Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1471390
Bruin en ik hebben een korte nacht achter de rug  :-X. Hij slaapt (samen met Sam) bij mij en ongeveer een half uur nadat ik naar bed was gegaan werd ik wakker vanwege een – dacht ik -  reversed sneezing-aanval. Die hij overigens nog nooit eerder heeft gehad. Dus ik z’n neus dicht drukken en over z’n keel wrijven. Maar dat hielp niets. Toen merkte ik dat het in tweede instantie helemaal niet zo op reversed sneezing leek als ik dacht. Het was meer slik-lik-slik-lik-slik-slik-slik-lik etc. en dan een hele heftige ‘slik’, zonder door z’n neus te ademen. Hij kon er niet mee stoppen en was behoorlijk geagiteerd: uit bed springen, rondlopen etc. maar wel met een vrolijke staart. Het leek bijna wel op hyperventileren. Op een bepaald moment was hij weer redelijk rustig na een uitgebreide aaisessie: hij zat tegen me aan en z’n ogen vielen dicht. Maar op het moment dat hij ging liggen, begon het hele circus weer van voren af aan.

Ik kreeg toen opeens Sofie-van-Geer-visioenen, die altijd van die paniekerige maagpijnaanvallen heeft. En werd zelf lichtelijk benauwd omdat ik bang was dat Bruin te veel  lucht  binnen zou krijgen. Hij wilde naar buiten en ik heb hem even op het achterplaatsje gelaten. Het enige eetbare en onbesneeuwde ‘iets’ dat daar staat, is een bamboeplant. Daarvan rukte hij een paar blaadjes af die hij naar binnen schrokte. Meteen gaf hij een grote dikke blob wit slijm op en leek toen opgelucht. Daarna heb ik hem Okugest gegeven. Vervolgens ben ik maar even een rondje met hem gaan wandelen en toen was hij vooral erg bezig met plassen doen en kwispelen en lekkere geurtjes in de sneeuw  ::). Z’n buik werd niet dik maar voelde wel redelijk strak aan. Alsof hij net had gegeten, hoewel dat al weer een uur of zes geleden was. Eenmaal weer binnen wilde hij niet naar de slaapkamer, maar wel op het logeerbed dat ik in de woonkamer heb laten staan omdat ze dat zo’n lekkere grote mand vinden om in te liggen. Weer uitgebreid z’n buik geaaid en gemasseerd. Het gelik en geslik kwam nog incidenteel voor, maar telkens als hij wilde gaan liggen, begon hij er weer mee en wilde hij mijn handen/oren of zijn eigen buik redelijk dwangmatig likken. Ook had hij enorm veel maagdarmgeluiden (is me de laatste dagen overigens al eens vaker opgevallen ’s nachts). Na nog een uitgebreide buikmassage (ik verdenk hem er ook van dat hij dat gewoon erg prettig vond  8)) ging hij een beetje water drinken, klom weer op het logeerbed en wilde onder de dekens. Na twee minuten hoorde ik een tevreden gekreun à la ‘ik ben geland’ en even later luid gesnurk. Ikzelf durfde niet te slapen (het was inmiddels half vijf), maar na een tijdje ben ik toch in slaap gesukkeld. Af en toe hoorde ik hem in z’n slaap nog een ‘likslik’ doen. Vanmorgen was hij helemaal vrolijk, maar zichtbaar wel moe van de doorwaakte nacht. Hij heeft nog een paar keer geslikt maar zijn buik is weer helemaal zacht en soepel. Wel hoor ik af en toe nog wat gepruttel in maag en darmen.

Maar goed, nu de vraag: wat was dit voor aanval? Inderdaad bloat, of werd dat gelikslik door iets in z’n keel veroorzaakt (kennelhoestachtig??) en kreeg hij vervolgens last van z’n maag? Wat kan ik meer doen dan ik nu gedaan heb? Is er iets dat ik uit voorzorg bij de DA kan halen en hem kan geven in zo’n geval? Bruin heeft nooit eerder dergelijke klachten gehad. Ik ben als de dood voor een torsie…  :-\

Ik zit te bedenken dat hij wel twee dagen als botonderdeel van zijn maaltijd (zachte en bevleesde) hertenribben heeft gehad, in combinatie met rund- en paardenspiervlees en groentemix overigens. Zou twee keer ribben een tikkie teveel van het goede zijn? En zal ik hem voorlopig weer twee keer per dag gaan voeren in plaats van een keer? Moet ik voor de zekerheid nog even met hem naar de DA of overleggen? Er is nu niets meer aan de hand... Behalve dan dat hij opvallend luid snurkt  :P.

Graag jullie gedachten hierover!

Overigens komt er work-wise vandaag niet echt veel zinnigs uit mijn handen...  :-[
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1471408
Jemig, wat een verhaal zeg, dat herken ik wel dat gelijk alle maagtorsiebellen gaan rinkelen :nerves:
Ik snap niet helemaal wat voor geluid hij maakte. Het was geen kokhalzen?
Zou hij last hebben gehad van maagzuur? Daardoor misselijk en veel lucht happen? Dat er misschien wat maagzuur in z'n slokdarm is gekomen, een branderig gevoel heeft veroorzaakt waardoor hij de neiging kreeg te slikken?
Misschien dat hij mogelijk toch iets teveel ribben heeft gehad?
Nou ja, erg veel vraagtekens van mijn kant  :-\ Ik zou voorlopig maar even alles bij het oude laten nu hij nergens last meer van lijkt te hebben.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1471421
*Dorothea* schreef: Jemig, wat een verhaal zeg, dat herken ik wel dat gelijk alle maagtorsiebellen gaan rinkelen :nerves:
Ik snap niet helemaal wat voor geluid hij maakte. Het was geen kokhalzen?
Nee, het was echt luid naar binnen slikken en zijn trachea ging met enorm veel kracht op en neer. Het leek net of hij een enorme adamsappel had.
Zou hij last hebben gehad van maagzuur? Daardoor misselijk en veel lucht happen? Dat er misschien wat maagzuur in z'n slokdarm is gekomen, een branderig gevoel heeft veroorzaakt waardoor hij de neiging kreeg te slikken?
Ja, dat heb ik inderdaad ook al zitten denken. Dat hij een flinke reflux heeft gehad, want het begon ook echt acuut en vanuit het niets.
Misschien dat hij mogelijk toch iets teveel ribben heeft gehad?
Nou ja, erg veel vraagtekens van mijn kant  :-\ Ik zou voorlopig maar even alles bij het oude laten nu hij nergens last meer van lijkt te hebben.
Zou kunnen. Ik geef hem de komende dagen voor mijn eigen gemoedsrust maar weer even in twee keer zijn voer (is gevoel hoor, niet op enige onderbouwing gestoeld).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1471432
- Judith - schreef: Nee, het was echt luid naar binnen slikken en zijn trachea ging met enorm veel kracht op en neer. Het leek net of hij een enorme adamsappel had.
spooky :nerves:
Ja, dat heb ik inderdaad ook al zitten denken. Dat hij een flinke reflux heeft gehad, want het begon ook echt acuut en vanuit het niets.
ja dat denk ik ook, als ik het verhaal zo lees.
Zou kunnen. Ik geef hem de komende dagen voor mijn eigen gemoedsrust maar weer even in twee keer zijn voer (is gevoel hoor, niet op enige onderbouwing gestoeld).
Maakt ook niet uit, hopelijk blijft het een eenmalige actie van Bruinemans :-*
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1471444
Dat hoop ik ook  :-X. Maar ik ben zo vreselijk blij dat 'ie bij mij in bed slaapt, ondanks het feit dat ik er met twee van die breeduit liggende spikkels zelf vaak meer of minder kreupel uit stap  ::). Stel je voor dat ik het niet had gemerkt dat er wat aan de hand was... :nerves: En tuurlijk weet ik dat je niet alles voor kunt zijn, maar ik ben toch blij  :P.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1471699
Je verhaal komt me bekend voor.....
Zeker ook in combinatie met de darmgeluiden en het eten van bamboe/gras....

Yuki heeft t vaker gehad, en ik vond het altijd wat koliekachtig aandoen....
Het begon inderdaad met hevig (s)likken, en dan onrust, naar buiten willen; aldaar bijna dwangmatig grazen, om wel dan niet over te geven...
Uiteindelijk kwam alles wel weer tot rust. Alle keren dat hij dit heeft gehad, gingen gepaard met buikgerommel. En ook hij had dan botwerk achter de kiezen...
Misschien teveel onverteerde resten in de maag, waardoor hij maagzuur opgeeft, wat dan vervolgens voor de klachten zorgt??

Vervelend is het wel, want ze laten overduidelijk zien niet happy te zijn, en het gebeurd altijd s nachts  ;)  :-\
Door Cathelijn
#1471756
Eng he? Het lijkt inderdaad op wat Sophie en Jonas hebben, al herken ik het harde inademen niet. Wel het slik-slik-slik-slik-slik. Kwijlde hij ook?
Jonas krijgt altijd van die nattige mondhoeken.
Als hij soms uiteindelijk boert of winden laat, zakt het af, dus er zit sowieso wat gas in de weg. Maar wat de oorzaak is  :-\
Door Fynn
#1472009
yuki11 schreef: Je verhaal komt me bekend voor.....
Zeker ook in combinatie met de darmgeluiden en het eten van bamboe/gras....

Yuki heeft t vaker gehad, en ik vond het altijd wat koliekachtig aandoen....
Het begon inderdaad met hevig (s)likken, en dan onrust, naar buiten willen; aldaar bijna dwangmatig grazen, om wel dan niet over te geven...
Uiteindelijk kwam alles wel weer tot rust. Alle keren dat hij dit heeft gehad, gingen gepaard met buikgerommel. En ook hij had dan botwerk achter de kiezen...
Misschien teveel onverteerde resten in de maag, waardoor hij maagzuur opgeeft, wat dan vervolgens voor de klachten zorgt??

Vervelend is het wel, want ze laten overduidelijk zien niet happy te zijn, en het gebeurd altijd s nachts  ;)  :-\
Dit heeft Ijuba ook met enige regelmaat.
Ik houd haar goed in de gaten ivm maagtorsie maar meer kan ik er ook niet aan doen.
Er zit geen patroon in in de zin van als ze bv hert heeft gegeten heeft ze het .
Het is heel akelig om aan te horen het geluid wat ze dan maken.

Groetjes Rian
Door Lizzy
#1472176
Als je het mij vraagt? Is dit exact wat Sophie van Geer heeft, wat Whoofer had. En ook de andere hondjes in dit topic hebben. En ik denk nog steeds dat het een aanval van misselijkheid is. Vaak zit er een gas-ophoping in de buik (bloat) maar soms zijn ze misselijk door teveel maagzuur. Heel sporadisch heeft Pinkel dit ook wel eens. Maar lang niet in de heftige mate waarop Whoofer het had. Hoe en waar het door wordt veroorzaakt.....? Tot nu toe weet niemand het.

Pinkel knapt enorm op als ik haar even uit laat (beweging en dat ze kan plassen poepen) en haar daarna een scheutje biologische yoghurt geef. Met een beetje mazzel heb je hetzelfde met Bruin als met Pinkel. Dat het heeeeeeel sporadisch zo eens voor kan komen. Whoofer had dit echt vaak. En heftig. Die likte de vloer en vrat alles wat ze tegen kwam. Bladeren, takken, veters van schoenen, etc. Bijna wekelijks.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door