Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door susan01
#1643781
Fido schreef: Ranzig worden onder invloed van licht is een biochemisch reactie. Menig wetenschapper kan je dat uitleggen en je hebt eréén bij je in de buurt  ;)

Het is Doils en geen Oils en ook voor meer info daarover kan je bij die zelfde wetenschapper terecht of via die wetenschapper  ;)

Ik gebruik krillolie en dat is nog veel beter dan EPA en DHA. Omdat dit direct opgenomen kan worden door de cellen.
Leuk stukje over Krillolie
Krillolie - EPA en DHA als fosfolipiden
Alle celmembranen in het lichaam bestaan voor het overgrote deel uit fosfolipiden. In visolie bestaan de vetzuren (in natuurlijke vorm) voor 100% uit triglyceriden. Deze vorm moet in het lichaam worden omgezet in fosfolipiden. Krillolie bevat de omega-3-vetzuren EPA en DHA reeds in de belangrijke fosfolipidenvorm. Hierdoor kan krillolie veel lager worden gedoseerd dan visolie. Door de rijkdom aan fosfolipiden en de krachtige antioxidanten, zoals astaxanthine, is krillolie ook stabieler dan visolie. Met name de hersenen bevatten veel fosfolipiden en zijn dus gebaat bij krillolie- suppletie. Krillolie wordt gewonnen uit kleine garnaalachtige schaaldiertjes (Euphasia superba) die in grote aantallen leven in de koude poolwateren.
Dat er bepaalde reacties kunnen plaatsvinden bij bepaalde producten en/of grondstoffen ivm licht dat geloof ik graag. De vraag is of dit ook het geval is bij zalmolie met lichtdoorlatende fles, en of deze echt daadwerkelijk ranzig is zoals men beweerd hier? Waar kan ik dit ergens lezen? Is dit getest ergens?  

Enkele zalmolie producten......
http://www.dursydog.nl/product/284/485/ ... ie/203014/
http://www.wf-baits.nl/argeweb/downloads/zalmolie.jpg
http://www.banditvoeding.nl/images/Fles ... lmolie.jpg
http://www.dogchoice.nl/images/snacks/S ... 20olie.jpg
http://versvoer.nl/oscommerce/images/Na ... lmolie.jpg
http://www.tijssengovodi.nl/002_Lars-pr ... _500ml.jpg
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 5250643969
http://static.dovital.nl/Global/Files/P ... 017988.JPG

Er is nogal wat verschil in "lichtdoorlatendheid".

Krillolie had ik nog nooit eerder van gehoord. Leest interessant.  

Update: Quote "Tot vóór kort werd aangenomen dat vette zeevis en de daaruit gewonnen olie de beste bronnen waren van de Omega 3-vetzuren EPA en DHA. Krillolie – die zopas de goedkeuring kreeg van de Europese autoriteit voor voedselveiligheid – blijkt nu echter een betere bron van Omega 3 te zijn.........Krill is het voedsel van de blauwe walvis. En het is geweten dat vette zeevis vaak zware metalen, PCB’s en dioxines bevat. Bij nader toezicht blijkt dat de door de Europese instanties goedgekeurde krill-olie vrij is van alle hogergenoemde vervuilingsprodukten en dat over de vangstquota angstvallig gewaakt wordt door de internationale ‘Commission for the Conservation of Antarctic Marin Living Ressources’. Er wordt niet meer ‘geoogst’ dan wat er op natuurlijke wijze ‘aangroeit’.
http://www.maarnatuurlijk.be/content/re ... l-olie.php

"Krill wordt geoogst met behulp van de "Eco-Harvesting"-techniek. Deze techniek is in samenwerking met het Wereldnatuurfonds ontwikkeld. De gevangen krill blijft bij deze techniek onder water tijdens de oogst en wordt via een slang levend aan boord gehaald. De Eco-Harvesting-techniek is zo ontworpen dat bijvangst van vis, vogels en zeezoogdieren wordt voorkomen. Momenteel wordt deze technologie gecertificeerd voor duurzame visserij (MSC-certificaat). De 'Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources' (CCAMLR) reguleert de vangst van antarctische krill. Deze organisatie stelt vangstquota’s vast en ziet er op toe dat de krilloogst plaatsvindt over een zo groot mogelijk gebied."
http://www.bonusan.nl/index.php?objectID=346&page=

vs.

Avoid Krill Oil
http://www.create-health-and-wellness.c ... l-oil.html
http://www.eco-action.org/dt/timeto.html
http://www.nytimes.com/2008/05/25/busin ... 88108.html
Laatst gewijzigd door susan01 op ma 07 jun 2010, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door susan01
#1643782
Mevroi Kruim schreef: Ik heb ff gekeken en het onderzoek is niet meer online te zien bij de Consumentenbond, te oud denk ik.
Jammer. Bedankt.
Door Fido
#1643884
Leuk artikel over EPA en DHA met referenties naar onderzoeken.

http://www.vannature.nl/index.php?objectID=289

Staat ook nog ergens in het artikel over de snelle oxidatie. Ik ben dus meer geintresseerd in dit soort artikelen dan wat susan01 aankaart. Deze "bedrijven" schrijven voor eigen parochie  ;)

Dit komt uit een ander artikel:
bescherming stabiliteit
EPA is een sterk meervoudig onverzadigd vetzuur. Hierdoor kan het makkelijk verbindingen aangaan met zuurstof en op die manier oxideren. Ranzig geworden EPA (geoxideerde EPA) heeft de eigen- schappen van een vrije radicaal en is dus toxisch. Bij de inname van hoge doseringen EPA is het om die reden essentieel om tevens een vetoplosbaar antioxidant te gebruiken. Vitamine E is hiervoor de meest aangewezen antioxidant. Vitamine E bestaat uit een familie van vier tocoferolen (alfa, bèta, gamma, delta) en vier tocotriënolen (idem). Bij langdurige suppletie van één van deze tocoferolen (vaak D-alfa-toco- ferol) ontstaat een disbalans. Het is daarom belangrijk om een vita- mine-E-complex te kiezen. Dit staat soms bij de ingrediënten vermeld als gemengde tocoferolen.
Door susan01
#1643911
Fido schreef: Leuk artikel over EPA en DHA met referenties naar onderzoeken.

http://www.vannature.nl/index.php?objectID=289

Staat ook nog ergens in het artikel over de snelle oxidatie. Ik ben dus meer geintresseerd in dit soort artikelen dan wat susan01 aankaart. Deze "bedrijven" schrijven voor eigen parochie  ;)

Dit komt uit een ander artikel:
bescherming stabiliteit
EPA is een sterk meervoudig onverzadigd vetzuur. Hierdoor kan het makkelijk verbindingen aangaan met zuurstof en op die manier oxideren. Ranzig geworden EPA (geoxideerde EPA) heeft de eigen- schappen van een vrije radicaal en is dus toxisch. Bij de inname van hoge doseringen EPA is het om die reden essentieel om tevens een vetoplosbaar antioxidant te gebruiken. Vitamine E is hiervoor de meest aangewezen antioxidant. Vitamine E bestaat uit een familie van vier tocoferolen (alfa, bèta, gamma, delta) en vier tocotriënolen (idem). Bij langdurige suppletie van één van deze tocoferolen (vaak D-alfa-toco- ferol) ontstaat een disbalans. Het is daarom belangrijk om een vita- mine-E-complex te kiezen. Dit staat soms bij de ingrediënten vermeld als gemengde tocoferolen.


Waar kaart ik aan dat jij je "minder" (of meer) interesseert in een bepaald soort artikelen? Ik heb alleen gezegd dat bepaalde dingen makkelijk bericht (lees: geroepen) worden maar dat ik ook graag onderbouwing of informatie hierover lees. Ik zeg dus niet dat deze berichten wel of niet kloppen.    

Herstel me als het nodig is, maar ik lees nergens in de bovenstaande tekst dat "lichtdoorlatendheid" de oorzaak is of zou kunnen zijn voor een bepaalde reactie, wel zuurstof. Ook is Vitamine E toegevoegd als natuurlijke antioxidant en lecithine aan de betreffende zalmolie http://www.biofooddiervoeding.nl/hond/h ... ticleID=65
Door Fido
#1643950
susan01 schreef: Waar kaart ik aan dat jij je "minder" (of meer) interesseert in een bepaald soort artikelen? Ik heb alleen gezegd dat bepaalde dingen makkelijk bericht (lees: geroepen) worden maar dat ik ook graag onderbouwing of informatie hierover lees. Ik zeg dus niet dat deze berichten wel of niet kloppen.    

Herstel me als het nodig is, maar ik lees nergens in de bovenstaande tekst dat "lichtdoorlatendheid" de oorzaak is of zou kunnen zijn voor een bepaalde reactie, wel zuurstof. Ook is Vitamine E toegevoegd als natuurlijke antioxidant en lecithine aan de betreffende zalmolie http://www.biofooddiervoeding.nl/hond/h ... ticleID=65
Op één of andere manier kom je bij mij over dat je er alleen op uit bent om je gelijk te halen en je niet ergens écht in verdiept :-\. Lees, denk, verdiep, laat het bezinken en ontdek iets. Dat kan zo enorm leuk zijn.

Licht heeft invloed op een oxidatie proces. Licht oxideert (licht, warmte en zuurstof oxideren, geleerd 1e klas voortgezet onderwijs) en EPA en DHA bevatten dubbele bindingen en oxideren hierdoor heel snel. Hoe dat werkt ga ik je niet uitleggen kan je opzoeken
of:
Misschien is het een goed idee dat je aan je vriend meer vragen stelt over oxideren kan hij je heel goed uitleggen ;)
Mijn partner is ook da en ik vind het uitermate leuk om hem vragen te stellen en soms in discussie te gaan  :biggrin2:

Ik weet niet of je het, overigens goed bedoelde artikel, van mij hebt gelezen en alle referenties! Zodat je kan controleren waar het op gebaseerd is.

Ook ik hou van onderbouwd vandaar dat ik de artikelen die jij op somt niet interessant vind.
Ik studeer orthomoleculaire geneeskunde en lees liever de artikelen die ik net heb neergezet.


Toch nog wat opgezocht itle: Studie van licht-geïnduceerde eiwitoxidatie in olie-in-water emulsies
Authors: T'Jaeckx, Lori
Keywords: zuivelproducten
oxidatie
Issue Date: 3-Jul-2009


Het oxidatie-effect was het kleinst in de emulsies met olijfolie, gevolgd door de sojaolie-emulsies. In de emulsies met algenolie en visolie was het effect het grootst. Deze bevinding werd bevestigd aan de hand van een vetzuurprofiel, waarbij algenolie en visolie meer poly-onverzadigde bindingen bleek te hebben dan sojaolie en dan olijfolie.
Door @nouk
#1644113
Fido schreef: Op één of andere manier kom je bij mij over dat je er alleen op uit bent om je gelijk te halen en je niet ergens écht in verdiept :-\. Lees, denk, verdiep, laat het bezinken en ontdek iets. Dat kan zo enorm leuk zijn.[/i]
:thumbsupup:
Door Lizzy
#1644119
susan01, al die visolieen die jij nu aanhaalt zijn niet zalmroze. Is je dat ook opgevallen? Sterker nog, het ziet eruit als bruine bagger!

Goed, alle fabrikanten die hebben gekozen voor een lichtdoorlatende fles: die visolie zou ik absoluut niet kopen. Niet voor niets doet Solgar zijn visolie capsules in donkere glazen potten. Zij stellen: de donkere glazen verpakking biedt de meest optimale bescherming tegen invloed van zuurstof, vocht en licht. En dan moet je voorstellen, zit de olie nog in capsules ook! Neem Doils. Die zit in een ondoorzichtig plastic fles. Maar na opening wordt het razendsnel ranzig. En bewaar je het beter in de koelkast. Olie oxideert nou eenmaal snel. Vervelend maar waar.

Deze flessen die jij aanhaalt (om wat te bewijzen?) zijn allemaal lichtdoorlatend. Ze bevatten zogenaamd alleen maar vitamine E om het oxidatie proces tegen te gaan. Je kunt het zo op je aanrecht neerzetten en daar bewaren. Nou, wanneer je je dus een beetje in visolie verdiept en leest over hoe snel het oxideert, dan kun je dus 1, 2, 3 op je vingers na tellen dat: of de olie wordt ranzig terwijl jij het gebruikt en voer je je hond ranzige visolie (en dat is niet gezond) of het is geconserveerd met iets dat oxidatie heel erg goed tegen gaat. Hoe dan ook, ik geloof niet dat mijn honden er baadt bij hebben zulke olieen binnen te krijgen. En ik zeg het nog maar een keertje, als jij daar anders over denkt: ik vind het prima.
Door Lizzy
#1644139
En waarom liever geen zalmolie?

MSG keurmerk

Als consument is het gissen naar de hoeveelheid gif in de vis die men koopt. Er staat namelijk niets over vermeld op de verpakking. Ook niet bij de viskraam en/of vismarkt. Maar sommige soorten vis bevatten meer gif dan andere. Voornamelijk vette vissen als paling, makreel, zalm en tonijn bevatten meer gif. Zij staan namelijk als roofvis bovenaan de voedselketen, waardoor ze meer giftige vis eten. Zeer vervuilde wateren zijn de Middellandse Zee, de Nederlandse wateren en de Noord-Europese wateren. Vis uit de Stille Oceaan is nog relatief gezond als men kijkt naar de hoeveelheid dioxines en pcb’s.

Dus toch maar liever geen wilde zalm?

De blauwe revolutie

De Blauwe Revolutie, ofwel het kweken van vissen,  zal in de toekomst een belangrijke rol spelen om aan de vraag naar vis te kunnen voldoen. Verwacht wordt dat in 2030 al tachtig procent van de vis afkomstig is uit een kweekbassin. Een vis uit een kwekerij (aquaculture) kent voordelen. Het scheelt een hoop vervuiling, er hoeven geen schepen de zee op, de netten beschadigen het zeeleven niet en er is geen bijvangst. En als de kweekvis rondjes zwemt in zijn kweekvijver, kan de wilde soort zich voortplanten.

Toch heeft de kweekvisserij een keerzijde. Want om de vissen te laten groeien wordt meestal mest, antibiotica of kleurstof gebruikt. Ook de kweek van visetende vissoorten maakt de aquacultuur omstreden. Vismeel, de voeding voor vissen als zalm en kabeljauw, wordt gemaakt van wilde vis. Daardoor blijft het probleem van overbevissing in stand. Een ander groot nadeel is het ontstaan van een vissen bio-industrie. Stichting Wakker Dier ontfermt zich terecht ook over kweekvissen. Er moet nog meer aandacht komen voor dierenwelzijn en dus ook voor (kweek)vissen. Kweekvissen zijn gevoelig voor allerlei soorten infecties (o.a. parasieten). We zien regelmatig in het nieuws hoe dieren die dicht op elkaar zitten, zonder optimale verzorging lijden aan stress, ziekten, etc.

Extractie van visolie

De meeste visolie op de markt is afkomstig van bijproducten van de vismeelindustrie. Deze grondstof maakt het noodzakelijk om hoge temperaturen te gebruiken om de visolie vrij te maken. Bij de bereiding van goede visolie capsules wordt gebruik gemaakt van onbewerkte bijproducten van de visvangst, namelijk de koppen van de vissen: de productie van visolie staat op de eerste plaats. Dit maakt het mogelijk om met behulp van water en mechanische processen de visolie bij lage temperatuur te winnen, zonder gebruik te maken van verhitting of schadelijke oplosmiddelen als hexaan. De vis wordt dus niet speciaal voor de productie van visolie gevangen.

Zuivering

Deze stap dient om de olie geschikt te maken voor consumptie, d.w.z. het verkrijgen van een neutrale geur en smaak, evenals een lichtere kleur. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van klei en actieve kool, wat als voordeel heeft dat naast kleurbepalende componenten ook eventuele resten van verontreinigingen worden verwijderd. Vervolgens worden de laatste geurbepalende bestanddelen verwijderd (deodorisatie) door de olie in een vacuüm met stoom te behandelen (het vacuüm zorgt er voor dat er geen oxidatie kan optreden).

Concentratie van de vetzuren

Op verschillende manieren kunnen de vetzuren vervolgens worden geconcentreerd, zodat de concentratie EPA en DHA vergroot wordt. Enzymatische hydrolyse van de middellange keten vetzuren wordt in combinatie met moleculaire distillatie gebruikt om de concentratie EPA/DHA te verhogen. Bij de enzymatische hydrolyse worden enzymen gebruikt om de vetzuren te splitsen. De gebruikte enzymen moeten: ‘GRAS approved’ en GMO vrij zijn. De moleculaire distillatie is een van de beste methodes om visolie van verontreinigingen te ontdoen.
Als eindresultaat kunnen de vetzuren in veresterde vorm (ethylesters) of triglyceriden overblijven. In kwalitatieve producten zijn deze vetzuren als triglyceriden aanwezig.

Natuurlijke visolie versus “getruukte”

Van nature bevinden omega-3 (n-3) vetzuren zich in de triglyceridevorm. Dit is de vorm die wij als mens kunnen verwerken. Maar om het standaardpercentage van ca. 30% EPA/DHA op te hogen zal men de trukendoos moeten hanteren. Door de visolie te veresteren (verzepen) wordt het mogelijk het percentage n-3 vetzuren in de visolie te verhogen. Hiertoe verwijdert men de glycerolketen van het triglyceride (TG). Daarna wordt het “gestripte” TG met ethanol veresterd met een ethylgroep om zo een hogere concentratie n-3 vetzuren te krijgen. De visolie wordt bij dit proces verhit tot 350 en hoger. Deze ethylesters (EE) lijken mooi vanwege hun hoge percentage n-3 vetzuren, maar heeft het lichaam er ook wat aan? Daar is nogal wat discussie over. Er wordt aangenomen dat de biologische beschikbaarheid van EE duidelijk minder is dan van de TG-vorm. Een studie van Beckermann et al (Arzneimittelforschung in 1990) wijst hier op.

Dit zou dan de voordelen van het hogere percentage n-3 vetzuren teniet doen. Bovendien zal de lever de ethylesters weer moeten omzetten in triglyceriden of vrije vetzuren om er effectief gebruik van te kunnen maken. Wellicht is dit de verklaring dat diverse visolieproducten er op het oog goed uit zien, een hoog gehalte aan EPA/DHA hebben en toch niet de gewenste resultaten opleveren. Mogelijk dat een enkele producent de moeite neemt om de EE-vorm weer terug te brengen in de TG-vorm. Dat verbetert het product, maar geeft aanzienlijk hogere kosten.

Stabilisatie

Vanaf de ruwe olie tot aan het uiteindelijke product is visolie gevoelig voor oxidatie. Om dit tegen te gaan wordt in alle fasen van het productieproces gebruik gemaakt van inerte gassen (stikstof, soms CO2) in de gebruikte systemen. Deze gassen verdringen de lucht (zuurstof), waardoor oxidatie wordt voorkomen. Ten slotte worden aan het eindproduct antioxidanten (vitamine E, bij voorkeur in de natuurlijke vorm namelijk; d-alfa-tocoferylacetaat) toegevoegd.
Biologisch gezien is de natuurlijke vorm van vitamine E vele malen actiever in het lichaam dan de synthetische vorm. U herkent natuurlijke vitamine E aan de aanduiding “d”(d-alfa-tocoferol) op de verpakking. ‘dl’ is de synthetische variant.

Opgewarmde vis

Wanneer we kijken naar de processen die gebruikt kunnen worden blijkt dat er vrijwel altijd een of meerdere momenten zijn waarop verhitting plaatsvindt. Zoals genoemd wordt de grondstof voor de meeste visolie supplementen gewonnen uit de bijproducten van de vismeelindustrie. Voor het winnen van visolie moet hierbij gebruik gemaakt worden van hoge temperaturen. Een ander voorbeeld is moleculaire destillatie: hierbij wordt de visolie enkele malen tot een temperatuur van 200 graden Celsius verwarmd.

Sommigen beweren dat moleculaire destillatie de enige methode is die in staat is om een visolie supplement zonder verontreiniging te produceren. Door een zorgvuldige keuze en controle van de grondstoffen zijn sommige leveranciers echter in staat om een schoon supplement af te leveren met behulp van de hierboven omschreven, “vriendelijkere” productiemethode.

Door de vervuiling van de wereldzeeën is het vandaag de dag onmogelijk te garanderen dat een visolieproduct volledig vrij is van zware metalen en andere verontreinigingen als de vis in de open zee wordt gevangen. Goede visolie capsule producenten testen op PCB’s, dioxines en zware metalen en hebben daar analyserapporten van.

Bewaren en houdbaarheid van visolie capsules

Als u er na lang puzzelen uit bent welke visolie capsule redelijk zuiver is komt de volgende interessante vraag: hoe zit het dan met de houdbaarheid? En nog veel belangrijker: hoe bewaart u deze capsule zodat oxidatie wordt voorkomen?

Oxidatie

Visolie kan in sommige gevallen ranzig (geoxideerd) zijn. Dit kan gevolgen hebben voor de verdraagzaamheid (oprispingen). Maar ook onze gezondheid is niet gebaat bij geoxideerde vetzuren. Aan de oxidatie kunnen diverse redenen ten grondslag liggen. De productie, de opslag en de soms te lange houdbaarheidstermijn.
Zoals alle meervoudig onverzadigde vetzuren staan ook EPA en DHA bloot aan het risico van oxidatie. In de meeste gevallen wordt zoals hierboven beschreven vitamine E toegevoegd als antioxidant en dat is zeker geen overbodige luxe. Als de visolie echter onder minder gunstige omstandigheden wordt opgeslagen en de houdbaarheidstermijn langer is dan eigenlijk verantwoord, kan ook vitamine E de oxidatie op termijn niet voorkomen. Als een product bij opening van de verpakking al een duidelijke (onaangename) ranzige vislucht heeft, is de kans groot dat de visolie al is geoxideerd.

Visolie capsules bezien vanuit de fabrikant

NPN, Natuur- & GezondheidsProducten Nederland, is de branchevereniging voor bedrijven die gezondheidsproducten zoals voedingssupplementen, vitamine- en kruidenpreparaten in Nederland op de markt brengen. Over visolie capsules schrijven ze: “Suppletie met visolie capsules biedt een veilige, effectieve en verantwoorde manier om een lage inname van omega-3 vetzuren tegen te gaan. Visolie capsules bevatten natuurlijke visolie, die gezuiverd kunnen worden van schadelijke stoffen als dioxines, PCB’s en zware metalen, iets wat bij consumptievis onmogelijk is. Daarbij kan de fabrikant kiezen voor niet bedreigde vissoorten, zoals sardines en makreel, wat beter is voor de visstand. Ook  kan de consument door de gerichte suppletie exact beoordelen hoeveel visvetzuren worden ingenomen. Dit is bij consumptie van vis lastiger. Dat er veel vis nodig is om visolie te maken is inherent aan het feit dat visolie een zeer geconcentreerde bron van actieve stoffen is. Eén kilo omega-3 visvetzuren voorziet zes jaar in de behoefte aan omega-3 visvetzuren, gerekend met de aanbeveling van de Gezondheidsraad (450 mg omega-3 visvetzuren per dag).
Voor visolie worden diverse claims gemaakt. Door nieuwe Europese wetgeving worden claims beoordeeld door de EFSA, het wetenschappelijk orgaan van de Europese Commissie. Dit proces is in volle gang. Ondertussen loopt er ook ontzettend veel onderzoek naar de gezondheidseffecten van visolie. We moeten dit proces van evaluatie van claims afwachten”.

Bewaren van visolie capsules door consumenten

Hoe consumenten visolie capsules bewaren is niet bekend. Het bijvoorbeeld slordig omgaan met houdbaarheidsdatum, bewaren in te warme kasten en laden, het niet binnen de termijn opmaken na opening van de verpakking, het meenemen op vakantie naar een warm tropisch land, zijn maar en paar besproken risico’s van teruglopen van kwaliteit en dus kans op minder effecten. Zelfs mogelijk schadelijke effecten op onze gezondheid.

Moet u dan aan de algentabletten voor uw omega 3 vetzuren? Plantaardige omega 3 vetzuren zijn te halen uit koudgeperste lijnzaadolie en walnootolie, maar ook vissen krijgen hun vetzuren door het eten van algen. DHA (docosahexaeenzuur) is een omega 3 vetzuur in vissen, maar dus ook in algen. DHA capsules uit algen zou dus ook een optie zijn.

DHA, een omega-3 vetzuur dat onmisbaar is voor de opbouw en het functioneren van het zenuwstelsel. Zwangere of zogende vrouwen en kleine kinderen hebben een hogere behoefte. Een lage inname van DHA voor en na de geboorte wordt in verband gebracht met minder ontwikkelde cognitieve vermogens. Extra DHA wordt dan ook door de WHO geadviseerd aan zwangere vrouwen en aan kleine kinderen tot ongeveer twee jaar. Bij alle vetzuurpreparaten wordt aangeraden om voldoende (extra) vitamine E in te nemen, zodat oxidatie van de vetzuren in het lichaam wordt voorkomen. In DHA capsules komt echter niet het andere vetzuur voor wat ook in vis zit namelijk: EPA (eicosapentaeenzuur).

De kwaliteit van vetzuren wordt bepaald door een groot aantal verschillende factoren. Bewaking van de kwaliteit van de grondstoffen en intensieve controle door laboratoriumanalyses zijn een absolute voorwaarde om kwalitatief hoogwaardige producten op de markt te brengen. Ook de verpakking is bij vetzuren van belang, omdat vetten relatief snel kunnen oxideren. Er zijn in Nederland enkele firma’s die prima voldoen aan de hierboven beschreven procedures.

En als u de energie heeft gehad om dit hele artikel tot het eind toe te lezen, dan zal u net als de redactie met een zucht verlangen naar een ‘gewoon’ visje uit een zuivere zee op een diervriendelijk manier gevangen. Helaas is het gif uit de vis niet het enige gif waar we ons druk om moeten maken. Het betreft tegenwoordig helaas een heleboel voedingsmiddelen. Wij hopen dan ook dat Tros Radar hier nog diverse uitzendingen aan zal besteden. De ‘onzuiverheid’ bevindt zich in zoveel systemen (banken, verzekeringen, voedingsindustrie) dat ze visolie capsules op de redactie van Tros Radar nodig zullen hebben om het hoofd scherp en neutraal te houden en daarbij niet depressief te worden.

Marijke de Waal Malefijt
Redacteur NDN

Kwaliteit visolie capsules

Visolie dient te voldoen aan de “Warenwetregeling Verontreinigingen in Levensmiddelen”. Hierin wordt gesteld dat de maximale hoeveelheid dioxinen en furanen (vooraf geselecteerde markers) niet meer mag bedragen dan 2 pg WHO-PCCD/FTEQ/g, en de totale hoeveelheid dioxinen, furanen en dioxineachtige PCB’s niet meer mag bedragen dan 6 pg WHO-PCCD/FTEQ/g. Om dit te bereiken dient visolie meestal gezuiverd te worden door middel van absorptie filteringstechnieken (vaak met actieve kool). In praktijk betekent dit dat veelal visolie (zeker visleverolie) gezuiverd dient te worden.

De juiste bedrijven hechten veel waarde aan kwaliteit en veiligheid en zijn daarom HACCP gecertificeerd. Een goed contaminanten beleid is hierbij een voorwaarde. Jaarlijks laten zij hun processen (van productontwikkeling tot verpakken) vrijwillig controleren ter verlenging van hun HACCP certificaat.
Door @nouk
#1644154
Lizzy schreef: susan01, al die visolieen die jij nu aanhaalt zijn niet zalmroze. Is je dat ook opgevallen? Sterker nog, het ziet eruit als bruine bagger!

Goed, alle fabrikanten die hebben gekozen voor een lichtdoorlatende fles: die visolie zou ik absoluut niet kopen. Niet voor niets doet Solgar zijn visolie capsules in donkere glazen potten. Zij stellen: de donkere glazen verpakking biedt de meest optimale bescherming tegen invloed van zuurstof, vocht en licht. En dan moet je voorstellen, zit de olie nog in capsules ook! Neem Doils. Die zit in een ondoorzichtig plastic fles. Maar na opening wordt het razendsnel ranzig. En bewaar je het beter in de koelkast. Olie oxideert nou eenmaal snel. Vervelend maar waar.

Deze flessen die jij aanhaalt (om wat te bewijzen?) zijn allemaal lichtdoorlatend. Ze bevatten zogenaamd alleen maar vitamine E om het oxidatie proces tegen te gaan. Je kunt het zo op je aanrecht neerzetten en daar bewaren. Nou, wanneer je je dus een beetje in visolie verdiept en leest over hoe snel het oxideert, dan kun je dus 1, 2, 3 op je vingers na tellen dat: of de olie wordt ranzig terwijl jij het gebruikt en voer je je hond ranzige visolie (en dat is niet gezond) of het is geconserveerd met iets dat oxidatie heel erg goed tegen gaat. Hoe dan ook, ik geloof niet dat mijn honden er baadt bij hebben zulke olieen binnen te krijgen. En ik zeg het nog maar een keertje, als jij daar anders over denkt: ik vind het prima.
Oepsie... is dat waar? Moet ik Doils in de koelkast bewaren?  :o Ik heb 'm d'r gelijk ingezet! Maar (hoelang) moet ik het dan weer op kamertemperatuur laten komen voordat ik het geef?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1644167
anouk1970 schreef: Oepsie... is dat waar? Moet ik Doils in de koelkast bewaren?  :o Ik heb 'm d'r gelijk ingezet! Maar (hoelang) moet ik het dan weer op kamertemperatuur laten komen voordat ik het geef?
Ik bewaar het in de koelkast en gooi het gewoon koud door het eten.
Mij was verteld dat je het het beste in de vriezer kan bewaren, maar dan bevriest het toch echt en krijg je geen druppel meer uit de fles.
Door @nouk
#1644173
Bevriest het? Dat is vreemd... heb jij zo'n proffesionele megavriezer misschien  :biggrin2:? Normaal zou dat toch niet moeten kunnen?
Ik ben even gaan koekelen en ze adviseren idd ook de vriezer, maar ik dacht dat dat meer om lang te bewaren was en niet als je het dagelijks gebruikt. Weer wat geleerd!  :D en het is natuurlijk maar 3ml, dus dat moet idd wel koud gegeven kunnen worden, ja, denk ik ook. Ik vraag me nu wel af of ik mijn eigen visoliecapsules (Minami MorEPA Plus) niet ook beter in de koelkast kan bewaren?

NB: op de site waar ik ze bestel staat dat ik ze NIET in de koelkast moet bewaren, maar wel koel, droog en donker... (klinkt als iemand die ik ken, zal 's effe vragen of ze plek heeft  :2funny:)
Laatst gewijzigd door @nouk op di 08 jun 2010, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1644175
anouk1970 schreef: Bevriest het? Dat is vreemd... heb jij zo'n proffesionele megavriezer misschien  :biggrin2:?
Nee hoor, ook bij mijn collega was de hele fles bevroren en die had de vriezer op -8.
Door susan01
#1644982
Fido schreef: Op één of andere manier kom je bij mij over dat je er alleen op uit bent om je gelijk te halen en je niet ergens écht in verdiept :-\. Lees, denk, verdiep, laat het bezinken en ontdek iets. Dat kan zo enorm leuk zijn.

Licht heeft invloed op een oxidatie proces. Licht oxideert (licht, warmte en zuurstof oxideren, geleerd 1e klas voortgezet onderwijs) en EPA en DHA bevatten dubbele bindingen en oxideren hierdoor heel snel. Hoe dat werkt ga ik je niet uitleggen kan je opzoeken
of:
Misschien is het een goed idee dat je aan je vriend meer vragen stelt over oxideren kan hij je heel goed uitleggen ;)
Mijn partner is ook da en ik vind het uitermate leuk om hem vragen te stellen en soms in discussie te gaan  :biggrin2:

Ik weet niet of je het, overigens goed bedoelde artikel, van mij hebt gelezen en alle referenties! Zodat je kan controleren waar het op gebaseerd is.

Ook ik hou van onderbouwd vandaar dat ik de artikelen die jij op somt niet interessant vind.
Ik studeer orthomoleculaire geneeskunde en lees liever de artikelen die ik net heb neergezet.


Toch nog wat opgezocht itle: Studie van licht-geïnduceerde eiwitoxidatie in olie-in-water emulsies
Authors: T'Jaeckx, Lori
Keywords: zuivelproducten
oxidatie
Issue Date: 3-Jul-2009


Het oxidatie-effect was het kleinst in de emulsies met olijfolie, gevolgd door de sojaolie-emulsies. In de emulsies met algenolie en visolie was het effect het grootst. Deze bevinding werd bevestigd aan de hand van een vetzuurprofiel, waarbij algenolie en visolie meer poly-onverzadigde bindingen bleek te hebben dan sojaolie en dan olijfolie.
Hoe bepaalde mensen op mij hier overkomen laat ik maar in het midden. Gelukkig zijn er genoeg mensen hier die normaal en informatief berichten zonder "fel" te reageren (andersom voel je je snel aangesproken). Ten tweede heb ik bericht onder de topic zalmolie en heb ik gezien hoe bepaalde mensen hierop reageren. Iedereen z'n eigen mening maar graag wel onderbouwd ipv termen te roepen als "veredeld kippenvoer" en "geleerd 1e klas voortgezet onderwijs". Het vannature artikel was zeer informatief en goed geschreven. Bedankt daarvoor.

Het bericht wat geplaatst is hier van Marijke de Waal Malefijt, redacteur van NDN, vindt ik erg informatief en vermeld veel interessante dingen voor me. Informatie als deze is moeilijk te achterhalen helaas. Bedankt hiervoor.
Door susan01
#1644998
Lizzy schreef: susan01, al die visolieen die jij nu aanhaalt zijn niet zalmroze. Is je dat ook opgevallen? Sterker nog, het ziet eruit als bruine bagger!

Goed, alle fabrikanten die hebben gekozen voor een lichtdoorlatende fles: die visolie zou ik absoluut niet kopen. Niet voor niets doet Solgar zijn visolie capsules in donkere glazen potten. Zij stellen: de donkere glazen verpakking biedt de meest optimale bescherming tegen invloed van zuurstof, vocht en licht. En dan moet je voorstellen, zit de olie nog in capsules ook! Neem Doils. Die zit in een ondoorzichtig plastic fles. Maar na opening wordt het razendsnel ranzig. En bewaar je het beter in de koelkast. Olie oxideert nou eenmaal snel. Vervelend maar waar.

Deze flessen die jij aanhaalt (om wat te bewijzen?) zijn allemaal lichtdoorlatend. Ze bevatten zogenaamd alleen maar vitamine E om het oxidatie proces tegen te gaan. Je kunt het zo op je aanrecht neerzetten en daar bewaren. Nou, wanneer je je dus een beetje in visolie verdiept en leest over hoe snel het oxideert, dan kun je dus 1, 2, 3 op je vingers na tellen dat: of de olie wordt ranzig terwijl jij het gebruikt en voer je je hond ranzige visolie (en dat is niet gezond) of het is geconserveerd met iets dat oxidatie heel erg goed tegen gaat. Hoe dan ook, ik geloof niet dat mijn honden er baadt bij hebben zulke olieen binnen te krijgen. En ik zeg het nog maar een keertje, als jij daar anders over denkt: ik vind het prima.
Niet alle kleuren zien er even smakelijk uit inderdaad.

Ik verwonderde me dat er zoveel merken waren die zalmolie in lichtdoorlatende flessen stoppen. De informatie die ik nu lees van je is zeer informatief en duidelijk.  :thumbsupup: 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door