Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zev
#1547670
Hallo,

Ik ben Hiske, heb een border collie, Z'ev, van alweer bijna acht jaar. Toen hij vier was is hij in het asiel gekomen en heeft sindsdien zijn intrek bij mij genomen.
Nu is het zo dat hij voor hij bij mij kwam altijd brokken kreeg, dit heb ik nog een poosje doorgezet tot ik hem 3 jaar geleden over heb gezet op Carnibest. Hij heeft altijd problemen gehad met zijn ontlasting toen hij nog brokken at (dunne stinkende ontlasting). Sinds hij kvv krijgt is dit over en heeft hij prima ontlasting.
Nu is alleen het probleem dat hij eens in de 3/4 maanden een aanval van stevige buikpijn heeft, vaak gepaard met braken, hierbij gaat hij in buiging staan en komt er niet meer uit (hij probeert zelfs zo in slaap te komen). Ik ben nu al zo vaak bij de da geweest en er komt maar niets uit. Na een endoscopie hebben we gekeken of het een parasitaire infectie was (zonder resultaat), de da dacht aan voedingsallergie maar hier geloof ik niet in (we hebben hem ook op speciale brokken gehad maar de klachten bleven). Als andere oorzaak werd chronische darmontsteking genoemd en anders wisten zij het ook niet meer.
Tussen de aanvallen door is mijn hond gewoon gezond en heeft altijd goede eetlust.
Mijn vraag is of het iemand misschien bekend voorkomt en of jullie tips hebben?

Groetjes Hiske
#1547724
Welkom op Barfplaats Hiske fijn dat je er bent  ;)
Ik heb geen ervaring met de klachten die jij beschrijft, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Zev schreef: de da dacht aan voedingsallergie maar hier geloof ik niet in (we hebben hem ook op speciale brokken gehad maar de klachten bleven).
Ten aanzien van het bovenstaande: wij hadden vroeger een poes met voedselallergie en die reageerde ook niet op dieetbrokken, maar toen ik haar vers vlees ging voeren verdwenen haar klachten als sneeuw voor de zon  8)

Waar woon je?
Mijn eerste gedachte is namelijk om een second opinion te halen bij een andere DA en dan bij voorkeur eentje die ook ervaring heeft met het voeren van vers vlees diëten.
Als je laat weten waar je woont dan kunnen we je daar misschien een tip in geven.
Gebruikersavatar
Door Zev
#1547805
Dank voor je reactie,

Het dieetvoer is aangeraden door da 1: hij zag vers vlees niet zitten. Hier is de ontlasting ook onderzocht en hier was niets bijzonders aan.
Er is een endoscopie gedaan omdat ik mij door liet sturen door da 2, ook hij vond vers vlees niet handig maar ik ben koppig. De resultaten van de endoscopie zijn: echo en bloedonderzoek geen bijz. conclusie (na biopten uit maag en darm) chronische parasitaire infectie, voedingsallergie/overgevoeligheid of onbekende oorzaak. Advies: ontwormen prednison (misschien levenslang) en hypo-voer. De prednison heb ik een kuur gedaan en ook hierbij had hij een aanval, dit afgebouwd en niet meer aan begonnen ivm lange termijn gevolgen op maag/darmstreek.
Mijn homeopathische da heeft hem al meerdere keren behandelt, hiervan ook nooit verbetering gehad (acupunctuur, bach-bloesem, darmcompositum van de groene os, omega-3)
we zijn nu bij da 3 en die adviseert toch een ander voer en kan ook geen oorzaak aanwijzen.

Ik woon in Heemskerk (tussen Alkmaar en Haarlem), maar denk dat ik wel genoeg 'opninions' heb gehad ;).

Ik had wel al ergens gelezen over pro-biotica, okugest en eventueel blauwe bessen en brandnetels. Ik denk dat ik maar ga kijken of ik hier iets mee kan. Had namelijk ook pijnstillers in huis voor het geval er weer een aanval kwam maar die slaan niet aan (tramadol), een anti-misselijkheidsmiddel slaat beter aan.
Gebruikersavatar
Door Zev
#1548497
Niet op getest dat ik weet, nou moet ik zeggen dat dit mijn eerste hond is en ik dus geen idee heb wat giardia is? zal het even googelen  :biggrin2:. Maar voor wormen heeft hij Advocate en dit zou ook haa/zweepwormen moeten tegengaan dus neem niet aan dat dit het is aangezien hij elke 3 maanden keurig ontwormd wordt.
#1548781
Whoeehaa een naamgenootje  :D wat grappig, welkom hier!

Is er ook al ontlasting opgestuurd naar het lab en een compleet diarree-profiel ingestuurd?
Giardia kan je ook bij de Da laten testen met een snap-testje maar neem aan dat ze dat al gedaan hebben?
Zowieso wel handig denk ik om eerst de ontlasting te onderzoeken op wormen voor je gaat ontwormen.
Wel vervelend hoor voor jullie, veel succes laat je weten hoe het allemaal verder gaat.

Groetjes
#1548820
henneke schreef: elke drie maanden zo'n aanval van pijn in de ingewanden en toevallig ook elke drie maanden gif erin om te ontwormen  :o :o :o en jij vraagt je af waarom je hond pijn heeft .
Ik weet niet wat er eerder was, het drie maandelijks ontwormen of de pijn. Misschien dat TS juist ontwormt omdat er een chronische parasitaire besmetting is vastgesteld?

Ik denk wel dat de darmflora van je hond niet in orde is. Ik zou dus zeker probiotica gaan geven, langdurig. Maar, het is wel raar, dat het echt iedere 3 a 4 maanden is, die pijnaanval :g:. En je hebt echt geen idee wat je in de voorafgaande dagen doet dat een aanval zou kunnen triggeren? Ik zeg maar wat, stress, omdat hij ergens gaat logeren? Maak je eens per 3 maanden standaard een strandwandeling? Zoiets?

Heb je tijdens de aanval wel eens geprobeerd om Okugest te geven? Twee tabletten tussen twee eetlepels fijnpletten en in zijn bek gooien. Bek snel dichthouden zodat hij het poeder er niet uit kan blazen.

Wat heeft die homeopathisch arts aan homeopathische medicijnen voorgeschreven?

Het lijkt mij persoonlijk vrij idioot om dit aan het voer te wijten. Zou hij last hebben van het voer, zou hij altijd buikpijn hebben. Heb je wel eens een ander merk KVV geprobeerd?
#1548928
Zev schreef: Niet op getest dat ik weet, nou moet ik zeggen dat dit mijn eerste hond is en ik dus geen idee heb wat giardia is? zal het even googelen  :biggrin2:. Maar voor wormen heeft hij Advocate en dit zou ook haa/zweepwormen moeten tegengaan dus neem niet aan dat dit het is aangezien hij elke 3 maanden keurig ontwormd wordt.
Het zal geen kwaad kunnen hier even diep over na te denken. Welke volgorde is het?
Ontwormen vanwege pijn of pijn na ontwormen?
Gebruikersavatar
Door Zev
#1548988
Even ten aanzien van het ontwormen: hier lijkt geen verband te zijn, heb hier ook weleens aangedacht en dus het ontwormen 9 maanden weggelaten maar evengoed aanvallen bij Z'ev. Tevens heb ik nog nooit wormen bij hem ontdekt, zou ik dan gewoon het ontwormen achterwege kunnen laten?

Ik heb even giardia opgezocht: dit gaat om diaree maar hij heeft juist last van braken (de diaree is inderdaad na het geven van Carnibest overgegaan). Ik neem ook aan dat bij het onderzoek van de ontlasting dan evt. giardia naar voren had moeten komen maar er was niks te vinden in de ontlasting.
Lizzy schreef: Misschien dat TS juist ontwormt omdat er een chronische parasitaire besmetting is vastgesteld?
-> dit is niet vastgesteld, het werd als mogelijke oorzaak gegeven.
En je hebt echt geen idee wat je in de voorafgaande dagen doet dat een aanval zou kunnen triggeren? Ik zeg maar wat, stress, omdat hij ergens gaat logeren? Maak je eens per 3 maanden standaard een strandwandeling? Zoiets?
Omdat ik een beetje een muts heb die snel gestressed is loop ik eigenlijk altijd hetzelfde rondje, geen strand/bos/hei voor mij want hiervan wordt hij echt nerveus. Als ik gewoon de bekende dingen met hem doe is er nooit een probleem. Vanwege zijn onzekerheid/nervositeit gaat hij dus ook nooit logeren.
Heb je wel eens een ander merk KVV geprobeerd?
Ik heb als eerste duck geprobeerd maar dit vond hij lang niet smakelijk (en ik ook niet) maar ook hierbij waren er klachten van buikpijn. Ook was het bij duck nog zo dat zijn ontlasting toch niet helemaal goed was maar wel al een stuk beter. Laat ik dus even benadrukken: de aanvallen bestaan uit buikpijn en braken. Het verschil in voer is alleen aan de ontlasting te merken.
Souris schreef: Whoeehaa een naamgenootje  :D wat grappig, welkom hier!
Wat leuk! Maar gaat dat om mijn naam of de naam van de hond? Beide kom je niet veel tegen  ;D

Ik ga in elk geval dan Okugest in huis halen en pro-biotica! Kijken of dit verbetering oplevert.

Groetjes Hiske

ps: ik moet nog even ontdekken hoe het allemaal werkt op dit forum want ik zie dat de quotes en mijn reacties erop nu allemaal grijs worden, geloof niet dat dat de bedoeling was...

ps2: Kijk eens ik heb hem door, al dat ge-quote  :D, maar het is gelukt.
Laatst gewijzigd door Zev op za 13 mar 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#1549076
Zev schreef: Even ten aanzien van het ontwormen: hier lijkt geen verband te zijn, heb hier ook weleens aangedacht en dus het ontwormen 9 maanden weggelaten maar evengoed aanvallen bij Z'ev. Tevens heb ik nog nooit wormen bij hem ontdekt, zou ik dan gewoon het ontwormen achterwege kunnen laten?
Ja, als je hond geen wormen heeft dan heeft het toedienen van ontwormingsmiddel geen enkel nut (je hond kan vandaag ontwormd zijn en morgen een wormbesmetting oplopen) en is alleen maar erg belastend voor hem.
Je kan bijvoorbeeld wel ieder half jaar of jaar een ontlastingonderzoek laten doen als je dat een prettig idee vind.
Honden die vers eten hebben een kleinere kans op een wormbesmetting i.v.m. het zuurdere maagzuur.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door