Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1559470
robbiekomvoor schreef:        wat doet het dan precies?
Het maakt dieren rustig (sedatie), vetranquil behoort tot de groep van major tranquilizers. Het blokkeert dopamine receptoren en remt tevens het braakcentrum.

Van Fidin:
Antipsychotica, ook wel neuroleptica of major tranquilizers genoemd, worden onderverdeeld in meerdere groepen. Hiervan zijn slechts twee groepen veterinair van belang: de fenothiazinen (acepromazine) en de butyrofenonen (azaperon). In de humane geneeskunde worden antipsychotica gebruikt voor de behandeling van psychosen en syndromen gekoppeld aan hallucinaties en psychomotorische agitatie. In de diergeneeskunde worden deze stoffen voornamelijk gebruikt voor hun sedatieve en anti-emetische (o.m. reisziekte) en antihistaminerge eigenschappen.

Werking en bijwerkingen: De sedatieve werking berust op blokkade van centrale dopaminereceptoren. Deze blokkade is ook verantwoordelijk voor een gedeelte van de bijwerkingen: extrapiramidale verschijnselen en een verhoogde afgifte van het hormoon prolactine (dopamine is namelijk een prolactine inhiberende factor).
Fenothiazinederivaten en andere neuroleptica hebben zoals gezegd een anti-emetisch effect; zij blokkeren de dopaminerge impulsgeleiding vanuit de chemoreceptor-triggerzone naar het braakcentrum.
Neuroleptica zijn weinig specifiek. Zij kunnen histaminereceptoren blokkeren en worden derhalve ook gebruikt als antihistaminica. Daarnaast kunnen door blokkade van muscarinereceptoren bijwerkingen als een droge mond, droge ogen, urineretentie en accommodatiestoornissen ontstaan. Blokkade van alfa1-receptoren komt tot uiting in hypotensie en reflectoire tachycardie.

Indicaties: Neuroleptica kunnen worden gebruikt bij de pre-anesthetische medicatie of voor diagnostische ingrepen. Ze kunnen tevens worden toegepast bij transport en om agressief gedrag van dieren ten op-zichte van elkaar en zichzelf tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1559475
en ook op FIDIN te lezen:
11.8 MIDDELEN VOOR DE EUTHANASIE VAN DIEREN
Een euthanaticum moet een pijnloze dood veroorzaken zonder onnodige angst en stress. Pentobarbital voldoet redelijk aan deze criteria.
Het kan zinvol zijn het dier te sederen alvorens het euthanaticum toe te dienen.
Intraveneuze toediening van een hoge dosis pentobarbital leidt snel en zonder bijverschijnselen tot coma en uitval van centrale ademhalingscentra en vasomotorische centra. Na toediening kan er gedurende enige minuten nog cardiovasculaire activiteit aanwezig zijn. Perivasculaire toediening van pentobarbital kan tot gevolg hebben dat de dood laat of helemaal niet intreedt.
Ook de intraveneuze toediening van een combinatie van een spierverslapper, een hypnoticum en een lokaal anestheticum (embutramide, mebezonium en tetracaïne) levert een aanvaardbare wijze van euthanasie op. Bewustzijnsverlies en spierrelaxatie treden gelijktijdig op. Wel kunnen voor toeschouwers onplezierige bijverschijnselen optreden (vocalisatie en toegenomen spieractiviteit).
Door Alba
#1559953
Ik weet er niet veel van, blijkbaar weinig van blijven hangen van dat deel van de assistente-opleiding :-[, maar ik heb me laten vertellen dat Palfium voor mensen al heel lang niet meer gebruikt wordt/mag worden als narcosemiddel en dat dierenartsen het nog per bijzondere bestelling bij apotheken kunnen krijgen. Nou neem ik aan dat de nadelen voornamelijk ná narcoses kwamen dus daar zal het dier bij euthanasie geen last van hebben maar ik denk dus niet dat veel dierenartsen dat gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1560054
*Dorothea* schreef: Intracardiaal? Dat doe ik dus nooit, vind ik niet echt een leuk gezicht voor de eigenaar.
Je ziet niets bijzonders. De kat beweegt niet, hij voelt er niets van. En prikken moet je toch. Waarom zou het naarder zijn dan ergens anders prikken?
yuki11 schreef: Yuki wordt bv altijd misselijk van t narcosemiddel en gaat braken...zou dat op de andere manier anders zijn??
Niet zo'n fijn laatste beeld, vind ik  :(
Voor honden gebruik ik een mengsel van vetranquil, methadon en ketamine. Daar worden ze niet misselijk van. Voor katten Zoletil, daar heb je maar een beetje van nodig en ze worden er ook niet misselijk van. Het enige nadeel van Zoletil is dat ze hun tong uitsteken. Dat kan er een beetje raar uit zien.
Bij mij hebben ze zelden of nooit dat ze krampen of rare bewegingen maken. Dus het ziet er allemaal heel rustig en relaxed uit.
Ik doe het dan ook bij voorkeur thuis, daar zijn de dieren minder angstig en vallen ze veel rustiger in slaap.
Door Lizzy
#1560058
Nou, ik heb het een paar keer gezien, in het hart (niet bij mijn eigen DA) en ik vind het afschuwelijk.....
Door Alba
#1560077
Ik heb dat 1 keer gezien bij een ratje (beestje was écht op, maar ging maar niet dood op de normale spuitjes) en ik vond het ook heel erg naar! De dierenarts heeft de mensen (moeder en 2 kinderen) ook naar de wachtkamer gestuurd tot het klaar was.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1560078
Hitam schreef: Je ziet niets bijzonders. De kat beweegt niet, hij voelt er niets van. En prikken moet je toch. Waarom zou het naarder zijn dan ergens anders prikken?
Voor de kat zal het niet uitmaken, maar voor de beleving van de eigenaar maakt het wel degelijk uit waar je prikt.
Door bloemetje
#1560210
Mijn Noah werd ook wat misselijk van de 1e narcosespuit. Dat was wel naar natuurlijk, maar het duurde zo kort.. Nog geen minuut en hij heeft niet overgegeven..
Door Jacqueline1968
#1560237
ik ben nu bij het inslapen van 4 honden geweest, en het ging vredig en kalm.

liefst prikje in een adertje in de poot (een ervaren da vindt die best wel, zelfs bij een ziek dier), slaapprikje en ze glijden heerlijk ontspannen weg in je armen, dan volgt het spuitje (en bij onze honden zat er een infuusje in) met de roze vloeistof en stopt algauw het hart.

bij boy (die een mege hartruis had en al jaren medicatie) wilde het hartje niet stoppen en moest er wat bijgespoten worden, maar we zagen aan zijn totaal ontspannen houding en ademhaling dat het wel goed was. na het bijprikken stopte rustig zijn hartje.

onze laatste hond was al weg op de slaapprik, mijn man had hem in zijn armen en zei tegen de da "zijn hart is gestopt", ze kon het niet geloven, maar het was zo, voor de zekerheid volgde de roze vloeistof.

tis moeilijk en heel verdrietig maar ik vond het niet traumatisch op zichzelf, en zeker niet voor de honden.

verdriet heb je wel, en hoe  :'(

wat de roze vloeistof is......... dat weet ik eigenlijk niet
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1560248
Jacqueline1968 schreef: ik ben nu bij het inslapen van 4 honden geweest, en het ging vredig en kalm.

liefst prikje in een adertje in de poot (een ervaren da vindt die best wel, zelfs bij een ziek dier), slaapprikje en ze glijden heerlijk ontspannen weg in je armen, dan volgt het spuitje (en bij onze honden zat er een infuusje in) met de roze vloeistof en stopt algauw het hart.

bij boy (die een mege hartruis had en al jaren medicatie) wilde het hartje niet stoppen en moest er wat bijgespoten worden, maar we zagen aan zijn totaal ontspannen houding en ademhaling dat het wel goed was. na het bijprikken stopte rustig zijn hartje.

onze laatste hond was al weg op de slaapprik, mijn man had hem in zijn armen en zei tegen de da "zijn hart is gestopt", ze kon het niet geloven, maar het was zo, voor de zekerheid volgde de roze vloeistof.

tis moeilijk en heel verdrietig maar ik vond het niet traumatisch op zichzelf, en zeker niet voor de honden.

verdriet heb je wel, en hoe  :'(

wat de roze vloeistof is......... dat weet ik eigenlijk niet
Daar ben ik wel benieuwd naar!
Door dosta
#1560300
onze Joris is ook eerst verdoofd en toe een prikje rechtstreeks in het hart en ik vond het niet eng, als het goed begeleid en uitgelegd word( en dat w a s   zo) is het goed. Moet wel zeggen dat ik toen niet wist dat er nog andere middelen zijn.
Joris lag op de grond, gewoon op zn buik, wij allen er omheen op onze knieen, ook de dierenarts, voelde wel goed ondanks het verschrikkelijke verdriet.
Door Mevroi Kruim
#1560303
Ik heb het op verschillende manieren meegemaakt maar wel altijd met een voorafgaande verdoving. In het hart vond ik niet eng en de hond en katten die zo gegaan zijn gingen heel snel en vredig. Karel is van het narcosemiddel al overleden, die was ook echt aan het eind, en Sjors was ook aan het eind maar die wilde maar niet onder zeil, de da moest 2 of 3x bijspuiten voordat hij in slaap ging en dat was thuis.
Het langst duurde het bij konijn Ko, die had volgens mij trommelzucht en was al helemaal koud en slap toen we naar de da gingen maar hij ging maar niet dood  :-\ die heeft uiteindelijk ook een prik in het hart gehad.
Door hannabelgje
#1560322
De roze vloeistof is niet T61, die gebruikten wij altijd en die was beslist niet roze. Die roze vloeistof die zit volgens mij al in kant en klare grote spuiten.
Mijn katten zijn ook bijna allemaal via een injectie in het hart ingeslapen. Ik vond het niet erg, het ging erg rustig. Bij een kat lijkt het me in de ader vervelender omdat dat veel moeilijker gaat.
Bij mij worden ze wel altijd erg misselijk van de narcose die ze vantevoren krijgen, onze honden hadden dat nooit.

groetjes van Hanna.
Door Jacqueline1968
#1560356
onze da heeft mij ooit vertelt dat het roze/roodachtig is gemaakt zodat ze zich nooit kunnen vergissen,
geen enkele andere vloeistof in de praktijk heeft deze kleur vertelde hij, en dat geloof ik dan dus maar  ;)

het zijn geen "op maat spuiten" volgens mij, het gaat op gewicht van de hond (als ik het goed heb)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door