Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cat
#12095
hier even een stukje tekst uit een artikel van Groenewoud-Jelsma

'het blijkt ook dat een aantal teven na sterilisatie in zekere mate (onbewust) onzindelijk worden....
Dit komt doordat de blaaskringspier onder invloed staat van de vrouwelijke geslachtshormonen. Vallen deze weg, dus na het weghalen van de eierstokken, dan wordt deze spier iets minder sterk. ....
Als de hond dan een volle blaas heeft en b.v. gaat liggen, kan deze spier de druk van de blaas soms niet helemaal goed aan en laat wat urine weglopen...'

Bron: studiemateriaal van het Van Hall Instituut (cursus gedragstherapeuten voor honden)

Alles wat je hier leert is wetenschappelijk onderbouwd, dus ik neem aan dat de da op het forum zich misschien iets beter moet informeren omtrent castratie....?

groetjes Catelijne
Door sylvia
#12096
ik fok katten namelijk heilige birmanen.  als ik van iemand hoor dat deze een kitten wil alleen voor knuffelkat. dus niet om mee te fokken of te showen wordt deze gecastreerd. dat is met 13 weken. de nadelen zijn er altijd. maar de voordelen zijn er legio. er is maar 1x stress want hij krijgt gelijk zijn enting en chip. dit gebeurt dus onder narcose.
de narcose is zeer licht. vaak een gasnarcose.  
de kater blijft gewoon doorgroeien en de kans op blaasgruis is hetzelfde als een castratie op oudere leeftijd.  dus waarom zal het met een reu anders zijn?
mijn dierenarts zei wel dat het met poezen iets moeilijker is omdat dan alles nog te klein is om er bij te kunnen.
ellen
daar raak ik nou helemaal gestrest van,neem me niet kwalijk ik heb ook een kat en kijk die moet je laten helpen omdat ze anders niet te houden zijn ,van een sproeiende kater gaat zelfs een beer achteruit lopen,en ongecastreerde poezen kunnen ( en dan is het tijd genoeg) krols blijven worden maar stel het dan wel zo lang mogelijk uit,mijn kater is al met 6 maanden gecastreerd omdat hij al het hele huis ging besproeien maar daar baalde ik als een stekker van had het graag nog een tijdje willen rekken,opvallend dat tijger die tegen de klippen opgroeide ineens in de rem is gegaan met groeien en de katers die ik ken (castraten)zijn hooguit dikker geworden  en de verschillende die ik ken zitten aan de hormonenpreparaten voor de huid.
Ook voor de kat is het dus niet helemaal lekker die castratie maar daar is er geen andere manier om ze te houden buiten laten lopen is dan ook niet handig want dan krijg je weer ongewenste nesten (en ik geloof dat 90% van de katten buiten loopt) castratie van honden versus katten is dus ook niet te vergelijken.
Door ellen
#12097
ook voor een poes is het niet fijn om 10 dagen krols te zijn dan 3 dagen niet en vervolgens weer krols. als mijn poezen krols zijn eten ze ook niet. weet je wat een uitputtingsslag het voor de meeste poezen is? de pil is ook geen optie ivm met tumoren en andere bijverschijnselen.
de discussie over vroeg castreren zal je altijd blijven houden. wel wil ik zeggen dat castraatkaters die vroeg zijn gecastreerd net zo groot worden als open katers. de groei zit nl niet alleen in de ballen ;)
hier in nederland zijn er steeds meer fokkers die dit doen.
op zich een goede zaak. een gecastreerde kater heeft minder drang om weg te lopen, ze kunnen geen poezen dekken waar dan weer ongewilde kittens uit komen. en gecastreerde katers vechten minder dus weer minder kans op katten aids en/of leukemie.
ellen
Door Cat
#12098
.... en gecastreerde katers vechten minder dus weer minder kans op katten aids en/of leukemie.
ellen[/quote]

Hoi Ellen,
Is dat echt zo, dat katten minder vaak vechten als ze gecastreerd zijn? Mijn kater is dus een jeweetwelkater, maar komt om de haverklap thuis met beschadigde oren, poten, open kop. En s'nachts is het kattegekrijs is niet van de lucht.... :-/

maar het zal hier wel weer gaan om gemiddelden neem ik aan en is mijn kat een uitzondering :'(

groetjes Catelijne
Door sylvia
#12099
ook voor een poes is het niet fijn om 10 dagen krols te zijn dan 3 dagen niet en vervolgens weer krols. als mijn poezen krols zijn eten ze ook niet. weet je wat een uitputtingsslag het voor de meeste poezen is? de pil is ook geen optie ivm met tumoren en andere bijverschijnselen.
de discussie over vroeg castreren zal je altijd blijven houden. wel wil ik zeggen dat castraatkaters die vroeg zijn gecastreerd net zo groot worden als open katers. de groei zit nl niet alleen in de ballen ;)
hier in nederland zijn er steeds meer fokkers die dit doen.
op zich een goede zaak. een gecastreerde kater heeft minder drang om weg te lopen, ze kunnen geen poezen dekken waar dan weer ongewilde kittens uit komen. en gecastreerde katers vechten minder dus weer minder kans op katten aids en/of leukemie.
ellen
Ja dat bedoelde ik dus als de poes iedere keer krols is dat je ze dan moet laten helpen en dat je met katers ook niet anders kan omdat ze anders binnen niet te houden zijn (kan wel maar dan moet je ze opsluiten,bij ons thuis hadden de dek katers ook een eigen kamer met aparte ruimtes)maar gezond is het niet veel katten hebben zo ook hun castratie problemen .
Voor honden heb ik de mening dat het niet noodzakelijk is omdat je ze ook gewoon probleemloos intakt in huis kan houden dus waarom zou je dan de hormoon huishouding op zijn reet gooien en het risico lopen op allerlei kwaaltjes waarvan de kans groter is als de kans op baarmoeder onsteking of melkklierkanker als je het niet doet.Neem bijvoorbeeld de amerikaanse cocker wat een pluk hond is ,na castratie veranderd de vachtsructuur en zijn deze honden niet meer te plukken en moeten geknipt of geschoren worden,zou je zeggen lekker makkelijk maar deze honden hebben daardoor wel vaak last van hun huid omdat de dode haren er niet meer uitgetrokken kunnen worden ,en doordat er ook teveel vast wol in blijft zitten verstikt de huid en dan is dit nog een klein probleempje waar iedere eigenaar van een plukhond tegen aan gaat lopen als die zijn hond laat "helpen"
Door ellen
#12100
mijn honden zijn allemaal gesteriliseerd cq gecastreerd. wel op medische gronden nl baarmoederonstekingen en de reu een gigantische voorhuidontsteking waar niks tegen hielp.
de vachten van de goldens zijn er zeer op vooruit gegaan. maar je hebt gelijk dat als het niet nodig is dat je het niet moet doen.
ellen
Door sylvia
#12101
mijn honden zijn allemaal gesteriliseerd cq gecastreerd. wel op medische gronden nl baarmoederonstekingen en de reu een gigantische voorhuidontsteking waar niks tegen hielp.
de vachten van de goldens zijn er zeer op vooruit gegaan. maar je hebt gelijk dat als het niet nodig is dat je het niet moet doen.
ellen
Van huis uit hebben onze honden eigenlijk nooit brokken gegeten,je zegt dat al jouw honden gecastreerd zijn op medische gronden zoals baarmoeder ontsteking,even tussendoor dit is niet een aanval maar een observatie en iets waar we onze gedachte over kunnen laten gaan.Thuis vroeger hadden wij altijd ongecastreerde poedel teven,zijn op één na die was als pup zo vreselijk mishandeld dat haar ingewanden zwaar beschadigd waren en ze is dus ook niet ouder dan 6 geworden,de andere zijn op hoge leeftijd aan ouderdomsverschijnselen overleden en nooit een baarmoederonsteking gehad,mijn eerste honden een shih tzu en een afghaan beide 5 toen ze in ons bezit kwamen hadden beide nogal wat problemen,de shih tzu werd zelfs met mega pot prednison geleverd,bij mij zijn ze op versvlees weer bijgekomen zijn ook gewoon intakt gelaten en zijn beide op hoge leeftijd overleden zonder ooit een baarmoeder ontsteking gehad te hebben.Door mij gefokte honden waarvan de oudste nu 12 is zijn nog intakt en ook deze hebben voorals nog nooit een baarmoederonsteking gehad dit geld trouwens ook voor de melkklierkanker.
De fokster waar ik mijn eerste amerikanen vandaan heb had en heeft allemaal intakte honden op zeer hoge leeftijd en ook nooit een baarmoederonsteking tegen gekomen (ook zij voert haar honden vanaf het begin versvlees)En zij heeft een heel groot honden bestand en van jaren her.

De baarmoederonstekingen die ik wel tegen kom bij de door mij gefokte honden (en niet bij allemaal hoor ) zijn wel de nestzusjes of dochters/kleindochters van mijn eigen honden die dus dit niet hebben met het verschil dat die hondjes vanaf thuiskomst bij het nieuwe baasje zijn overgezet op brokken.

zou de conclusie kunnen zijn dat de weerstand van sommige honden die brokken eten niet optimaal is waardoor zij gevoeliger zijn voor infecties?
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 18 jun 2003, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellen
#12102
heavy was na de 1e loopsheid ontzettend schijnzwanger. zo erg dat de melk eruit spoot. na de schijnzwangerschap kreeg ze er een baarmoederontsteking over heen. voor mij was de enige optie het hele zooitje eruit laten halen.
versvlees daar had ik 12 jaar geleden nog niks over gehoord.
flair was 4 jaar toen zij bij ons kwam en lustte alleen frikandellen en bonzo. zij had een baarmoeder van ruim 2 kilo. helemaal vol met pus. zij is op het nippertje geopereerd. als het iets langer had gebeurd dan was het zooitje geklapt met de gevolgen van dien.
casper was 9 maanden toen hij kwam. de klodders pus hingen tot in zijn staart. na veel spoelmiddelen geprobeerd te hebben, telkens met het resultaat dat het na 4 dagen weer terug kwam, hebben we besloten om hem te laten helpen.
ik weet dat voeding zeer belangrijk is. of je door versvlees geen baarmoederonstekingen kan krijgen durf ik je niet te zeggen. de honden hebben wel een beter afweer door de vleesvoeding. dat merk ik nu zelf ook bij mijn honden.
ik heb er geen spijt van dat alles is geholpen. er is er nog niet 1 onzindelijk of incontinent.
en sylvia ik voelmij niet zo gauw aangevallen  ;)
ellen
Door sylvia
#12104
heavy was na de 1e loopsheid ontzettend schijnzwanger. zo erg dat de melk eruit spoot. na de schijnzwangerschap kreeg ze er een baarmoederontsteking over heen. voor mij was de enige optie het hele zooitje eruit laten halen.
versvlees daar had ik 12 jaar geleden nog niks over gehoord.
flair was 4 jaar toen zij bij ons kwam en lustte alleen frikandellen en bonzo. zij had een baarmoeder van ruim 2 kilo. helemaal vol met pus. zij is op het nippertje geopereerd. als het iets langer had gebeurd dan was het zooitje geklapt met de gevolgen van dien.
casper was 9 maanden toen hij kwam. de klodders pus hingen tot in zijn staart. na veel spoelmiddelen geprobeerd te hebben, telkens met het resultaat dat het na 4 dagen weer terug kwam, hebben we besloten om hem te laten helpen.
ik weet dat voeding zeer belangrijk is. of je door versvlees geen baarmoederonstekingen kan krijgen durf ik je niet te zeggen. de honden hebben wel een beter afweer door de vleesvoeding. dat merk ik nu zelf ook bij mijn honden.
ik heb er geen spijt van dat alles is geholpen. er is er nog niet 1 onzindelijk of incontinent.
en sylvia ik voelmij niet zo gauw aangevallen  ;)
ellen
precies om medische reden is heel iets anders.maar een baarmoederontsteking is niet een logisch gevolg van een schijnzwangerschap hoor,die van mij worden standaard na iedere loopsheid schijnzwanger met melk waar je een aardig nest op groot kan brengen (als je er niks aan doet dan)
Ik denk wel dat de weerstand door brokken lager is en dat ze daarom sneller vatbaar zijn voor infecties,het is niet zo dat je geen baarmoederontsteking kan krijgen omdat je versvlees voert maar wel dat ze er meer weerstand tegen hebben en het dus minder snel zullen hebben.

fijn dat je je niet snel aangvallen voelt maar ik dacht ik zet het er ff bij want we kennen elkaar niet en geschreven kan iets heel anders overkomen dan dat het is bedoelt.
Door diana
#12105
lady moest met 7 maanden gesteriliseerd worden, omdat ze vanaf pup al problemen had die terug kwamen wanneer de kuur op was.
er werd direct bij verteld dat de kans op incontinentie groter is bij gecoupeerde rassen.
ook dat er op het gewicht gelet zal moeten worden.
er is tijdens de operatie rekening mee gehouden door de stomp langer te laten , maar toch werd ze een 1/2 jaar later incontinent.
niet ernstig maar kan ook niet zonder medicijnen.
#12106
Sylvia,

Ik kan met Blanca niet fokken.
Ik wil haar wel laten stereliseren, omdat ik een reu in huis heb en dat is zeer vervelend.
Famke wil ik ook laten stereliseren omdat ze steeds heel veel last van schijnzwangerschap heeft.
Wanneer kan dit voor beide honden het beste gebeuren?
Of zeg je, de nadelen van sterliseren zijn NOG groter.
Ria
#12107
[quote]

precies om medische reden is heel iets anders.maar een baarmoederontsteking is niet een logisch gevolg van een schijnzwangerschap hoor,die van mij worden standaard na iedere loopsheid schijnzwanger met melk waar je een aardig nest op groot kan brengen (als je er niks aan doet dan)

Wat zou je er aan kunnen doen dan?

Wij hadden vroeger thuis een kruising rottweiler (hele lieve hond) die iedere keer schijnzwanger werd met erg veel melk. Ze werd ook een beetje chagrijnig naar andere honden toe met wandelen als ze schijnzwanger was. De da heeft toen geadviseerd haar te laten 'helpen', de hele zooi eruit dus. Maar wist ik veel.........
Door ine
#12108
Ria, voor Femke is het het beste tussen de loopsheden door, ergens halverwege! Is ze elke 6mnd loops, dan laat je het doen, 3mnd voor de volgende loopsheid. In ieder geval moeten haar melkklieren weer helemaal geslonken zijn, anders is opereren een grote ingreep, die niet nodig is.
Voor Blanca weet ik het niet! Velen zeggen nog voor de eerste loopsheid.
Sterkte en groetjes
Door sylvia
#12109
Sylvia,

Ik kan met Blanca niet fokken.
Ik wil haar wel laten stereliseren, omdat ik een reu in huis heb en dat is zeer vervelend.
Famke wil ik ook laten stereliseren omdat ze steeds heel veel last van schijnzwangerschap heeft.
Wanneer kan dit voor beide honden het beste gebeuren?
Of zeg je, de nadelen van sterliseren zijn NOG groter.
Ria
Ik zelf zou niet laten castreren omdat het makkelijker is,voor de schijnzwangerschap zou ik eerst iets anders uitproberen dus ik denk dat deze vraag niet aan mij gesteld moet worden,want ik ben dus tegen castratie anders dan op medische indicatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door