Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#182032
Op wat voor een manier gaat het slechter met Essie ?
Koorts, lusteloos, juist onrustig, niet naar de puppen gaan, wat bedoel je ?
De puppen, komen die niet aan, of weinig, of vallen ze af ...........
HOE kun je weten, dat ze maar melk voor 6 puppen heeft ?

Je kunt eventueel spul bij SPAT bestellen om de melkproductie te stimuleren.
#182041
essie der temp liep weer op boven de 39 en begon weer te graven en als de pups begonnen te piepen liep ze wel naar de bak en besnuiffelde ze de pups maar begon dan zelf te piepen en liep dan weg en ging een stukje van de bak af liggen als of ze wilde zeggen ik snap het wel maar het doet zeer want als ze gaan drinken vallen ze haar aan als een stel leeuwen en de pups groeien wel iets maar veel te wenig sommige maar tussen de 10 en de 20 gram de laatste twee dagen dus dat ging niet goed ze negeert ze dus niet echt maar reageert ook niet altijd en volgens de da heeft ze wel melk maar momenteel niet genoeg voor allemaal en omdat hij niet zeker wist of de melk wel voldoende terug kwam zei hij dat de productie nu voldoende was voor ongeveer 6 pups
#182044
Wat blijft het spannend bij jullie. Ik vind het altijd leuk om weer een update te lezen maar dat het nu weer wat minder ging is niet zo leuk. Nou maar hopen dat het toch weer de goede kant op gaat. Ben wel blij voor jullie dat er nu een dierenarts is die het wel begrijpt?! Nou nogmaals heel veel sterkte en probeer ondanks alle tegenslagen toch nog een beetje te genieten van dit nestje.

Jacqueline
#182051
het is maar de vraag of ze niet genoeg melk heeft of niet genoeg melk geeft...als ze niet de kist in gaat om te voeden en de pups haar niet kunnen aanzuigen, zal de melkproductie vanzelf minder worden...dus dan raak je in een vicieuse circel. Als ze niet genoeg wordt aangezogen wordt de kans op een melkklierontsteking ook groter !! dan wil ze nog minder bij de pups omdat ze stuwing krijgt en dat doet zeer. Maar belangrijk is dat ze WEL wordt aangezogen. zelfs als een teef een zware melkklierontsteking heeft moet ze worden aangezogen en moeten de tepels leeg worden gezogen ! Als ze niet in de kist gaat (uit zichzelf) zou ik haar wel dwingen en er bij blijven zitten. De pups moeten haar aanzuigen en de kans krijgen om te drinken en hoe meer de pups drinken hoe hoger de melkproductie wordt !!!!!! Je kunt wel allemaal homeopatische middeltjes geven maar belangrijkst is dat de pups goed kunnen drinken. Als de pups piepen en Es gaat kijken dan MOET ze gewoon de kist in en liggen voeden. Voor Es is het ook de eerste keer dus als ze het niet zelf doet zullen jullie haar wel moeten helpen en een beetje sturen, dus NIET gewoon maar naast de kist laten liggen...
#182056
ze gaat de kist wel in hoor alleen niet zo vaak als de pups zouden willen en ze drinken dan wel zeer fanatiek dit doet ze om de paar uur en dan blijft ze ook wel liggen hoor en verzorgd zedan soms blijft ze wel een uur of zo bij ze liggen het is niet zo dat ze niet genoeg gestimuleert wordt
#182127
zo hier ben ik zelf weer.
ik heb lang geslapen,
maar mama heeft de vragen dus beantwoord.

weten jullie ook tips als de pups weigeren om uit fles te drinken?
het is zo mijn buurt om te gaan voeren,
mama heeft t wel gehad ermee ;D :P
ik nog niet want moet nog beginnen,
maar misschien dat ik straks wel gefrustreerd terug op bp kom ;)

ze drinken trouwens wel hoor zoals mama zei,
maar als de pups drinken lijkt t alsof essie echt pijn krijgt.
maar niets te voelen bij de tepels of klieren als verdikking.

maar als de ontsteking over is zo t dus kunnen zijn dat ze weer meer melk krijgt?
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 07 okt 2004, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#182129
serradomar schreef: Hoi Danielle,

Is het krijsende pupje trouwens steeds dezelfde ?

groetjes marit
ja dat is steeds dezelfde pup,
staat ook als t goed is in mijn lange verhaal.
hoezo dat?
wel positief is dat de pup na het prikje vannacht dus niet meer heeft gegilt.
#182130
serradomar schreef: Voor Es is het ook de eerste keer dus als ze het niet zelf doet zullen jullie haar wel moeten helpen en een beetje sturen, dus NIET gewoon maar naast de kist laten liggen...
uh ja nou weet ik t niet meer, ???
karin zegt dat we essie zoveel mogelijk met rust moeten laten en onze fokker ook en jij zegt dat we essie een beetje moeten sturen?
#182132
JaDi74 schreef: Wat blijft het spannend bij jullie. Ik vind het altijd leuk om weer een update te lezen maar dat het nu weer wat minder ging is niet zo leuk. Nou maar hopen dat het toch weer de goede kant op gaat. Ben wel blij voor jullie dat er nu een dierenarts is die het wel begrijpt?! Nou nogmaals heel veel sterkte en probeer ondanks alle tegenslagen toch nog een beetje te genieten van dit nestje.

Jacqueline
leuk dat je steeds meeleest,
we genieten zeker van t nestje,
ze groeien nu echt zo hard. :D
#182164
danielle1980 schreef:
uh ja nou weet ik t niet meer, ???
karin zegt dat we essie zoveel mogelijk met rust moeten laten en onze fokker ook en jij zegt dat we essie een beetje moeten sturen?




hoi Danielle,

Wat Karin denk ik bedoeld is dat jullie je niet te veel met Es moeten bezig houden en haar ook haar rust gunnen (zoals jullie dus ook doen, schreef je). De ene teef ligt graag de hele dag bij haar pups in de kist en de ander gaat er alleen in om te voeden en gaat dan lekker haar eigen gangetje. Maar als een teef niet lang genoeg bij haar pups gaat liggen dan kan het dus gebeuren wat ik schreef en dat is dat ze niet genoeg wordt aangezogen en dat de melkproductie afneemt. Dat is bij mensen net zo, als een baby minder aan de borst dringt wordt de melkproductie ook minder. Als de melkporductie minder wordt gaat het meer pijn doen als de pups drinken omdat ze erg hard moeten aanzuigen om de melk op gang te krijgen (laten we zeggen: hij moet dan van ver komen). Zo krijg je dus een vicieuze circel: het gaat meer pijn doen, es wil er minder bij, de melkproductie wordt minder, doet het nog meer pijn en es wil er steeds minder bij...gevolg is natuurlijk ook dat
de pups te weinig binnen krijgen en je dus moet gaan flessen. Soms is het dan gewoon nodig om de teef te dwingen om bij de pups te gaan liggen en te blijven liggen zodat de pups alle kans krijgen om flink te drinken en de melkproductie goed op gang komt en blijft. Soms heb je kleinzerige teven of luie teven en die laten de pups dus janken ipv te gaan voeden. Zo'n teef moet je dus niet haar gang laten gaan, maar zorgen dat ze op de tijden dat er gedronken moet worden (en zeker als er pups piepen om melk) gewoon gaat liggen en blijft liggen. Je zal zien dat als de melkproductie eenmaal goed op gang is de teef ook vanzelf naar de pups gaat omdat ze stuwing krijgt (dan zitten de borsten zegmaar vol) en dan is het zelfs voor zo'n teef juist lekker als ze leeggedronken wordt !
De meeste teven hebben toch wel genoeg melk hoor, maar als je gaat bijflessen zullen ze minder bij es gaan drinken en zal haar productie dus ook weer afnemen.
Natuurlijk moeten de pups wel aanblijven komen, maar grijp niet te snel naar de fles. De beste melk komt van moeders en ook aan het flessen zitten nadelen: veel pups verslikken zich wel eens met de fles en dat kan ook heel naar zijn.
#182168
serradomar schreef:


hoi Danielle,

Wat Karin denk ik bedoeld is dat jullie je niet te veel met Es moeten bezig houden en haar ook haar rust gunnen (zoals jullie dus ook doen, schreef je). De ene teef ligt graag de hele dag bij haar pups in de kist en de ander gaat er alleen in om te voeden en gaat dan lekker haar eigen gangetje. Maar als een teef niet lang genoeg bij haar pups gaat liggen dan kan het dus gebeuren wat ik schreef en dat is dat ze niet genoeg wordt aangezogen en dat de melkproductie afneemt. Dat is bij mensen net zo, als een baby minder aan de borst dringt wordt de melkproductie ook minder. Als de melkporductie minder wordt gaat het meer pijn doen als de pups drinken omdat ze erg hard moeten aanzuigen om de melk op gang te krijgen (laten we zeggen: hij moet dan van ver komen). Zo krijg je dus een vicieuze circel: het gaat meer pijn doen, es wil er minder bij, de melkproductie wordt minder, doet het nog meer pijn en es wil er steeds minder bij...gevolg is natuurlijk ook dat
de pups te weinig binnen krijgen en je dus moet gaan flessen. Soms is het dan gewoon nodig om de teef te dwingen om bij de pups te gaan liggen en te blijven liggen zodat de pups alle kans krijgen om flink te drinken en de melkproductie goed op gang komt en blijft. Soms heb je kleinzerige teven of luie teven en die laten de pups dus janken ipv te gaan voeden. Zo'n teef moet je dus niet haar gang laten gaan, maar zorgen dat ze op de tijden dat er gedronken moet worden (en zeker als er pups piepen om melk) gewoon gaat liggen en blijft liggen. Je zal zien dat als de melkproductie eenmaal goed op gang is de teef ook vanzelf naar de pups gaat omdat ze stuwing krijgt (dan zitten de borsten zegmaar vol) en dan is het zelfs voor zo'n teef juist lekker als ze leeggedronken wordt !
De meeste teven hebben toch wel genoeg melk hoor, maar als je gaat bijflessen zullen ze minder bij es gaan drinken en zal haar productie dus ook weer afnemen.
Natuurlijk moeten de pups wel aanblijven komen, maar grijp niet te snel naar de fles. De beste melk komt van moeders en ook aan het flessen zitten nadelen: veel pups verslikken zich wel eens met de fles en dat kan ook heel naar zijn.
aha ok,
essie heeft in de 2 dagen dat ze zich beter voelde wel veel bij de pups gelegen.
maar nu ze dus weer minder lekker is gaat ze er weer minder bij.
denk dat dat er ook mee te maken heeft.

ze blijft als ze bij de pups is wel lang liggen,
tot de pups weer slapen.
als we dr roepen gaat ze dr ook in liggen,
de pups vallen dr erg aan,
en ze trekken al sinds dag of 4 a 5 harder aan dr tepels.

ze gaat zeker nog wel 1 keer in de 3 uur naar de pups toe.
helaas groeien ze gewoon niet goed meer,
20 a 30 gr is te weinig en sommige groeien helemaal niet.
dus toch maar de fles,
al vinden de pups die niets.
#182269
bernerfan schreef: :-\ he das niet zoo mooi, mischien moet je ze dan bijv met een pipetje voeren? krijgen ze in ieder geval iets binnen
sterkte ermee!!
zulke smallen speentjes hebben we ook al geprobeerd.

we gaan ze straks wegen,
ik durf haast niet te kijken,
maar misschien zijn ze wel gegroeit.
morgenochtend komt de da dus als t echt niet lukt vandaag kunnen we nog overleggen :-\
Door K@rin
#182275
gewone BABY-spenen (Dodi(?), die met 3 standen) werkten bij mij het beste.
Dan op de kleinste opening laten drinken .......
Die kleine speentjes knijpen ze direct plat en komt er niets uit.
Het is helemaal niet abnormaal, wanneer ze een keertje maar 10 of 20 gram aankomen.
Je moet dan kijken, wat ze de dag ervoor of de dag erna weer aankomen en dan het gemiddelde nemen .......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door