Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tumtum
#1577464
dag allemaal,
ik ben lid geworden van dit forum vanwege mijn hond, TumTum, een (gesteriliseerde) fox terrier van ruim 7 jaar oud. Ofschoon het een meisje is, zeg ik meestal "hij".
Het is normaal gesproken een hele vrolijke hond vol energie, die de hele dag kan rondrennen en achter de bal aan wil. Wij wonen in Zuid Frankrijk op het platteland, dus ruimte genoeg. Het is ook een hele nerveuze hond.
Sinds een half jaar heeft TumTum last van huidproblemen. Eerst beet hij ineens zijn staart kapot (dat werd een hotspot), vervolgens krabde hij zijn beide flanken open - weer hot spot. De hele vacht was schilferig en zag er raar piekerig uit. Hij schurkte zich overal tegenaan en had ook rode plekken op buik en dijen. En hij werd mopperig en chagrijnig.
De dierenarts zei: allergie. Moeilijk om te weten waarvoor maar meest waarschijnlijk iets in de voeding of vlooien en mijten. Uitzoeken dmv scrapjes of tests is ingewikkeld en duur en maakt voor de behandeling (cortison, antibiotica en ontsmettingsmiddeltjes) op dit moment niet zoveel uit.
Dus een andere mand gekocht in plaats van zijn stoffen mandje, vloerkleden en slaaphoekje ontsmet, goed op tijd zijn anti-vlooienpipetje gegeven (deed ik al).
Qua voer overgestapt van Royal Canin brokken naar medicinale brokken, alleen verkrijgbaar via de dierenarts, en peperduur.
Het gaat nu wel veel beter maar nog steeds niet helemaal top. Hij blijft sneller moe, is nog weleens grommerig. Hij bleef erg gestresst, dat gaat beter sinds ik hem homeopathische korreltjes geef. Zijn vacht blijft er piekerig uit zien en zijn huid is zwart verkleurd op buik en dijen.

Ik zie zelf verband met een verwonding in oktober, dus net voor de allergieproblemen losbarstten. Hij heeft zich toen flink gesneden aan een stuk metaal, heeft daarvoor een injectie met cortison en veel antibiotica gekregen en met een verbonden poot en zo'n kap gelopen. Stress volop dus, en ontregeld door de medicijnen.

Nu overweeg ik over te stappen naar een vorm van natuurlijker voer inplaats van de rest van zijn leven op dat medicinale voer te blijven.
Dat zal best ingewikkeld worden want het is een echte brokjes hond die overal al meteen van slag van raakt.
Graag hoor ik van jullie of het een goed idee is om BARF in een of andere vorm te proberen.
Ik denk dan aan een mix van groente en vers vlees, dat laatste dan als gemalen vlees dat hier bij de slager te koop is, ik zal eerst vragen wat daarin zit..
Voor ik hieraan begin hoor ik graag commentaar en tips!
Hartelijk dank,
Marieke
Door sandrra
#1577521
Hoi.

welkom op BP.

De problemen die jij beschrijft lijken op die Mazoe heeft/had. Mazoe heeft dus een voedsel allergie en dan wel voor granen en rijst e.d die in brokken en in sommige KVV's zitten. Daarom zijn wij helemaal zelf gaan samen stellen. Dat weet je nl precies wat je hond binnen krijgt.
We zijn begonnen met een eliminatie dieet, dwz alles van 1 diersoort die hij nog nooit gehad heeft ( bijv  eend of konijn) zo'n 6 weken geven. Dan probeer je een stukje andere diersoort en kijkt hoe die reageert. Bij geen reactie de week erop weer een ander soort erbij. enz enz. Verder geef je dus niets anders erbij anders weet je niet waar hij eventueel op reageert.

Maar voordat je zelf gaat samenstellen moet die dit even goed doorlezen http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,9326.0.html

Het leuke van BARF is dat je hond met plezier eet en lekker bezig is dan met een hapslikweg maaltijd. EN tis ook beter voor de tandjes.

Suc6
Door Too
#1577650
Beste Leon...... vind je t niet een béétje ongepast om op een versvoer-forum een brokkenadvies te geven  :o


Marieke welkom op Barfplaats

Allergien zijn altijd lastig, wat 'we' hier op BP vaak zien is dat honden heel goed reageren als granen uit de voeding verdwijnen, dat zou je eerste stap kunnen zijn
Er komen vast wel meer adviezen van ervaringsdeskundigen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1577655
Leon74 schreef: Hoi Marieke,

Allergieen zijn vaak HEEL ingewikkeld.
Het is al een klein wonder dat je hond goed reageert op de hypo-allergene brokken van de dierenarts.
Je hond is dus blijkbaar voor iets in de voeding allergisch.
Nu het al zoveel beter gaat zoals je schrijft, zou ik niet onmiddelijk met weer andere voeding beginnen, maar zou ik het volgende doen:

1) Zoek een ander hypo-allergeen voer dat je zelf in de winkel kan kopen en niet bij de dierenarts hoeft te kopen, dat is vaak al een stuk goedkoper. Je moet dan goed kijken, welke stoffen er nu precies in het voer van de dierenarts zitten (kun je ons daar een overzicht van geven?), en vervolgens een voer zoeken dat daar zo veel mogelijk op lijkt.
Vervolgens ga je het voer van de dierenarts beetje bij beetje vervangen door dat wat jezelf uitgezocht hebt. De eerste paar dagen doe je maar een paar brokjes van het nieuwe voer door dat van de dierenarts, en daarna telkens een heel klein beetje meer. Elke dag maar een paar gram nieuwe brokjes meer.
En intussen kijk je hoe je hond op de nieuwe brokjes reageert. Gaat het goed, dan heb je in ieder geval al een minder duur voer. Als je het nieuwe voer aan het proberen bent en het gaat eens een dag een klein beetje slechter, dan moet je niet meteen wanhopen en gewoon doorgaan met het voer. Het kan heel goed zijn dat je hond naast voedselallergieen ook allergieen heeft voor stoffen uit de omgeving. En dan zou jij denken dat het door het nieuwe voer slechter gaat, maar dan gaat het mogelijk (tijdelijk) slechter door stoffen uit de omgeving.
Gaat het met de nieuwe brokken wel plotseling veel slechter, dan ga je uiteraard (ook weer geleidelijk) terug  op de brokken van de dierenarts en zul je van vooraf aan moeten beginnen met een ander voer.
Je kan het beste dus met de kleinst mogelijke verpakking beginnen of misschien kun je wel een gratis proefverpakking krijgen van het veor dat je wil gaan geven.

Als je iets meer kunt vertellen over de samenstelling van het voer van de dierenarts, dan kan ik misschien nog wat meer tips geven bij het zoeken naar een nieuw voer.

Zodra je een nieuw voer hebt wat je hond verdraagt, zou je heel voorzichtig eens kunnen gaan kijken, wat je je hond nog kan gaan geven om hem weer terug in volle gezondheid te krijgen.

Nu het eten van je hond volledig omgooien, zeker nu het al stukken beter gaat, vind ik onverstandig.

Met vragen kun je me ook via een prive berichtje bereiken.
Joehoeeeeee, we zitten hier op een VERS VOER forum!!!  ::)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1577661
tumtum schreef: dag allemaal,
ik ben lid geworden van dit forum vanwege mijn hond, TumTum, een (gesteriliseerde) fox terrier van ruim 7 jaar oud. Ofschoon het een meisje is, zeg ik meestal "hij".
Het is normaal gesproken een hele vrolijke hond vol energie, die de hele dag kan rondrennen en achter de bal aan wil. Wij wonen in Zuid Frankrijk op het platteland, dus ruimte genoeg. Het is ook een hele nerveuze hond.
Sinds een half jaar heeft TumTum last van huidproblemen. Eerst beet hij ineens zijn staart kapot (dat werd een hotspot), vervolgens krabde hij zijn beide flanken open - weer hot spot. De hele vacht was schilferig en zag er raar piekerig uit. Hij schurkte zich overal tegenaan en had ook rode plekken op buik en dijen. En hij werd mopperig en chagrijnig.
De dierenarts zei: allergie. Moeilijk om te weten waarvoor maar meest waarschijnlijk iets in de voeding of vlooien en mijten. Uitzoeken dmv scrapjes of tests is ingewikkeld en duur en maakt voor de behandeling (cortison, antibiotica en ontsmettingsmiddeltjes) op dit moment niet zoveel uit.
Dus een andere mand gekocht in plaats van zijn stoffen mandje, vloerkleden en slaaphoekje ontsmet, goed op tijd zijn anti-vlooienpipetje gegeven (deed ik al).
Qua voer overgestapt van Royal Canin brokken naar medicinale brokken, alleen verkrijgbaar via de dierenarts, en peperduur.
Het gaat nu wel veel beter maar nog steeds niet helemaal top. Hij blijft sneller moe, is nog weleens grommerig. Hij bleef erg gestresst, dat gaat beter sinds ik hem homeopathische korreltjes geef. Zijn vacht blijft er piekerig uit zien en zijn huid is zwart verkleurd op buik en dijen.

Ik zie zelf verband met een verwonding in oktober, dus net voor de allergieproblemen losbarstten. Hij heeft zich toen flink gesneden aan een stuk metaal, heeft daarvoor een injectie met cortison en veel antibiotica gekregen en met een verbonden poot en zo'n kap gelopen. Stress volop dus, en ontregeld door de medicijnen.

Nu overweeg ik over te stappen naar een vorm van natuurlijker voer inplaats van de rest van zijn leven op dat medicinale voer te blijven.
Dat zal best ingewikkeld worden want het is een echte brokjes hond die overal al meteen van slag van raakt.
Graag hoor ik van jullie of het een goed idee is om BARF in een of andere vorm te proberen.
Ik denk dan aan een mix van groente en vers vlees, dat laatste dan als gemalen vlees dat hier bij de slager te koop is, ik zal eerst vragen wat daarin zit..
Voor ik hieraan begin hoor ik graag commentaar en tips!
Hartelijk dank,
Marieke
Ik adviseer je om op je gevoel te vertrouwen!! Ik denk dat je hiermee niet ver van de bron verwijderd bent! Dit als uitgangspunt nemende, is het een logische gedachte om in ieder geval niet nog meer medicatie (en andere lichaamsvreemde stoffen!) in je hond te stoppen!!
De ontregeling moet weer in t gareel gebracht worden, en dat doe je niet met br*kjes en/of chemische medicatie.

Ik zou zeggen; tijd voor BARF/KVV en een goede visolie  :D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1577665
ow, ps...ik vergeet te zeggen dat ik ook een privebox heb, waar je me altijd kan bereiken  :D, maar wat mij betreft houden we het openbaar!! Zodat ook anderen hun licht hier kunnen opsteken misschien  :)
Door Butch
#1577670
Leon74 schreef: Hoi Marieke,

Allergieen zijn vaak HEEL ingewikkeld.
Het is al een klein wonder dat je hond goed reageert op de hypo-allergene brokken van de dierenarts.
Je hond is dus blijkbaar voor iets in de voeding allergisch.
Nu het al zoveel beter gaat zoals je schrijft, zou ik niet onmiddelijk met weer andere voeding beginnen, maar zou ik het volgende doen:
Beste Marieke,
allergieën zijn niet zo heel ingewikkeld hoor, alleen het uitzoeken waar hij allergisch voor is is soms wel lastig. Granen zijn idd erg vaak de oorzaak en het is altijd goed om dat een tijdje niet te geven. Wat wel raadzaam is, is om een ding tegelijk te veranderen. Als je in zijn directe omgeving, én zijn brokken gaat veranderen kan je niet weten of de verandering in zijn omgeving of het voer de oorzaak van de verbetering is. Dus ik zou niets veranderen, behalve het voer. Of alleen zijn omgeving, maar als ik het zo lees denk ik dat je grotere kans hebt op verbetering met het voer aanpassen.
Het advies van Leon slaat nergens op. Hij is ook helemaal geen barfer, dus voor een barfadvies moet je niet bij hem zijn.
Je moet maar eens zoeken op eliminatiedieet bij de zoekfunctie, ik denk dat je daar het meest aan hebt. En dan gewoon een tijdje volhouden. Het voordeel van versvoeren is inderdaad dat je precies weet wat je geeft en dat is met brokken niet zo, ondanks de ingrediëntenlijst.
Lees je maar eerst goed in in de barfbibliotheek hier op de site.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1577681
Leon74 schreef: Hoi Marieke,

Allergieen zijn vaak HEEL ingewikkeld.
Het is al een klein wonder dat je hond goed reageert op de hypo-allergene brokken van de dierenarts.
Je hond is dus blijkbaar voor iets in de voeding allergisch.
Nu het al zoveel beter gaat zoals je schrijft, zou ik niet onmiddelijk met weer andere voeding beginnen, maar zou ik het volgende doen:

1) Zoek een ander hypo-allergeen voer dat je zelf in de winkel kan kopen en niet bij de dierenarts hoeft te kopen, dat is vaak al een stuk goedkoper. Je moet dan goed kijken, welke stoffen er nu precies in het voer van de dierenarts zitten (kun je ons daar een overzicht van geven?), en vervolgens een voer zoeken dat daar zo veel mogelijk op lijkt.
Vervolgens ga je het voer van de dierenarts beetje bij beetje vervangen door dat wat jezelf uitgezocht hebt. De eerste paar dagen doe je maar een paar brokjes van het nieuwe voer door dat van de dierenarts, en daarna telkens een heel klein beetje meer. Elke dag maar een paar gram nieuwe brokjes meer.
En intussen kijk je hoe je hond op de nieuwe brokjes reageert. Gaat het goed, dan heb je in ieder geval al een minder duur voer. Als je het nieuwe voer aan het proberen bent en het gaat eens een dag een klein beetje slechter, dan moet je niet meteen wanhopen en gewoon doorgaan met het voer. Het kan heel goed zijn dat je hond naast voedselallergieen ook allergieen heeft voor stoffen uit de omgeving. En dan zou jij denken dat het door het nieuwe voer slechter gaat, maar dan gaat het mogelijk (tijdelijk) slechter door stoffen uit de omgeving.
Gaat het met de nieuwe brokken wel plotseling veel slechter, dan ga je uiteraard (ook weer geleidelijk) terug  op de brokken van de dierenarts en zul je van vooraf aan moeten beginnen met een ander voer.
Je kan het beste dus met de kleinst mogelijke verpakking beginnen of misschien kun je wel een gratis proefverpakking krijgen van het veor dat je wil gaan geven.

Als je iets meer kunt vertellen over de samenstelling van het voer van de dierenarts, dan kan ik misschien nog wat meer tips geven bij het zoeken naar een nieuw voer.

Zodra je een nieuw voer hebt wat je hond verdraagt, zou je heel voorzichtig eens kunnen gaan kijken, wat je je hond nog kan gaan geven om hem weer terug in volle gezondheid te krijgen.

Nu het eten van je hond volledig omgooien, zeker nu het al stukken beter gaat, vind ik onverstandig.

Met vragen kun je me ook via een prive berichtje bereiken.
dag leon, jammer dat je weer deelneemt op jou manier en niet de forum manier hier....

Marieke,

WELKOM OP BARFPLAATS!!!

ik zou je willen adviseren om zelf te gaan samen stellen.

Waarom? Veel honden ontwikkelen een allergie voor conserveringsmiddelen en of lijnzaad olie.Beide zijn veelvuldig aanwezig in iedere brok die er maar te koop is.

Om er achter te komen wat de allergie veroorzaak qua voeding, daar denken we nu aan toch? zou ik je een eliminatie dieet voor willen stellen.
Begin met 1 enkel diersoort voor minstens 4 tot 6 weken, daarna kun een diersoort bijvoeren en kijken wat de combinatie van deze twee soorten oplevert.( let op er moeten wel supplementen bijgevoerd worden om tot een complete voeding te komen is mijn ervaring)

Denk er eens over, wat je ook zou kunnen doen is naar een holistische DA gaan, vaak kunnen zij via een test kijken waar de hond een allergie voor heeft.

Zou zo maar kunnen dat hij een allergie heeft voor de medicatie die hij krijgt en of heeft gekregen...

Groeten,

Esther

Enuuh natuurlijk veel succes met Tumtum
Door tumtum
#1577706
hallo allemaal  :),
dank voor jullie snelle reacties!
ik zal vast even kort op jullie opmerkingen antwoorden.
Ik denk niet dat ik veel aan de omgeving kan veranderen. Vloerkleden schoon en een ander mandje met een handdoek erin die vaak verwisseld wordt, de rest voltrekt zich buiten mijn invloedssfeer. Dit is allemaal gebeurd in de maanden dat hij heel ziek was.
Qua allergie, de dierenarts denkt inderdaad aan voedingsallergie, volgens haar  is het mogelijk dat hij daardoor ook allergisch voor vlooien/mijten/tekenbeten is geworden.
Of de opgetreden verbetering alleen door het andere voer komt, is niet te zeggen. Tijdens die wisseling kreeg hij nog antibiotica, een cortison bevattende spray en homeopathische korreltjes, o.a. tegen streptococcen.
Sinds een maand heeft hij alleen nog dat andere voer. Hij lijkt het er goed op te doen, ik vind alleen dat hij vaker poept dan vroeger. Maar wel mooi stevig en donker.

Ik overweeg (nog) niet om op andere brokken over te stappen. Het lijkt mij waarschijnlijk dat die ook produkten (met name bewerkte granen) bevatten waar hij niet meer tegen kan. Dus àls ik overstap op andere voeding, zal het de kant van BARF op gaan, en ook zal dat dan heel geleidelijk aan moeten gebeuren.
Voor wie dat weten wil, zal ik later de ingredienten van het speciale voer even posten, nu geen tijd voor.
Ik heb me al ingelezen op het forum voor ik besloot lid te worden; ik zie wel op tegen het zelf samenstellen en vooral het variëren van al die verschillende voedingsstoffen, dus daarvoor hoop ik van jullie tipt voor do en do'nt te krijgen..
Ik heb nu nog gasten dus helemaal geen tijd, maar volgende week ga ik eens met de plaatselijke slager praten om te kijken wat die in het zelfgemalen hondevoer stopt en ook wat hij eventueel nog meer zou kunnen aanleveren.
Na een en ander gelezen te hebben, denk ik dat ik me voorlopig richt op BARF of verwante voeding voor overgevoelige honden want hij krijgt gauw diarrhee of geeft over als hij iets anders eet dan gebruikelijk. (ik weet het: kenmerkend voor niet goed gevoed..)
Een holistische DA zoeken is voorlopig geen optie, hier in de buurt bestaan die niet zover ik weet, zoek ik later nog verder naar. Alternatieve behandelingen zijn voor zowel mens als dier niet erg populair hier, Framrkijk is een erg traditioneel-medisch ingesteld land.

Later meer,
hartelijke groet,
Marieke
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1577709
mijn weirdo had ook een zwarte verkleurde huid/buik en liezen, een allergie.....een pollenallergie, zeg maar gerust dat ie hooikoorts had..
ik zou overgaan op kvv/barf een goede drainage kuur gaan geven voor een wat langere tijd, en hem zekers wat tegen de jeuk geven, puur jeuk oid...
dat ze sikkeneurig is kan ik me wel voorstellen, jeuk hebben is vreselijk!
en tja ik zou toch een bloedonderzoek laten doen waar die nou werkelijk allergisch voor is....nu blijf je een beetje aanmodderen en geen gerichte med geven......
visolie door het voer is ook een aanrader...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1577710
Leon74 schreef:
Ik zal hier, op deze plek niet meer reageren, want ik heb geen zin om mijn energie te verdoen aan eindeloze discussies met mensen zoals Butch, maar mocht je me iets willen vragen, dan kan dat dus altijd via een priveberichtje.

groetjes
als ik jouw was zou ik hier op geen enkele plek meer reageren...
heb verschillende stukken van je gelezen en ik en denkelijk zo'n beetje iedereen vraagt zich af wat je in hemelsnaam hier doet....
en weer OT..
Door hamada
#1577722
Welkom op dit forum Marieke.
Mijn overleden cavalier Remi kon absoluut niet tegen brokken, maar kreeg daar vooral darmklachten van. Uiteindelijk via kvv voldoende gestabiliseerd om zonder continue da bezoeken en diarree-aanvallen te kunnen genieten van zijn versvlees voer. Wij moesten wel geduld hebben, want pas na een jaar was hij stabiel en hadden we de juiste voeding gevonden. Dus geef niet al te snel op als je hond niet direct goed (genoeg) reageert.
Wat ik meekrijg op dit forum is dat inderdaad  vers eliminatiedieet en barf bij allergieën uiteindelijk de beste resultaten geeft. Sowieso denk ik dat je op het juiste forum terecht bent gekomen.  :)Er is hier zoveel (ervarings)deskundigheid en zoveel steun aanwezig.
Heel veel sterkte met TumTum
Door Butch
#1577734
Leon74 schreef:
Ik zal hier, op deze plek niet meer reageren, want ik heb geen zin om mijn energie te verdoen aan eindeloze discussies met mensen zoals Butch, maar mocht je me iets willen vragen, dan kan dat dus altijd via een priveberichtje.

groetjes
Komt goed uit want ik wil ook geen energie verspillen aan jou, je bent zelfingenomen, arrogant en staat op geen enkele wijze open voor de mening en ervaring van anderen. En dan heb je ook nog het lef om iemand te vragen om privé te gaan terwijl diegene duidelijk aangeeft dat ze wil barfen en van al onze ervaring wil leren. Hoe haal je het in je hoofd om dat te vragen? Dit forum is juist om met zijn allen tot een goed advies te komen en omdat jij niet tegengesproken wil worden ga je iemand apart nemen. Zo werkt dat hier niet, Leon.

Marieke,
Ik vind het jammer dat je net nieuw bent op deze site en dat jouw topic dan meteen zo'n nare sfeer heeft door iemand die net 2 weken op barfplaats is terwijl hij geeneens voorstander van rauw voeren is.

Ik weet over Frankrijk wel dat het lastig is om aan sommige dingen te komen omdat de fransen zelf heel veel eten wat wij onze honden geven (dat klinkt lullig maar zo is het niet bedoeld  :D, nederlanders eten nu eenmaal nauwelijks orgaanvlees en zo) maar er zijn op bp meer mensen uit frankrijk of andere landen, die kunnen je waarschijnlijk wel tips geven.
Barfen betekent dat je je goed moet inlezen, maar als je het eenmaal een tijdje doet gaat het vanzelf. Een eliminatiedieet lijkt ook lastig maar als je één soort beest kan krijgen die hij nog nooit gehad heeft, bijv. eend of parelhoen, dan kan je dat hele beest geven, dan heb je meteen orgaan, botvlees en vlees.
Gewoon eerst goed orienteren als je straks tijd hebt, dat is belangrijk.
Door Jacqueline1968
#1577789
Mij is verteld dat het bij een allergie (welke dan ook in voeding) het soms kan helpen abrupt over te stappen op een totaal onbekende eiwitbron, waar van je redelijk kan stellen dat de hond die nooit gezien/gehad heeft, allergische reactie is dan eigenlijk niet mogelijk.
granen en gluten kunnen boosdoener zijn, bij onze hond was dat ook rund. (die intolerant was geworden om andere redenen)

jammer dat je zo ver weg zit, want een (makkelijke, cq gemakzuchtige) tussenstap is de kvv, waar bv met eend/lam of paard wordt gewerkt.
makkelijk, en bij een goede leverancier (die ze hier vast wel weten) redelijk betrouwbaar wat er in zit.

ik heb altijd het idee dat je beter radicaal te werk kan gaan, anders weet je de eerste weken/maanden nog niks, want ja, wat werkt dan wel, en wat niet.
want als ik zo lees zijn de darmen zelf het probleem niet en zal omschakelen weleens mee kunnen vallen.
(dit in tegenstelling wat wij zelf hebben moeten doen bij onze Gorby, die totaal kapotte darmen had, dankzij de da lichtverteerbare brokjes, hij is er bijna dood van gegaan)
Onze vorige hond had (acute) nierproblemen en die hebben we abrupt (1 op de andere dag) over gezet op kvv, de nierwaardes kelderde naar beneden, en wat betreft darmen...... geen centje pijn.

mijn ervaring met vlooienallergie bij de hond is, een beet.......... een hevige hotspot. Onze 1e hond presteerde het in een halve dag tot op het bot open te liggen, en dan maar weer dicht zien te krijgen  :-\ Sinds er bv frontline bestaat, waarmee je de hond in 1x insprayd (niet de druppels, dat werkte bij hem niet ivm in werking, en 1 vlo was weer genoeg) en de vlo al sterft bij het steken ging het 99% beter.

Als ik jouw verhaal  lees, is het zeker niet alleen vlooien of mijten, maar komt de voeding er zeker bij.

heel veel succes met uitzoeken wat je hond zo hinderd  :)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1577825
Leon74 schreef: Marieke,

Als je per se rauw vlees wil gaan voeren, dan heb je inderdaad niets aan mijn advies. Maar dat het nergens op slaat, beweert Butch enkel en alleen omdat ze wil dat je rauw vlees gaat voeren. Vraag maar eens aan je dierenarts wat hij van rauw vlees voeren vindt ! Dan hoor je vanzelf wel wiens advies "nergens op slaat".Maar Butch zal je zeker antwoorden dat de meeste dierenartsen geld aan je willen verdienen met het verkopen van brokken, en daarom rauw voeren afwijzen. Maar als je je verdiept in rauw voeren, zul je zien dat er daadwerkelijk argumenten tegen rauw voeren zijn en dat er ook gevaren aan kleven.
Er zijn ook argumenten voor rauw voeren en er zitten mogelijk ook voordelen aan. Je zal zelf een afweging moeten maken.  

Ik heb veel ervaring met allergieen. Nu, na deze reactie van Butch, begrijp je misschien waarom ik in mijn vorige reactie al zei dat je me ook via een priveberichtje kan bereiken als je vragen hebt. Zodra mensen het woord "brokken" horen, slaan sommigen hier op tilt.
Uiteraard is dit een forum over rauw voeren, maar dat betekent nog niet dat rauw voeren voor elke hond de beste oplossing is.
Ik zal hier, op deze plek niet meer reageren, want ik heb geen zin om mijn energie te verdoen aan eindeloze discussies met mensen zoals Butch, maar mocht je me iets willen vragen, dan kan dat dus altijd via een priveberichtje.

groetjes
Ow, dus antwoorden van dierenartsen zijn per definitie zaligmakend??  ::)
Enig idee hoeveel voedingsgerelateerde vakken dierenartsen tijdens de opleiding krijgen, Leon?

En, Leon, zolang je niet wilt/kunt vertellen waar jouw 'veel ervaring op gebied van allergieen' op gestoeld is, vind ik je niet geloofwaardig.
Of bedoel je misschien met het dusdanig reageren, dat mensen er spontaan een allergie van krijgen??  :crazy2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door