Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mayka
#1438641
Op 7 november was er in Dierenkliniek De Waterpoort in Sneek een infomiddag over hydrotherapie en biomechanica georganiseerd door Isebel (Pallas). Omdat het me interessant leek heb ik me aangemeld en blij toe! We kregen eerst een rondleiding door de kliniek en de gastvrije dierenarts-orthopeed Paul Groenestein vertelde open over de behandelmethodes e.d. Ook vertelde hij dat röntgenfoto's (digitaal) zonder narcose gemaakt worden, desnoods met spierverslappers of een licht roesje. Dat sprak mij zeer aan omdat Mayka na haar laatste narcose (6 jaar geleden artrose vaststellen achterpoten) weken ziek is geweest. Dat was ook de voornaamste reden dat ik nooit meer foto’s heb laten maken. De andere reden was dat ik zoiets had van ‘we weten dat ze artrose heeft dus houden we rekening met beweging/inspanning en geven indien nodig pijnstilling en acupunctuur’ en wat meer kun je doen?

Maar de laatste maanden was Mayka toch wel behoorlijk achteruit gegaan. Af en toe struikelde ze over niks, viel gewoon om en wilde niet meer een wandeling maken. Een rondje ‘uit’ vond ze wel genoeg en ook de levensvreugde begon drastisch te verminderen. Diep van binnen maakte ik me ook behoorlijk zorgen en vroeg me af hoe en hoelang dit nog verder moest.

Na de infomiddag heb ik er nog eens over nagedacht en mede door het goede gevoel dat ik had bij Paul, als deskundige en als mens, heb ik een afspraak gemaakt voor een consult en foto’s omdat ik wilde weten wat er aan de hand was en in ieder geval voor mezelf het gevoel te hebben dat ik ‘alles’ geprobeerd had.

16 november was het zover. Eerst werd gekeken naar haar loopbeweging. Een mannequin-loop dus, oftewel ze liep zo kort mogelijk. Ook werd gevoeld hoe beweeglijk ze was in poten, heupen en rug. Daarna de röntgenfoto's (9 stuks die ik gemaild heb gekregen) met behulp van spierverslappers. Daaruit bleek dat ze inderdaad artrose had in elleboog- en kniegewrichten maar niet zo erg dat dat de instabiliteit verklaarde (ws is het niet erger geworden doordat ik al jaren glucosamine/chondoitine/msm geef). Heupen vertoonden wel wat slijtage (geen HD) maar normaal voor een hond van 10. Wat wel duidelijk zichtbaar was: LSI (Lumbo-sacrale instabiliteit).
Het voorstel voor een behandelplan was: paar kilo afvallen (ongemerkt de laatste maanden door minder beweging en dezelfde hoeveelheid eten natuurlijk toch aangekomen), doorgaan met gluco-combi, ontstekingsremmers (Trocoxil mavacoxib 2 x per maand) en een kuur van 4 x een injectie anarthron osteo-arthritis met een week tussentijd.
Geen garantie’s dat het helemaal beter zou worden maar hier zou ze toch goed van moeten opknappen. Dus: we gaan er voor!
Door de spierverslappers was ze relaxed maar eind van de middag thuis, was ze weer helemaal de oude. De volgende dagen konden we duidelijk aan haar zien en merken dat het beter ging. Ze bewoog gemakkelijker en werd attenter en vrolijker.

Nu, na 3 x een injectie met anarthron gaat het echt supergoed met haar! Haar mannequin-loop is weg, ze loopt meer gestrekt en stabieler, geeft geen pijn meer aan in haar rug en is ook mentaal enorm opgeknapt. Ook gaat ze weer graag mee met wandelingen. Natuurlijk bouwen we dat wel op maar we kunnen zien dat ze er weer van geniet! En niet alleen wij zien het. We hebben al veel opmerkingen gekregen dat ze zoveel fitter is dan een poos geleden. Dan begrijpen sommige mensen  :-X ook dat je het er voor over hebt om wekelijks 2 uur te rijden voor een injectie.

Het is een heel verhaal geworden maar misschien dat iemand hier iets aan heeft. LSI betekend niet het einde en er kan dus meer gedaan worden dan alleen pijnstilling!
Het wil overigens niet zeggen dat het bij elke hond zo goed aanslaat als bij Mayka. Ook de dierenarts was verbaasd dat het zo snel, zoveel beter ging met haar, ondanks haar leeftijd en de duur van de klachten.
De volgende kuur van 4 injecties zal ws rond de zomer nodig zijn en daar is dan hetzelfde resultaat van te verwachten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mayka op zo 06 dec 2009, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1438727
Goh, wat geweldig fijn!!!  :)

Wat zijn dat voor injecties dan?? Die anarthron??? En wat moet het bewerkstelligen???
Vind het erg interessant!!  Ook het maken van rufo's zonder narcose!!

Misschien moet ik dan ook nog maar eens een eindje gaan rijden  :-\  ;)

Veel beterschap voor Mayka!!!
(wat is zij voor een hond??? vrees dat ik niet goed heb opgelet  :-[)
Door Mayka
#1438805
yuki11 schreef: Goh, wat geweldig fijn!!!  :)

Wat zijn dat voor injecties dan?? Die anarthron??? En wat moet het bewerkstelligen???
Vind het erg interessant!!  Ook het maken van rufo's zonder narcose!!

Misschien moet ik dan ook nog maar eens een eindje gaan rijden  :-\  ;)

Veel beterschap voor Mayka!!!
(wat is zij voor een hond??? vrees dat ik niet goed heb opgelet  :-[)
De anarthron is voor kraakbeenstimulatie. Mayka is een Duitse herder (zie foto onderschrift  ;))
Door Mayka
#1438807
RonaldH schreef: Fijn dat het voor Mayka zo mooi aanslaat!

Nu snap je ook dat wij best wel blij zijn met Paul...  ::)
Ik nu dus ook  ;) en voor jullie initiatief voor het organiseren van de info-middag  :-*!
#1439085
Hebben jullie de anarthron tegelijk met de troxocil gegeven?
Ik heb me laatst verdiept in de anarthron, omdat het me wel wat leek voor Sita, maar in de bijsluiter staat dat je geen pijnstillers mag geven gedurdende de kuur. Dat is de reden dat ik er niet aan ben begonnen, ik durf Sita niet van de pijnstillers te halen.
Door Mayka
#1439427
*Dorothea* schreef: Hebben jullie de anarthron tegelijk met de troxocil gegeven?
Ik heb me laatst verdiept in de anarthron, omdat het me wel wat leek voor Sita, maar in de bijsluiter staat dat je geen pijnstillers mag geven gedurdende de kuur. Dat is de reden dat ik er niet aan ben begonnen, ik durf Sita niet van de pijnstillers te halen.
De trocoxil mocht ik de dag na de injectie geven en heb helemaal niks aan Mayka gemerkt (behalve de algemene verbetering dan). Geen verschil in eetlust, ontlasting o.i.d. en ook qua gedrag alleen positieve veranderingen  :). Ik wil maandag wel eens vragen hoe hij er over denkt en wat de reden is dat hij het juist wél tijdens de kuur adviseerd?
Door Lizzy
#1439486
Wat heerlijk voor jullie, dat het zo goed heeft aangeslagen!! Ik zat dit over het middel te lezen: http://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v1042 ... 042007.pdf maar echt een lekker goedje is het ook niet he...? Maar ja goed, dat is nsaid ook niet. Interessant! En wat fijn dat je je ervaringen met ons deelt! Moet Mayka nu eens in de zoveel tijd deze injecties krijgen of is er op een gegeven moment voldoende?
Door Mayka
#1439511
Lizzy schreef: Wat heerlijk voor jullie, dat het zo goed heeft aangeslagen!! Ik zat dit over het middel te lezen: http://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v1042 ... 042007.pdf maar echt een lekker goedje is het ook niet he...? Maar ja goed, dat is nsaid ook niet. Interessant! En wat fijn dat je je ervaringen met ons deelt! Moet Mayka nu eens in de zoveel tijd deze injecties krijgen of is er op een gegeven moment voldoende?
Inderdaad, een lekker goedje is het niet en misschien maar goed ook dat ik pas na de start van de behandeling er over heb gelezen op internet anders had ik misschien getwijfeld maar als ik zie hoe ze er van is opgeknapt en vooral hoeveel plezier ze weer heeft in het leven dan kan ik er alleen maar erg blij mee zijn  :biggrin2:.
Eén minpuntje is er trouwens wel  ;): Ze zeurt (zachtjes piepen) weer als ze vindt dat het tijd is om uit te gaan  :D.

Waarschijnlijk moet de kuur in ons geval wel vaker herhaald worden omdat we (de dierenarts en wij) vermoeden dat Mayka altijd al te weinig kraakbeen heeft gehad omdat op de foto's duidelijk te zien is dat er eigenlijk overal te weinig kraakbeen is. Ze is zelf ook altijd erg zuinig geweest op haar lijf en ook als pup was het al geen springer o.i.d. We hebben nooit een traphekje hoeven plaatsen om te voorkomen dat ze de trap op ging en ze heeft ook niet op de bank willen klimmen. In de auto springen heeft ze in haar 'goede' jaren wel gedaan maar voor de rest tillen we haar er altijd in. Ze zet wel haar voorpoten op de rand maar de rest doen wij.

Zal eens kijken of ik de foto, waarop het probleemgebied in haar rug duidelijk is te zien, online kan krijgen.
#1439834
Geweldig om te lezen hoe Mayka opknapt!!!

Een paar dingen begrijp ik alleen  niet helemaal op de foto is vooral spondylose te zien (wat heel erg pijnlijk kan zijn) maar de behandeling richt zich toch vooral op de LSI?
Komt de instabiliteit niet door druk op de zenuwen en spieratrofie? Dat ken ik als verschijnselen bij zowel LSI als Spondylose?

Ik heb een hond gehad met vergelijkbare spondylose in zijn rug. We hebben alles geprobeerd wat we toen wisten (pijnstillers, corticosteroide, neuraaltherapie en goudacupunctuur) maar hij had uiteindelijk zo veel pijn dat hij is ingeslapen :'( en heb meerdere honden (gehad) met LSI (waaronder 1 jonge hond van nog geen 2). Dus ik ben erg geinteresseerd in alle opties die er zijn!
Deze optie kende ik nog niet.
Wat ik me wel afvraag is hoeveel effect nou komt door de troxocil en hoeveel door de anarthron? Heb je daar een idee van?

Hopelijk kunnen jullie nog erg lang samen genieten!
Door Mayka
#1441138
diergedrag schreef: Geweldig om te lezen hoe Mayka opknapt!!!

Een paar dingen begrijp ik alleen  niet helemaal op de foto is vooral spondylose te zien (wat heel erg pijnlijk kan zijn) maar de behandeling richt zich toch vooral op de LSI?
Komt de instabiliteit niet door druk op de zenuwen en spieratrofie? Dat ken ik als verschijnselen bij zowel LSI als Spondylose?
De behandeling richt zich op de aanmaak van meer kraakbeen. Ald ik het allemaal goed heb begrepen is de instabiliteit is veroorzaakt door te weinig kraakbeen, daardoor inderdaad druk op de zenuwen en omdat het lichaam zichzelf gaat beschermen is spondylose ontstaan. Spondylose schijnt altijd een gevolg te zijn, niet een op zichzelf staand iets. Gelukkig is haar bespiering goed.
Ik heb een hond gehad met vergelijkbare spondylose in zijn rug. We hebben alles geprobeerd wat we toen wisten (pijnstillers, corticosteroide, neuraaltherapie en goudacupunctuur) maar hij had uiteindelijk zo veel pijn dat hij is ingeslapen :'( en heb meerdere honden (gehad) met LSI (waaronder 1 jonge hond van nog geen 2). Dus ik ben erg geinteresseerd in alle opties die er zijn!
Deze optie kende ik nog niet.
Wat ik me wel afvraag is hoeveel effect nou komt door de troxocil en hoeveel door de anarthron? Heb je daar een idee van?
Aangezien de trocoxil een ontstekingsremmers is, en ze die al langer kreeg in de vorm van Rimadyl / Previcox, denk ik dat de Anarthron het meeste doet. Als het een beetje meezit heeft ze over een tijdje de trocoxil niet meer nodig.
Hopelijk kunnen jullie nog erg lang samen genieten!
Dat hopen wij ook  ;).
Door Mayka
#1441145
*Dorothea* schreef: Hebben jullie de anarthron tegelijk met de troxocil gegeven?
Ik heb me laatst verdiept in de anarthron, omdat het me wel wat leek voor Sita, maar in de bijsluiter staat dat je geen pijnstillers mag geven gedurdende de kuur. Dat is de reden dat ik er niet aan ben begonnen, ik durf Sita niet van de pijnstillers te halen.
Wat ik heb begrepen is dat de Anarthron niet tegelijk met cortosteroïden gegeven mag worden. Mocht je het precies willen weten zou je bv via email contact kunnen opnemen om te vragen hoe en wat.
#1441152
Mayka schreef: Wat ik heb begrepen is dat de Anarthron niet tegelijk met cortosteroïden gegeven mag worden. Mocht je het precies willen weten zou je bv via email contact kunnen opnemen om te vragen hoe en wat.
Ik heb de vertegenwoordiger op visite gehad en een hele map met productinfo, er staat in dat het niet met NSAID's gegeven mag worden. De reden is dat anarthron effecten heeft op de bloedstolling, net als NSAID's.
NSAID's en met name aspirine dienen niet in combinatie met pentosan polysulfaat natrium te
worden gebruikt, omdat ze de trombocyte adhesie beïnvloeden en de antistollingswerking het
product kunnen versterken. Het is aangetoond dat corticosteroïden een agonistische invloed
hebben op een aantal van de werkingen van pentosan polysulfaat natrium. Bovendien kan het
gebruik van ontstekingremmende medicijnen resulteren in een voortijdige toename van de
activiteit van de hond, hetgeen de therapeutische werking van het product kan beïnvloeden.
Niet gelijktijdig gebruiken met steroïden of non-steroïde ontstekingremmende middelen,
inclusief aspirine en fenylbutazon.
overgnomen van: http://lh6.ggpht.com/_o9c8ADRwTcE/SxzyB ... 821%29.JPG
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door