Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1492751
Ik heb Kai eens goed zitten bekijken en ik begin een beetje bezorgt te worden. Kai had een tijd geleden ineens heel veel pijn toen ik aan zijn heupen zat, hij gilde het uit. Toen hebben we foto's laten maken en nou blijkt dat hij spondylose heeft, volgens de dierenarts is dit niet ernstig, klopt dit?

Maar goed, eigenlijk heeft hij daarna nooit meer last gehad. Maar nu zat ik hem eens goed te bekijken en ik vind dat zijn ruggegraat net voor zijn heupen heel erg bol staat, eigenlijk heeft hij dit altijd gehad (een beetje een bol ruggetje), maar ik heb er verder nooit over nagedacht. Ineens vond ik dat zijn lichaamshouding best vreemd was en ik heb hem zitten bekijken en ik vind zijn rug in een hele vreemde stand staan.

Daarnaast heb ik het idee dat hij minder bespiering aan zijn achterhand heeft en dat zijn achterpoten iets doorgezakt zijn (die kikkerpoten van veel duitse herders met een glijbaan rug). Zou het kunnen dat er iets mis is met zijn heupen (HD?). En zou dit te zien zijn op de foto's van zijn rug en heupen? Of moet ik daar andere foto's voor laten maken? Ik heb de andere foto's in huis.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Misschien is het ook belangrijk om te weten dat Kai een ongecastreerde Thai Ridgeback reu is van 7 jaar en eigenlijk heeft hij nog nooit iets gemankeerd....
#1492935
Waar heeft hij spondylose? Op de lumbosacrale overgang?
Door pijn in de rug kunnen ze ook zo staan. Sita staat vanwege haar spondylose permanent op de pijnstillers. Als ik haar een paar dagen niet geef, dan zakt ze helemaal door haar achterhand. Ze staat bijna met haar hakken op de grond. Ze staat zo om haar rug te ontlasten.
#1492989
*Dorothea* schreef: Waar heeft hij spondylose? Op de lumbosacrale overgang?
Door pijn in de rug kunnen ze ook zo staan. Sita staat vanwege haar spondylose permanent op de pijnstillers. Als ik haar een paar dagen niet geef, dan zakt ze helemaal door haar achterhand. Ze staat bijna met haar hakken op de grond. Ze staat zo om haar rug te ontlasten.
Volgens mij heeft hij het idd op de lumbosacrale overgang, zijn onderrug, dus bij zijn heupen. Kai heeft maar één keer laten merken dat hij pijn had, toen gilde hij het wel uit, maar daarna leek hij nergens last van te hebben. Denk jij dat hij misschien zo staat vanwege de pijn?

Het vreemde is wel dat hij eigenlijk al vanaf dat hij een pup was een heel bol ruggetje had, in het midden van zijn rug steekt zijn ruggegraat een beetje uit, maar die doorgezakte achterpoten had ik niet eerder opgemerkt. Mijn moeder maakt binnenkort foto's van zijn lichaamshouding en dan zal ik ze plaatsen.

Zou het denk je nodig zijn om hem pijnstillers te geven?
#1492998
*Dorothea* schreef: Ik ben zelf nogal snel van de pijnstillers. Probeer het een week, zie je duidelijk z'n houding verbeteren dan komt het dus door pijn. Je zou ook eerst eens een osteopaat naar hem kunnen laten kijken.

Is de bespiering van z'n achterhand ook afgenomen?
Ik heb zelf het idee dat de bespiering in zijn achterhand is afgenomen, hij krijgt spiersupport. Ik vrees dat we dan idd moeten gaan kijken wat pijnstilling doet. Ik moet zeggen dat ik het best confronterend vind, ik dacht dat Kai super gezond oud zou worden, hij heeft eigenlijk nooit iets gemankeerd en nu lijkt het er toch op dat hij niet zo gezond is  :(

Welke pijnstiller is het minst schadelijk voor zijn organen? En is er nog iets wat ik moet doen als hij standaard pijnstilling krijgt om te voorkomen dat zijn organen beschadigen?

Bedankt voor je snelle reactie  ;)
#1493008
Laura2004 schreef: Ik heb zelf het idee dat de bespiering in zijn achterhand is afgenomen, hij krijgt spiersupport. Ik vrees dat we dan idd moeten gaan kijken wat pijnstilling doet. Ik moet zeggen dat ik het best confronterend vind, ik dacht dat Kai super gezond oud zou worden, hij heeft eigenlijk nooit iets gemankeerd en nu lijkt het er toch op dat hij niet zo gezond is  :(

Welke pijnstiller is het minst schadelijk voor zijn organen? En is er nog iets wat ik moet doen als hij standaard pijnstilling krijgt om te voorkomen dat zijn organen beschadigen?

Bedankt voor je snelle reactie  ;)
Ik zie zelf, eerlijk gezegd, met al die pijnstillers de bomen door het bos niet meer. Er zijn er zoveel en er komen steeds weer nieuwe erbij.
De ene fabrikant zegt dit en de andere dat. Tsja wat waar is?  :-\ Ik heb zelf 2 jaar geleden bij Sita voor previcox gekozen omdat dat het meeste veilige middel zou zijn. Inmiddels is er een artikel verschenen, waarin wordt beweerd dat het juist risico geeft op hart en vaatziekten. En dat de werking bij mensen niet vergelijkbaar is bij de hond. Alle pijnstillers hebben zo wel hun bijwerkingen. Ik heb zelf geen ervaring met natuurlijke middelen als pijncompositum of salisprin, dus daar kan ik je niks over vertellen.
Ik denk dat als je tijdelijk iets wilt geven om pijn uit te sluiten dat het niet zoveel uitmaakt welke je geeft. Het verschilt ook gewoon erg per hond. De één doet het goed op metacam, de ander weer op rimadyl.
#1493015
Het klinkt inderdaad als rugpijn door spondylose of lumbosacraalachtige-andere-problemen. Je zou Spondyvetsem/Puur Spondy kunnen proberen. Dat helpt soms super goed. Andere goede optie is inderdaad tijdelijk pijnstiller geven. Kijken wat het doet. Ik geef Metacam aan Brutus. Hij kan niet tegen Previcox.
#1493216
Pijn! Daar hoef je niet over te twijfelen.
Honden (en andere dieren) laten pijn, vooral als die chronisch is maar heel subtiel merken. Het gaat dan vooral om de houding, manier van bewegen en het gedrag. Als een hond gilt, heeft ie heel hevige acute pijn.
Om het verschil te bekijken zul je hem 10 dagen op een NSAID moeten zetten: Metacam, Rimadyl of Previcox. Dit zijn nieuwe generatie pijnstillers die dus ook een ontstekingsremmende werking hebben en die niet meer zo schadelijk zijn als de oude.
Mocht hij toch maagklachten krijgen, dan kun je een maagbeschermer erbij geven maar bij de meeste honden is dat niet nodig.

Alleen als je weet hoe hij is als hij geen pijn heeft, kun je andere dingen gaan proberen zoals acupunctuur. Je hebt een referentie nodig en m.i. kom je dan echt niet om een NSAID heen.
Overigens is het erg belangrijk om (chronische) pijn effectief te bestrijden omdat er anders een verhoogde gevoeligheid voor pijnprikkels op gaat treden en pijn een duidelijke negatief effect op het welzijn van je hond heeft.

Spondylose is op zich niet ernstig maar het is een aandoening die heel pijnlijk is (totdat de wervels vergroeid zijn maar dan krijg je weer een heel andere belasting met dikwijls verkramping van de spieren.

Als acupunctuur later goed blijkt te werken tegen de pijn, zou je goudacupunctuur kunnen overwegen. Dat is een continue vorm van aucpunctuur. Het helpt niet tegen spierverslapping en neurologische klachten maar wel tegen pijn.

Als eerste dus 10 dagen pijnstilling!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door