Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1554081
Elk jaar gaan ze met ons mee kamperen. We hebben sinds 2 jaar de honden ook tegen kennelkuch laten inenten omdat de bedoeling was ze  toch maar eens in en pension te stoppen maar nee dat gaat nu zeker niet meer .  We nemen ze gewoon lekker mee.
Shaila is ons zorgenkindje.. eigenlijk heeft ze altijd al wat problemen met ontlasting gehad wat aan de dunne kant en gauw last van diarree . Dikke drollen kennen we van haar niet .  We dachten het goed onder controle te hebben .  geen wisseling van voer en goed oppassen dat ze niet van de straat eet, wat voor een beagle nogal moeilijk is.  
Het ging een poosje wat minder maar we leken het toch onder controle te hebben. Ineens ging het  mis ... ze at niet meer dat was op vakantie sept. 2009  en wij dachten nog dat het een soort heimwee en stress was.  Het is geen auto hond en  we zijn 3 weken een beetje aan het trekken geweest met de caravan.  Elke keer voelde ze het al een beetje aankomen van o  morgen is het weer zo ver vrouwtje is aan het opruimen ... Thuisgekomen bleef het een beetje rommelen  maar eten deed ze wel weer.  We gingen naar de dierenarts omdat ze waterdunne ontlasting had . Die dacht aan een virusinfectie die ook voor de mens besmettelijk is,  Chardia .  Is daarom onderzocht maar nee . Ze kreeg  stoptabletjes en antibiotica en het ging weer prima..  3 weken later ging het weer mis, maar met rijst en gekookte kip kwam ze er wel weer bovenop.  Een paar weken toch weer naar de dierenarts. Ik kwam er elke week om te wegen want ze zit bij ons om de hoek en kwam met diverse opties.   Toen ze ineens begon af te vallen ondankst wel eten al was het in porties over de dag verspreid..
Pas geleden waren haar nagels geknipt en was haar gebit gedaan, er was niets te zien.  Bloed geprikt, eerste onderzoek ze verloor ergens bloed dacht ze ,  niet via urine dat was onderzocht en via ontlasting dan moest ze 3 dagen alleen rijst eten. Haar toestand was ineens zo verslechterd dat ze daar niet op durfde te wachten. Haar slijmvliezne waren echt zo bleek als een vaatdoek.  . Ze had nog aangeprikt in de buik om te kijken of er bloed in zat maar nee helemaal niets. Wij dachten nog even ojee  ze heeft met kerst een sateprikker opgegeten die mijn kleinzoon aan haar gegeven had.   We kregen 2 opties... of  opereren buik open maken om te kijken wat er aan de hand is of er iets te vinden is .. of een echo..  sja wat doe je dan ... operatie zou ze waarschijnlijk niet uitkomen omdat haar conditie erg slecht was.  Echo sja ...als daar uit blijkt toch opereren .....  toch maar gekozen voor de echo. We werden doorverwezen naar een kliniek in Ermelo en konden de volgende morgen al terecht.. De echo liet geen problemen zien . Er werd weer bloed afgenomen ook om oa de Coombstest te doen. Er werd overleg gepleegt met mijn eigen dierenarts en in Ermelo zouden ze de behandeling voorlopig overnemen.  Ondertussen werd 20 mg prednison voorgeschreven.  Na bijna een week kreeg ik de uitslag, eerst werd er geinformeerd hoe het was met mijn hond... achteraf snap ik wel waarom.. haar percentage  rode bloedlichaampjes was  bij prikken nog maar 9% ,  (normaal tussne de 40-50 %) klinisch gezien was mijn hond dood.
De Coombstest was positief wat duid op AIHA. Als ze  die week ervoor de prednison niet had gekregen was ze er niet meer geweest daar ben ik wel van overtuigd. We hebben haar moeten dragen buiten omdat ze bijna niet meer kon lopen. Geen zuurstof dus geen erg benauwd . Ze leek ook weer wat beter, at weer en kwam weer iets aan .  Meer als 10,5 kg was ze nooit geweest maar afgevallen naar 9,4 dat was wel erg weinig.
Bij de volgende controle was  haar Ht 14 dus wij blij...  dan de controle maar een weekje uitstellen want het loopt toch lekker in de papieren.  De volgende controle  was op een donderdag en we kregne pas op dinsdag de uitslag  12 % ?  en weer diarree... Ze kreeg een probioticum een pasta Canikur pro  en haar  prednison werd verdubbelt naar max. 40 mg per dag.  Ik dacht nog waarom geen stoptabletjes maar je moet niet de kwaal maar de oorzaak aanpakken.  Ze deed het goed en leek weer vooruit te gaan.  
Voor controle gaan we nu naar Ermelo omdat de bloedwaarden worden bepaalt op   hetzelfde apparaat en we binnen 5 minuten de uitslag kunnen hebben.   2 weken later was haar Ht 14,9 dus toch weer een beetje vooruitgang. Zo doorgaan en met een week minderen met de prednoral als het goed gaat... 30 mg dus ... verder minderen durfde ik niet  het ging niet slechter maar ook niet beter .  De laatste controle afgelopen maandag 15 mrt was haar Ht 15,8 .  het houd dus niet over.  Haar hb is 2.5 en de normaalwaarde daarvan is ongeveer 9 .

Aan voer hebben we heel wat afgetobt. We hebben een paar weken  energique 4 gegeven en tussendoor rauwe  biefstuk en runderlappen.. soms een stukje lever maar daar is ze niet weg van, runderhart wil ook niet echt.   Hiervoor gaven we  brokken  Jarco H.A.R. en op advies dierenarts  Royal Canin sensitive , het voordeel is dat daar ook blikjes van zijn maar wel duur vind ik bijna 3 euro per blikje maar ja je moet wat...  De laatste dagen is het eten weer wat meer tobben.. ze is weer voor een groot deel terug op de brokken .  Stukjes runderlap geef ik haar leke dag wat van.  Gistermorgen maar weer een deel van een blikje  gegeven  maar ook dat gaat niet geweldig... het blijft rommelen . Ze eet in gedeelten en krijgt zo per dag wel genoeg binnen. Ze is nu 11,6 kg dus dat gaat wel goed, meer hoeft ze ook niet te worden.  Ik moet wel steeds haar bak weg halen omdat anders onze andere beagle haar bak leeg eet die heeft nooit genoeg.  Vanmorgne heb ik brokken met  een deel van een blikje  eend gegeven met een schep  Canipur ferrochel er door.. de helft is op en de andere helft komt  strakt wel naar binnen.  
We wacht nu op een telefoontje van de da deze week om te kijken wat er misschine verder nog gedaan kan worden... Ze moet in ieder geval meer ijzer binnen krijgen alleen hoe..  Roosvicee ferro hebben we ook al toegevoegd maar die zoete zooi is niet bevordelijk voor haar tanden. Nu gaat het er eigenlijk alleen om dat ze genoeg voer en ijzer binnenkrijgt.  Ze kreeg elke dag een cholodin tablet. Echte ijzerpreparaten zijn er niet voor honden dus krijgt ze een half  tabletje voor mensen van  kruidvat. Ik ben sinds vanmorgne over gestapt op  Canipur ferrochel waar dus wel een hoog percentage ijzer in zit. Dit is een poeder wat ik door haar eten meng.  Ook krijgt ze om de dag een halve capsule actibalance, een probiotica van de drogist  over haar voer en wat diarree betreft hebben we het nu wel redelijk onder controle, hoewle het toch weer wat dunner leek te worden   Sja  AIHA is een dodelijke ziekte  en  sommige honden overleven het en sommige niet. We proberen nu er zo veel mogelijk aan te doen  om te kijken of ze nog verder op kan knappen.  Het is dat ze naar buiten toe geen zieke indruk maakt  al weten wij beter . Mocht haar toestand verslechteren denk ik dat er ook maar een oplossing is hoe erg het ook is maar daar willen we nu nog even niet aan denken.  
Ik heb nu op barfplaats zoveel  medicijnen etc voorbij zien gaan dat ik door de bomen het bos niet meer zie .. Ik geef nu dus actibalance  van de DA drogist en Canipur ferrochel.    Op een van jullie forum gesprekken kwam ik Schindele’s  mineralen tegen , dat lijkt me ook wel wat zeker de klei- uitvoering. Mijn hond likt nu vaak de voegen tussen onze stenen uit en ik heb begrepen dat dat inhoud een mineralen tekort wat we al wisten want  ze heeft hele zware anemie...
Okugest  en Arkopharma acidophilus ziet er ook wel uit van he daar kan ik wat mee maar ik kan haar natuurlijk niet maar van alles gaan geven daar word ze denk ik niet gezonder van.
Via internet vond ik nog Oropharma Dog Form 250 gram en Oropharma Vital Plus 100 gram wat ook nog eens eetlustopwekkend schijnt te zijn . Ik zou wel alles voor haar willen kopen om haar beter te maken maar zo werkt het natuurlijk niet.
Wat eten betreft sja ... alle tips zijn welkom. Afgelopen dinsdag had ik Duck uit de vriezer gehaald, e Duck eet ze dus ook niet  en zo blijven we een beetje aanrommelen.  Vanwege haar  terugkomende diarree heeft de da ook al gedacht aan voedselintollerantie , ziekte van Crohn ets etc maar momenteel was het belangrijkste dat voedingstoffen en vooral veel voeding met veel ijzer binnenkrijgt.
Ik heb met de da ook nog gesproken over een eventuele bloedtransfudsie maar dat zag ik zelf al niet zo zitten en hij ook niet.  Dat bloed zal ze waarschijnlijk ook afbreken, is een kostbare geschiedenis en kan ook complicaties meebrengen... nee als ze neit opknapt  dan weet ik niet hoe lan gwe nog kunnen rekken en ook moeten rekken. Het is dat ze geen zieke indruk maakt al is ze ontzettend ziek als je haar bloedbeeld bekijkt..  Pijn heeft ze  ook niet denken we  maar of er nog kwalitiet van leven is ?? ik denk het nog wel maar hoe lang nog ? ik heb echt geen idee . 
Laatst gewijzigd door _Tiny_ op do 18 mar 2010, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1554157
wat een ernstig verhaal en wat hebben jullie al wat afgetobt.

ik weet niet zoveel raad, want de bloedwaardes zijn zoooo laag, onze hond stond op 25 en was daarmee al zo beroerd vorige zomer, dan is nog geen 16.....heel erg.

wat voeding betreft herken ik wel de neiging tot intolerantie, dat schijnt gewoon te gebeuren.
ons werd toen een totaal andere eiwitbron aangeraden, iets wat de hond absoluut nog nooit op heeft (en dus hopelijk ook niet op reageerd)
bij Gorby is uiteindelijk (na een noodstop van hele speciale zalmbrokjes, maar je moet wat als je hond dood dreigt te gaan) de carnibest eend het geworden, eend schijnt voor een hond heel goed te verteren te zijn, hij vindt het (in tegenstelling tot lam) heel lekker. Ik weet niet of het een goed advies is. Het werkt bij Gorby...............

heel veel sterkte, het leest als zeer ernstig. :'(
#1554224
dank je wel voor je reactie, ze krijgt nu inderdaad eend en kip  uit blik, dat zijn de enige 2 smaken van royal canin maar ik al eens kijken of ze hier ook eend van carnibest verkopen .  
Ik heb gister een verhaal gelezen vna ene paar jaar geleden misschin e was het dat van jouw Gorby? ook hir op barfplaats.  Het gekke is dat ze geen echt zieke indruk maakt was dat wel zo dan had ik denk ik ook al veel eerder de knoop doorgehakt.  Niemand gelooft ook dat ze zo ziek is. Toen de bloedwaarden 9% waren ja toen was ze er heel slecht aan toe maar met de prednoral was ze met 1 dag al een stuk beter.  Het blijft alleen nu een beetje hangen .. ja  0,9% verbelterd de laatste keer dat is natuurlijk bijna niks .

Alle tips en reacties kan ik iets van opsteken .een andere eiwitbron?? wat meot ik me daar bij voorstellen?
#1554230
vanaalst schreef: pppff arm beessie zeg..
nog geen bloedtransfusie gehad?
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=47
staat hier in beschreven..
nee een bloedtranfusie heb ik het wel over gehad maar dat heeft geen zin denken ze en zelf denk ik ook dat dat geen nut heeft. Ook die cellen zal ze dan afbreken. Ze maakt zelf gelukkig wel nieuwe aan.  Ook zitten er veel andere risico's nog aan buiten de kosten .  Een bloedtransfusie is denk ik uitstel  en verder niet. Wat ook nog een grote kans is dat ze daar antistoffen tegne gaat maken.  Het verhaal van Pebbles ken ik inderdaad ook.
#1554359
vanmiddag toch de dierenarts maar weer gebeld, hij zou mij toch nog bellen . Ze had zulke vieze ontlasting met veel slijm . Sja dat heeft ze al vaker gehad maar het ging nu net weer even goed. Gister  had ze neit zo'n lekkere dag maar vandaag ging het juist weer een stuk beter.
Misschine toch maar weer aan de canikur pro . Ik wacht op zijn bellletje
#1568326
Shaila doet het goed op  probiotica vna de groene os toch  zo eens in de 2 weken heeft ze toch weer diarree en het enige wat tot nu toe dan echt helpt is toch de canikur pro.  Na 2 dagne is de diarree ovr. Jammer alleen dat het best wel duur is maar ja het is niet anders.  Ondertussne zit Shaila op 20 mg prednorla ze is dus van 40 terug naar 20 en  ik denk dat ze nog wle wat verder kan afbouwen maar eerst maar even overleggen met de da. Het gaat eindelijk zo lijkt het de goede kant op sinds dat ze ijzertabletjes slikt. Zwarte poep  maar we weten waarvan het komt  Ik was bijna helemaal over op  Carnibest eend maar ze blijft  het niet lekker vinden, het ligt niet aan de smaak volgens mij want ze likt haar bek er bij af maar de stukjes vleeds, vooral de nietjes en lever die er in zitten. Ze heeft toch liever wat vaster voedsel dus ben ik smorgens weer over op de brokken. Ook bij overgeven is dat iets makkelijker opruimen hoewle ze met de brokken nog niet gespuugt heeft. Het lijkt dus echt de goede kant op te gaan.
Morgne is het 1 april en gaan we weer naar de da om de bloedwaarden te laten meten .  Ik hoop dat ze me niet beduvelt op 1 april en dat de waarden gestegen zijn ;) Volgens ons zijn haar slijmvliezer toch weer wat rozer en ze word weer ondeugend zoals een beagle hoort te zijn.  Ze zal vrees ik nooit voor 100% genezen maar het leven moet wel acceptabel zijn. Ook weten we dat ze haar hele leven op een lage dosis prednoral xal voort moeten . Daar gaan we dus maar van uit .
#1568708
Dat tobben met voeding komt me héél bekent voor, misschien kan je 's een ander merk diepvriesvoer proberen.
Wij hebben hier ook zo'n diarree geval (een maltezer) periodes ging 't goed en dan was 't weer  mis. Een tijdje ging 't goed op carnibest maar na een week of 6 was er weer diarree. Op eend van Haaksbarf ging 't maanden goed als ik de wortelen eruit haalde. Nu probeer ik verschillende vleessoorten te geven en tot hiertoe lukt 't (hij eet 't en verdraagt 't) met: Haaksbarf eend, Naturis hert(in kleine hoeveelheden) Naturis lam en een ander dieetvoer dat de producent van Naturis samenstelde. Af en toe is er 's een stukje wat lossere ontlasting maar verder geen diarree. Ik hoop dat je snel een gepast voer kan vinden. Veel succes!
#1569811
het vervelende  is dat Shaila sensitive voer moet eten vanwege meerdere problemen. Op carnibest eend en op energique nr 4 doet het het heel erg goed.  Daarbij is hier niet echt ander voer te krijgen in de diepvries.  De afgelopen 2 dagne eet mevrouw alles wat in haar bak komt, ze eet duidelijk wel het liefst brokken maar we doen het nu zo . smorgens brokken, royal canin sensitive gemengt met Jarco HAR  en savonds carnibest eend of energique 4 en dat gaat nu prima. Als de zak leeg is wil ik alleen wel op andere brokken proberne over te stappen want die brokken stinken zo vreselijk. Zalmbrokjes wil ik eens gaan proberen maar zolang het nu goed gaat ga ik even zo door.

Vanmorgne naar de da geweest op controle.  HT is gestegen van 15,8 naar 23,5 Hb verdubbelt naar 5,8 en bloedplaatjes zijn vermindert daar had ze te vele van dus alles is verbeterd we zijn dus op de goede weg gelukkig.  We gaan dus voorlopig door met de medicatie 20 mg prednoral en een ijzertablet per dag.  Het lijkt nu goed aan te slaan gelukkig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door