!
Ik vermoed dat de oude voeding Duck was: "Hij krijgt nu kippenekjes bij de duck".

Onze honden hadden in het begin ook wel eens stukjes bot in de ontlasting, maar dat verdwijnt na een tijdje. Kwestie van aanzuren van het maagzuur, denk ik.

Ik had laatst trouwens wat bullepezen gegeven om op te knabbelen, maar onze Laika is nogal een schrokkerd, dus als ze op de helft is, laat ze zo'n ding gewoon door d'r keelgat glijden. Dat stuk pees kwam ik dus een paar dagen later in de ontlasting tegen; ik dacht, verhip, heeft ze nou een hele asperge doorgeslikt..? :o ::) Ze zou een goede student zijn geweest, denk ik, heel populair in de kroeg wanneer er bierdrinkwedstrijdjes worden gehouden. Gewoon keelgat open en kiepen die hap, 't glijdt allemaal moeiteloos naar binnen.
Door Eagan
#1602262
Nadia schreef: Welke voeding is de ' oude'  voeding??
Ja idd, duck krijgen ze normaal.

Heb nu sinds gisteravond de nekjes door de molen heen gedraaid om het hem ook wat makkelijker te maken. De botjes worden idd in vrij kleine stukjes geperst door dat apparaat. Het is in ieder geval voor mijn gevoel al prettiger ::)

Vanacht wel weer een "ongelukje" in de bench gehad zodat we hem vanmorgen met handschoenen aan in de douche konden duwen.
Moet wel zeggen dat de ontlasting een stuk steviger is aan het worden. Het begint al langzaam wat vorm te krijgen. Gisteravond waren het zelfs "echte" drollen, maar schijnbaar de hele nacht ophouden in dit stadium is hem nog iets te zwaar.

Ik denk dat hij in een paar daagjes wel gewend is aan de nekjes bij de duck.

Hij drinkt en eet in ieder geval goed en ook zijn grootte en gewicht nemen gestaag toe.

Groetjes Paul
Laatst gewijzigd door Eagan op vr 30 apr 2010, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door