Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Panda
#1380401
Hallo,

Ik hoor hier regelmatig op het forum het woord ' titeren', maar wat is dat eigenlijk?:confused1:

Groetjes,
Rianne
Door *loes*
#1380409
Dan weet je, dat je hond niet onnodig geënt word, als er nog genoeg anti stoffen zijn hoef je dus niet te enten.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1380410
Als de antistoffen van bepaalde ziektes nog hoog genoeg zijn, (het gaat dan om ziektes waartegen je ent), dan hoef je niet te enten.
Je hond krijgt dan minder "giftige stoffen" binnen. Is beter voor je portemonnee en als de waardes nog hoog genoeg zijn, heeft enten ook geen zin. Het lichaam gaat niet meer antistoffen op een ziekte aanmaken als er al genoeg antistoffen in het lichaam aanwezig zijn. Dus dan krijgt het dier entstoffen binnen, die er helemaal niet toe doen. En zo'n enting kan toch een aanslag zijn op het lichaam.
Door Panda
#1380433
Is dat nieuw dan? Want ik heb er nog nooit van gehoord, eigenlijk. En hoe gaat dat dan? En kost dat titeren dan nog wat?
Door 202Spots
#1380742
Panda schreef: Is dat nieuw dan? Want ik heb er nog nooit van gehoord, eigenlijk. En hoe gaat dat dan? En kost dat titeren dan nog wat?
Word al langer gedaan hoor, er word alleen bloed geprik voor 't onderzoek, en ligt aan je DA ,hoeveel 't kost.
Tannetje hier van BP doet 't ook.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1380866
Niet iedere dierenarts is bereid hieraan mee te werken. Tegen mij zeiden ze de vorige keer domweg dat ze dat niet deden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1380891
Sher schreef: Niet iedere dierenarts is bereid hieraan mee te werken. Tegen mij zeiden ze de vorige keer domweg dat ze dat niet deden.
Je moet er ook wel klanten voor hebben, je moet nl 12 titerbepalingen tegelijk afnemen.
Door Too
#1380919
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat kosten[besparing] je drijfveer moet zijn om titers te laten bepalen.
In mijn ogen gaat t om t niet onnodig belasten van t lichaam, wanneer er voldoende afweerstoffen zijn is inenten onnodig en een zinloze belasting van t afweersysteem
Door Nynke
#1380922
Too schreef: Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat kosten[besparing] je drijfveer moet zijn om titers te laten bepalen.
In mijn ogen gaat t om t niet onnodig belasten van t lichaam, wanneer er voldoende afweerstoffen zijn is inenten onnodig en een zinloze belasting van t afweersysteem
goed gezegd !!  Dat was voor mij ook precies de insteek !!! 
Gebruikersavatar
Door Sher
#1380952
*Dorothea* schreef: Je moet er ook wel klanten voor hebben, je moet nl 12 titerbepalingen tegelijk afnemen.
Dat begrijp ik dan ook wel weer, maar het zou zo heerlijk zijn als zo'n dierenarts dan zou kunnen doorverwijzen naar een collega die het wel doet. Nu probeerde ze toch een beetje de indruk te wekken dat ik het allemaal verkeerd begrepen was en dat het een middel was om exotische ziektes vast te stellen of zo.
Ik liep in grote verwarring de deur uit, met een hond waar net een cocktail in was gejast. Later las ik in het boekje, tot mijn grote ergernis, dat er zelfs iets bij zat tegen kennelhoest. Ik had de dame nog nadrukkelijk gevraagd om dan in ieder geval NIET tegen kennelhoest te enten.  >:(
Sommige dierenartsen gedragen zich als een louche garagebedrijf.  :-X
Door Suzanne
#1380993
Sher schreef: Dat begrijp ik dan ook wel weer, maar het zou zo heerlijk zijn als zo'n dierenarts dan zou kunnen doorverwijzen naar een collega die het wel doet. Nu probeerde ze toch een beetje de indruk te wekken dat ik het allemaal verkeerd begrepen was en dat het een middel was om exotische ziektes vast te stellen of zo.
Ik liep in grote verwarring de deur uit, met een hond waar net een cocktail in was gejast. Later las ik in het boekje, tot mijn grote ergernis, dat er zelfs iets bij zat tegen kennelhoest. Ik had de dame nog nadrukkelijk gevraagd om dan in ieder geval NIET tegen kennelhoest te enten.  >:(
Sommige dierenartsen gedragen zich als een louche garagebedrijf.  :-X
DAt met de kennelhoest, dat kan... er zijn nl twee entingen; in de cocktail zit zoiets ook standaard (dood virus geloof ik) maar het kan ook los, extra worden geent (levend geloof ik, vereist door sommige hondenscholen en pensions). Als in jouw geval "alleen" in de cocktail is geent vind ik niet dat ze tegen je is ingegaan, maar netjs is het ook niet; ze had dat moeten toelichten.

Ik hoop wel dat je een 3-jaarsenting gekregen hebt???

Ik zou er WEL op terugkomen, dat je dus vind dat er onjuiste dingn tegen je gezegd zijn, desnoods met een link naar "titeren" erbij!

Suzanne
Door Panda
#1382476
Suzanne schreef:
(...)

Ik hoop wel dat je een 3-jaarsenting gekregen hebt???

(...)

Suzanne

3-jaarsenting??? Wat is dat? :confused1:

Ben ik dan echt zo dom :-[
Door Mevroi Kruim
#1382516
Een aantal merken cocktal, Nobivac oa, heeft tegenwoordig een officiele geldigheid van 3 jaar. Dat betekent dat je sowieso niet vaker dan 1xper 3 jaar hoeft te laten inenten. De andere cocktails zijn precies hetzelfde maar de fabrikanten hebben geen puf om de drie-jaars geldigheid officieel vast te gaan stellen (kost ze aan alle kanten geld) en die zetten er dus 1 jaar op. In de praktijk is een cocktail-vaccinatie veel langer effectief, wel tot 7 a 10 jaar. Met titeren kun je een deel van de immuniteit vaststellen, is die goed dan hoef je niet opnieuw te vaccineren. Is de titer niet (meer) voldoende dan betekent dat niet dat de immuniteit niet meer goed is, alleen is er geen test die dat kan vaststellen. Er zijn nl meer systemen betrokken bij immuniteit en niet allemaal zijn ze te testen helaas.

Dierenartsen denken vaak dat vaker inenten beter is, maar dat is dus beslist niet zo, integendeel. Een vaccinatie op een verkeerd moment, als een hond ziek is bv maar ook als de immuniteit nog goed is kan zelfs de bescherming tegen de ziekte verminderen. Dus baat het niet dan schaadt het ook niet gaat beslist niet op voor inente. Daarnaast kunnen vaccins hele vervelende bijwerkingen hebben, met name de Weil-enting is hiervoor berucht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door