Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#1558548
Jol schreef: Erna, hoe oud was Wapper eigenlijk toen hij de torsie kreeg? (ik kan jouw topic daarover niet terug vinden :-[)
Jouw ervaring drukt me wel weer even op de feiten en zet me weer met beide benen op de grond dat ik niet te vroeg mag juichen.
Wapper was 6,5 jaar oud toen hij de torsie kreeg. Na het inslapen van Wap (na zijn 3e torsie) heb ik alle theorieen omtrent torsies overboord gegooid. Alle ervaringen zijn zo anders dat je er echt geen peil op kunt trekken. Bij Wap ben ik ervan overtuigd dat erfelijkheid een hele grote rol heeft gespeeld. Zijn opa was overleden aan een torsie, evenals een oom en tante. En Tess die uiteindelijk op 12 jarige leeftijd ook aan een torsie is overleden was de moeder van Wapper.

Daarnaast, en dat weten alle oudgedienden hier op barfplaats, was Wapper een hond met tal van problemen. We zijn altijd verbaasd geweest dat hij nog zo oud is geworden, alleen het overlijden aan een torsie had hij gewoonweg niet verdiend. Wapper had een afwijkende bouw, was blind en had veel maag-darm problemen (vanwege hem zijn we overgegaan op rauwe voeding).
Door Benjy en Misty
#1558734
Zoals gezegd.... door pc problemen heb ik het gemist. Wat vreselijk. Ook hier vrees ik altijd voor een torsie. Ik heb alles gelezen... met tranen in mijn ogen... Ik hoop dat het goed blijft gaan met Tanja.  :-*
Door Sella
#1558751
Ik ben zo blij dat het goed gaat met Tanja!

Ik dank altijd weer mijn gesternte dat ik nooit meer heb meegemaakt dan een bload en dat dit goed is afgelopen.
Door **Jolanda**
#1559014
Erna schreef: Wapper was 6,5 jaar oud toen hij de torsie kreeg. Na het inslapen van Wap (na zijn 3e torsie) heb ik alle theorieen omtrent torsies overboord gegooid. Alle ervaringen zijn zo anders dat je er echt geen peil op kunt trekken. Bij Wap ben ik ervan overtuigd dat erfelijkheid een hele grote rol heeft gespeeld. Zijn opa was overleden aan een torsie, evenals een oom en tante. En Tess die uiteindelijk op 12 jarige leeftijd ook aan een torsie is overleden was de moeder van Wapper.

Daarnaast, en dat weten alle oudgedienden hier op barfplaats, was Wapper een hond met tal van problemen. We zijn altijd verbaasd geweest dat hij nog zo oud is geworden, alleen het overlijden aan een torsie had hij gewoonweg niet verdiend. Wapper had een afwijkende bouw, was blind en had veel maag-darm problemen (vanwege hem zijn we overgegaan op rauwe voeding).
Dan was Wapper dus ook nog niet zo oud :-\
Alles wat ik over torsies gelezen heb is ook niet van toepassing bij Tanja, dus die theorien kloppen ook niet. Naar mijn idee is er ook veel te weinig bekend over torsies, misschien juist wel omdat het iedere keer zo anders is.

Tanja had ook maag-darmproblemen totdat we overstapte op vers, wie weet heeft dat er wel iets mee te maken? Of het iets erfelijks is weet ik niet want ik ken Tanja's ouders en voorouders niet.

Wel sneu dat Wapper zulke problemen heeft gehad, zo'n hondje verdiend dan toch veel beter dan te moeten sterven na aanleiding van torsies, hem zou zoiets toch bespraard moeten worden (oke iedere hond moet dat bespaard worden maar een hond met zoveel problemen al helemaal)

Vandaag gaat het wat minder met Tanja. Ze is wel fit en allert maar heeft geen eetlust. Gisteren was het al wat minder maar vandaag heeft ze nog niks gegeten :-\ Of het te maken heeft met vele malen per dag een beetje voer weet ik niet, misschien zijn het ook wel de pillen die ik onder het vlees verstopt had :-\
Ik zou zaterdag traumeel gehaald hebben maar dat is er niet van gekomen, dus dat ga ik dadelijk nog even doen.
Door **Jolanda**
#1560965
Tanja at gisteren haar haasvlies niet :( Maar wel het paardenvlees dus ik dacht dat ze kieskeurig was geworden en geen haasvlies wilde. Ik had voor vandaag rundergehakt gehaald, maar mevrouw at dat ze ook niet (het staat er nog altijd).
Dat zat me niet lekker, dus maar even naar de DA gebeld en op spreekuur gegaan.

Bleek dat er een ontsteking bij de wond zat.  :-\ En dat terwijl ik de wond van buiten super vind uitzien, totaal niet rood oid.
De DA heeft het laten voelen en rond de wond voeld het wat hard. Nou AB-spuit gekregen en AB-pillen voor mee naar huis.

De wond lekte ook weer wondvocht. :-\ De DA vond dit juist een goed teken want dan kwam de ontsteking naar buiten en dat was veel beter dan dat hij naar binnen zou slaan. Het vocht was doorzichtig en er zat geen pus oid in dus daar maakte de DA zich ook geen zorgen over.
Wanneer de ontsteking weg zou trekken zou de eetlust ook weer toenemen.

De DA bevestigde dat Tanja allert was en de grootste risico's nu weg waren, dat Tanja geluk heeft gehad omdat hij vaker bij 'dat soort honden' wel anders gezien heeft na de operatie. Hij gaf de indruk dat hij zelf blij was dat ze nog rondloopt en naar mijn idee niet had verwacht dat ze er na een week nog zo goed aan toe was.
Jawel, hij was te spreken over Tanja en haar herstel :)

En nou weet ik niet of dat hij Esther gewent is en het door haar komt :D maar ik kon over het vlees-voeren praten alsof het normaal is, de DA heeft ook zeker niks gezegt over eventueel brokken voeren oid. Hij deed alsof het vleesvoeren gewoon is, alsof hij het dagelijks hoord of er goede ervaringen mee heeft, maar hij gaf me verder geen tips omtrent het versvoeren dus hij zal er niet heel veel van weten (schat ik). Wel vroeg hij nog hoe de ontlasting was en ik kon niet meer zeggen dan die goed was ondanks ze alleen vlees krijgt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij weet niks in te brengen heeft bij barfers :D ;D

Wat me wel opviel bij deze DA is dat hij in de gaten lijkt te hebben dat hij bepaalde dingen niet hoeft te zeggen, dat hij merkt wat voor een persoon voor hem staat.
Ze had dus de ABspuit gehad dus het betekend dat ze vandaag geen pillen hoeft, maar dat zei hij niet. Ook heeft hij niet gezegt dat ik bepaalde dingen niet moet voeren alleen dat ik kleine porties moest voeren.
En ondanks dat hij gedoseerd info geeft ben ik heel erg tevreden over hem en zal hij me in de toekomst ook zeker weer zien (al hoop ik dat dat niet te vaak zal zijn :D )
#1561210
Ze wilt vandaag weer niet eten :( :-\  Dus AB in het vlees verstoppen werkt nu niet :-\ Ik heb de pillen maar gewoon in de mond geduwd, hoofd omhoog gehouden en uiteindelijk slikte ze wel door ;) :) De 2e ging al makkelijker dan de eerste, dus ik heb hoop dat de komende ABpillen er makkelijk zonder vleesjes ingaan.
#1561288
Ach gatsie, dus toch een complicatie. Ik zou als ze vandaag helemaal niet wil eten toch de da weer bellen. Er kan door een torsie inwendig veel kapot zijn gegaan (darmen, milt, lever) en de gevolgen kun je dan ook pas later merken. Ik wil je niet ongerust maken hoor, maar beter het onzekere voor het zekere nemen .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door