Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1414646
Het is niet echt een barfgerelateerd onderwerp, maar dit is de enige plek waar ik naar mensen kan luisteren die én het beste met hun dier voor hebben én verstand van zaken bezitten, dus hopelijk mag ik deze vraag ertussen peuteren...

Na alle stille loopsheidperikelen hebben we besloten Laika toch maar "nu al" te laten castreren (ze is acht maanden oud), omdat we gewoon niet zeker weten of Scotch haar met succes gedekt heeft of niet. Nou blijkt dat boxerteefjes een vrij hoog risico lopen na de ingreep incontinent te worden, en toen we de da vroegen of daar niets aan te doen viel, begon ze over een procedure die tijdens de castratie wordt uitgevoerd, waarbij (als ik het goed begrepen heb) de blaas wordt vastgezet zodat die niet kan verzakken; daarmee zou het risico op incontinentie een stuk kleiner worden. De procedure zou 80 euro extra kosten als die in samenhang met de castratie wordt uitgevoerd.

Nou wil ik natuurlijk graag weten of hier iemand is met ervaring op dat gebied. Doet die ingreep ook wat ie belooft? En in hoeverre is dat voor Laika extra belastend (als het extra belastend is)? Kunnen door dat vastzetten andere complicaties optreden, waardoor (mogelijke) incontinentie te verkiezen is boven deze ingreep?
Op een boxerforum waar ik lid van ben zei een da dat de incontinentie voornamelijk hormonaal bepaald wordt, en dat zo'n vastgezette blaas dus maar weinig effect heeft. Hoe denken jullie daarover?

En om er toch een barf-item van te maken: hoe kan ik Laika het beste voeden na de castratie (staat gepland voor het eind van de maand)? Minder bot, meer vlees, voor een wat makkelijker ontlasting?

Alvast bedankt voor het meedenken weer!
#1414658
Anne in Spanje schreef: Het is niet echt een barfgerelateerd onderwerp, maar dit is de enige plek waar ik naar mensen kan luisteren die én het beste met hun dier voor hebben én verstand van zaken bezitten, dus hopelijk mag ik deze vraag ertussen peuteren...
Deze medische categorie is sowieso voor alle zaken, ook niet barf gerelateerd!
Na alle stille loopsheidperikelen hebben we besloten Laika toch maar "nu al" te laten castreren (ze is acht maanden oud), omdat we gewoon niet zeker weten of Scotch haar met succes gedekt heeft of niet. Nou blijkt dat boxerteefjes een vrij hoog risico lopen na de ingreep incontinent te worden, en toen we de da vroegen of daar niets aan te doen viel, begon ze over een procedure die tijdens de castratie wordt uitgevoerd, waarbij (als ik het goed begrepen heb) de blaas wordt vastgezet zodat die niet kan verzakken; daarmee zou het risico op incontinentie een stuk kleiner worden. De procedure zou 80 euro extra kosten als die in samenhang met de castratie wordt uitgevoerd.
Bij mijn weten wordt de incontinentie veroorzaakt door het wegvallen van de hormomen. Kun je de blaas 80 keer vastzetten, wordt teefje toch incontinent.
Nou wil ik natuurlijk graag weten of hier iemand is met ervaring op dat gebied. Doet die ingreep ook wat ie belooft? En in hoeverre is dat voor Laika extra belastend (als het extra belastend is)? Kunnen door dat vastzetten andere complicaties optreden, waardoor (mogelijke) incontinentie te verkiezen is boven deze ingreep?
Op een boxerforum waar ik lid van ben zei een da dat de incontinentie voornamelijk hormonaal bepaald wordt, en dat zo'n vastgezette blaas dus maar weinig effect heeft. Hoe denken jullie daarover?
Gewoon niet doen. Ze hebben op het Boxerforum helemaal gelijk, als je het mij vraagt.
En om er toch een barf-item van te maken: hoe kan ik Laika het beste voeden na de castratie (staat gepland voor het eind van de maand)? Minder bot, meer vlees, voor een wat makkelijker ontlasting?

Alvast bedankt voor het meedenken weer!
Direct na de castratie kun je inderdaad een paar dagen het best heel weinig tot geen vleesbot geven. En gewoon wat spiervlees met groenten. Linga is laparoscopisch gecastreerd en at 2 dagen daarna al weer bot. Maar bij een niet laparoscopische castratie kun je dat een dag of 3 a 4 doen en dan langzaam weer wat vleesbot erbij gaan geven.

Dalmatische Honden lijken ook een iets verhoogd risico te hebben. Ik heb toch de gok genomen. Het is nu 1 jaar geleden en 200 keer afkloppen op ongelakt hout maar Linga is niet incontinent geworden. Pinkel is dat wel. Zij krijgt natuurlijke middelen en is daarmee 100% droog. Dit zijn Verikan van Optimax (maar die zou ik eerlijk gezegd niet graag aan zo'n jong teefje geven omdat ze die te lang moet innemen - levenslang. Ik zou die pas vanaf 6 a 7 jaar durven geven) en Quertilla van Bloem (dat kun jij ook goed geven).

Verder schijnen osteopaten toch aardige successen te boeken bij incontinentie bij gecastreerde teefjes, dus, mocht ze incontinent worden, zou je ook zo'n behandeling kunnen overwegen.
#1414715
Vorige week bij de hydro info nieuwe inzichten gehoord van mijn d.a.
Hij laat  bij sterelisatie van de teef ook wel de baarmoeder zitten. Deze sterft dan niet af maar wordt een bindweefselstreng.
En deze streng produceert nog steeds een klein beetje hormoon , vaak genoeg om er voor te zorgen dat je teef niet incontinent wordt.
Vroeger werd wel gedacht dat de baarmoeder dan zou gaan ontsteken , maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Misschien nog een optie voor jullie?

Weet trouwens dat mijn da dat altijd laproscopisch doet , scheelt herstel voor de teef.
#1414732
Die hele hormonenkwestie is nooit bewezen, sterker nog het toedienen van hormonen werkt bij lang niet alle teefjes.  ;)

Maar de procedure die hier geschetst wordt, ken ik niet. Teefjes kunnen een pelvic bladder krijgen tgv sterilisatie, dwz dat de blaas afzakt naar de bekkenholte. Daardoor is er meer kans op incontinentie. Dus ik denk dat ze het daarom doen, ik had er nog nooit eerder van gehoord.
#1414791
Hai, en bedankt allemaal!

Ik heb een paar maanden geleden al gevraagd of de sterilisatie laparoscopisch kon, maar dat doen ze hier (in Catalonië) niet; alles gaat eruit. Overigens wordt er ook geen gigantische jaap gemaakt waar alles door naar buiten komt, maar zal het een litteken van een centimeter of vier-vijf worden, verklaarde mijn da.
In andere omstandigheden hadden we gewacht tot we in Duitsland waren, maar sinds dat ge-tango met Scotch vorige week... Hij heeft al eens eerder een bevriend teefje bezwangerd, en daar hebben ze bij de sterilisatie uiteindelijk negen foetusjes uit gehaald toen...

Dorothea, ik denk ook dat het om die pelvic bladder gaat, als ik jouw uitleg zo lees. Denk je dat het de moeite waard is om die te laten uitvoeren, of wegen de bezwaren niet op tegen de voordelen?

Lizzy, als Verikan een 100% natuurlijk middel is, waarom is het dan toch niet geschikt om aan een jong teefje te geven?

Natuurlijk moeten we de mogelijkheid niet uitsluiten dat Laika níét incontinent wordt, maar ik wil graag goed op de hoogte zijn van alternatieven om een zo juist mogelijke beslissing te nemen. (En als ze wel incontinent zou worden, is er nog geen man/vrouw overboord, want dan dweilen we gewoon wat vaker...)
#1415033
pallas schreef: Vorige week bij de hydro info nieuwe inzichten gehoord van mijn d.a.
Hij laat  bij sterelisatie van de teef ook wel de baarmoeder zitten. Deze sterft dan niet af maar wordt een bindweefselstreng.
En deze streng produceert nog steeds een klein beetje hormoon , vaak genoeg om er voor te zorgen dat je teef niet incontinent wordt.
Vroeger werd wel gedacht dat de baarmoeder dan zou gaan ontsteken , maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Misschien nog een optie voor jullie?

Weet trouwens dat mijn da dat altijd laproscopisch doet , scheelt herstel voor de teef.
Bij mijn weten heeft onderzoek uitgewezen dat het laten zitten van de baarmoeder niet helpt tegen het incontinent worden van teefjes.
#1415035
Anne in Spanje schreef: Hai, en bedankt allemaal!

Ik heb een paar maanden geleden al gevraagd of de sterilisatie laparoscopisch kon, maar dat doen ze hier (in Catalonië) niet; alles gaat eruit. Overigens wordt er ook geen gigantische jaap gemaakt waar alles door naar buiten komt, maar zal het een litteken van een centimeter of vier-vijf worden, verklaarde mijn da.
In andere omstandigheden hadden we gewacht tot we in Duitsland waren, maar sinds dat ge-tango met Scotch vorige week... Hij heeft al eens eerder een bevriend teefje bezwangerd, en daar hebben ze bij de sterilisatie uiteindelijk negen foetusjes uit gehaald toen...

Dorothea, ik denk ook dat het om die pelvic bladder gaat, als ik jouw uitleg zo lees. Denk je dat het de moeite waard is om die te laten uitvoeren, of wegen de bezwaren niet op tegen de voordelen?

Lizzy, als Verikan een 100% natuurlijk middel is, waarom is het dan toch niet geschikt om aan een jong teefje te geven?

Natuurlijk moeten we de mogelijkheid niet uitsluiten dat Laika níét incontinent wordt, maar ik wil graag goed op de hoogte zijn van alternatieven om een zo juist mogelijke beslissing te nemen. (En als ze wel incontinent zou worden, is er nog geen man/vrouw overboord, want dan dweilen we gewoon wat vaker...)
Omdat het hoge doseringen soja-isovlafonenextract. En vele onderzoeken wijzen uit dat het het risico op kanker, met name borstkanker, verminderd. Maar er zijn ook onderzoeken die het tegendeel beweren. Ik weet niet wat de waarheid is maar ik zou het zelf niet aandurven om een jong teefje deze pillen te geven, eerlijk gezegd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door