Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sher
#1420189
Chispa liep steeds vaker zijn oren te schudden, dus vandaag ben ik even naar de dierenarts geweest. Ze wist niet zeker of er misschien toch nog (onzichtbare?) mijten in zaten, maar ze zag een heel kleine ontsteking. Hij heeft surolan en otoclean gekregen, dus zijn oortjes zullen binnenkort wel weer schoon zijn.
Nu vond zij dat ik zijn oren eigenlijk elke week standaard met otoclean moet behandelen, omdat hij van die grote hangoren heeft. Het leek mij wat overdreven, maar voor de zekerheid vraag ik het hier ook nog eens.  :-\
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1420195
Ik reinig zo nu en dan de oren van Boomer met espree oorcleaner. Omdat ze ook zulke mooie hangende oren heeft  ;)
Deed het voorheen ook weleens met otoclean maar toen dat opwas ben ik iets natuurlijkers gaan zoeken :)
Gebruikersavatar
Door Sher
#1420201
MarijeEnBoomer schreef: Ik reinig zo nu en dan de oren van Boomer met espree oorcleaner. Omdat ze ook zulke mooie hangende oren heeft  ;)
Deed het voorheen ook weleens met otoclean maar toen dat opwas ben ik iets natuurlijkers gaan zoeken :)
Doe je dat dan ook standaard iedere week?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1420214
nee niet elke week.. eigenlijk als ik zie dat ze een beetje vies worden.. Het is altijd het linkeroor bij Boomer en als ik er iets van zwart in zie dan gooi ik er wat cleaner in. Ben niet zo goed in elke week :-\
Wat ook helpt is chlorella zolang ik dat niet vergeet te geven gaat het ook goed *kloptditdirectafoponbehandeldhout*
Door Alba
#1420222
Sher, Chispa is pas bij de trimster geweest toch? Heeft die ook de oren leeggeplukt? Als er veel haar in de gehoorgang groeit (dus ook diep in de oren) kan dat ook zorgen dat er prut blijft hangen en er een ontsteking kan ontstaan. Eerlijk gezegd lijkt dat me belangrijkere verzorging van de oren dan elke week een oorcleaner.

Alba is gisteren bij de fokster/trimster geweest en hoewel ik een compliment kreeg over hoe mooi ik Alba's voetzolen bij hou (ik knip elke week al het haar ertussen weg zodat ze niet uitglijdt op ons laminaat, ze dacht dat ik het met een tondeuze deed!), haalde ze wel een flinke dot haar&prut helemaal 'onder' uit Alba's linkeroor :-[. En dan halen wij het er ook al uit, maar we durven niet zo diep. Zij heeft daar meer ervaring mee en graaft dagelijks in oren...
Verder heb ik Puur Oor in huis maar eigenlijk gebruik ik dat alleen als ze een prutoortje heeft en dat is pas 1 keer geweest (de resten ervan zijn dus gisteren verwijderd!), terwijl ze zwemt en erg graag rolt in los zand (in de Soesterduinen, dat zit dan ook echt in haar oren).
Gebruikersavatar
Door Sher
#1420239
Alba schreef: Sher, Chispa is pas bij de trimster geweest toch? Heeft die ook de oren leeggeplukt? Als er veel haar in de gehoorgang groeit (dus ook diep in de oren) kan dat ook zorgen dat er prut blijft hangen en er een ontsteking kan ontstaan. Eerlijk gezegd lijkt dat me belangrijkere verzorging van de oren dan elke week een oorcleaner.

Alba is gisteren bij de fokster/trimster geweest en hoewel ik een compliment kreeg over hoe mooi ik Alba's voetzolen bij hou (ik knip elke week al het haar ertussen weg zodat ze niet uitglijdt op ons laminaat, ze dacht dat ik het met een tondeuze deed!), haalde ze wel een flinke dot haar&prut helemaal 'onder' uit Alba's linkeroor :-[. En dan halen wij het er ook al uit, maar we durven niet zo diep. Zij heeft daar meer ervaring mee en graaft dagelijks in oren...
Verder heb ik Puur Oor in huis maar eigenlijk gebruik ik dat alleen als ze een prutoortje heeft en dat is pas 1 keer geweest (de resten ervan zijn dus gisteren verwijderd!), terwijl ze zwemt en erg graag rolt in los zand (in de Soesterduinen, dat zit dan ook echt in haar oren).
Eigenlijk had ik ook niet verwacht dat het oor zo vies zou worden, juist omdat de trimster dit net had schoongemaakt. Bij Tilly doet ze het ook altijd en die heeft nog nooit een vies oor gehad.  :-\
Misschien dat er toch een paar mijten in zaten en dat het daarom zo snel vies kon worden.  :-\
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1420241
Als er wat inzit aan viezigheid kan het natuurlijk snel meer worden omdat het zo lekker broeit .. Ik zorg bij Boomer altijd dat de haren onder de oren weg zijn zodat het een beetje kan luchten ( was een tip van de trimmer)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1420515
Bij spaniels is het (omdat hun de oorontsteking uitgevonden lijken te hebben) niet ongebruikelijk om wekelijks de oren te soppen.  Voorheen was specicare daarvoor het aangewezen middel, tegenwoordig moet men het met Cleanaural, de opvolger ervan doen. Systeem is om een scheut reiniger in het oor te gieten. Even goed masseren onder het oor en dan uit laten schudden en daarna met een zacht doekje de schelp schoon maken.
Of dat iedere week ook daadwerkelijk nodig is kun je zelf snel genoeg vaststellen. Je zou kunnen beginnen emt 1 x per 14 dagen en dan zie je snel genoeg of dat voldoende is of dat het vaker of minder vaak zou moeten.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1420534
Ik heb er net door dit topic weer een scheut ingedaan maar heb toch het idee dat het dr irriteert door de menthol.. misschien Cleanaural proberen te scoren op winner ::)
Door cherubijntje
#1421673
Oorproblemen zijn goed te verhelpen met oordruppels van Puur Natuur.
Wij gebruiken ze voor kat en hond bij allerlei oorproblemen. Van oormijt to oorontsteking.
De pijn is gauw over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door