Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#162559
Ik heb zojuist urine van onze pup naar de dierenarts gebracht, ik denk dat ze blaasontsteking heeft. Ze moet steeds plassen, de helft van de tijd komt er niets, ze had gisteravond een wat dikke afscheiding aan haar fluffie, met een heel klein drupje bloed erin. Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft bij het plassen, maar ze kan het absoluut niet ophouden. Gisteravond plastte ze zo over me heen in de auto (ik had haar op schoot en voelde ineens iets warms...).

Ik heb zojuist op de terugweg van de dierenarts alvast cranberry met zure vit c gehaald en haar net een tabletje gegeven. Ik ben nu ook weer hartstikke blij met deze site, anders had ik dit niet geweten... Nog wel even een vraagje hierover: hoeveel tabletten zal ik geven? Elke tablet bevat 300 mg veenbessenextract en 60 mg vit c (ascorbinezuur). En kun je dit ook ter voorkoming geven, bijvoorbeeld 1 keer in de zoveel tijd ofzo?

Ik wacht nu het telefoontje van de dierenarts af...
Door Lizzy
#162562
Hoi Evelyn, blaasontsteking komt inderdaad nogal eens voor bij pups. Houd je pup maar lekker op versvlees want dit verzuurt ook de urine. Daarnaast denk ik dat 1 tabletje per dag wel voldoende is. Het kan zijn dat ze er ietsje dunne poep van krijgt, dat wel. Je kunt dit het beste geven totodat de blaasontsteking over is (en bijv. nog 1 week extra) en daarna zou ik er helemaal mee stoppen. Want ik denk dat het zinloos is om dit te blijven geven in de hoop dat je het er mee voorkomt. Als het goed is groeit de pup hier gewoon zelf overheen en bouwt ze genoeg weerstand op om geen blaasontsteking meer te krijgen.
Door Eef+Stippels
#162567
Hartstikke bedankt voor je reactie!

Natuurlijk houd ik mijn pup op versvlees, ik zou gek zijn als ik op brokken overging ;D.

Heb je enig idee waardoor zo'n blaasontsteking bij pups kan ontstaan? Of is het een kwestie van te weinig weerstand.

Ze is trouwens wel gewoon heel levendig en aan het spelen met Wandor, ze lijkt er (gelukkig) verder niet veel last van te hebben.
Door Eef+Stippels
#162716
Nou de DA heeft net gebeld en ik heb net direct de antibiotica opgehaald. Ik heb yindra al een halve tablet gegeven. Over een paar dagen moet ik weer urine brengen, dan kijkt ze of het over gaat. Het kan ook een nierbekkenontsteking zijn, zei ze. Dit kwam bij pups met blaasontsteking nog wel eens voor, maar dit was eerder nog niet bekend. De DA vond yindra wel jong voor een blaasontsteking..

Ik hoop maar dat de blaasontsteking gauw overgaat met de antibiotica en de cranberry.
Door Eef+Stippels
#168471
Gisteren heeft mijn man ter controle nog een plasje van Yindra naar de dierenarts gebracht, en ze is van haar blaasontsteking af, gelukkig. Nu wil ik haar vanaf vandaag probiotica gaan geven (gisteren heeft ze haar laatste AB-tabletje gehad), en wil ik acidophilus gaan halen bij de reformwinkel. Hoeveel moet ik daarvan geven?
Door Eef+Stippels
#168485
Ik heb zojuist even verder op internet gezocht over acidophilus. Nu las ik dat de levende bacterien het best zijn om te geven, die zijn dan ingevroren. Betekent dit dat de reformwinkel dit supplement in de diepvries moet hebben?
Door Lizzy
#168505
Heel verstandig om haar probiotica te geven.

Nee, de bacterieen zijn meestal gevriesdroogd en zitten gewoon in capsules of potjes. Je kunt bij de reformwinkel meestal wel de capsules van Arkopharma of Solgar of Orthica of Vitelle kopen. En geef ongeveer de helft van wat er op het potje aangegeven staat.
Groetjes, Lizzy
Door diana
#169282
ohh Evelyn
kijk in hemelsnaam uit met antibiotica.
ik wil je beslist niet ongerust maken hoor ,
maar bij mijn teef Lady begonnen exact dezelfde klachten met 9 weken al
er kwam pus uit haar vulva.
vaginitus noemde de da het , maar ze was er steeds ziek van ook .
het kwam steeds weer terug
de ene na de andere kuur heeft ze gehad
wist ik veel .
maar ik weet nu dat dat haar imuunsysteem behoorlijk aangetrast heeft toen
doordat het steeds terug kwam werd geadviseerd haar met 7 maanden te steriliseren
natuurlijk hebben wij dat ook gedaan want ja
ze was immers al zo vaak ziek geweest
Nu is ze inmiddels 6 jaar oud en heeft ze dus al 5 jaar propalin .
waarvan ik nu 1/4 geef van de dosering van toen ze nog brokken kreeg hoor , want ze drinkt ook veel minder en ze krijgen al ruim 2 jaar vers geloof ik

dat ze licht incontinent is
dat komt dd sterilisatie
omdat dat vaak een risico is bij gecoupeerde honden , maar gelukkig is zij niet gecoupeerd he?
Door Eef+Stippels
#169646
Diana, bedankt voor je reactie. Wat rot voor jullie en Lady dat het zo slecht met haar ging.

Met Yindra gaat het goed, er komt en kwam geen pus uit haar vulva. We hebben ter controle ook een tweede plasje naar de DA gebracht, alles was gelukkig goed (ze zei in het begin dat het ook nierbekkenontsteking kon zijn).

Helaas moet je met blaasontsteking wel antibiotica geven, zit niets anders op. Het moet natuurlijk wel goed overgaan. Vandaar dat ik nu probiotica (acidophilus) geef. Ze heeft gisteren haar eerste tabletje gehad, vrijdag was de laatste dag van de AB-kuur.

Lizzy, hoe lang moet ik haar probiotica geven?

Wat is Propalin? Ook antibiotica? Krijgt ze dit nu voor de vaginitus? Wat houdt vaginitus in?

Ze is inderdaad niet gecoupeerd. Ik wist dat het een risico is bij gecoupeerde honden, maar weet eigenlijk niet waarom, weet jij dat?
Door Eef+Stippels
#170173
Sinds vanochtend doet Yindra ineens weer veel kleine plasjes. Misschien weer blaasontsteking. Vrijdag was ze eraf en nu ineens begint het weer. Mijn man brengt zo weer een plas naar de DA. Ik heb haar net gebeld.

Ik snap niet hoe dit kan, ze krijgt nog steeds cranberry en vit c, en daarnaast probiotica. Ik snap niet waar ze het van krijgt...

Ik heb de DA ook meteen gevraagd of het vaginitus kan zijn, ze zei dat de hond dan geen kleine plasjes doet, maar wel steeds perst...

Ik maak me zorgen, ik hoop dat de DA snel belt over de uitslag.
Door Lizzy
#170177
Ik had jouw vorige vraag niet gezien trouwens.... Sorry! Ik zou de probiotica voorlopig (de komende weken) blijven geven.

Het is overigens niet abnormaal dat de blaasontsteking terug keert bij pups. Ik zou wel vragen of zij ook blaasgruis heeft, naast de blaasontsteking. En zo ja, van welk type (struviet of iets anders). En vraag ook wat de pH waarde van de urine is! Laat ze even een beetje gedegen onderzoek doen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door