Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#12141
Noem mij dan eens (buiten de gevaren van de narcose, want die kan ik zelf verzinnen) de andere gezondheidsrisico's van casteratie.

Groetjes, Lizzy
huid en vacht problemen,sloomheid,suikerziekte,incontinentie,gedragsveranderingen en als het op jonge leeftijd gebeurd een doorgroei waarbij de spieren achterblijven bij het skelet.
Door sylvia
#12142
hoi mangelique ja mijn boerenfox heeft een stamboom.
Hoi Annelies je hebt het wel tegen Angelique,maar ik wil toch graag ook even reageren.Ik las dat al eerder dat je zei dat je boerenfox een stamboom heeft,toen had ik eigenlijk zoiets van...eeehhhh laat maar gaan ,nu ff geen zin. Maar Angelique heeft dus wel gelijk ,daar de boerenfox geen erkend ras is kan hij geen stamboom hebben ,in iedergeval geen erkende stamboom,van de raad van beheer op kynologisch gebied in nederland.
Door Lizzy
#12143
huid en vacht problemen,sloomheid,suikerziekte,incontinentie,gedragsveranderingen en als het op jonge leeftijd gebeurd een doorgroei waarbij de spieren achterblijven bij het skelet.
Natuurlijk ben ik het er absoluuuuut NIET mee eens dat je een pup moet castereren. Daar zijn we het wel over eens! Dat is gewoon belachelijk!

Vachtveranderingen zouden mij een worst wezen. Deze vind ik minder belangrijk dan borstkanker.

Huidproblemen: daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van. Dit probleem ligt eerder bij voeding (mijn mening).

Sloomheid? Nooit wat van gemerkt! Mijn beide hondenvrouwtjes zijn vele malen pittiger geworden! Ergo: ik ben blij dat ik Pinkel heb laten castereren want zij was een super-watje en zij is nu meer macho geworden. Bijt meer en beter van zich af. In haar voordeel veranderd dus.

Suikerziekte? Geloof ik persoonlijk ook helemaal niets van. Dit leg ik ook bij voeding en voornamelijk het voeren van koolhydraten in belachelijke hoeveelheden. Ik zit trouwens net in een van mijn medische boeken te lezen en daar staat dat evenveel reuen als teven suikerziekte krijgen.

Met andere woorden Sylvia: de problemen die jij op noemt wegen voor jou zwaarder. De problemen van loopsheid, schijnzwangerschap, borstkanker en de kans op baarmoederontsteking op oudere leeftijd wegen voor mij zwaarder.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 03 jul 2003, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#12144
Ik wil er qua gezondheid toch wel iets aan toevoegen... Ik wil heel graag een pupje erbij (dat was jou vast wel opgevallen ;D). Maar, ik heb plannen met deze toekomstige pup. Ik wil een vrouwke erbij. En, deze gaat NIET gesteriliseerd worden (hoop ik) want als zij het goed gaat doen en wanneer zij geschikt bevonden wordt, dan wil ik met deze toekomstige dame een nestje gaan fokken.

Ik heb inmiddels besloten (samen met Leo) dat we toch gaan kijken of wij onze eigen reu vader kunnen laten worden. We moeten dan eerst ook met hem een show lopen (gatver, daar vind ik dus niks aan!) en hij moet gerontgend worden. Zoals je weet heeft onze reu een minimale hartruis en we zijn momenteel met een onderzoekje bezig om te kijken of dit ECHT NIET een genetisch defect is. We zijn hier al 99% zeker van (waarschijnlijk is deze hartruis veroorzaakt door een Parvo enting, maar dat ter zijde).

Onze bedoeling is om minimaal 1 pup (reu) van dit nestje zelf te houden (we zitten nog erg te tobben wat we moeten doen mochten we eventueel een doof geboren hondje krijgen. Volgens de club regelementen moeten we dit hondje in laten slapen - natuurlijk doen we er ALLES aan om te voorkomen dat we een doof pupje krijgen, maar 100% zekerheid krijgen we helaas niet - wij weten niet of we het over onze hart kunnen verkrijgen om een dove pup in te laten slapen - we moeten dus kijken of we aan deze regels kunnen voldoen, of dat we de dove pup zelf houden of dat we eventueel van het hele plan afzien omdat we het risico op een doof hondje en alle droevenis die daarbij komt kijken, niet willen nemen).

Goed, als dit allemaal door gaat, dan wil ik dus alle pupjes zo'n goed mogelijke start geven. Een hele gezonde moeder en een hele gezonde vader. En, alles in de hoop dat we dus een heel gezond en mooi nestje zullen krijgen.

OK, het is misschien een tikje overdreven om te eisen dat vaders ook versvlees moet eten. Dat geef ik zelf wel toe....

Maar goed, we willen dus proberen om alles "goed" te doen. Ik wil dus zo weinig mogelijk consessies doen en ik wil het graag op mijn manier doen. Aan het vrouwke stel ik dus zeer hoge eisen, maar ik heb me wel voorgenomen dat ik bijv. doofheid miljoen keer belangrijker vind dan of de ouders van het pupje (vrouwke voor mijn nestje) gebarft is/gevers-vleest. Het liefst heb ik natuurlijk "en en".

Ik stel inderdaad hoge eisen en toch heb ik twee gesteriliseerde teefjes. Maar, zoals boven al geschreven: ik zie dat persoonlijk als twee verschillende dingen, de gezondheid van mijn toekomstige vrouwke, het nestje en de sterilisatie van mijn huidige teefjes.

Goed, ik hoop dat je nu een beetje duidelijker beeld heb waarom ik zo loop te zeuren over waar mijn nieuwe pup allemaal aan moet voldoen. Ik zal zelf eens nadenken of ik in alle opzichten wel even redelijk ben!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#12145

Natuurlijk ben ik het er absoluuuuut NIET mee eens dat je een pup moet castereren. Daar zijn we het wel over eens! Dat is gewoon belachelijk!

Vachtveranderingen zouden mij een worst wezen. Deze vind ik minder belangrijk dan borstkanker.

Huidproblemen: daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van. Dit probleem ligt eerder bij voeding (mijn mening).

Sloomheid? Nooit wat van gemerkt! Mijn beide hondenvrouwtjes zijn vele malen pittiger geworden! Ergo: ik ben blij dat ik Pinkel heb laten castereren want zij was een super-watje en zij is nu meer macho geworden. Bijt meer en beter van zich af. In haar voordeel veranderd dus.

Suikerziekte? Geloof ik persoonlijk ook helemaal niets van. Dit leg ik ook bij voeding en voornamelijk het voeren van koolhydraten in belachelijke hoeveelheden. Ik zit trouwens net in een van mijn medische boeken te lezen en daar staat dat evenveel reuen als teven suikerziekte krijgen.

Met andere woorden Sylvia: de problemen die jij op noemt wegen voor jou zwaarder. De problemen van loopsheid, schijnzwangerschap, borstkanker en de kans op baarmoederontsteking op oudere leeftijd wegen voor mij zwaarder.

Groetjes, Lizzy
laat ik het dan zo zeggen als jij ,baarmoederonsteking ligt aan voeding, door slechte voeding verlaagd de weerstand waardoor de teef bevattelijker wordt voor infecties.
Melklijst kanker wordt voor een klein percentage door genen bep[aald en voor het andere deel uit slechte voeding,dus als je genetisch geen risico hond hebt en je voert em gezond dan hoeft die castratie ook niet.

dat jou honden de dingen niet hebben gekregen,wees blij.vachtproblemen mogen bij jouw honden dan niet erg zijn maar wat dacht je als je een ras hebt zoals ik die geplukt moeten worden,wat niet meer kan na castratie,de dode haren blijven in de huid wat tot huidontstekingen kan lijden en kaalheid op den duur,oke de kans op melkklijst kanker als ze heel oud is heb je niet,maar zo kan ze de rest van haar leven als schurftige hond door het leven,geen mens die het beestje wil aaien want ze vinden het maar een smerig beestje.
En door fde vacht kmen we dus toch aan de huidproblemen niet alleen van dode haren die er niet uit te krijgen zijn maar ook door gebrek aan hormonen een onbalance dus kunnen huid afwijkingen ontstaan.

En dan de kans op melkklierkanker,die vindt ik dus nihil.
mijn ervaring van huis uit (vanaf dat ik 8 jaar ben) hebben wij altijd ongegastreerde teven gehad en niet één heeft baarmoedereonstekingen of melklijst kanker gekregen.Mijn eigen honden allen teven en ongecastreerd tot op heden noppes, 2 teven zijn beiden op 15 jarige leeftijd aan ouderdomsverschijnslen heengegaan,en de ouwetjes die er nu lopen zowel hier als die ik heb geplaatst,niks nakkes nada.Op dit bestand honden door de jaren heen,niet één met melkklierkanker,hoe groot is dat risico dan?

Of misschien hebben brokkeneters ook hier meer kans  ?
Door sylvia
#12146
het ging me er niet om of je in alle opzichten redelijk bent,het ging er om dat ik het even niet kon rijmen  ;D

een doof pupje ja das niet makkelijk,het lijkt me ook erg moeilijk daar een betrouwbare hond van te maken,niet dat hij vals zal worden ,maar schrikken doet hij wel bij onverwachte dingen,moeilijk hoor.
het is denk ik mocht zo´n pup geboren worden ,wel beter als je hem laat inslapen,er zijn meerdere afwijkingen waar de hond niet mee gedient is om daar verder mee te leven.Die kun je ook tegen komen in je nest en dan kom je voor hetzelfde dilemma ,dat is de schaduwzijde van fokken.Fokken doe je met passie en verstand,en dan nog eerst verstand en dan pas passie.
Maar als je de lijnen goed kent kun je de kans op een dove pup toch minimaliseren.
Door Lizzy
#12147
Hoi Sylvia, tja, ik kan nu natuurlijk een heel relaas beginnen over hoe "onnatuurlijk" het is om een hond met een lange vacht te fokken... Maar, dat slaat natuurlijk nergens op want iedere hond is onnatuurlijk...

Goed, laat ik het dan over een andere boeg gooien (want, ik denk dat jouw irritatie eigenlijk ergens anders zit - misschien zit ik er naast, misschien niet):

Teefjes castereren is ook voor het gemak (en volgens mij komt daar jouw irritatie daar (deels?) vandaan?). En niemand durft dat te zeggen....

Nou, ik wel! Laten we gewoon maar eerlijk zijn...

Het hebben van twee keer een ongecastereerde teef kan ik NIET in mijn huidige leven passen. Want, mijn teefjes moeten iedere dag mee met de uitlaatservice omdat ik 's middags werk. Als ze loops zijn, kunnen ze niet mee. Als ze loops zijn, dan kan ik niet vier keer per jaar drie weken vrij nemen. Mijn hondjes kunnen ook geen tel alleen blijven want er is er 1 die de hele straat bij elkaar blaft. Nou, dan komt er ook nog eens bij dat ik een reu in huis heb. En nee, die laten we niet castereren. En nee, ik heb ook niet een zodanig groot huis dat ik mijn honden apart kan houden en NEE, ik breng geen hond naar een pension.

Nu kun je zeggen:

1)Stop met werken. JAAAA, dat zou ik ook wel willen! Maar, daar hebben we nu de middelen niet voor.
2)Neem vrij als jouw honden loops zijn. Dat gaat niet, want zoveel vrije dagen heb ik niet.
3)Had geen teefjes genomen. Tja, dan hadden deze twee teefjes nu dood geweest.... (herplaatsers).

Met andere woorden: soms passen ongecastereerde teefjes ook niet in iemands leven/omstandigheden. Dit is geen fraai excuus, maar het bestaat nou eenmaal wel!

Tel daar bij op dat ik diverse honden aan borstkanker heb zien sterven en dat niet zo prettig was (het operatief weghalen van de melklijsten was ook geen lolletje en uiteindelijk zijn deze honden toch aan uitzaaiingen overleden), tel daar bij op dat ik niet gekozen heb (niet bewust) voor een ras waarbij je de vacht verkloot en tel daar bij op dat mijn ene teefje ZIEK werd van haar schijnzwangerschappen: dan heb je alle redenen bij elkaar waarom ik mijn teefjes heb laten steriliseren.

Dit is gewoon eerlijk en open zoals het zit. Ik kan me voorstellen dat je boos wordt om mensen die uit "eigen belang" hun hond laten castereren. Maar ik houd er een extreme mening op na: het hebben van een hond is sowieso eigenbelang... Ik begrijp jou wel, maar ik begrijp andere mensen (die wel voor casteratie kiezen) ook (incluus mijzelf dus).

Groetjes, Lizzy
Door ester
#12148
Zo had ik het nog niet bekeken: een hond hebben voor eigenbelang, dat klopt. Maar maak er wel het beste van en misbruik je hond niet, onze hond is niet gester. ben namelijk bang voor de operatie. Ken al 5 honden die eraan gestorven zijn, allen doodgebloed!
Door Lizzy
#12149
het ging me er niet om of je in alle opzichten redelijk bent,het ging er om dat ik het even niet kon rijmen  ;D

een doof pupje ja das niet makkelijk,het lijkt me ook erg moeilijk daar een betrouwbare hond van te maken,niet dat hij vals zal worden ,maar schrikken doet hij wel bij onverwachte dingen,moeilijk hoor.
het is denk ik mocht zo´n pup geboren worden ,wel beter als je hem laat inslapen,er zijn meerdere afwijkingen waar de hond niet mee gedient is om daar verder mee te leven.Die kun je ook tegen komen in je nest en dan kom je voor hetzelfde dilemma ,dat is de schaduwzijde van fokken.Fokken doe je met passie en verstand,en dan nog eerst verstand en dan pas passie.
Maar als je de lijnen goed kent kun je de kans op een dove pup toch minimaliseren.
OK, OK! Ik snap het!

Nou, het zal ZEKER NIET meevallen om een dove pup op te voeden en met een dove hond om te gaan... Ik ben me daar zeker van bewust. Mijn man is druk aan het lezen over hoe je dove honden moet behandelen/op moet voeden en hij gaat (als we een nestje gaan fokken) een opleiding in Engeland volgen (daar woont een mevrouw die speciale training geeft aan dove Dalmaten!). Een ding weten we in ieder geval zeker: of we moeten zover komen dat we de pup kunnen laten inslapen of we houden hem/haar zelf en dan gaan we er ook 200% voor. Ik heb al twee moeilijke/mishandelde honden, dus daar kan nog wel een moeilijk modelletje bij. Of de hond daar nou zoveel plezier aan beleeft (aan zijn dove leven)? Dat weten we niet. Deels daarom gaat Leo naar deze Engelse mevrouw. Om daar over te praten en te kijken. Pfff, hoe dan ook, het wordt een zware en moeilijke klus! Ik ben met je eens dat het met verstand en passie moet gebeuren! Helaas is het erg moeilijk hoor om goede lijnen te kiezen en doofheid te minimaliseren! De Club doet natuurlijk waanzinnig zijn best, maar soms komen er toch dove pups voor van ouders en voorouders die natuurlijk absoluut niet doof waren. Helaas is er nog relatief weinig bekend over doofheid en helaas worden er ook nog niet zo lang statestieken over bij gehouden...

Maar goed, voorlopig zijn we er helemaal nog niet klaar voor en zitten we nog in het begin - begin - begin - begin stadium! Het kan nog om 1000 redenen niet door gaan!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#12150
mijn irritatie komt inderdaad voort uit het gegeven dat aiedereen schermt met baarmoeder onsteking en melklijstkanker,terwijl dat eigenlijk als iedereen eerlijk is niet de echte reden van castratie is.En zou het ook niet moeten zijn daar die risico´s echt niet zo hoog liggen.

Als een castraat beter in je leven past zeg dat dan gewoon en ga niet allerlei smoesjes ophangen waarom je het in het belang van de hond doet.

kijk dit verhaal is eerlijk daar kan ik me iets bij voorstellen
Door Lizzy
#12151
Hoi Sylvia, ik dacht dat eerlijk gezegd wel.

Maar, hoe verklaar jij dat de wetenschap zegt dat borstkanker vele malen minder voor komt bij gecastereerde teefjes? (ik heb dit wel degelijk mee gewogen!). Zal dat misschien OOK met voeding te maken hebben?

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#12152
Hoi Sylvia, ik dacht dat eerlijk gezegd wel.

Maar, hoe verklaar jij dat de wetenschap zegt dat borstkanker vele malen minder voor komt bij gecastereerde teefjes? (ik heb dit wel degelijk mee gewogen!). Zal dat misschien OOK met voeding te maken hebben?

Groetjes, Lizzy
Dat het minder voorkomt bij gecastreerde teven is logisch omdat de hormonen er toe kunnen bijdragen om cellen die al gevoelig zijn voor verkeerde deling te activeren. Meestal is dit echter op hoge leeftijd,en kun je als je er niets aan laat doen en het niet explosief groeit,nog jaren vooruit met de hond en overlijd ze ook nog aan iets anders.

Ik denk dat het inderdaad ook met voeding en weerstand te maken heeft en niet te vergeten al het enten dat een gemiddelde hond ondergaat.

En genetica doet hier ook wel wat natuurlijk net als dat er in sommige families veel van een bepaalde kankersoort voorkomt en in andere families weer niet,zo gaat dat ook bij honden.
#12153
sylvia, iedereen maakt wel eens een schrijf fout hoor kijk je eigen berichtjes maar eens na aiedereen ipv iedereen????
dus als ik schrijf mangelique bedoel ik gewoon angelique hoor je kunt wel op iedere slak een korrel zout leggen maar dat werkt niet hoor.
En stamboeken kunje verder terug halen als alleen in het kikkerlandje nederland.
En een boerenfox is wel degelijk een erkend ras in engeland.
Het is jammer dat er veel berichtjes verloren zijn gegaan. maar ik had een heel uit gebreid berichtje geplaatst over de herkomst van de boerenfox en dan had je die kunnen lezen.
Hier in nederland is er teveel met de boerenfox geknoeit en dat is eeuwig zonde.
En sinds een paar jaar zijn er een aantal fokkers bezig om dat oorspronkelijke engels ras hier terug te halen.
groetjes van annelies en toeska
Door sylvia
#12154
sylvia, iedereen maakt wel eens een schrijf fout hoor kijk je eigen berichtjes maar eens na aiedereen ipv iedereen????
dus als ik schrijf mangelique bedoel ik gewoon angelique hoor je kunt wel op iedere slak een korrel zout leggen maar dat werkt niet hoor.
En stamboeken kunje verder terug halen als alleen in het kikkerlandje nederland.
En een boerenfox is wel degelijk een erkend ras in engeland.
Het is jammer dat er veel berichtjes verloren zijn gegaan. maar ik had een heel uit gebreid berichtje geplaatst over de herkomst van de boerenfox en dan had je die kunnen lezen.
Hier in nederland is er teveel met de boerenfox geknoeit en dat is eeuwig zonde.
En sinds een paar jaar zijn er een aantal fokkers bezig om dat oorspronkelijke engels ras hier terug te halen.
groetjes van annelies en toeska
even niet voor het één of ander ...maar waar haal jij vandaan dat ik iets over type fouten heb gezegd  ???
en je verhaal had ik gelezen,en voor hier geld als de raad en de fci het niet erkennen is het hier geen ras,die regel heb ik niet verzonnen,maar hij is wel zo.
De jack russel is ook pas een ras sinds het erkend is,daarvoor waren het officieel bastaarden.
Zolang ze niet erkend zijn kunnen ze hier dus geen erkende stamboom hebben,en kun je ze niet inschrijven voor tentoonstellingen,wat wel zou kunnen als ze erkend warenm en dus een erkende stamboom hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door